Gå til innhold
Hundesonen.no

Lyst på pus


Margrete

Recommended Posts

men vi har noen hindre i veien for det. Det største er ett stk schæfer som har vært en kattejager sin den dagen han ble født. Det nest største er at mannen min har satt en grense på to hunder :shocked: og ikke noen andre dyr i huset. Sist men ikke minst, jeg orker ikke tanken på å miste pusen fordi den har blitt påkjørt eller drept av ett annet dyr. Så mest sannsynlig ville den pusen bli innekatt. Hva mener folket om det?

Ungene mine har blitt så store at de kan være med på mase hull i hodet på mannen, og schæfersakens problematikk kan løses (tror jeg). For å være helt ærlig så er jeg jammen ikke helt sikker på at dette med å ha den inne er så bra. Kan noen hjelpe meg med å ta ett valg? Det er jo ikke noe vits i å mase seg til pus om jeg ikke har klart for meg hvordan pusen skal holdes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo få låne Lucifer noen dager om du vil, så finner du fort ut hve både bikkje og mann sier.. ;) Baresørg for at schæferdyret ikke spiser han HELT opp, så burde det gå bra. Han er jo vokst opp i kjeften på 3 forskjellige schæfere og elsker å blli tygget på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er fantastiske, skjønner godt at du har lyst på en! Og du får det nok til på din måte om du skaffer deg en pus. Jeg vet ikke hvor gamle barna dine er, men jeg vant kattedebatten for 15 år siden med valpeblikk og et "Mamma alle barn trenger noen å være glad i". Så har dere det våpenet ;)

Når det gjelder å ha katten inne fordi det kan skje noe med den ute...det blir for meg som å ikke sende barna på skole fordi de kan bli syke. Jeg forstår at i noen situasjoner så må man ha innekatter. Men jeg synes virkelig det bør unngås så langt man kan. Det er egoistisk å holde katter inne fordi man er generelt bekymra. De klarer som regel veldig fint å passe på seg selv ;) heldigvis.

Alle er så opptatt av at hunder skal få brukt seg på en naturlig måte. At de skal få bruke instinkter og medfødte egenskaper. Det er det samme for katter! De skal få løpe ute og jage fugl og klatre trær og sove under bringebærbusken til naboen, sloss med nabokatta, plaske i bekken og alt som hører med.

De fleste lærer raskt å passe seg for biler og andre dyr. Med mindre det er ekstreme tilfeller som motorvei tre meter fra huset eller rabide grevlinger i hagen. Er det en spesifikk grunn til å ha innekatt så er det greit og kattene har det sikkert bra inne når de er vant til det ;) Men jeg synes det kreves en god grunn til å ta katten ut av sitt naturlige miljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men vi har noen hindre i veien for det. Det største er ett stk schæfer som har vært en kattejager sin den dagen han ble født.

Hva slags "kattejager" er han da? Det er en viktig forskjell på hunder som blir illsinte, og på de som bare flyr etter. De er som regel bare nyskjerrige, og ikke ute etter å spise dem opp. :lol:

Minsten her er egentlig kattejager, selv om han bor med en, og det er fordi han ikke klarer å motstå å fly etter når dyret farer over gulvet. Men han mener jo ikke noe vondt, er bare i overkant interessert. Nå som dyret har blitt innepus igjen, har det roet seg betraktelig, han er mer vant med at hun er her, og dermed er hun ikke like spennende.

Sist men ikke minst, jeg orker ikke tanken på å miste pusen fordi den har blitt påkjørt eller drept av ett annet dyr. Så mest sannsynlig ville den pusen bli innekatt. Hva mener folket om det?

Spørsmålet da blir hvordan du bor. Hvor stor ER faren?

Bor du sentralt, med biltrafikk utafor døra, vil jeg si at katten ikke bør slippes ut, ja.

