Gå til innhold
Hundesonen.no

Må bytte fòr hva kan anbefales?

Turnip

Recommended Posts

Mike har gått på Royal Canin Veterinary, og fikk beksjed av veterinæten om å gå over til voksenfòr nå, gikk over i forrige uka, men han nekter å spise det! Han har ikke rørt det på 1 uke, prøvde å gi han litt valpefòr igjen for å se om han ville ha det, og da kastet han seg over maten...

Han har gått ned 1 kg pga han spiser ikke.. og vurderer å bytte fòr.

Hva anbefaler dere?

Ser for meg enten Hills eller specifik. (staves det sånn)

Men vil hest ha et fòr der hvor jeg slipper å kjøre til andre kanten av byen får å handle, noe jeg nå har gjort i 9 måneder...

Kjøper ikke Labb eller vanlig daglivare hundemat til han.

Han er vanskelig å få i mat, kresen kar, veier 13 kg, går under medium.

Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som cavalita sier så er alle fortyper kjøpt hos veterinær og dyrebutikker gode. Jeg synes du skal prøve deg litt frem, siden det er forskjellig hva hunder liker og fungerer på. Ellers så har du jo råfor som Vom og hundemat og Norwegian Polar. Disse krever litt fryserplass, men de fleste hundene spiser disse med glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har og gått på Olivers, men de fikk utrolig dårlig pels av det.

Husse er og et alternativ da, det bruker jeg til eldstemann nå og er knallfornøyd, skinnende og fin pels, og god avføring. Det leveres og på døren. www.husse.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynnte på royal caninn, men byttet etterhvert til pro-plan sensitiv puppy pga utrolig mye luft i magen :P Men ett tips for å få han til å spise kan være å blande opp i litt sånn "våt" hills (husker ikke hva det heter! men mener sånn patè som man også får i butikken) Det var en periode hvor Kelso ikke ville han noe mat uansett, men det eg fort fant ut var at viss man jukser litt blir maten veldig interessant:)

Det jeg gjorde var at jeg var litt hemmelighetsfull a jeg sneik meg inn for å lage mat (en hund som ska se alt som skjer på kjøkkenet vi) jeg tok tørrforet og ristet litt med det, tok en halv boks med "patè" som eg rørte GODT sammen for ellers går bare "patèn" :P Jeg hadde nå hans fulle oppmerksomhet , for det laget lyd, var på kjøkkenet og samtidig luktet godt i hans skål! Når maten var ferdig lot jeg den stå litt på disken for å friste han enda mere til å spise maten sin:)

Når jeg da satte den ned til han forsvannt det meste i en fart hver eneste gang, men jeg var veldig forsiktig med at jeg ikke hadde noe godt oppi hver gang:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Mike har gått på Royal Canin Veterinary, og fikk beksjed av veterinæten om å gå over til voksenfòr nå, gikk over i forrige uka, men han nekter å spise det! Han har ikke rørt det på 1 uke, prøvde å gi han litt valpefòr igjen for å se om han ville ha det, og da kastet han seg over maten...

Han har gått ned 1 kg pga han spiser ikke.. og vurderer å bytte fòr.

Hva anbefaler dere?

Ser for meg enten Hills eller specifik. (staves det sånn)

Men vil hest ha et fòr der hvor jeg slipper å kjøre til andre kanten av byen får å handle, noe jeg nå har gjort i 9 måneder...

Kjøper ikke Labb eller vanlig daglivare hundemat til han.

Han er vanskelig å få i mat, kresen kar, veier 13 kg, går under medium.

Silje

Vær så snill å ikke gå i den gamle fella og bytte fòr for å se om han liker det bedre en det. Du bare lurer deg selv og lager utidig uvane hos hunden. Sjekk om den er frisk og er det det (som det virker som den er) så bruker du et anerkjent fullfòr som du vet hunden tåler og så bruker du det.

Her en en oppskrift på hvordan du får "matleie" hunder til gaffle i seg maten.

Dag 1. Servere hunden I/5 del av normal matmengde til en fastsatt tid. La det stå tilgjengelig i nøyaktig 15 minutter. Ta den så vekk- Ikke noe "snadder" imellom

Dag. 2. På samme tidspunkt som dagen før..sett ned en ny femtedel som er tilgjengeøig i 15 minutter

Dag 3. Se om maten er spist etter 15 minutter. Selv om hunden faktisk står pog spiser når 15 minutter er omme, så fjerner du maten og slik holder du på helt til femtedelen er spist og bollen slikket ren etter 15 minutter.

