Gå til innhold
Hundesonen.no

For voldsom lek?


Hildestj

Recommended Posts

Har skrevet tidligere her angående problemet mitt, men fant ikke tråden igjen. Vi går regelmessig tur med en rottweiler og en Dogo Canario. Rimelige store hunder iforhold til min jack russel terrier. Nå lurer jeg på om jeg må slutte å ha min hund sammen med disse. Har alltid trodd det var min hund si feil, at hun var for dominerende for sta. Men har observert nøye, og har funnet ut at det er slett ikke henne som ypper opp til bråk. Cindy, som min JRT heter, viser sterke dempende signaler til de andre hundene. Men de overser dette totalt ov er "på henne" hele tiden. De er begge unghunder, og det er Cindy også. Men de er svært klumsete, og skal hele tiden smånafse på cindy, overfalle henne og lignende. Cindy vil selvfølgelig forsvare seg da, og få dem bort. Men de gir seg ikke, skal bare bite henne, og deise henne i bakken. Hun leker kjempefint med andre hunder, men disse vil virkelig plage henne. Bør jeg slutte å gå tur sammen med disse hundene? Cindy er ikke den som gir seg heller, så jeg er redd hun kommer til å bli skadet en dag. Hun hyler til noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville ha midlertidig sluttet å være deres turkamerater. Unghunder kan være litt usikre på seg selv, hvordan de skal oppføre seg osv, særlig når de er sammen med andre unghunder eller valper.

Om noen måneder har de kanskje modnet litt og vil egne seg bedre som lekekamerater for hunden din. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart! Hvis din hund prøver å dempe gemyttene, og dette ikke tas til følge av ungjyplingene, er nok din magefølelse den du bør følge her...

Jeg vet ihvertfall med meg selv, at dersom min hund oppførte seg bøllete mot en mindre hund, ville jeg satt inn tiltak for å dempe dette for fremtiden *for MIN hund sin del*, ikke minst <_<

Dere kan sikkert fint gå turer sammen, men det forutsatt at dere alle er enige om at hundene (spesielt de store, bøllete) trenger en leksjon -eller ti om hvordan beherske seg i omgang med andre hunder. Ta hundene i bånd neste gang, og tren kontakt/lydighet med hverandre som forstyrrelse :D Bedre anledning til generalisering av lydighet finnes vel neppe? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror magefølelsen din er korrekt. Det er jo sagt at man skal være forsiktig å la sin egen unghund omgås med andre unghunder. Dette fordi de er ikke ferdig "opplært" på hverandres signaler. Og en hund som gir "korrekte" signaler kan ende opp med å tro at det er feil signaler denne gir ut... og dermed ty til andre mindre hyggelige "signaler" :D

Jeg ville funnet noen eldre, stødige hunder å vankes med. Slik at hunden din kan få beskjed når den skal få beskjed og motta respekt når den demper...

Jeg tror egentlig ikke at det er den største faren for skade, ikke fysisk.. Men mer på det psykiske plan, mtp at signalene til hunden din tydeligvis ikke blir respektert av de andre hundene..

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også sluttet å møte dem, plutselig blir hunden din skadet og da kommer du til å angre på at du ikke gjorde det før. :D

Jeg har tatt ut hunden min fra lek med en Schafer fordi den er for voldsom for min hund med skade i bekkenet, forklarte det på en fin måte og eier forstod det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...