Gå til innhold
Hundesonen.no

Registrere Malinois x Tervueren


Tyson

Recommended Posts

Jeg trodde begge foreldrene måtte være samme rase for å få godkjent valpene?

Den gang akita og GJD ble delt, kunne det teoretisk bli født begge raser i kull, men foreldrene måtte være SAMME rase for at valpene skulle kunne registreres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har skjønt så vil ikke de valpene bli registrert i Norge nei. I sverige har de litt andre regler så der kan blanding i mellom variantene bli registrert som den rasen de kommer ut som. Samtidig er det fullt mulig å registrere groen født i terv kull og malle født i laeken kull etc her i Norge, men parringer på tvers av variantene som ikke er blitt godkjent av rasens hjemland kan man bare glemme å få registrert her. Er de født og registrert i et annet land derimot så kan de fint registreres (og om ønskelig omregistreres til en annen variant) i Norge etter ankomst. Dette er slik jeg har forstått det uten at jeg er noen ekspert på området ;)

Men det har vært mye snakk om kryssninger etc i laekenverden i det siste så jeg trooor jeg har fortsått det riktig nå..*ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Svaret er enkelt og greit NEI - det går ikke.

...og faktum er at det ikke går i Sverige heller, men det er gitt disp. ved to eller tre tilfeller opp gjennom - sånn at det er ikke noen automatikk i at de blir registrert i Sverige. Man kan registrere de i ett x-register som automatisk gir avlsforbud - altså ikke en fullverdig registrering om jeg ikke har missforstått helt.

En terv/malle er en blanding uansett om den i prinsippet er en belgisk fårehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...