Gå til innhold
Hundesonen.no

Å bestemme seg for rase..

Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine
Syns jeg var fryktelig snill jeg :closedeyes: hihi . Men sett deg opp en liste over hva du lurer på, øv deg litt og så hopper du i det.

Valpen kommer fra kennel heggelifjellet regner jeg med. Der alle hundene brordern har nå kommer fra så har ikke kommet på å spørre om Gecko kommer fra en annen kennel. Han har et samarbeid med han som styrer med heggelifjellet, og har iallefall en hannhund nå som har gått i avl. Tror den nest yngste og har blitt godkjent nå. Men nå sklei jeg litt ut :)

Skal jobbe med å sette opp en liste på skolen i morgen(Så deppa jeg er over karakterene så gidder jeg ikke å jobbe :) ), og skal øve meg foran speilet enstund fremover nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 66
  • Created
  • Siste svar
Snille pappaer som også er jaktinteresserte pleier være flinke i telefonen har jeg hørt...

Hehe, den kjenner jeg igjen ;) (må innrømme at jeg fikk Pappa til å ringe den gangen det gjaldt rex :) ) Men neste hund skal jeg ordne med selv. Må jo det engang også ,kan ikke være avhengig hele tiden (så er jeg litt eldre :) , men men)

Neida, men du får si ifra når du har ringt ;) Jeg vil høre alt !! (hihi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Snille pappaer som også er jaktinteresserte pleier være flinke i telefonen har jeg hørt...

Hehe, min du tenker på? Pappa skjønner liksom ikke hvorfor jeg holder på med dette rasevalget, og hvorfor jeg har sett på så mange oppdrettersider.. " Det er da bare å ringe når du ser et kull med ledig hannhund som er blitt født?" :)

Gaah, skal jeg ha hund må jeg fikse det selv :)

Neida, men du får si ifra når du har ringt Jeg vil høre alt ! (hihi)

Hihi, jaada, mamma ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snille pappaer som ikke har planer om noe annet enn en turkamerat og familiehund er også flinke i telefonen. :)

Men det er jo kanskje artigere å ringe selv. Da har du mulighet til å spørre om akkurat det som faller deg inn og som du vil få svar på, og selv om snille fedre er flinke i telefonen, er de ikke nødvendigvis like flinke til å gi referat om det som man er mest interessert i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Snille pappaer som ikke har planer om noe annet enn en turkamerat og familiehund er også flinke i telefonen. :)

Men det er jo kanskje artigere å ringe selv. Da har du mulighet til å spørre om akkurat det som faller deg inn og som du vil få svar på, og selv om snille fedre er flinke i telefonen, er de ikke nødvendigvis like flinke til å gi referat om det som man er mest interessert i...

Det tenkte jeg også på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt IS. Fordi jeg har best erfaringer med dem og fordi jeg liker utseende best av de 3 rasene.

Desutten får du jo den oppfølgingen.. =)

Den dagen jeg skaffer meg stående fuglehund er det ingen tvil, da blir det IS :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine:

Du får velge så mye du vil <3 vi er her for deg og hjelper deg så gjerne så gjerne. Du må bare spørre enda mer, selv har jeg erfaringer med Es og Gs grunnet familiemedlemmer har hatt dem og sånn, men den Gs som er i familien vår nå, har MYE hvitt i seg, men Gs er og blir for trege spørr du meg, men en så god oppfølging du kan få med en Is, er jo super dupert :lol: Virkelig fristende det ja :) Men du har god tid enda :hyper: hihi. Så du må bare ta den tiden du trenger ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Christine:

Du får velge så mye du vil <3 vi er her for deg og hjelper deg så gjerne så gjerne. Du må bare spørre enda mer, selv har jeg erfaringer med Es og Gs grunnet familiemedlemmer har hatt dem og sånn, men den Gs som er i familien vår nå, har MYE hvitt i seg, men Gs er og blir for trege spørr du meg, men en så god oppfølging du kan få med en Is, er jo super dupert :lol: Virkelig fristende det ja :) Men du har god tid enda :hyper: hihi. Så du må bare ta den tiden du trenger ^^

Aww, Takk ;)(Takk for mld også )

Christine, har du funnet nummeret til oppdretteren og begynt å få ned det du vil vite på papir?
Nummeret har jeg... Men fått tinga ned på papir? Æææhhh... :rolleyes:

Jeg stemmer for Engelsk ellr Irsk setter

Men GOrdon setter er jo også utolige flotte;P hehe

Det er nok ikke en stemme tråd, og om hvem som er flotte eller ikke. Egner hunden seg perfekt til meg, så driter jeg i utseende! * Lei av å gjenta meg selv*

Rød og Hvit Irsk setter
Haha, Malin! Jeg vet så altforgodt hva du mener! ;)

Prøv å hev dere over ting i stedet for å bare 'måtte' kommentere, tråden er... ES vs IS!

