Gå til innhold
Hundesonen.no

Digitalkamera


Wanderlust

Recommended Posts

Ja jeg tenkte for en stund siden at jeg skulle gå til innkjøp av et digitalt speilreflekskamera, men så tenker jeg litt over det "er det nødvendig?". Og for mitt behov, så tror jeg heller at jeg kan skaffe meg et bedre digitaltkamera.

Det jeg ønsker av det er at det er god zoom, kan ta gode bilder av hund i fart, (er mest hundebilder jeg tar), vet det er vanskelig å be om, men og ta litt "bedre" bilder inne. Har et nå, og alle bildene inne blir supermørke. :/ Men et must er at det kan ta gode bilder ute, av hund i og uten fart :)

Så noen som har gode erfaringer med noen digitalkameraer? Del de med meg da vel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canon powershot S3 IS . Vi har "lillebroren" til dette kameraet og er veldig fornøyd. Har prøvd dette og da svigermor har det, og det er et godt kamera. Har vridbar skjerm så det er enklere å ta bilder i litt rare stillinger. Tar ganske gode bilder innendørs også. Jeg er veldig fornøyd med det vi har, og dette kameraet er litte grann bedre.

Bilder vi har tatt med vårt:

Hera

Hera og Buster løper

Buster hopper

Meg, tatt innendørs med lite lys i rommet. Troor det er litt redigert men ikke mye.

IMG_3076_Fix.jpg

Flere bilder i galleriet

Har et par bilder på dataen som er tatt med S3 IS men ooorker ikke laste opp på nett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med min Sony Cybershot som min fotograf hjalp meg med å finne :)

Her er noen bilder tatt med det. Må gjøre oppmerksom på at bildene desverre er blitt komprimert litt mange ganger, så derfor er de ikke så bra som de en gang var når jeg tok dem inn på pc`n :)

dsc004781wubu8.jpg

Tatt i et bekmørkt rom.

dsc003153ulqx1.jpg

dsc004822wawg3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Du har jo linket til en test da, å terningkast 3 er ikke videre imponerende...

Jeg vil si, utfra bildene som ligger på den siden av bildekvaliteten er lavmål...

Men som "ungdomskamera" eller kamera for den aktive så er det greit til å få minner, tåler mye & vann...

EDIT:

Om du skal bruke omm mot summen av S3 IS, men ønsker et mindre kamera

Så se en gang til på 800IS, topp bildekvalitet og terningkast 6..

(ikke at dinside har de beste testene, men jeg er ganske enig på disse to..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og nei...

Kommer ann på dine tekniske ferdigheter å hva du vil ha utav kameraet... :icon_redface:

Jeg synes det er akkurat passelig, men jeg er geek, det er mange innstillinger å stille på i manuell modus, men i Automat er det bare å trykke på utløserknappen (kjedelig)...

Mormi, som har samme kamera, skjønner ikke stort av manuell, så hun bruker bare Automat og Sportsprogramet...

Men hun får ikke utnyttet kameraet fult ut, å da er det like greit med et mindre, mere praktisk og hendig kompaktkamera (som 800IS) mener jeg da... -_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og nei...

Kommer ann på dine tekniske ferdigheter å hva du vil ha utav kameraet... :lol:

Jeg synes det er akkurat passelig, men jeg er geek, det er mange innstillinger å stille på i manuell modus, men i Automat er det bare å trykke på utløserknappen (kjedelig)...

Mormi, som har samme kamera, skjønner ikke stort av manuell, så hun bruker bare Automat og Sportsprogramet...

