Gå til innhold
Hundesonen.no

Nytt Skadedyr i skogen.

kennern

Recommended Posts

Nå er det ikke bare skogbjønn/flått man må sjekke på hundene etter en tur i skogen. HJORTELUSA: Ser ut som en liten edderkopp m/vinger. Blodsuger. Den har nå tatt livet av flere dyr i skogen bl.a elg. Når den finner et bytte og får satt seg så mister den vingene og kravler seg inn i pelsen og i håret på mennesker, der setter den seg og suger blod. Dyrene mister pelsen, og det er det som har skjedd med en del skogsdyr, og uten pels/hår så dør jo dyra etterhvert. De skal ikke ha noen sykdommer som skal være farlig for dyr og mennesker, men man blir hårløs! Disse BUGSENE var veldig ivrige i fjor høst på østlandet og nå har man begynt å finne døde dyr i skogen pga HJORTELUSA. Kommer tilbake med mere oppl. ( noen som begynte å klø i hodet?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh... Jeg leste en del om hjortelusflua da den var her rundt oktober (det er da de er "aktive"), og fant ingen opplysninger om at de går så alvorlig til verks at de forårsaker død. Miste pels? Av en blodsuger? Synes det høres rart ut, men er interessert i ytterligere opplysninger om du finner det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke bare skogbjønn/flått man må sjekke på hundene etter en tur i skogen. HJORTELUSA: Ser ut som en liten edderkopp m/vinger. Blodsuger. Den har nå tatt livet av flere dyr i skogen bl.a elg. Når den finner et bytte og får satt seg så mister den vingene og kravler seg inn i pelsen og i håret på mennesker, der setter den seg og suger blod. Dyrene mister pelsen, og det er det som har skjedd med en del skogsdyr, og uten pels/hår så dør jo dyra etterhvert. De skal ikke ha noen sykdommer som skal være farlig for dyr og mennesker, men man blir hårløs! Disse BUGSENE var veldig ivrige i fjor høst på østlandet og nå har man begynt å finne døde dyr i skogen pga HJORTELUSA. Kommer tilbake med mere oppl. ( noen som begynte å klø i hodet?)

Æsj! begyntw å klø nå ja :shocked:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har kommet til områdene rundt Gardermoen (der er det massevis), men er ennå ikke i Oslo-Marka, sier de som skriver om det. Jeg traff alikevel på en lusflue (om det var hjortelusflua skal være usagt) på en tur i Maridalen i fjor i høysesongen, så de er nok der også. De er altså ikke kommet til alle steder på Østlandet, men det er nok bare et tidsspørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis ikke sett en eneste liten hjortelusflue jeg, hverken i år eller før.. Får håpe de frøys ihjel når det var 17 minus her, ekle små insektene.. <_<

EDIT: Kom akkurat på noe, lurer på om det er denne flua som er så plagsom i Østfold-området om sommeren? Et vennepar av meg bodde i Skiptvedt, og de "rømte" i en periode om sommeren fordi det var så sinnsykt mange fluer av noe slag.. Lurer på om det var hjortelus-flue?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis ikke sett en eneste liten hjortelusflue jeg, hverken i år eller før.. Får håpe de frøys ihjel når det var 17 minus her, ekle små insektene.. <_<

EDIT: Kom akkurat på noe, lurer på om det er denne flua som er så plagsom i Østfold-området om sommeren? Et vennepar av meg bodde i Skiptvedt, og de "rømte" i en periode om sommeren fordi det var så sinnsykt mange fluer av noe slag.. Lurer på om det var hjortelus-flue?

Du tenker nok på Tuneflua du... DEN er også plagsom, men på en helt annen måte enn hjortelusflua ;). HJortelusflua er mest aktiv på seinhøsten, og vi som trasker i skogen og går spor med hundene er lett bytte for den ekle skapningen. Man merker sjelden at man får dem på seg i skogen - men man kan ANE dem når man kommer heim... man merker at det er "noe" der - men man greier sjelden å få tak i den. Den kryper lynkjapt når man begynner å ta etter den, og den er seigliva som fy. Jeg har hatt en del slike på meg (både i hodet og under klærne - og det KILER), men aldri blitt bitt, selv om det av og til kan forekomme at den biter også folk. Elgjegerne er nok de som er mest plaga av utysket, da hjortelusflua er veldig aktiv omkring tidspunktet for elgjakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååh, æsj, jeg virkelig AVSKYR sånne dyr.. Har vi ikke nok med hordene av flått liksom? Grøss.. Tror jeg bare blir boende her på Vestlandet jeg (flytter iallefall ikke hjem til Asker *skrekk*).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker nok på Tuneflua du... DEN er også plagsom, men på en helt annen måte enn hjortelusflua :D. HJortelusflua er mest aktiv på seinhøsten, og vi som trasker i skogen og går spor med hundene er lett bytte for den ekle skapningen. Man merker sjelden at man får dem på seg i skogen - men man kan ANE dem når man kommer heim... man merker at det er "noe" der - men man greier sjelden å få tak i den. Den kryper lynkjapt når man begynner å ta etter den, og den er seigliva som fy. Jeg har hatt en del slike på meg (både i hodet og under klærne - og det KILER), men aldri blitt bitt, selv om det av og til kan forekomme at den biter også folk. Elgjegerne er nok de som er mest plaga av utysket, da hjortelusflua er veldig aktiv omkring tidspunktet for elgjakta.

