Gå til innhold
Hundesonen.no

Frustrert over naboen

ellish

Recommended Posts

Skrevet

Vi har en nabo familie. Med en flott rotweiler hann. Kjempekjekke folk, men når det kommer til hunden er de rett å slett late og ufordragelige spør du meg! Han blir aldri luftet.. han bor ute i ett "skjul" er blitt svært feit stakkaren... og da nabo ungene skulle selge lodd så sprang han mot dem glefsende. er redd når jeg tenker på hva som kunne ha skjedd dersom de ikke hadde kommet seg unna.. er det ingenting vi kan gjøre?

viste ikke helt hvor jeg skulle poste denne men, prøver her!

Skrevet

Naboen vår ha en Schweizerstøver og han lufter den ALDRI. Hunden er så sky og så redd alt og alle, og er ca. 5-6 år gammel. Jeg har foret den med godbiter i en lang tid nå, og neste skritt er å ringe på å faktisk forlange å gå tur med den. Jeg blir forbannet for den ligger ute i ett kaldt hundebur i 20 - grader, om ikke han gjør noe snart, så ringer jeg til dyrebeskyttelsen som naboen, han kan godt få vite hvem jeg er. Usikker på om han bruker den i jakt, for på høsten er den aldri ute i buret, trolig på jakt, men herregud, forferdelig.

Skrevet

Ja, det er helt forferdelig.. at noen kan skaffe og betale for en hund og så bruke den på den måten.. akkurat som å kjøpe en treningsmaskin og så kaste den ut i skuret spør du meg ;)

Skrevet

hvis man ser på mattilsynet sine sider står det regler der ang hundehold hvis det er snakk om utehunder.. Og hvis man har mistanke om dårlige forhold kan man tipse mattilsynet, dem er pliktige til og sjekke det opp da. Dyrebeskyttelsen er en privat org. og kan ikke gjøre så mye i slike tilfeller.. i forhold til mattilynet.. hvis jeg har forstått det riktig.

Skrevet

Da skal jeg heller prøve å få tak i matilsynet. MEN, hunden's område er praktisk talt, lite. Og det er ett stort tre der, men jeg skal nok ta en nærmere titt.

Skrevet

skjekk rettninglinjene her på fra mattilsynets hjemmside

leste gjennom den netopp og her står det tydelig at man kan ikke holde hund feks i band til alle døgnes tider utendørs.. Og at en hund skal ha en isolert hundehus hvis de er i gård, som også har en minimum str på 12kvm for en hund.

Skrevet

Da skal jeg ta å kontakte mattilsynet jeg. det kan ikke være noe særlig hygienisk heller.. for han har jo bånd på seg, så han har ikke mulighet til å komme seg bort for å "gå på do" så det er ikke særlig herlig å se på fra vinduet :S takk for råd!;)

Skrevet

Nå har jeg lest litt, og jeg skal nok på en eller måte bevise for dem at hunden ikke har det godt. Men jeg kan jo alltids ta feil jeg og, så dette kan bli veldig merkelig sitasjon

Skrevet

Jeg tror de bare trenger å se denne hunden for å forstå at den ikke har det godt :S feit er den og aggresiv som bare det!

Skrevet

Men jeg har hunden min i hundegård noen timer i løpet av dagen. Den ene er 2,4 meter x 2,4 meter. Den andre er 3,5 meter x 3,5 meter ca. I den største kan hunden gå gjennom en luke og komme inn til 2 oppvarmede isolerte rom (inne i beryggerhuset på gården). I den minste hundegården har hun kun er isolert hundehus.

Holder ikke jeg reglene jeg da eller? Hun er jo med på tur og trening mange timer daglig, så hun "bor" jo ikke i hundegården. I tillegg er hun jo like mye inne i huset som ute..

Forstår ikke reglene...

Skrevet

Disse rettningslinje gjelder vel utehunder som bor ute hele tiden vil jeg tro, som tilbringer hele dager der og ofte netter også. Men kravet på og søke skikkelig ly i isolert hundehus skal vel finnes i alle hundegårder uansett om det er snakk om par timer eller hele tiden..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...