Men hun får ikke utnyttet kameraet fult ut, å da er det like greit med et mindre, mere praktisk og hendig kompaktkamera (som 800IS) mener jeg da... -_-

Men klarer en som, eeeeh, ikke kan så mye, fint bruke dette kameraet? Er det lett å lære seg? Finner man god nok informasjon i bruksanvisningen? :icon_redface:

Men om man bruker manuelle instillinger, går det å stille inn på noe der, og la de være, eller må man stille for "hver" gang? Har en bror som liker å ta bilder, og kan litt. Så kan jo få han til å stille inn for meg. Eller er det like greit å bruke automat da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den husker instillingene selvom du tar ut batteriene, til irritasjon og lykke.. :lol:

Iritasjon, du har tatt bilder inne å brukt iso-400 som nødløsning, å kommer ut å tar masse bilder i iso-400 fordi du har glemt å stille tilbake... Hadde noen av de de første ukene... :ph34r:

Men å stille inn en gang, hvert senario trenger forskjellige instillinger... Bare sola går bak en sky må du endre på innstillingene...

Start med Automatisk å lek med manuell... slik man lærer...

Jeg synes jeg får klart best bilder med manuell, jeg mener jeg er bedre til å se hvordan jeg vil ha bildet en kameraet.. :icon_redface:

Jeg fikk forresten over 450bilder på et oppladbart batterisett, slå den andre kompaktkamera...! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den husker instillingene selvom du tar ut batteriene, til irritasjon og lykke.. :lol:

Iritasjon, du har tatt bilder inne å brukt iso-400 som nødløsning, å kommer ut å tar masse bilder i iso-400 fordi du har glemt å stille tilbake... Hadde noen av de de første ukene... :ph34r:

Men å stille inn en gang, hvert senario trenger forskjellige instillinger... Bare sola går bak en sky må du endre på innstillingene...

Start med Automatisk å lek med manuell... slik man lærer...

Jeg synes jeg får klart best bilder med manuell, jeg mener jeg er bedre til å se hvordan jeg vil ha bildet en kameraet.. :icon_redface:

Jeg fikk forresten over 450bilder på et oppladbart batterisett, slå den andre kompaktkamera...! :)

Hm, ja det høres bedre ut enn mitt. den holder til 30 bilder eller noe <_<

Nei jeg vil ha et godt kamera, (som jeg selvfølgelig må lære meg å ta bilder med), og som har god batterikapasitet. Åssen batteri er det til dette kameraet, og følger det med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bruker 4stk AA, den vanligste typen...

Det følger med 4 jallabatterier, må kjøpe 4 oppladbare, varer lengst å billigst i lengden...

Så før du har kjøpt oppladbare batterier, lader, stort minnekort å helst veske så har det nok kostet deg 4500kr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men klarer en som, eeeeh, ikke kan så mye, fint bruke dette kameraet? Er det lett å lære seg? Finner man god nok informasjon i bruksanvisningen? :icon_redface:

Men om man bruker manuelle instillinger, går det å stille inn på noe der, og la de være, eller må man stille for "hver" gang? Har en bror som liker å ta bilder, og kan litt. Så kan jo få han til å stille inn for meg. Eller er det like greit å bruke automat da?

Ja det går helt fint skal jeg si deg :lol: Jeg har ikke peiling på hva jeg holder på med men har klart å fått til fine bilder på manuelle innstillinger likevel. Noen flopper har det jo blitt men de lærer man av. Det er veldig enkel meny på kameraet syns jeg, og skjermen er ganske god så du klarer å se sånn nogenlunde hvordan bildet blir. Og skjermen er noe av det jeg liker best, den er vridbar så det er enkelt å ta bilder i alle mulig rare stillinger :) Ang bruksanvisning så har jeg ikke lest den, tror faktisk ikke jeg har sett på den. Men har jo Tore som kan endel, og så har jeg prøvd meg frem med innstillingene og lært av det. Automat er jo greit å bruke, men jeg syns bildene som jeg har tatt på manuell blir penere enn de på automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Drar opp gammel tråd jeg :)

Nå er det ikke lenge til jeg har bursdag, så kan jo bare prøve meg med å ønske et kamera. Så lurer da på: Er det fortsatt Canon powershot S3 IS dere anbefaler? Eller har det kommet noen nyere og "bedre"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Drar opp gammel tråd jeg :D

Nå er det ikke lenge til jeg har bursdag, så kan jo bare prøve meg med å ønske et kamera. Så lurer da på: Er det fortsatt Canon powershot S3 IS dere anbefaler? Eller har det kommet noen nyere og "bedre"?

