Gå til innhold
Hundesonen.no

svak AD


Recommended Posts

Fikk for to dager siden vite at min litte go'klomp har svak AD, Når han har svak AD vil det si at han har ADc? JEg er ikke helt inni dette, hadde ikke trodd at han hadde AD i det hele tatt, men slikt kan vel hende :unsure: Noen som vet hvilken grad han har da? det sto ingen ting på brevet fra NKK så jeg bare lurer. Heldigvis ikke verre en svak, så dette går nok bra vil jeg tro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svak grad er C og D, såvidt jeg vet. Du trenger ikke merke noen ting på han i det hele tatt, men vær nøye med å holde han slank (nesten mager), og gi jevn mosjon på mykt underlag. Det vil si, ikke en dag med en times tur og en dag med fire timer, du må trappe opp sakte. Det er likevel viktig med mye mosjon. Begrens asfaltturer, kløving/trekking og agility. Svømmetrening er kjempebra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svak grad er C og D, såvidt jeg vet. Du trenger ikke merke noen ting på han i det hele tatt, men vær nøye med å holde han slank (nesten mager), og gi jevn mosjon på mykt underlag. Det vil si, ikke en dag med en times tur og en dag med fire timer, du må trappe opp sakte. Det er likevel viktig med mye mosjon. Begrens asfaltturer, kløving/trekking og agility. Svømmetrening er kjempebra!

Okay. Takk skal du ha! Bra at det er fin trening å bade da, for det elsker han nemlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svak AD har ingen betydning for hunden, bare glem å tenke på det! Du behøver ikke ta noen spesielle hensyn, du kan trene og mosjonere av hjertens lyst. Kanskje den blir litt stiv når den drar på årene, men rottweilere får forkalkninger her og der etterhvert uansett, AD eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svak grad er C og D, såvidt jeg vet. Du trenger ikke merke noen ting på han i det hele tatt, men vær nøye med å holde han slank (nesten mager), og gi jevn mosjon på mykt underlag. Det vil si, ikke en dag med en times tur og en dag med fire timer, du må trappe opp sakte. Det er likevel viktig med mye mosjon. Begrens asfaltturer, kløving/trekking og agility. Svømmetrening er kjempebra!

Svak grad er vel C for D er middels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svak AD har ingen betydning for hunden, bare glem å tenke på det! Du behøver ikke ta noen spesielle hensyn, du kan trene og mosjonere av hjertens lyst. Kanskje den blir litt stiv når den drar på årene, men rottweilere får forkalkninger her og der etterhvert uansett, AD eller ikke.

Kan hun trekke med han? Da tenker jeg på snørekjøring, saccovogn osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at man ALLTID skal se ann INDIVIDET i et sykdomsbilde ikke hva alle andre hunder har klart for den.

Noen hunder klarer å være med på alt med svak AD, mens andre er faktisk litt plaget av det og da er det viktig at eier har øynene oppe for det og ikke bare kjører på.

Syntes det er litt skummelt at man sitter på et forum og sier "bare kjør på med trening" uten å ha sett hunden.

Se ann hunden både før og etter trening og vær fornuftig ikke bare blås det bort at hunden har et lite utslag, bedre å være føre var ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at man ALLTID skal se ann INDIVIDET i et sykdomsbilde ikke hva alle andre hunder har klart for den.

Noen hunder klarer å være med på alt med svak AD, mens andre er faktisk litt plaget av det og da er det viktig at eier har øynene oppe for det og ikke bare kjører på.

Syntes det er litt skummelt at man sitter på et forum og sier "bare kjør på med trening" uten å ha sett hunden.

Se ann hunden både før og etter trening og vær fornuftig ikke bare blås det bort at hunden har et lite utslag, bedre å være føre var ;)

Hei.

