Gå til innhold
Hundesonen.no

Klage på forsikringsvedtak..?

Marianne

Recommended Posts

Skrevet

Agria har vært skikkelig sjarmerende og valgt å ikke dekke kiropraktorbehandlingen Lita har fått. Er det noen som har erfaring med å klage på et vedtak fra Agria..? Jeg har optimal.

Det er snakk om ganske mange penger så jeg er ganske fortvilet her nå.. ;)

Guest Belgerpia
Skrevet
Agria har vært skikkelig sjarmerende og valgt å ikke dekke kiropraktorbehandlingen Lita har fått. Er det noen som har erfaring med å klage på et vedtak fra Agria..? Jeg har optimal.

Det er snakk om ganske mange penger så jeg er ganske fortvilet her nå.. ;)

Jeg tror ikke det nytter å klage, men det kommer jo litt an på ordlyden i vedtaket om avslag. Dersom du kan "motbevise" det så burde det jo være greit å klage.

Skrevet

Jeg har ikke fått det enda, bare fått penger inn på kontoen min. Har fått igjen for det dyrlegen har gjort men ikke kiropraktoren.. Får se hva som står der..

Skrevet
Jeg har ikke fått det enda, bare fått penger inn på kontoen min. Har fått igjen for det dyrlegen har gjort men ikke kiropraktoren.. Får se hva som står der..

Det enkleste er selvsagt å sjekke forsikringsvilkårene dine - her står det hvilke typer behandling som blir dekket.

Skrevet

Dette står i forsikringsvilkårene for Agria Optimal under rehabilitering:

Rehabilitering erstattes med maks 5000 kroner av det totale erstatningsbeløpet per forsikringsår. Rehabilitering i form av fysioterapi og svømming dekkes etter kirurgisk behandling av leddsykdommer, leddskader, frakturer eller skivebrokk. Forsikringen dekker behandlingskostnader under forutsetning av at det er en hovedansvarlig veterinær, og at de som utfører behandlingen, har relevant utdanning og erfaring med rehabilitering av dyr. Rehabiliteringen skal utføres på dyreklinikk. Rehabiliteringen skal skje innen tre måneder etter at det kirurgiske inngrepet ble utført.
Skrevet

Jeg tror ikke at Agira gir igjen på Kiropraktikk <_<

Men jeg vet at de er veldig positive på svømming og annen rehab etter operasjoner ;)

Skrevet

Ja jeg har lest vilkårene ;)

Kiropraktoren min sier at det er flere pasienter av henne (eller eierene deres da..) fra Agria som har fått igjen etter at de har vært hos henne.. Det var en av grunnene til at jeg valgte Agria, at de liksom skulle være greie på sånne ting, i tilfellerottefelle...... *hrmpf*

Skrevet
Ja jeg har lest vilkårene :P

Kiropraktoren min sier at det er flere pasienter av henne (eller eierene deres da..) fra Agria som har fått igjen etter at de har vært hos henne.. Det var en av grunnene til at jeg valgte Agria, at de liksom skulle være greie på sånne ting, i tilfellerottefelle...... *hrmpf*

Hm...få ut epikrisen til Lita hos både vetrinær og kiropraktor også ber du om et møte hos Agira ;)

kanskje det hjelper med et face to face møte :P

Skrevet

Uff, så kjipt! Jeg har heller ikke fått igjen alt for Felix sin HD, fordi de mente han ikke var registrert i NKK. Noe han jo er. Prøv å få til et møte med de, da.. Eller bare ring og hør grunnen i første omgang.

Skrevet

Marianne.. ring Agria direkte og sjekk med dem. Når jeg måtte sterilisere katten min grunnet livmorbetennelse, så klarte de å "mistolke" kvitteringene fra dyrlegen.