Jeg har hatt S3IS en stund nå og vil virkelig anbefalle det. Jeg er ikke så veldig stødig på manuelle instillinger enda, så på turer og sånt går det mye i automat (som forøvrig gir veldig bra bilder), men det er gøy med et kamera jeg i tillegg kan prøve meg en del fram med og forhåpentligvis blir jeg en dag superflink på mauelle instillinger også :D . Eneste minuset jeg kan se med det kamera er at det er ganske stort å ta med seg. I hvertfall til min bruk som er mye på lengere turer. Det er også en ulempe at det er så stort når det er kaldt, for det er ikke bare bare å ha kamera på innerlomma for at batteriene skal holde seg varme. Men det er verdt det. Virkelig.

Ehem... det har til og med tålt vanndamp og påfølgende frysing av linse og det som er, store variasjoner i temperatur og lange dagsmarsjer i sekken, hundekjøringsturer med mye risting osv... men det er vel ikke det mest solide kamera du finner.

Jeg syns bildekvalitet, tar raskt bilder og er raskt klart for nye bilder og mulighetene for manuelle instillinger er kameraets store kvaliteter. Så ja, jeg vil anbefalle det så sant det ikke er noe krav at det er i lommeformat (men da får du jo en helt annen type kamera). Godt å holde når du tar bilder er det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt S3IS en stund nå og vil virkelig anbefalle det. Jeg er ikke så veldig stødig på manuelle instillinger enda, så på turer og sånt går det mye i automat (som forøvrig gir veldig bra bilder), men det er gøy med et kamera jeg i tillegg kan prøve meg en del fram med og forhåpentligvis blir jeg en dag superflink på mauelle instillinger også :D . Eneste minuset jeg kan se med det kamera er at det er ganske stort å ta med seg. I hvertfall til min bruk som er mye på lengere turer. Det er også en ulempe at det er så stort når det er kaldt, for det er ikke bare bare å ha kamera på innerlomma for at batteriene skal holde seg varme. Men det er verdt det. Virkelig.

Ehem... det har til og med tålt vanndamp og påfølgende frysing av linse og det som er, store variasjoner i temperatur og lange dagsmarsjer i sekken, hundekjøringsturer med mye risting osv... men det er vel ikke det mest solide kamera du finner.

Jeg syns bildekvalitet, tar raskt bilder og er raskt klart for nye bilder og mulighetene for manuelle instillinger er kameraets store kvaliteter. Så ja, jeg vil anbefalle det så sant det ikke er noe krav at det er i lommeformat (men da får du jo en helt annen type kamera). Godt å holde når du tar bilder er det også.

Det høres bra ut. Men da skal jeg nok ønske meg dette kameraet, så de hvertfall vet hva de skal se etter :D

Selvom det sikkert kan bli litt vel dyrt. Hva ligger prisen på? (jeg vet jeg kan søke etter det, men... ja jeg er lat) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Det høres bra ut. Men da skal jeg nok ønske meg dette kameraet, så de hvertfall vet hva de skal se etter :D

Selvom det sikkert kan bli litt vel dyrt. Hva ligger prisen på? (jeg vet jeg kan søke etter det, men... ja jeg er lat) hehe

Nå husker jeg ikke helt, men tror jeg betalte 3700 for 5 mnd siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker jeg ikke helt, men tror jeg betalte 3700 for 5 mnd siden

Takk :D

Nå tok jeg meg tid å søke, og kom innom en side med oversikt over priser, og på Japan Photo står det at du får den til 3349,-

Hm. litt dyr bursdagsgave, men kan man ikke håpe på noe dyrt når man har jubileum? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...