Må si jeg er helt enig med deg, Jeg synes det var kjekt og kjør med han og hunden stortrivest med det. Men om han ikke "tåler" det nå, så kommer jeg IKKE til å gjøre det. Det beste for hunden, er det beste fro meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Renate. Det finnes store, tunge hunder (nuffe) med ekstreme grader som ikke merker noe før de er gamle, og små lette hunder som er kjempeplaget bare av en C. Graden har faktisk veldig lite å si på hvor rammet hunden er, og det er feil å si at hun bare skal kjøre på. Jeg personlig ville droppet agility og trekking, fordi denne belastningen kan være med på å forværre ad'en. Dette er noe du må se ann selv, men husk at de tingene du gjør i dag, med trening og opptrening, vil du nyte godt av når han blir eldre. Lykke til=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt må sees i forhold til hvor trent hunden er. Jeg ser ikke noe problem i å sykle med hunden på mykt underlag så lenge det blir tatt i greit tempo, og ikke varierer veldig i intensitet. Jeg jogger noe med min i skogen, merker ikke noe forskjell på han da. Men som sagt, viktig å varme opp i helt rolig tempo, og kjøle ned etterpå, i likhet som man alltid gjør med hest. Så lenge musklene er varme, og hunden er godt trent fra før, så går det meste greit. Men ag (mye hopping, nedfall på AD-ledd er ikke alltid like greit), og mye trekking gir en ganske ensidig belastning som jeg personlig ikke hadde turt.. Kløving ville jeg nok heller ikke gjort. Men jeg er heller ikke noen ekspert på dette. Kan sette opp de viktigste punktene, sånn jeg ser det:

* Alltid oppvarming, rolig, gjerne i bånd, så musklene er varme og myke. Minsker risikoen for strekk og feilbelastning.

* Alltid jevn mosjon, ikke tre kvarter en dag og fire timer en dag. Skal du noe spesielt, f.eks en fjelltur, er det viktig å trappe opp sakte, og så trappe ned igjen etter turen.

* Mykt underlag. Traving på asfalt er ikke gunstig.

* Mye hopping, nedfall, er hard kost for svake albuer.. Samme med heavy lek med store, kraftige hunder.

* Vurdèr hunden fortløpende. Det arbeidet man gjør mens hunden er symptomfri (og det kan den godt være hele livet..) får man godt betalt for hvis hunden får symptomer når den er eldre. Jo bedre muskelsatt hunden er, jo bedre vil den bære seg selv..

* Alltid kjøle ned hunden etter turen, rolig gange i bånd. Superviktig å ikke legge en varm hund i f.eks bil eller garde, da stivner de fort.

Dette er sånn jeg jobber med Felix iallefall, selv om det er HD hos han, ikke AD (såvidt jeg vet, det dukker jo opp nye ting annenhver uke, hehe). Renate har mye mer peiling på dette området enn meg (så bare rett meg hvis du ser noe feil, Renate).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt må sees i forhold til hvor trent hunden er. Jeg ser ikke noe problem i å sykle med hunden på mykt underlag så lenge det blir tatt i greit tempo, og ikke varierer veldig i intensitet. Jeg jogger noe med min i skogen, merker ikke noe forskjell på han da. Men som sagt, viktig å varme opp i helt rolig tempo, og kjøle ned etterpå, i likhet som man alltid gjør med hest. Så lenge musklene er varme, og hunden er godt trent fra før, så går det meste greit. Men ag (mye hopping, nedfall på AD-ledd er ikke alltid like greit), og mye trekking gir en ganske ensidig belastning som jeg personlig ikke hadde turt.. Kløving ville jeg nok heller ikke gjort. Men jeg er heller ikke noen ekspert på dette. Kan sette opp de viktigste punktene, sånn jeg ser det:

* Alltid oppvarming, rolig, gjerne i bånd, så musklene er varme og myke. Minsker risikoen for strekk og feilbelastning.

* Alltid jevn mosjon, ikke tre kvarter en dag og fire timer en dag. Skal du noe spesielt, f.eks en fjelltur, er det viktig å trappe opp sakte, og så trappe ned igjen etter turen.

* Mykt underlag. Traving på asfalt er ikke gunstig.

* Mye hopping, nedfall, er hard kost for svake albuer.. Samme med heavy lek med store, kraftige hunder.

* Vurdèr hunden fortløpende. Det arbeidet man gjør mens hunden er symptomfri (og det kan den godt være hele livet..) får man godt betalt for hvis hunden får symptomer når den er eldre. Jo bedre muskelsatt hunden er, jo bedre vil den bære seg selv..

* Alltid kjøle ned hunden etter turen, rolig gange i bånd. Superviktig å ikke legge en varm hund i f.eks bil eller garde, da stivner de fort.

Dette er sånn jeg jobber med Felix iallefall, selv om det er HD hos han, ikke AD (såvidt jeg vet, det dukker jo opp nye ting annenhver uke, hehe). Renate har mye mer peiling på dette området enn meg (så bare rett meg hvis du ser noe feil, Renate).