Nå sendte jeg ikke inn noen forklaring til kvitteringene da jeg fikk beskjed om at dette ikke var nødvendig. MEN, det de hadde fattet vedtaket på var at "analkjertel tømming" ikke var innbefattet i dekningen. Hehe, de overså altså glatt utgiftene på 2000,- og tenkte (eh,, hvis man kan kalle det det) at jeg krevde å få dekket den ene summen på 200 og noe.. særlig..

Så, det er altså mennesker på andre siden av telefonen og gjett om de gjør feil. Så sjekk med dem om det ikke fremgår godt nok fra papirene at kiropraktoren behandler i samråd med veterinær og at behandlingen skjer på dyreklinikk..

De har nok helt sikkert gjort en feil siden andre som har vært hos henne har fått dette dekket. Det er jo tross alt (som jeg forstår deg) rehabilitering i samråd med veterinær..

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar dere! :D Jeg har forstatt ikke fått noe brev fra Agria, men det kommer vel i dag eller imorgen.. Får vente å se hva de sier der. Snakket også med vetrinæren min og hun mumlet noe om at Agria hadde sakt at Lita var såpass nyforsikret når dette skjedde så de visste ikke helt om de hvisomattedersomatte osv... :D Ja, hun var nyforsikret, men karenstiden var over og sånn sett så har de ikke noe de skulle ha sagt.. <_<

Jeg venter til jeg får brev fra dem også tar jeg med meg alt ned til faren min, han er god på sånne ting! ;)

Skrevet
Takk for svar dere! :wub: Jeg har forstatt ikke fått noe brev fra Agria, men det kommer vel i dag eller imorgen.. Får vente å se hva de sier der. Snakket også med vetrinæren min og hun mumlet noe om at Agria hadde sakt at Lita var såpass nyforsikret når dette skjedde så de visste ikke helt om de hvisomattedersomatte osv... :wub: Ja, hun var nyforsikret, men karenstiden var over og sånn sett så har de ikke noe de skulle ha sagt.. <_<

Jeg venter til jeg får brev fra dem også tar jeg med meg alt ned til faren min, han er god på sånne ting! :P

Hvis det er snakk om nyoppstått skade etter at karenstiden var over skal de dekke det (om det står i vilkårene at den spesifikke typen behandling dekkes).

Men de er jo flinke til å påstå at nye skader er gamle. <_<

Skrevet
Hvis det er snakk om nyoppstått skade etter at karenstiden var over skal de dekke det (om det står i vilkårene at den spesifikke typen behandling dekkes).

Men de er jo flinke til å påstå at nye skader er gamle. <_<

Jepp, jeg har mitt på både tørre og rene...! Men det ser ut som om de prøver intenst å snike seg unna denne. Har fått brevet fra de nå og det er et standard brev. De har skrevet inn vilkårene og summene og alt som de ikke har dekket i minus.. Bla bla bla... De har ikke spesifiser i villkårene at de dekker kiropraktor, men det står jo heller ikke at de ikke dekker det....! :wub: Det må da være lov å prøve seg tenker nå jeg da... :wub:

Får ringe de imorgen for å høre om de har skjønt hele greia.. <_< Hva F er poenget med forsikring hvis de ikke dekker............ *surmule*

Skrevet

Men, Marianne-nevnte ikke du at denne kiropraktoren før hadde blitt dekket av Agria? Så da kan de verken si at de ikke dekker kiroprakti eller denne spesifikke behandleren slik jeg ser det.

Skrevet
Men, Marianne-nevnte ikke du at denne kiropraktoren før hadde blitt dekket av Agria? Så da kan de verken si at de ikke dekker kiroprakti eller denne spesifikke behandleren slik jeg ser det.

:wub: Det var det kiropraktoren sa ihvertfall! Tror jeg skal dobbel sjekke det før jeg peser Agria på det.. Men hvis det viser seg at de har dekket andre så har de bare å dekke Litas behandlinger også! Tenk! :wub:

Guest Belgerpia
Skrevet

Dersom skaden har oppstått ETTER at hun ble forsikret og behandlingen er legende og ikke forebyggende - så skal de jo dekke det.