Æsj.. Jeg tror kanskje jeg dropper brukshund-greia mi jeg, og satser på lydighet istedet? Jeg får spader av kravlende insekter på kroppen min <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj.. Jeg tror kanskje jeg dropper brukshund-greia mi jeg, og satser på lydighet istedet? Jeg får spader av kravlende insekter på kroppen min <_<

PINGLE :D. Det som er morsomt etter ei treningsøkt i skogen på seinhøsten er jo å konkurrere med de andre om hvem som har plukket flest hjortelus ut av trusa etterpå :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen veit om midler som holder Tuneflua vekk, så kom med navn! Har prøvd flere typer myggmidler, men ingenting holder den vekk (annet enn et hjemmelaga myggmiddel som jeg ikke aner hvor jeg får kjøpt...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ææææh det er de jeg kaller panserfluer :D . Har flere ganger blitt jagd i vill panikk gjennom skogen av store flokker (eh, de føles veldig store ihvertfall) av sånne. Jeg er vanligvis ikke redd insekter, men de skaper full panikk i mitt lille hode... Skumle saker, men farlige???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen må fortelle meg om det funker med expot og andre flått middel på disse lumske dæklene før jeg kjenner jeg blir full av angst og gjør hundene mine om til asfalt hunder!

Jeg vil IKKE ha dem i trusa Siri!!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen må fortelle meg om det funker med expot og andre flått middel på disse lumske dæklene før jeg kjenner jeg blir full av angst og gjør hundene mine om til asfalt hunder!

Jeg vil IKKE ha dem i trusa Siri!

:D

Hhehehehee... de pirrer jo herlig der de kryper rundt i trusa :Laugh:

Jeg tror forresten ikke verken expot eller andre mygg/flått-midler fungerer mot disse krypene.... da ville nok elgjegerne benytta seg av de (de er jo gjerne fulle av slike når de kommer hjem etter en dag på jakt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:bug: Nei fy så vemmelig! Jeg kjenner jeg blir lettere panisk og får trang til å bade i spot-on enten det hjelper eller ikke :D Har aldri vært rasjonell når det gjelder livsformer med flere enn fire bein.

Er det ingenting folk kan gjøre for å beskytte hunden sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjortelusa er et herk og få på dyra, men tro meg, biter de så kjenner dere det. HEster blir regelrett gale om de får slikt på seg . Hjortelusa er på ingen måte ny, den har vært der i mange mange år :D Men folk har bare begynt å legge mer merke til den. VI har veldig mye hjortelus her,men har aldri opplevd den som noe problem , flåtten er mye værre, og havner mye lettere på oss. Men jeg vet flere eksempler på hester som har gått regelrett amok.

Bikkja dør ikke om dere kommer hjem med sånt på. De har samme sesong som flåtten, og man sjekker jo hunden for det, når man kommer hjem fra tur. De ser ikke så altfor forskjellige ut, før flåtten setter seg fast :D Ikke noe å få panikk for altså. De elgene som er funnet har vært helt stapp fulle av disse vesenene, så det har vært Hjortelusår på en måte. Jeg finner lite på mine hester også når vi har vært på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PINGLE :wub:. Det som er morsomt etter ei treningsøkt i skogen på seinhøsten er jo å konkurrere med de andre om hvem som har plukket flest hjortelus ut av trusa etterpå :P .

Det høres ut som en konkurranse jeg med glede lar dere hardbarka skogsfolkene få vinne, altså.. Insekter trenger ikke å gå på kroppen min, ikke hjortelus og ikke ekle ekle flåtter..

Tror kanskje freestyle er greia vår jeg.. Da kan vesla være hoppende glad, og jeg slipper selvhøytidlige regler og nazipirking? :wub: hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Skjønte det var en grunn til at jeg bor så langt oppe i nord;) Eneste en kan bli plaget med her når en er i skogen er snø:wub:

Ja, jeg angrer ikke på å ha flytta nordover akkurat... men hittill har jeg tilbrakt sommerferiene på østlandet hos foreldrene mine, så da er det jo bortkasta allikevel... Men nord er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...