Gå til innhold
Hundesonen.no

parre på utstilling


Benedicte

Recommended Posts

haha, hadde du lest det jeg faktisk skriver så ser du jo at jeg ikke ville ha parret ved utstillingsringen. Og at jeg ikke ville ha parret hunden der det er sjenanse for andre.....

Så det vil jo si at jeg faktisk VILLE lettet på ræven og tatt det på en diskret plass! Både for andre utstillere og publikumsskyld, men aller mest for hundenes skyld. Men jeg poengterer også at det faktisk ikke er noen lov om det.... noe det ikke er. Om det skulle vært det er jo en annen sak.

At det er en grei plass å ta en parring på er det da det ofte er mange oppdrettere der. Jeg sier IKKE at det er bra å parre RETT ved ringen eller i alle andres påsyn!

Husk å lese innleggene før man går til angrep vettu :wub:

Jeg har kommentert det du skriver i innlegget som blir sitert. Det faktum at du poengterer at det ikke er en lov MOT det underbygger inntrykket av at du synes det er helt ok (selv om du ikke ville ha gjort det selv...).

Selvsagt er det "praktisk for hundeeierne" å slippe å ta to turer (det ville da også vært usedvanlig uintelligent å reise hjem for å komme tilbake neste dag, hvis tispa faktisk STÅR på utstillingsdagen, da...), men det forhindrer ikke at det er utrolig korttenkt å la dem "drive på" på selve utstillingsplassen, uansett.

- Og jada, noen hver av oss har hatt hunder som kunne tenke seg å gå i gang på i Storgata under rushet - i praksis viser det seg dog at det ikke er alle som er like happy med beslutningen når de vel henger der... (uansett hvor det er...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommentert det du skriver i innlegget som blir sitert. Det faktum at du poengterer at det ikke er en lov MOT det underbygger inntrykket av at du synes det er helt ok (selv om du ikke ville ha gjort det selv...).

Nei det er ingen lov mot det, og ja jeg syns det er helt ok..... HVIS man tar det utenfor allmenn allfarvei og ikke kloss i ringene.

Grunnen til at jeg påpeker at det ikke er noen lov mot det er fordi trådstarter spør om det er ulovlig. Noe det altså ikke er. Men jeg må NOK en gang da påpeke for dem som trenger det med teskje; JEG syns ikke det er greit med parring i alles åsyn og ved ringene.

Var det klart nok nå!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ingen lov mot det, og ja jeg syns det er helt ok..... HVIS man tar det utenfor allmenn allfarvei og ikke kloss i ringene.

Grunnen til at jeg påpeker at det ikke er noen lov mot det er fordi trådstarter spør om det er ulovlig. Noe det altså ikke er. Men jeg må NOK en gang da påpeke for dem som trenger det med teskje; JEG syns ikke det er greit med parring i alles åsyn og ved ringene.

Var det klart nok nå!?

Du synes det er helt ok å parre hunder på utstilling hvis det er utenfor allfarvei (hvor nå det måtte være på en vanlig norsk innendørsutstilling, a la Hellerud, f eks?) - men "ikke i alles påsyn og ved ringene"...

Klart som blekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du synes det er helt ok å parre hunder på utstilling hvis det er utenfor allfarvei (hvor nå det måtte være på en vanlig norsk innendørsutstilling, a la Hellerud, f eks?) - men "ikke i alles påsyn og ved ringene"...

Klart som blekk...

Ved en innendørs utstilling må man for å bruke dine ord, lette på ræven og komme seg utendørs å få det gjort der... tillater ikke været det må man ta det i en campingvogn eller annen egnet plass. Har aldri vært et alternativ for meg, så mer konkrete eksempler enn det kan jeg ikke komme med!

Men flott at du nå forstår at jeg på ingen måte ville støtte parring rett ved ringer og i alles åsyn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved en innendørs utstilling må man for å bruke dine ord, lette på ræven og komme seg utendørs å få det gjort der... tillater ikke været det må man ta det i en campingvogn eller annen egnet plass. Har aldri vært et alternativ for meg, så mer konkrete eksempler enn det kan jeg ikke komme med!

Men flott at du nå forstår at jeg på ingen måte ville støtte parring rett ved ringer og i alles åsyn!

Vel - siden saken kom opp etter en seanse på Hellerud i helga (som du jo så greit forklarte det ikke finnes noen regler mot) så synes jeg det burde være en enkel sak for deg å si at parringer på utstillinger ikke er OK, hvis det da hadde vært det du mente - for Silje, det er jo oppriktig talt ikke mulig å finne en "egnet plass" borte fra "alles påsyn" eller "borte fra ringene" hvis man ER PÅ UTSTILLINGEN (altså ved ringene...) (Hvis man ikke er der, så er man der jo ikke - eller?)

Beklager, dere andre - men sånt visvas irriterer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg diskuterte saken på generell basis og du på akkurat denne saken!