Forsikring dekker ikke forebyggende fysioterapi eller kiropraktor - så mye er sikkert, men de skal jo dekke inntil 5000 som behandling for å hele skade.

Oppstod skaden til Lita etter karenstidens utløp? Eller har du vært hos veterinæren med samme problem før du forsikret i Agria?

For dersom forsikringsselskapet har bedt om epikrise fra din veterinær og de ser at du har vært hos veterinæren for samme problemet før du forsikret henne i Agria eller før utløpet av karenstiden så vil du mest sannsynlig ikke få det dekket. På en annen side så det jo helt vittig at de dekker noe og ikke alt da........... Sånt skjønner ikke jeg.

De burde jo ikke refundert noe om de mente at du ikke hadde krav på noe liksom.

Nei - ring Agria

Skrevet
Dersom skaden har oppstått ETTER at hun ble forsikret og behandlingen er legende og ikke forebyggende - så skal de jo dekke det.

Forsikring dekker ikke forebyggende fysioterapi eller kiropraktor - så mye er sikkert, men de skal jo dekke inntil 5000 som behandling for å hele skade.

Oppstod skaden til Lita etter karenstidens utløp? Eller har du vært hos veterinæren med samme problem før du forsikret i Agria?

For dersom forsikringsselskapet har bedt om epikrise fra din veterinær og de ser at du har vært hos veterinæren for samme problemet før du forsikret henne i Agria eller før utløpet av karenstiden så vil du mest sannsynlig ikke få det dekket. På en annen side så det jo helt vittig at de dekker noe og ikke alt da........... Sånt skjønner ikke jeg.

De burde jo ikke refundert noe om de mente at du ikke hadde krav på noe liksom.

Nei - ring Agria

Ja enig, det er merksnodig at de dekker noe men ikke alt.. Men det er vel ikke færste gang forsikringsselskaper prøver å snike seg unna ting.... :rolleyes:

Litas skade oppstod etter at hun ble forsikret, så sånn sett så skal de dekke det. Greit, det var vel en drøy uke etter at karenstiden var over, så jeg skjønner jo at de lurer...! Og ja de har bedt om en epikrise fra vetrinæren og hun har sendt de den.

