Gå til innhold
Hundesonen.no

Kalkunskinn giftig?


Vala

Recommended Posts

Jeg leste i "sjokolade" tråden. Der skriver Eføya at skinnet på kalkun er giftig...

Altså, er dette tilfellet? Hvordan i all verden er dette giftig?

Hvis en hund dreper en "live" kalkun-kan den da dø av å spise den?

Hørtes bare så enormt sært ut, men det er det jo selvfølgelig masse som gjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

*Sulten ulv løper i skogen*

åååå en fugl, en fugl...... løpe løpe løpe....... mat mat mat ........ å f..n - det er en kalkun, den kan jeg ikke spise for den er giftig......

Dere hører selv hvor dumt det lyder eller??????

At hunden blir løs i magen av kalkunskinn kommer mest sannsynlig av at den er krydret før den blir stekt, altså maten er både krydret og varmebehandlet.......

En rå, sunn og frisk kalkun er neppe mer giftig for hunder enn det er for folk......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalkunskinn er nok ikke "giftig" i den forstand, men det sies at det er mengden fett samt det at hundekroppen ikke er vant til å takle akkurat den typen (hva forskjellen er vet ikke jeg) som gir akutt bukspyttkjertelbetennelse (pankreatitt), og dette er jo potensielt dødelig.

Om det er forskjell på rått og stekt vet jeg ikke.

Pancreas (bukspyttkjertelen) frigjør enzymer som bryter ned proteiner og nettopp fett.

Mennesker kan også få pankreatitt av å ha en kost med alt for mye fett.

Kanskje er det slik at hvis magen er tom, og får kalkunskinn i seg, så blir konsentrasjonen av fett for stor for pancreas? Kanskje det går bra om man gir en hund en hel kalkun med skinn, fordi man da "tynner ut" fettkonsentrasjonen, men ikke hvis man gir bare skinnet?

Ikke vet jeg, men jeg gir ihvertfall ikke kalkunskinn til hundene.

http://vetmedicine.about.com/cs/dogdisease...ancreatitis.htm

"Even though exact causes are not known, there are identifiable risk factors. Here are some potential risk factors:

Hyperlipidemia (high fat content in blood)

High fat meal (trigger for hyperlipidemia)

Obesity (especially dogs)"

Listen er lenger (det er en hel artikkel), men jeg tok med de mest relevante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Sulten ulv løper i skogen*

åååå en fugl, en fugl...... løpe løpe løpe....... mat mat mat ........ å f..n - det er en kalkun, den kan jeg ikke spise for den er giftig......

Dere hører selv hvor dumt det lyder eller??????

At hunden blir løs i magen av kalkunskinn kommer mest sannsynlig av at den er krydret før den blir stekt, altså maten er både krydret og varmebehandlet.......

En rå, sunn og frisk kalkun er neppe mer giftig for hunder enn det er for folk......

BP, du er bare helt fantastisk! Du satte ordene på det jeg så for meg da jeg laget tråden *ler*

Kalkunskinn er nok ikke "giftig" i den forstand, men det sies at det er mengden fett samt det at hundekroppen ikke er vant til å takle akkurat den typen (hva forskjellen er vet ikke jeg) som gir akutt bukspyttkjertelbetennelse (pankreatitt), og dette er jo potensielt dødelig.

Om det er forskjell på rått og stekt vet jeg ikke.

Pancreas (bukspyttkjertelen) frigjør enzymer som bryter ned proteiner og nettopp fett.

Mennesker kan også få pankreatitt av å ha en kost med alt for mye fett.

Kanskje er det slik at hvis magen er tom, og får kalkunskinn i seg, så blir konsentrasjonen av fett for stor for pancreas? Kanskje det går bra om man gir en hund en hel kalkun med skinn, fordi man da "tynner ut" fettkonsentrasjonen, men ikke hvis man gir bare skinnet?

Ikke vet jeg, men jeg gir ihvertfall ikke kalkunskinn til hundene.

http://vetmedicine.about.com/cs/dogdisease...ancreatitis.htm

"Even though exact causes are not known, there are identifiable risk factors. Here are some potential risk factors:

Hyperlipidemia (high fat content in blood)

High fat meal (trigger for hyperlipidemia)

Obesity (especially dogs)"

Listen er lenger (det er en hel artikkel), men jeg tok med de mest relevante.

Tusen takk for utfyllende info! Dette var interessant lesing. Men det er jo merkelig at det skal være så farlig.

Uansett, ingen fare for at jeg skal gi pelsen kalkunskinn med de første okke som :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...