Når det gjelder det å bli spist/drept av andre dyr, mener jeg faktisk at det er en risiko man må ta, om man bor litt landlig til, og det er f.eks. rev man er redd for... Det blir liksom prisen å betale for å få leve som et fritt utedyr... Men biler, det er ikke en risiko som er verdt det for min del.

Jeg mener det er helt ok å ha innekatt, så lenge man sørger for at den har nok å henge fingrene (eh, klørne) i. Katteleker, klatrestativ, klorebrett... Har du terasse/hage kan du lage en liten kattegård (med tak!) til den. Gjerne en annen katt til selskap (men så har jo du hund, så den kan jo få underholdning der).

En jeg kjenner spente opp et fiskegarn av noe slag, med heng nedover, katten elsker det, og bruker det hele tiden, både til å klatre og leke i, og til å sove i. :hyper:

Har du laserpeker, trenger du omtrent ikke noe annet. :rolleyes:

Katter er egentlig ganske enkle å underholde, man bare man gidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags "kattejager" er han da? Det er en viktig forskjell på hunder som blir illsinte, og på de som bare flyr etter. De er som regel bare nyskjerrige, og ikke ute etter å spise dem opp. :lol:

Minsten her er egentlig kattejager, selv om han bor med en, og det er fordi han ikke klarer å motstå å fly etter når dyret farer over gulvet. Men han mener jo ikke noe vondt, er bare i overkant interessert. Nå som dyret har blitt innepus igjen, har det roet seg betraktelig, han er mer vant med at hun er her, og dermed er hun ikke like spennende.

Nei tror nok han synes det er rasende festlig å løpe etter dem. Mistenker at han faktisk ville blitt litt engstelig om pusen stoppet og viste seg å være riktig så sint (tøffe dyret det tenker jeg). Han jager ikke stillestående elg, men løper de ja da går han etter. Ørliten forskjell på katt og elg, jeg vet.. men tenker at han er ikke så innterisert i stillestående dyr, ergo ingen killer.

Spørsmålet da blir hvordan du bor. Hvor stor ER faren?

Bor du sentralt, med biltrafikk utafor døra, vil jeg si at katten ikke bør slippes ut, ja.

Jepp bor sentralt.

Når det gjelder det å bli spist/drept av andre dyr, mener jeg faktisk at det er en risiko man må ta, om man bor litt landlig til, og det er f.eks. rev man er redd for... Det blir liksom prisen å betale for å få leve som et fritt utedyr... Men biler, det er ikke en risiko som er verdt det for min del.

Jeg er jo egentlig enig, men vi har grevling i hagen og synes det ville vært litt ubehagelig å finne pusen i hagen...

Har du laserpeker, trenger du omtrent ikke noe annet. :rolleyes: [/quote)

Jeg har border collie også... Han er liksom litt predisponert for å bli hekta på slike ting :hyper: . Pusen får leve uten laser penn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei tror nok han synes det er rasende festlig å løpe etter dem. Mistenker at han faktisk ville blitt litt engstelig om pusen stoppet og viste seg å være riktig så sint (tøffe dyret det tenker jeg). Han jager ikke stillestående elg, men løper de ja da går han etter. Ørliten forskjell på katt og elg, jeg vet.. men tenker at han er ikke så innterisert i stillestående dyr, ergo ingen killer.

Da bør nok det gå bra. :lol:

Jepp bor sentralt.

Jeg er jo egentlig enig, men vi har grevling i hagen og synes det ville vært litt ubehagelig å finne pusen i hagen...

Da bør nok pusen være inne, ja.

Jeg har border collie også... Han er liksom litt predisponert for å bli hekta på slike ting :hyper: . Pusen får leve uten laser penn.

Hehehe! Det går jo an å legge inn som underholdning av og til mens BCen er ute av syne,da. I et annet rom, for eksempel. Men jeg tror også at den klarer seg fint uten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hehe, må flire litt her da. Hvis du bor sentralt men med grevling i hagen, så høres det ut som om det er "Landlig" nok til å la katten få kose seg utendørs!

