Gå til innhold
Hundesonen.no

skal valper vaksineres før 3 mnd?

Recommended Posts

Skrevet

Morsmelken styrker imunforsvaret og den skal være med på å styrke imunforsvaret slik at de ikke trenger vaksineres før 12 uker. :D

Skrevet

Vår vorstehervalp var vaksinert da vi hentet henne, men vi har i ettertid fått vite at valpene får antistoffer fra moren via melken og at det egentlig ikke var nødvendig å vaksinere før ved 12 uker.

Noen med mer erfaring enn meg som vet om det stemmer?

Skrevet

Jeg ringte ei som jobber hos en vetterinær.

Hun sa som Cavalita, at hunden ikke trenger vaksinering før 12 ukers alder.

Hvis hunden er ekstra utsatt for smitte kan de vaksineres allerede ved 6 ukers alder, men da må den revaksineres 2-4 uker senere.

Mens ved 12 ukers alder, trenger de bare en vaksine.

Skrevet

Ja det stämmer att valpen får antikroppar från modersmjölken men om man tar valpen när den är 8 veckor (är väl yngsta ålder som det är tilllåtet att ta valpen?), då får valpen ju ingen mer mjölk från modern... Så då antar jag att det kan vara bra med vaccin tidigare än 12 veckor.

Skrevet

Jeg er av den oppfatning at man skal være føre var, og får alltid vaksinert valpene for parvovirus, kennelhoste etc. før jeg leverer dem til de nye eierne. Vaksinen for valpesyke blir som regel satt ved 12 ukers alder. :D

Skrevet

Når jeg fikk min så var ikke den forhåndsvaksinert, og veterinæren sa vi skulle vente til 12 uker, da den kunne få hele "valpevaksinen". Og tror dette har blitt mer og mer vanlig. Og hører om det fra flere oppdrettere også. Og at veterinærer ikke vil gi den ene alene før 8 uker.

Skrevet

Mine valper blir ikke vaksinert før de er i den 8. uken :D . Jeg kommer nok til å fortsette med å få dem vaksinert før levering. Flesteparten av oppdretterne i min rase, gjør det samme :D

Skrevet

Da jeg fikk kattunge på 8 uker ville ikke vetterinæren vaksinere den heller før ved 12 uker.

Så det virker som om det er det vanlige.

Limer inn det jeg fant hos alternativvet.no

Vaksineringstidspunktet avhenger av smittepresset i det området du bor. Dersom din veterinær har en ren parvovirusvaksine tilgjengelig, kan den brukes fra 6-8 ukers alder. For kombinasjonsvaksinene er det følgende anbefalinger i felleskatalogen:

Nobivac Pi (Parvovirus og parainfluensa) 1. dose ved 8 uker, 2. dose 2-4 uker senere.

Nobivac DHPPi (Parvovirus, parainfluensa, smittsom leverbetennelse og valpesyke) 1 vaksinasjon fra 12 ukers alder. Ønskes beskyttelse av yngre valper, kan vaksinasjonen påbegynnes ved 6-8 ukers alder, men valpene må i så fall revaksineres ved 12 ukers alder.

Det er altså strengt tatt ikke nødvendig å vaksinere valper før de er 12 uker, og da en gang med 4 komponentvaksinen. Unntak er om det er parvovirus eller smittsom leverbetennelse i området der du bor.

Hilsen fra veterinær Cecilie Strømstad

AlternatiVet

Dyreklinikken for hund og katt

www.alternativetdyreklinikk.no

Skrevet
Da jeg fikk kattunge på 8 uker ville ikke vetterinæren vaksinere den heller før ved 12 uker.

Så det virker som om det er det vanlige.

Limer inn det jeg fant hos alternativvet.no

Vaksineringstidspunktet avhenger av smittepresset i det området du bor. Dersom din veterinær har en ren parvovirusvaksine tilgjengelig, kan den brukes fra 6-8 ukers alder. For kombinasjonsvaksinene er det følgende anbefalinger i felleskatalogen:

Nobivac Pi (Parvovirus og parainfluensa) 1. dose ved 8 uker, 2. dose 2-4 uker senere.

Nobivac DHPPi (Parvovirus, parainfluensa, smittsom leverbetennelse og valpesyke) 1 vaksinasjon fra 12 ukers alder. Ønskes beskyttelse av yngre valper, kan vaksinasjonen påbegynnes ved 6-8 ukers alder, men valpene må i så fall revaksineres ved 12 ukers alder.

Det er altså strengt tatt ikke nødvendig å vaksinere valper før de er 12 uker, og da en gang med 4 komponentvaksinen. Unntak er om det er parvovirus eller smittsom leverbetennelse i området der du bor.

Hilsen fra veterinær Cecilie Strømstad

AlternatiVet

Dyreklinikken for hund og katt

www.alternativetdyreklinikk.no

Det vet jeg :wub: , men mine valper blir også vaksinert mot kennelhoste. Ganske enkelt fordi det er veldig irriterende om de får dette. Hadde et kull for mange år siden som fikk kennelhoste, og garderer meg heller enn å oppleve dette igjen. Stakkar små deilige valpene skal ha det godt :wub: . Jeg må jo ha både helseattest, chip og ikke minst øyenlysing på valpene, så hvorfor ikke da også helgardere med vaksine når jeg først er hos dyrlegen :P

Katter og kattevaksiner er jeg helt blank på:P:)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for informasjonen!
    • Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...