Dag 4 eller senere: Sett ned to femtedeler som igjen fjernes etter 15 minutter. Så øker du mengden mat med 1/5 del pr. dag intill full mengde er oppnådd. Husk alltid..matbollen skal fjernes konsekvent etter 15 minutter okke som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingars medtode er effektiv... veldig mange hunder lærer seg til at mat er noe de får uansett og dermed blir de kresne. En vennine av meg hadde en pointer/vorsther blanding som heller ikke spiste noe særlig når han byttet over til voksenfôr. 2 dager med fjerning av mat og han spiser som gull nå:D Lykke til, uansett hva du velger å gjøre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill å ikke gå i den gamle fella og bytte fòr for å se om han liker det bedre en det. Du bare lurer deg selv og lager utidig uvane hos hunden. Sjekk om den er frisk og er det det (som det virker som den er) så bruker du et anerkjent fullfòr som du vet hunden tåler og så bruker du det.

Her en en oppskrift på hvordan du får "matleie" hunder til gaffle i seg maten.

Dag 1. Servere hunden I/5 del av normal matmengde til en fastsatt tid. La det stå tilgjengelig i nøyaktig 15 minutter. Ta den så vekk- Ikke noe "snadder" imellom

Dag. 2. På samme tidspunkt som dagen før..sett ned en ny femtedel som er tilgjengeøig i 15 minutter

Dag 3. Se om maten er spist etter 15 minutter. Selv om hunden faktisk står pog spiser når 15 minutter er omme, så fjerner du maten og slik holder du på helt til femtedelen er spist og bollen slikket ren etter 15 minutter.

Dag 4 eller senere: Sett ned to femtedeler som igjen fjernes etter 15 minutter. Så øker du mengden mat med 1/5 del pr. dag intill full mengde er oppnådd. Husk alltid..matbollen skal fjernes konsekvent etter 15 minutter okke som.

Takk får supert råd! Skulle ønske du hadde sagt ifra før :D Har nå kjøpt inn Hills... ville ikke snuse på det engang... Eukanuba.. smakte på det, så spyttet ut, prøvde specific, null interesse! Så nå går jeg over til å ta fra han maten som du sa, er tross alt rovdyr... og når de finner byttet sitt, så spiser de det opp eller så blir det borte.. sånn skal det jo fungere med maten her også.. Spis det opp, eller så blir det borte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk får supert råd! Skulle ønske du hadde sagt ifra før :D Har nå kjøpt inn Hills... ville ikke snuse på det engang... Eukanuba.. smakte på det, så spyttet ut, prøvde specific, null interesse! Så nå går jeg over til å ta fra han maten som du sa, er tross alt rovdyr... og når de finner byttet sitt, så spiser de det opp eller så blir det borte.. sånn skal det jo fungere med maten her også.. Spis det opp, eller så blir det borte!

Hmm rart det der dette skulle jeg og¨å gjøre på hunden min. Tok bort maten med en gang hun ikke spiste. Hjalp så og si ingenting og hunden var bare døds sulten men nektet å spise. Til slutt fant jeg ut at grunnen til dette var at hun måtte spise alene med den andre hunden i andre rommet ( måtte ordne det slik siden de for forskjellig mat og hun andre tar all maten fra henne). Men som sagt spiste ingenting. Da prøvde jeg mye forskjellig ingenting hjalp. Og så tenkte je tilbake lit på historien hennes snakket med oppdretter og hvordan hun vokste opp. Og og da kom jeg frem til at hun ikke likte å spise alene. Så nå står hun innstengt i det ene hjørnet (ned barnegrind) og omtrnt sluker maten sin vær gang for jeg har den andre hunden spisende på utsiden. Det jeg prøver å fortelle med denne historien er at man burde finne ut av problemet for det å ta bort maten er ikke alltid løsningen...som jeg har erfart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv Science Plan, vi byttet just over til det, veldig bra.. men det er kanskje litt dyrt..

Det kjøper vi av dyrlegen.. Siden før ga vi ho labb,å da fikk hun noe galt med tarmene, dyrlegen sa at de fikk inn mange med den plagen, å det var fordi de hadde spist labb, for det er egentlig et reve for sa dyrlegen;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...