Skal prøve å ringe de imorgen, hvis jeg får tid..... :ahappy:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hos meg så så morgenrutinene ganske like ut da jeg hadde valp i huset. Valpen våknet som regel tidlig, ofte rundt samme tidspunkt som dere opplever nå. Jeg gikk rett ut med en gang, bare en kort tur for å få gjort det viktigste. Etterpå ble det litt rolig lek eller enkel kontakttrening inne, mest for å få hun i gang uten å gjøre hun helt gira. Så fikk hun frokosten sin, og etter det gikk vi ut igjen for en ny do‑runde. Jeg merket fort at det var bedre å holde morgenen ganske forutsigbar, så hun visste hva som kom og ikke ble stresset. Litt hjernetrim eller en enkel oppgave før jeg dro på jobb fungerte veldig fint det gjorde hun mentalt sliten uten at hun ble overstimulert. Når jeg dro, fikk hun være i valpegrind/et trygt område med noe å tygge på og litt rolig aktivitet. Jeg prøvde å gjøre avskjeden så nøytral som mulig, så det ikke ble noe styr rundt det. Så kort sagt: ut – inn – litt trening – mat – ut igjen – rolig aktivitet - hvile. Det funket veldig bra hos oss.
    • Det høres ut som en utrolig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du sitter igjen med mange spørsmål. Du gjorde i hvert fall det som er riktig: du hadde begge hundene dine i bånd, og du hadde kontroll på dem da situasjonen oppsto. Det er mer enn man kan si om den andre parten. Når det gjelder spørsmål 1: Det var veldig generøst av deg å tilby å betale veterinærutgiftene, men du hadde egentlig ikke noe ansvar for det. Når det er båndtvang, og den andre hunden går løs uten kontroll, ligger ansvaret hos eieren av den løse hunden. Det er hans plikt å sørge for at hunden ikke skader andre. At du tilbød deg å betale var en fin gest, men det var ikke noe du var juridisk forpliktet til. Når det gjelder spørsmål 2: Siden din hund også ble skadet, og skaden nå har utviklet seg til noe alvorlig, er det helt rimelig å ta opp dette med eieren av den løse hunden. Du hadde hunden din i bånd, du fulgte reglene, og du gjorde det du kunne for å unngå situasjonen. Det er ikke du som har skapt risikoen her. Det er eieren av den løse hunden som har ansvaret for at hans hund gikk bort til dine og startet en slåsskamp. Det er derfor helt naturlig at han bør dekke kostnader som går utover forsikringen din, spesielt når det nå er snakk om omfattende behandling eller i verste fall avliving. Dette er ikke noe du skal stå alene med. Kort oppsummert: – Du hadde kontroll på dine hunder. – Han hadde ikke kontroll på sin. – Det var båndtvang. – Det var hans hund som oppsøkte og startet konflikten. – Dermed ligger ansvaret hos ham, ikke deg. Jeg ville tatt en rolig, saklig prat med eieren og forklart situasjonen slik den faktisk er. Hvis han nekter ansvar, kan du vurdere å ta det videre gjennom forsikring eller juridisk rådgivning. Du står sterkt i denne saken.
    • Det du beskriver her er en veldig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du føler deg usikker på hva som er riktig å gjøre. Selv om du ikke har sett hendelsene selv, så er det helt naturlig å reagere når du får høre om ting som kan være skadelig både fysisk og psykisk for en unghund. Når det gjelder person 1, så høres det ut som hun gjør så godt hun kan, men at hun kanskje mangler kunnskap og struktur. Det er ikke uvanlig at unge hunder blir litt «for mye» for eiere som ikke er forberedt på hvor krevende den perioden kan være. Det er ting som kan løses med veiledning, kurs og bedre rutiner. Det som bekymrer mest er det du beskriver om person 2. Slag, spark, strup som straff, og å kaste en valp i veggen er alvorlige ting. Det er ikke snakk om «streng oppdragelse», men om handlinger som kan skade hunden både fysisk og mentalt. At han i tillegg er bevisst på å ikke bli sett, gjør situasjonen enda mer ubehagelig. Selv om du ikke har sett det selv, så betyr det ikke at du må ignorere det. Du har fått informasjon fra en person som faktisk er til stede, og det er lov å reagere på det. Oppdrettere ønsker som regel å vite om slike ting, nettopp fordi de har ansvar for avkommet sitt og vil at hundene skal ha det bra. Du kan gi beskjed på en forsiktig måte, uten å komme med bastante påstander bare si at du har fått høre ting som gjør deg bekymret, og at du synes oppdretter bør være klar over det. Hvis du føler at situasjonen er alvorlig nok, kan du også vurdere å melde en bekymring anonymt til Mattilsynet. De krever ikke bevis for å vurdere en sak  de gjør egne undersøkelser. Det viktigste er at noen sier ifra når en hund kan være i fare. Jeg synes ikke du skal sitte med dette alene. Når det gjelder dyrevelferd, er det alltid bedre å si ifra én gang for mye enn én gang for lite. jeg vil ha ringt politiet om nr 2. om du ikke melde det inn så er du på en måte å hjelper den eieren med å skade valpen. mattilsynet kan du også ringe