Vi må ikke overbeskytte kattene helt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, må flire litt her da. Hvis du bor sentralt men med grevling i hagen, så høres det ut som om det er "Landlig" nok til å la katten få kose seg utendørs!

Vi må ikke overbeskytte kattene helt heller.

Når man bor sentralt, så bor man ikke landlig.

Grevlingen bor heller ikke på landet, den liker boligstrøk, masse søppel og slikt å rote rundt i.

Og det er ikke snakk om å overbeskytte, det er snakk om å gi katten den samme tryggheten som man gir hunder, når samfunnet faktisk ikke passer til å slippe dyra fritt løs.

Katter har tradisjonelt sett vært nyttedyr, gjerne på gårder, dermed har det blitt helt naturlig at katter skal få gå fritt. Men nå bor ikke de fleste på gård, de bor i byer eller tettsteder, med biltrafikk, andre dyr, mennesker og en hel del andre farer. Det må man ta hensyn til, og på lik linje med hund; har du ikke tid/lyst/ork til å gi katten det den trenger, la være å skaffe en. Det er ikke noe mer menneskerett å ha katt enn å ha hund, selv om de er aldri så billige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man bor sentralt, så bor man ikke landlig.

Grevlingen bor heller ikke på landet, den liker boligstrøk, masse søppel og slikt å rote rundt i.

Og det er ikke snakk om å overbeskytte, det er snakk om å gi katten den samme tryggheten som man gir hunder, når samfunnet faktisk ikke passer til å slippe dyra fritt løs.

Katter har tradisjonelt sett vært nyttedyr, gjerne på gårder, dermed har det blitt helt naturlig at katter skal få gå fritt. Men nå bor ikke de fleste på gård, de bor i byer eller tettsteder, med biltrafikk, andre dyr, mennesker og en hel del andre farer. Det må man ta hensyn til, og på lik linje med hund; har du ikke tid/lyst/ork til å gi katten det den trenger, la være å skaffe en. Det er ikke noe mer menneskerett å ha katt enn å ha hund, selv om de er aldri så billige.

Takk :D Dette var det jeg prøvde å koke sammen nå nettopp. For jeg har innsett at jeg ikke har mulighet til å pus, så da blir det pus om vi flytter på landet. Så greit er det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man bor sentralt, så bor man ikke landlig.

Grevlingen bor heller ikke på landet, den liker boligstrøk, masse søppel og slikt å rote rundt i.

Og det er ikke snakk om å overbeskytte, det er snakk om å gi katten den samme tryggheten som man gir hunder, når samfunnet faktisk ikke passer til å slippe dyra fritt løs.

Katter har tradisjonelt sett vært nyttedyr, gjerne på gårder, dermed har det blitt helt naturlig at katter skal få gå fritt. Men nå bor ikke de fleste på gård, de bor i byer eller tettsteder, med biltrafikk, andre dyr, mennesker og en hel del andre farer. Det må man ta hensyn til, og på lik linje med hund; har du ikke tid/lyst/ork til å gi katten det den trenger, la være å skaffe en. Det er ikke noe mer menneskerett å ha katt enn å ha hund, selv om de er aldri så billige.

Jeg ser hva du mener Argyros. Men altså, jeg føler at du mer forsvarer det at katter kan holdes inne hvis ikke uteomgivelsene er "tipp topp". Og det blir feil.

Her jeg har bodd nå, er det en 30 km sone rett utenfor hagen og en (nå først) 40 km sone nedenfor. Før var denne 60, men ingen av mine katter har vært uheldige der nede.

Det jeg vil frem til er at kattene kan ha det vel så bra de. Mine katter holder seg mye i hagen min (sammen med de fleste av nabolagets katter forøvrig, hehe..) og hvis de går ut av hagen, så er det enten når jeg trasker ut med Sofus eller de løper til andre hager uten å krysse vei. Dette er ikke noe jeg har lært dem, men noe de selv kommer frem til.

