Gå til innhold
Hundesonen.no

Hestene mine


Rottis jentå

Recommended Posts

Jeg har da fire kaldblods hester. To hopper og To vallaker, her kommer litt om de:

Rappstøva er eldste mor i flokken, alfahunnen kan du vel si. Hun har nå et år stått på for hos en jente i Tysvær som jeg kjenner godt, jenta er vel ikke mer en 12 - 13 år, men så liker "gamlo" også barn mye bedre en "eldre". Der ute er hu vist litt fellest hest, hun blir ridd av mange barn og koser seg dagen lang. Var og besøkte henne i går, og hun så flott ut! Litt rund, men det er hun jo alltid. Hun er også mor til fire, men hun har bare fått et føll hos oss. Hun heter Tunge Jento og er 5 år, men hun har vi solgt videre. Den 8. Mai blir Rapp Støva 19år.

Så har vi Tunge Faks, han er 4 år og er nettopp kastrert, noe som var utrolig dumt fordi vi ville bruke han i avl. Han har veldi gode blodslinjer og ser ut for å gjøre det bra innen trav. Han står for tiden i trening hos Kjell Teigen, et godt kjent navn innen travmiljøet, Og der trives han bra. Vi har han ikke mye hjemme siden han går i mange løp på østlandet, men når han er hjemme er vi på lange ride og kjøreturer og koser oss godt alle sammen. Han er er utrolig snill og god hest.

Benny Hellina er også en av hoppene mine, hun er 14 år og moren til Tunge Faks og tre andre, men som Rapp Støva han hun bare fått Faks hjemme hos oss. Hun er en flott hest. Hun ble brukt til spranghest før, og hoppet 1.40, noe som er utrolig bra til kaldblods å være. Vi kjøpte henne for å trene henne opp som traver og for å ha en enormt god avls hoppe, avlen er det ikke noe i veien med, men traver ble hun aldri, for hun traver ikke rent. Nå trener jeg Horsemanship med henne og bruker henne som westernhest og små barn er og rir på henne fra tid til annen. HUn er forresten er kanon kulle so hun blir ALDRI sliten selv om hun peser som et damp lokomotiv :P

Til slutt har vi Vina Troll, et troll er han i allefall :) Han er 8 år. Han var en brulten og uhandterlig gutt når jeg overtok han. Jeg fikk to hester av noen kjenninger, desse to var halvbrødre og hadde alltid gått i lag. det første vi måtte gjøre var jo da å skille dem, noe som ble mer arbeid enn jeg hadde forestilt meg. Den andre hesten, som forøvrig heter Vina Gutten og er 10 år, fikk de gamle eierene tilbake etter jeg hadde trent ham et halvt år og ridd han inn. Han hadde det fint der i begyndelsen, men de har ikke tid nok til han, så nå har han vist slått seg varng igjen og de vil at jeg skal ta han tilbake. Tror ikke det <_< Tilbake til Troll, etter litt handtering og horsemanship trening, skulle vi ri han inn, første gang jeg satt på han steilet han rundt og datt meg meg på logik.png jaja... Etter hvert ble han da bedre og vi begynte å kjøre han inn. I begyndelsen var det rett og slett som å kjøre en fullik, han vaset av gårde og snuflet i seg selv og veien annethver skritt, men nå går det som det koster etter. Han er nå på god vei til å bli en traver. Vi satser på at han har kapasitet nok til å trille inn litt penger til meg, noe som nok kan komme godt med :Laugh:

Jeg skal se om jeg få lagt ut bilder av desse fire vidunderene senere, men jeg har bare ikke funnet ut hvordan enda, noen som kan hjelpe meg med det? hehe... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da fire kaldblods hester. To hopper og To vallaker, her kommer litt om de:

Rappstøva er eldste mor i flokken, alfahunnen kan du vel si. Hun har nå et år stått på for hos en jente i Tysvær som jeg kjenner godt, jenta er vel ikke mer en 12 - 13 år, men så liker "gamlo" også barn mye bedre en "eldre". Der ute er hu vist litt fellest hest, hun blir ridd av mange barn og koser seg dagen lang. Var og besøkte henne i går, og hun så flott ut! Litt rund, men det er hun jo alltid. Hun er også mor til fire, men hun har bare fått et føll hos oss. Hun heter Tunge Jento og er 5 år, men hun har vi solgt videre. Den 8. Mai blir Rapp Støva 19år.