Så enkelt er det :wub:

Den som har vært på en innendørsutstilling i Norge de siste 15 åra (eller på en gjennomsnittlig utendørs, for den saks skyld) og mener det er teoretisk mulig å finne en "egnet" sted for hundeparring kan ikke ha særlig respekt hverken for sine omgivelser, medutstillere, publium ELLER hunder - uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har sagt gang på gang på gang nå.... JEG mener at man skal ta det borte fra ringene og borte fra mennesker som kan føle seg støtet av det, det er generell folkeskikk det.

Siden jeg mener akkurat dette, så betyr det at finnes det ikke en slik plass i nærheten av utstillingen, nei da får man ta det en annen plass. Enkelt og greit... det samme gjelder for innendørsutstillinger. Der er det etter min vurdering umulig å finne en egnet plass som jeg beskriver. Derfor må man ta det en annen plass.

Ønsker du å gnåle videre om dette med meg får du ta det på PM. Jeg har tydelig sagt hva meg mener, og ser ikke poenget med å gjenta det til det kjedsommelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo oppriktig talt ikke mulig å finne en "egnet plass" borte fra "alles påsyn" eller "borte fra ringene" hvis man ER PÅ UTSTILLINGEN (altså ved ringene...) (Hvis man ikke er der, så er man der jo ikke - eller?)

Beklager, dere andre - men sånt visvas irriterer meg.

PÅ utstillingen er ikke bare rundt ringene!! Alt område rundt som benyttes til parkering, camping, lufting, servering osv er også en del av utstillingen. Så det kan være mulig å finne et skjermet sted! Fortsatt PÅ UTSTILLINGEN...

Det er nok din definisjon av "På utstillingen" som lager visvas...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÅ utstillingen er ikke bare rundt ringene! Alt område rundt som benyttes til parkering, camping, lufting, servering osv er også en del av utstillingen. Så det kan være mulig å finne et skjermet sted! Fortsatt PÅ UTSTILLINGEN...

Det er nok din definisjon av "På utstillingen" som lager visvas...

OK - enlighten me - hvor "på en utstilling" kan man passende la to hunder parre seg, uten at det er til sjenanse for folk, andre hunder eller for hundene som blir parret? *Interessert*. (I kafeen, kanskje? på lufteområdene utenfor Vikingeskipet? Joda, ser helt klart uante muligheter her! :rolleyes: :wallbash:)

Som jeg har sagt gang på gang på gang nå.... JEG mener at man skal ta det borte fra ringene og borte fra mennesker som kan føle seg støtet av det, det er generell folkeskikk det.

Siden jeg mener akkurat dette, så betyr det at finnes det ikke en slik plass i nærheten av utstillingen, nei da får man ta det en annen plass. Enkelt og greit... det samme gjelder for innendørsutstillinger. Der er det etter min vurdering umulig å finne en egnet plass som jeg beskriver. Derfor må man ta det en annen plass.

Ønsker du å gnåle videre om dette med meg får du ta det på PM. Jeg har tydelig sagt hva meg mener, og ser ikke poenget med å gjenta det til det kjedsommelige.

He, he! Gnåler, du - hmmm... Splinten og bjelken og det der...

*dobbelpost. nirm*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette spørsmålet vil nok hundefolket så vel som folk generelt være delt. For mange er dyr som parrer seg det naturligste i verden, for andre vil det være ubehagelig å snuble over to hunder i full gang. Selv er jeg nok så fremmedgjort, oversivilisert og latterlig urban at jeg tilhører den siste gruppen. Jeg tror nesten man må ta hensyn til sånne gamle tanter som meg også, det er mange av oss. Vi vet at hunder oppfører seg som DYR noen ganger, men vi vil ikke bli tvunget til å se på hvis vi ikke vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÅ utstillingen er ikke bare rundt ringene! Alt område rundt som benyttes til parkering, camping, lufting, servering osv er også en del av utstillingen. Så det kan være mulig å finne et skjermet sted! Fortsatt PÅ UTSTILLINGEN...

Det er nok din definisjon av "På utstillingen" som lager visvas...

Det er tydelig vanskelig å forstå for noen :rolleyes:

OK - enlighten me - hvor "på en utstilling" kan man passende la to hunder parre seg, uten at det er til sjenanse for folk, andre hunder eller for hundene som blir parret? *Interessert*. (I kafeen, kanskje? på lufteområdene utenfor Vikingeskipet? Joda, ser helt klart uante muligheter her! :rolleyes: :wallbash:)

PÅ en utstilling så finnes det ofte steder man kan campe. Og kanskje man har plasser der da vettu :P Vil da ikke si at det er for sjenanse om de bruker en campingvogn f.eks. Men du er så sta, og nesten ille barnslig til å være "voksen".

Jeg mener at man ikke skal stå rundt ringene eller midt utpå en plass. Men finne et sted som ikke er til sjenanse (f.eks campingvogn eller noe) for noen. Ja det finnes områder PÅ en utstilling som fortsatt ikke er til sjenanse. Men for NOEN(eller er det bare èn?!) er det vanskelig å forstå.

EDIT: jeg mener dette fordi noen må reise langt, og om tispa står akkurat når stevnet er, hvorfor skal man da måtte reise langt rett etter en utstilling når man har sjangsen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...