Takker for nyttige punkt ;) Jeg trener ikke ag eller noe form for hopping med han, og kløv blir det nok ikke mye med, men litt trekk blir det nok. Saccovogn og pulk er en flott ting fro en rottis med muskler, han er forresten i flott form og har mye muskler, men noe mer "hard aktivitet blir det neppe. forresten.... Jeg har han med meg når jeg er ute og kjører hest, min oppdretter har sakt at det går bra når han springer etter (på grus, bakke og asfalt) men jeg vet ikke om hu har noe erfaring med egne hunder ;) Er det noe som bør kuttes ut, det er ike ofte han er med meg, en gang i måneden kanskje, ikke lurt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt må sees i forhold til hvor trent hunden er. Jeg ser ikke noe problem i å sykle med hunden på mykt underlag så lenge det blir tatt i greit tempo, og ikke varierer veldig i intensitet. Jeg jogger noe med min i skogen, merker ikke noe forskjell på han da. Men som sagt, viktig å varme opp i helt rolig tempo, og kjøle ned etterpå, i likhet som man alltid gjør med hest. Så lenge musklene er varme, og hunden er godt trent fra før, så går det meste greit. Men ag (mye hopping, nedfall på AD-ledd er ikke alltid like greit), og mye trekking gir en ganske ensidig belastning som jeg personlig ikke hadde turt.. Kløving ville jeg nok heller ikke gjort. Men jeg er heller ikke noen ekspert på dette. Kan sette opp de viktigste punktene, sånn jeg ser det:

* Alltid oppvarming, rolig, gjerne i bånd, så musklene er varme og myke. Minsker risikoen for strekk og feilbelastning.

* Alltid jevn mosjon, ikke tre kvarter en dag og fire timer en dag. Skal du noe spesielt, f.eks en fjelltur, er det viktig å trappe opp sakte, og så trappe ned igjen etter turen.

* Mykt underlag. Traving på asfalt er ikke gunstig.

* Mye hopping, nedfall, er hard kost for svake albuer.. Samme med heavy lek med store, kraftige hunder.

* Vurdèr hunden fortløpende. Det arbeidet man gjør mens hunden er symptomfri (og det kan den godt være hele livet..) får man godt betalt for hvis hunden får symptomer når den er eldre. Jo bedre muskelsatt hunden er, jo bedre vil den bære seg selv..

* Alltid kjøle ned hunden etter turen, rolig gange i bånd. Superviktig å ikke legge en varm hund i f.eks bil eller garde, da stivner de fort.

Dette er sånn jeg jobber med Felix iallefall, selv om det er HD hos han, ikke AD (såvidt jeg vet, det dukker jo opp nye ting annenhver uke, hehe). Renate har mye mer peiling på dette området enn meg (så bare rett meg hvis du ser noe feil, Renate).

You go girl, nesten som å lese i læreboka mi dette her ;)

Det er riktig å tenke på intensiteten av treningen og alltid la den være jevn, skal den ha mindre trening en uke så må man trappe ned ikke bare avslutte, skal man ha mer trening så må man trappe opp, ikke bare plutselig gi den mer trening.

-dette er egentlig noe alle med friske hunder også bør tenke på. ;)

Også vuredere DAGSFORMEN til hunden hver eneste dag før man begynner trening ( i oppvarmingen) og oppservere under trening hvordan hunden responderer på treningen, det er ikke feigt å gi seg i treningen dersom hunden ikke gjør en bra økt, det er bedre for hunden, den slipper da å få dårlig feeling når det gjelder trening.

Aya sa så mye bra i sitt innlegg at det burde nesten bli kopiert og lagt som et "sticky topic" siden det er utrolig viktig når det gjelder trening av syke hunder, spesielt med dårlige ledd. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

You go girl, nesten som å lese i læreboka mi dette her ;)

Det er riktig å tenke på intensiteten av treningen og alltid la den være jevn, skal den ha mindre trening en uke så må man trappe ned ikke bare avslutte, skal man ha mer trening så må man trappe opp, ikke bare plutselig gi den mer trening.

-dette er egentlig noe alle med friske hunder også bør tenke på. ;)

Også vuredere DAGSFORMEN til hunden hver eneste dag før man begynner trening ( i oppvarmingen) og oppservere under trening hvordan hunden responderer på treningen, det er ikke feigt å gi seg i treningen dersom hunden ikke gjør en bra økt, det er bedre for hunden, den slipper da å få dårlig feeling når det gjelder trening.

Aya sa så mye bra i sitt innlegg at det burde nesten bli kopiert og lagt som et "sticky topic" siden det er utrolig viktig når det gjelder trening av syke hunder, spesielt med dårlige ledd. ;)

Joho, Thank you;) Har fulgt med når du har skrevet om Chicka vet du, siden min har hatt de samme diagnosene sånn langs veien (alt fra prolaps til strekk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...