Gå til innhold
Hundesonen.no

Kupering av haler!


Guest Maritus

Recommended Posts

Guest Maritus

Jeg har hørt at det ikke er låv til å kupere halene til hundene her i Norge, det synes jeg er bra, selvom kanskje noen andre synes det er dårlig. Men det som er det dummeste er at noen tar med hunden sin til utlandet og tar og kuperer både haler og ører det synes jeg er både dårlig og dumt! Det kan hende dette ikke stemmer, men det er det jeg har hørt! Hva synes dere? Jeg ville aldri kupert halen på bikkja mi. (Bare lurer det er mange som gjør det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Kuppering er ikke lov i Norge, men enkelte raser blir født med stumphale.

Kupering har jo sine fordeler, men det vi tar fra hunden er så viktig for den, at det nesten blir som om vi skulle sydd igjenn munnen på mennesker. Kuperte hunder får feks. ikke være med på karaktertester. Det sier litt om hvor viktig halen er for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuppering er ikke lov i Norge, men enkelte raser blir født med stumphale.

Jeg tror ( og håper ) at det ikke er så mange som reiser til utlandet for å kupere hunden sin.

Som Buhund-jenta sier, det finnes en del raser som er født med stumphale. Disse må ikke forveklses med kupering. Noen hunder må også amputere halen, men det er jo ikke frivillig kupering.

Smaken er som baken - noen liker haleløse hunder mens andre vil ha hale. På min rase er det stumphaler.

Selv liker jeg hale, så selv om det ikke er øverste krav på kriterene til ny valp, så ønsker jeg primært en hund med hale.

De jeg kjenner med stumphale har ikke noe problemer med å komunisere med andre hunder likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Jeg tror ( og håper ) at det ikke er så mange som reiser til utlandet for å kupere hunden sin.

Som Buhund-jenta sier, det finnes en del raser som er født med stumphale. Disse må ikke forveklses med kupering. Noen hunder må også amputere halen, men det er jo ikke frivillig kupering.

Smaken er som baken - noen liker haleløse hunder mens andre vil ha hale. På min rase er det stumphaler.

Selv liker jeg hale, så selv om det ikke er øverste krav på kriterene til ny valp, så ønsker jeg primært en hund med hale.

De jeg kjenner med stumphale har ikke noe problemer med å komunisere med andre hunder likevel.

Jeg har heller ikke noen problemer med hunder som har stomphale (født med det alstså). Heller ikke de som må amputere har jeg heller ikke noe imot, men man kan ikke være sur på hunden fordi den har kupert hale, men det er dumt av eierne og kupere f.eks en Boxer eller Rotweiler, det er mange av de rasene der som de kuperer halen på, men man kan ikke ha noe imot hunden for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad for at all kupering er ulovlig i Norge. Noe så unødvendig og umenneskelig som å kutte av en kroppsdel! Med mindre man har en god grunn som skade, men da blir det amputasjon og det er medisinsk i forhold til kupering som er kosmetisk.

Jeg ble spurt hvorfor ikke jeg hadde kupert halen på hunden min :wub: (her nede er det vanlig å kupere cockere), jeg klarte ikke å svare noe annet enn at hun er født med hale og bruker den hver dag. Dessuten er den veldig fin :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuperte hunder får feks. ikke være med på karaktertester. Det sier litt om hvor viktig halen er for hunden.

Den der blir for tynn. kuperte hunder kan fint delta på mentaltester...De kan ikke delta i Norge fordi all type konkyrranse/testing er forbudt på generell basis. Ikke fordi en kupert hund ikke kan leses på en k test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Smaken er som baken - noen liker haleløse hunder mens andre vil ha hale. På min rase er det stumphaler.

Selv liker jeg hale, så selv om det ikke er øverste krav på kriterene til ny valp, så ønsker jeg primært en hund med hale.

OT... Blir Breton født med stumphaler? Det viste jeg ikke. Er det mange som blir det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
De gjør det, men mange godtar ikke at jeg mener kuperte hunder er flotte. de tilter helt og kaller meg dyreplager. jeg har jo ikke kupert hundene - jeg synes de er flotte ...

Jeg er ikke den personen som blir sur av at folk mener noe annet, jeg mener det jeg mener og andre kan mene hva de vil for min skyld:D!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra. :-)

Jeg vet med meg selv at jeg en gang i fremtiden kommer til å kjøpe meg en kupert CC, dette fordi jeg vil ta inn nye linjer til Norge - om det er mulig da, med den lille genpolen CC'n har her i verden, men i allefall noe nytt for meg, og da vil jeg få en helkupert CC. Og jeg liker dem jeg da ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Det er bra. :-)

Jeg vet med meg selv at jeg en gang i fremtiden kommer til å kjøpe meg en kupert CC, dette fordi jeg vil ta inn nye linjer til Norge - om det er mulig da, med den lille genpolen CC'n har her i verden, men i allefall noe nytt for meg, og da vil jeg få en helkupert CC. Og jeg liker dem jeg da ...

Hva er CC er det Cano Corso? Men det blir jo kult da! Jeg har en Golden retriever nå og ettervært så vil jeg få meg en Cairn Terrier som er litt mindre, men liker best de litt større rasene da!:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at kupering er helt uhørt. Både hale og ørekupering.

Dessuten ser kuperte hunder rett og slett stygge ut med de rare hornene de har i pannen. ;)

Min mening. Heldigvis er jo dette forbudt i Norge :ahappy:

Jeg ser ikke hornene i pannen,men greit nok...

odinhode.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Hornene plassert der ørene en gang var? Mye det samme spør du meg.

Jeg liker ikke lemlestede bikkjer, men smaken er som baken, den er delt :ahappy:

Hva betyr lemlestede bikkjer? Føler at jeg har lært veldig mye her i dag:D!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT... Blir Breton født med stumphaler? Det viste jeg ikke. Er det mange som blir det?

Breton blir født med stumphaler. I rasens hjemmland, Frankrike foretrekker de stumphalen

Om du ser bilder fra flotte Breton fra Frankrike ( eller på Royal Canin Medium sin forpakke ) ser du de med stumphale.

Om jeg skal tippe ( min subjektive gjetting ) så er vel rundt 40% av Breton født med en eller annen form for stumphale. Så de er ganske utbredt.

Finnes nok noen tall for dette, men de har jeg ikke akkurat her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...