Så har vi Tunge Faks, han er 4 år og er nettopp kastrert, noe som var utrolig dumt fordi vi ville bruke han i avl. Han har veldi gode blodslinjer og ser ut for å gjøre det bra innen trav. Han står for tiden i trening hos Kjell Teigen, et godt kjent navn innen travmiljøet, Og der trives han bra. Vi har han ikke mye hjemme siden han går i mange løp på østlandet, men når han er hjemme er vi på lange ride og kjøreturer og koser oss godt alle sammen. Han er er utrolig snill og god hest.

Benny Hellina er også en av hoppene mine, hun er 14 år og moren til Tunge Faks og tre andre, men som Rapp Støva han hun bare fått Faks hjemme hos oss. Hun er en flott hest. Hun ble brukt til spranghest før, og hoppet 1.40, noe som er utrolig bra til kaldblods å være. Vi kjøpte henne for å trene henne opp som traver og for å ha en enormt god avls hoppe, avlen er det ikke noe i veien med, men traver ble hun aldri, for hun traver ikke rent. Nå trener jeg Horsemanship med henne og bruker henne som westernhest og små barn er og rir på henne fra tid til annen. HUn er forresten er kanon kulle so hun blir ALDRI sliten selv om hun peser som et damp lokomotiv ;)

Til slutt har vi Vina Troll, et troll er han i allefall ;) Han er 8 år. Han var en brulten og uhandterlig gutt når jeg overtok han. Jeg fikk to hester av noen kjenninger, desse to var halvbrødre og hadde alltid gått i lag. det første vi måtte gjøre var jo da å skille dem, noe som ble mer arbeid enn jeg hadde forestilt meg. Den andre hesten, som forøvrig heter Vina Gutten og er 10 år, fikk de gamle eierene tilbake etter jeg hadde trent ham et halvt år og ridd han inn. Han hadde det fint der i begyndelsen, men de har ikke tid nok til han, så nå har han vist slått seg varng igjen og de vil at jeg skal ta han tilbake. Tror ikke det <_< Tilbake til Troll, etter litt handtering og horsemanship trening, skulle vi ri han inn, første gang jeg satt på han steilet han rundt og datt meg meg på logik.png jaja... Etter hvert ble han da bedre og vi begynte å kjøre han inn. I begyndelsen var det rett og slett som å kjøre en fullik, han vaset av gårde og snuflet i seg selv og veien annethver skritt, men nå går det som det koster etter. Han er nå på god vei til å bli en traver. Vi satser på at han har kapasitet nok til å trille inn litt penger til meg, noe som nok kan komme godt med :Laugh:

Jeg skal se om jeg få lagt ut bilder av desse fire vidunderene senere, men jeg har bare ikke funnet ut hvordan enda, noen som kan hjelpe meg med det? hehe... ;)

4hester!Wow, du er heldig! ;) Du MÅ legge inn bilder, er så spent, jeg kunne ha hjelpet deg med bilder, men veit ikke selv. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;)

Dette tok jeg for 2 dager siden. Kari og troll :

http://www.brukshunden.net/images/Januar22/trollogkari.jpg

Hehe. Ja, det var meg og troll.... Nydlig bilde då, ser litt corny ut med dn hjelmen, men det er den beste som finnes! Er knalfornøyd med den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da har jeg også ært hvorda man legger inn bilder så her kommer det bilder av mine fire.