Forøvrig så har jeg hatt en katt som faktisk er blitt overkjørt. Dvs, det antar vi... Julius lå og solte seg på fortauet utenfor huset og mest sannsynlig har en av de parkerte bilene svingt oppå fortauet for å få snudd seg. Ergo, ble Julius skvist. Dette er ikke en historie jeg er glad i å fortelle-det var fryktelig vondt at det skjedde. Men av de 10 kattene som har vært innom huset i de siste snart 20 årene jeg har bodd her (:D), så er jo ikke bilrelaterte skader de største.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser hva du mener Argyros. Men altså, jeg føler at du mer forsvarer det at katter kan holdes inne hvis ikke uteomgivelsene er "tipp topp". Og det blir feil.

Selvsagt forsvarer jeg det, jeg mener at flere katter bør holdes inne.

Jeg er stadig forundret over at folk som faktisk har hund, og som ikke lar denne gå tur med seg selv, ikke ser at katten er like utsatt.

Det jeg vil frem til er at kattene kan ha det vel så bra de. Mine katter holder seg mye i hagen min (sammen med de fleste av nabolagets katter forøvrig, hehe..) og hvis de går ut av hagen, så er det enten når jeg trasker ut med Sofus eller de løper til andre hager uten å krysse vei. Dette er ikke noe jeg har lært dem, men noe de selv kommer frem til.
Ja, det er jo fint for kattene dine, men de aller fleste utekatter har altså et ganske stort territorium (langt større enn en hage).

Forøvrig så har jeg hatt en katt som faktisk er blitt overkjørt. Dvs, det antar vi... Julius lå og solte seg på fortauet utenfor huset og mest sannsynlig har en av de parkerte bilene svingt oppå fortauet for å få snudd seg. Ergo, ble Julius skvist. Dette er ikke en historie jeg er glad i å fortelle-det var fryktelig vondt at det skjedde.

There you go... Svært få ville latt hunden sin ligge og sole seg på fortauet.

Men av de 10 kattene som har vært innom huset i de siste snart 20 årene jeg har bodd her (:wub:), så er jo ikke bilrelaterte skader de største.

Hva dreier det seg om da? Fikk du kanskje ikke med deg at jeg skrev at det er langt mer enn biler som kan være farlig?

Forresten... Du bor i Bergen? Jeg vet ikke hvor i Bergen du bor, men det er litt spesielt med tanke på biltrafikk, og skiller seg fra en del andre byer. Det går faktisk an å ha utekatt veldig nær Bergen sentrum uten at katten er i umiddelbar fare for å komme i kontakt med biler, og det er ganske spesielt. Fortsatt er det en del andre farer en katt kan treffe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre katter, bor på landet, men har en vei med 60km langs hekken vår. Var livredd for å slippe ut pusungene mine, men visste at jeg måtte, fordi jeg tror kattene lever rikere liv ute, enn inne.

Da de var 6 mnd slapp jeg de ut. De var da kastrerte.

De første ukene løp jeg fra vindu til vindu for å passe på, og gikk de utenfor gjerdet, løp jeg ut og bar de inn. Håpløst prosjekt!

Jeg måtte senke skuldrene og satse på at det ville gå bra. Før de ble sluppet ut ga jeg hovedmåltidet ved 21-22 tiden på kvelden, de siste 2 mnd, for jeg ville ha de inne om natten. Tryggere for dem, og det berget nattesøvnen min:-))

Nå er de to eldste (bror og søster) snart 11 år, og minstemann snart 8 år, og de har bare blitt behandlet for sår gitt av andre katter. Bortsett fra veien er det bare jorder og skog her, og de lever et flott katteliv.

Tror også at de måtte leve et beskyttet liv inne i såpass lang tid før de slapp ut, har gjort at de har vært reddere/mer skeptisk til biler og busser, enn om de hadde blitt sluppet ut som yngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...