Takk, Maria ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ES er jo gode mentalt når det gjelder jakt egenskaper, og IS er ganske god mentalt den også, men det er visst enda litt mere vrien fysisk eller noe. Mener å ha hørt det en gang, men liker begge to ganske godt og ES er jo en du har fra før av <3 hehe. Nydelig er han og synes han har en fin kroppsbyggning også, men du er nok en setter menneske du <3 Hehe. Bare gøyalt å se hva det blir til slutt, håper det blir en av i allefall, flotte jaktegenskaper Fuglejakt er nok det jeg setter høyest på jakt lista selv :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ES er jo gode mentalt når det gjelder jakt egenskaper, og IS er ganske god mentalt den også, men det er visst enda litt mere vrien fysisk eller noe. Mener å ha hørt det en gang, men liker begge to ganske godt og ES er jo en du har fra før av <3 hehe. Nydelig er han og synes han har en fin kroppsbyggning også, men du er nok en setter menneske du <3 Hehe. Bare gøyalt å se hva det blir til slutt, håper det blir en av i allefall, flotte jaktegenskaper Fuglejakt er nok det jeg setter høyest på jakt lista selv :lol:

Tror ikke at Christine vil få problemer med å takle en IS altså, og så vil jeg bare tilføye at jeg synes at det er et oppskrytt rykte at IS er så mye striere enn de andre setterne. Det sier jo "alle" jeg treffer på! Vil påstå at det er vel så stor forskjell mellom individer der som rase. :hyper: Kan godt hende at det var slik tidligere, men etter min erfaring med setterne så synes ikke jeg at det argumentet stemmer i dag...

Eh, mente ikke dette som kritikk av deg Minadachs, bare sånn at det er sagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hva jeg leser fra den teksten alene, uten noen annen informasjon, er at valpen er understimulert og finner på ting fordi hun ikke vet hva hun skal gjøre. Min tolkning og mitt svar er selvsagt farget av mine egne erfaringer, og må ikke tas som noe annet enn et subjektivt innspill til vurdering.  Jeg tror hun trenger sterkere lederskap, aka mer veiledning. Valper ikke bare trenger, de ønsker veiledning. "Do this instead," er en fin huskeregel, men det er også å henge litt bakpå. Ideelt sett ligger du frempå med bare "do this" ved å gi henne arbeidsoppgaver(*) før hun finner på noe av seg selv.  *) Lydighetsøvelser samtidig med husarbeid er en fin måte å skvise inn nødvendig kvalitetstid mellom hund og fører i en travel hverdag, mener jeg, og jeg synes ikke en skal vente med å påbegynne lydighetstrening fordi: "Valper skal bare leke mens de er så små." De valpene jeg har hatt, de har tatt treningen som interessant lek og absorbert læring som små svamper.  Jeg ser altså ikke noen grunn til å ikke påbegynne bakpartskontroll og fri ved foten første uka. Gradvis, gjennom å bryte ferdig øvelse ned i å gripe, slippe, bære, lære å apportere ting for levering til deg eller bære noe fra kjøkkenet til vaskerommet for deg, sitt/dekk/stå, innkalling, fremsending til objekt, sitt/dekk/stå med fører ut av syne. Bare begynn. Canis.no hadde vel en masse fine gratis videoer om klikkertrening og gode bøker om både hverdagslydighet og konkurranselydighet. Det er også lettere å "gå tur" om det er helt konkrete oppgaver å fokusere på mens en går.  .. synes jeg
    • Tja, en mellomting hadde vært å foretrekke. Men vi jobbet mye med det på trening, så han vet at mange hundemennesker har godbiter på seg 😆 Har begynt å ha de andre på trening på banen som forstyrelse når vi trener, greit om han ikke trenger å hilse på dommer, banemannskap og publikum hver gang vi er på stevne. Ja han får ofte kommentar om at han er stevnes gladeste hund, lykkelig er han i allefall. 
    • Herlig fine bilder av glad og superfin hund i farta 
    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...