Dette er alfa hoppen, Rapp Støva:

stvo2.jpg

Og dette er hennes datter som vi solgte videre, Tunge Jento het hun:

Jentmi.jpg

Jentoifarta.jpg

Så har vi Tunge Faks som er tarver:

Faksenilp.jpg

Faks.jpg

Her er han med mammen sin, bare noen dager gamel, moren er Beny Hellina:

BennyogFaks.jpg

Så har vi Benny Hellina selv:

Bennypbeite.jpg

Og her er hun sammen med stallkammeraten Vina Troll:

S5030145.jpg

Så Var det Vina Troll selv:

S5030147.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Også på hestefronten er det mange forandringer siden sist. Rapp Støva døde av seg selv ute på beitet en natt sommeren 2007. Tunge Jento og Tunge Faks er begge solgt :P Benny Hellina har vi enda som avlsmerr, og ho fekk hingsteføll etter Moe Odin i sommer. Han heter Tunge Odin og ser veldig bra ut. Veldig stor, langstrakt og svart ;) Cruiser og Cafi som jeg hadde i trening er reist igjen. Cruiser går som spranghest og eieren er kjempe fornøyd me han, og Cafi er avlsmerr. Vina Gutten som jeg fikk sammen med Vina Troll fikk svigerdatteren til gamle eierene, men hu fikk han ikke til da han bare gikk tilbake til gamle vaner. Svigerforeldrene hennes fant da ut at han skulle slaktes, selv om jeg sa at om det ikke fungerte skulle jeg ha han tilbake siden eg egentlig hadde kjøper til han. Så han er død. Vina Troll gikk 4 løp, i det siste ødela han leddbåndet i ene bakfoten på transporten hjem. Han sto i mange måneder, vi røntget og behandlet han og ting så mye bedre ut. Jeg fikk sjekket han og dyrlegen mente at nå var det på tide å begynne å trene igjen. Så på vår første treningstur rei vi tur opp på fjellet. Der har vi en seig oppovebakke på litt over 2km og ein mil med strekkvei innover fjellet. Jeg husker ikke annet en at vi jogget opp bakken til fjellet.... For på vei ned fra fjellet hadde jeg og troll en alvorlig ulykke. Om han har fått vondt i den foten igjen, om han har blitt skremt, om vi har kranglet... Noe han verfall gjort at han galloperte ned hele bakken! Da vi kom ned i enden av bakken gikk han på trynet og jeg ble liggende bevistløs igjen :) Troll gikk heldigvis hjemover og naboene ringte hjem til oss slik at pappa kom og fant meg. Jeg lå 9 dager på Haukeland i bergen og 17 dager i mitt liv er vekke, jeg husker absolutt ingenting. Dette skjedde i april 2008. Det gjorde nok Troll. Jeg red han 3 ganger etter ulykka, hele hesten skalv når han fikk salen på, han kranglet på alle ting jeg ba han om, og det å få han opp i fart var helt umulig. Jeg fikk han til å trave litt, men fikk han aldri opp i galopp. Han ble også farlig, sprang ned folk, skallet ned folk og diverse. Du viste ikke hvor du hadde han. Jeg tror jeg kunne ha gjort noe med det, men den tanke på alle ungene som er på vår gård er det ikker vert det, så denne høsten ble ha også slaktet, stakkar!

Så vi har nå bare to hester igjen.

Bilder kommer her:

Tungeogandreting221.jpg

DSC00544.jpg

DSC00465.jpg

DSC00527.jpg

117.jpg

DSC00011.jpg

Et bilde av Vina Troll, løpsklar, må vi også ha med

DSC00121.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Tok noen nye bilder for en liten stund siden. Her kommer smakebiter:

Jeg som er ute og rir med Benny. Hjelmen eg kun av for bildets skyld, ellers ALLTID hjelm!

2009-05-14223.jpg

Og et "mønstingsbilde" av Odin. Ikke helt perfekt, men han viser seg nå. Han selges nå:banana:

2009-05-14309.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...