    • Det høres ut som en veldig ubehagelig opplevelse, både for deg og hunden din. Du gjorde helt riktige ting i situasjonen: du holdt din egen hund i bånd, du tok ham mellom beina for å beskytte ham, og du forsøkte å få kontakt med eier før hunden kom bort. Det er akkurat slik man skal håndtere et møte med en løs hund som ikke virker under kontroll. Når det gjelder båndtvang, så har du helt rett i at selv om det ikke er generell båndtvang i området, så har eier likevel et ansvar. Hunder som ikke kommer på innkalling, eller som viser aggressiv atferd, skal ikke gå løse. Det står tydelig i hundeloven at hunder skal holdes under kontroll til enhver tid, og at eier har ansvar for å hindre skade på andre hunder og mennesker. Her sviktet han på flere punkter. At han slo og sparket hunden sin er også svært bekymringsfullt. Det er ikke en akseptabel måte å håndtere en hund på, uansett situasjon. Det kan være grunnlag for å melde fra til Mattilsynet hvis du føler deg trygg på det både fordi hunden din ble angrepet, og fordi hans egen hund ble utsatt for vold. Hvis du ønsker å gå videre med saken, kan du: •     dokumentere skadene på hunden din (bilder, veterinær hvis nødvendig) •     skrive ned hva som skjedde mens det fortsatt er ferskt •     vurdere å melde fra til Mattilsynet om volden mot hunden •     eventuelt kontakte kommunen eller politiet hvis du mener hunden utgjør en fare Du har all grunn til å reagere på dette. Det er ikke normalt at en hund går løs uten kontroll, og det er ikke normalt at en eier tyr til vold. Du gjorde alt riktig, og det er bra at du sier ifra det kan forhindre at noe lignende skjer med andre.
    • Hei! Jeg trenger litt råd fra dere som har mer erfaring enn meg. Vi vurderer å kjøpe en Bichon Havanais, og jeg vil gjerne være helt åpen og ryddig i prosessen. Vi har allerede en hund fra før, Diva, og jeg vil gjerne forklare litt om henne når jeg snakker med oppdrettere eller valpekjøpere senere. Diva er en liten blandingshund, rottwailer dobermann, og hun er utrolig snill, rolig og stabil. Hun er ikke dominant, hun lager ikke bråk, og hun fungerer veldig fint sammen med andre hunder. Hun er typen som holder seg til seg selv, men som er sosial og vennlig når hun møter nye dyr og mennesker. Jeg opplever henne som en trygg voksenhund som ikke skaper stress rundt seg. Det jeg kjenner litt på, er at rottwailer dessverre er en rase mange har sterke meninger om. Noen dømmer rasen uten å kjenne den, og jeg er litt redd for at en oppdretter kan misforstå situasjonen eller tenke at Diva kan være et “problem” bare fordi vi allerede har en hund. Jeg vil jo ikke at de skal tro at vi har et utrygt miljø eller at Diva er vanskelig, for det stemmer virkelig ikke. Jeg er også litt redd for at oppdretteren kan angre seg eller ikke vil selge hvis de tror at Diva kan påvirke valpen negativt, selv om hun egentlig er en veldig positiv faktor. Jeg vil derfor gjerne høre hvordan dere ville presentert dette på en god måte. Hvordan forklarer man at man har en snill, stabil hund fra før uten at det blir tolket feil? Har dere noen tips til hvordan jeg bør gå frem når jeg snakker med oppdrettere? Er det noe jeg bør nevne spesielt, eller noe jeg bør unngå å si? Og er det vanlig at folk dømmer situasjonen bare fordi man har en hund fra før? Tar gjerne imot erfaringer og råd fra dere som har vært gjennom lignende. Jeg vil også bare legge til at jeg ikke ønsker at noen skal misforstå meg eller bli irritert over at jeg spør. Jeg mener ikke noe galt med dette, jeg prøver bare å gjøre ting riktig fra starten av. Jeg jobber med hunder til vanlig, men akkurat dette med å ta det opp med en oppdretter er litt nytt for meg, og jeg vil være sikker på at jeg formulerer meg på en god måte. Det er viktig for meg at oppdretteren ser at vi ønsker det beste både for valpen og for Diva. Diva er en hund som er vant til små hunder helt siden hun var valp selv, og hun har alltid vært trygg, rolig og stabil rundt dem. Jeg vil bare vise at vi har tenkt gjennom dette, at vi tar det seriøst, og at vi ønsker å gi valpen et godt og trygt hjem uten at noen skal tro noe annet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...