Gå til innhold
Hundesonen.no

Bevisst blandingsavl


luriflaks

Recommended Posts

Emma er blanding imellom Yorkshire Terrier og Papillon.

Har vært 3 kull av denne blandingen, og alle hundene er flotte hunder som fungerer fint i verden såvidt jeg har forstått. Emma er jeg også kjempefornøyd med. Alle kullene har kommet fra forskjellige tisper, men samme far har blitt brukt hele tiden såvidt jeg forsto det riktig. Alle er perfekte eksempler på sin rase, med godt gemytt og friske som en fisk. Gode stamtavler hadde de også. Faren er utstillingshund og tispene driver aktivt med lydighet og gjør det veldig godt.

Jeg er heller ikke for blandingsavl osv osv, men det blir liksom spesielt siden Emma er en blanding - og jeg kjenner fler av hennes blanding..

Damen er også kjempeflink, kan det aller meste, og jeg kunne ikke drømt om å treffe en bedre oppdretter når jeg skulle ut i den "store verden" å få min første egne hund. Hun kan så mye om klikkertrening, om hunder og all slags dyr generellt, hun var hyggelig og kjempe enkel å prate med for en skjenert liten ting som meg tilogmed.. Å betale henne noen lapper for valpen min gjorde meg ingenting selv om jeg veit at jeg kunne fått en renrasa BC for eksempel for samme prisen omtrent. Hun driter ikke penger noe mer enn alle andre gjør, og alt koster. Med 4 hunder og et lass med valper blir nok utgiftende høyere. Vaksiner og vetrinerbesøk koster flesk.

- og, for de pengene, så fikk jeg en perfekt valp i mine øyne. Med henne fikk jeg også en hundevant hyggelig dame i ryggen som er der hvis man trenger henne, valpepakke og en stor pose fôr som jeg enda har den dag i dag. Den første vaksinen var tatt, jeg fikk vaksinekort og helseattest.

Så var det på et annet forum at jeg skreiv litt med ei som nettopp hadde fått vite at hunden hennes var blitt bestefar. Hun var så ivrig og glad for valpene, og det var koselig. happy.png Jeg fortalte at Emma hadde fått flere halvsøsken for ikke så lenge siden og at vi skulle å se på dem om ikke lenge..

Så kom ei mus på et annet forum og slengte ut: "virker som om oppdretteren din driver med bevisst blandingsavl og selger for blodpris fordi det er in med små hunder nå"

.. Ble irritert og skrev noen linjer tilbake, men redigerte og alt som sto igjen var: "Ok."

Blir bare litt "splittet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hun har ikke valper konstant. Aldeles ikke.

Jeg betalte 5000,- for Emma. Har vært 3 valper i alle kullene.. Tidligere kjøpere betalte visst 4000,-

Det første var vel egentlig ikke planlagt, tror jeg. Men valpene fikk alle et godt hjem, hun har kontakt med alle, har holdt "valpemøter" hvor alle med disse valpene har møttes og et sånt et får nok vi være med på også. Iallefall, valpene ble kjempe fine, alle var fornøyde, de hadde godt gemytt og lærte fort (dette kan jeg skrive under på.) - Hun ble vel veldig gla i disse små klumpene.. Hun hadde egentlig tenkt å beholde den siste valpen fra forrige kull selv, men så kom jeg og ville se på Emma, og jeg fikk henne. Tipper på at hun ikke blir å klare å holde seg denne gangen, og at hun blir å utvide flokken sin med enda en hund. (bare gjetting)

Hadde hun villet, kunne hun vel ha drivd med renrasa oppdrett på Papillon og tjent mer på det!

Men jeg tror aldri jeg har fått noen "grunn" - egentlig. -_-

Det var noen som skrev dette i en annen tråd, syntes det forklarte så godt hva jeg mener:

Det jeg betaler for når jeg kjøper hund er egentlig ikke papirene. Det at det har vært en flink oppdretter som bryr seg om valpene etter de er solgt er det viktigste for meg. Det at jeg kan ringe oppdretter hvis jeg lurer på noe med hunden, lette skader eller rar oppførsel, hvis jeg dør og ingen i familien kan ta seg av hugo så omplasserer hun han til ett passende hjem, og jeg kan være helt sikker på at han kommer til å ha det bra.

En som holder seg oppdatert med alle valpene hun har solgt, og bringer gode nyheter videre til resten av kullet. Å ha en som fungerer som ditt private orakel i alle situasjoner fra valpen er to måneder til valpen dør tretten år senere, det er det jeg betaler for.

Som ny valpekjøper vet man ikke alt om linjer og gener, og man vet ikke alltid hvordan man skal takle situasjoner som oppstår. Det er sikkerheten en god oppdretter gir. Linjer, gener, sykdommer, hvordan unngå uønskede parringer, en god oppdretter vet.

Om hunden er renraset eller ikke, det har ikke alltid alt med saken å gjøre. Men den jobben min oppdretter gjør med hver av sine valper, den er etter min mening verdt mye mer enn 8000. Jeg hadde gladelig betalt det tredobbelte.

Dette ble kanskje bittelitt mye skryt av oppdrettere, men har hatt en dårlig, og har nå en bra, og for meg så har det nesten alt å si.. icon_redface.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Emma er blanding imellom Yorkshire Terrier og Papillon.

Har vært 3 kull av denne blandingen, og alle hundene er flotte hunder som fungerer fint i verden såvidt jeg har forstått. Emma er jeg også kjempefornøyd med. Alle kullene har kommet fra forskjellige tisper, men samme far har blitt brukt hele tiden såvidt jeg forsto det riktig. Alle er perfekte eksempler på sin rase, med godt gemytt og friske som en fisk. Gode stamtavler hadde de også. Faren er utstillingshund og tispene driver aktivt med lydighet og gjør det veldig godt.

Jeg er heller ikke for blandingsavl osv osv, men det blir liksom spesielt siden Emma er en blanding - og jeg kjenner fler av hennes blanding..

Damen er også kjempeflink, kan det aller meste, og jeg kunne ikke drømt om å treffe en bedre oppdretter når jeg skulle ut i den "store verden" å få min første egne hund. Hun kan så mye om klikkertrening, om hunder og all slags dyr generellt, hun var hyggelig og kjempe enkel å prate med for en skjenert liten ting som meg tilogmed.. Å betale henne noen lapper for valpen min gjorde meg ingenting selv om jeg veit at jeg kunne fått en renrasa BC for eksempel for samme prisen omtrent. Hun driter ikke penger noe mer enn alle andre gjør, og alt koster. Med 4 hunder og et lass med valper blir nok utgiftende høyere. Vaksiner og vetrinerbesøk koster flesk.

- og, for de pengene, så fikk jeg en perfekt valp i mine øyne. Med henne fikk jeg også en hundevant hyggelig dame i ryggen som er der hvis man trenger henne, valpepakke og en stor pose fôr som jeg enda har den dag i dag. Den første vaksinen var tatt, jeg fikk vaksinekort og helseattest.

Så var det på et annet forum at jeg skreiv litt med ei som nettopp hadde fått vite at hunden hennes var blitt bestefar. Hun var så ivrig og glad for valpene, og det var koselig. ;) Jeg fortalte at Emma hadde fått flere halvsøsken for ikke så lenge siden og at vi skulle å se på dem om ikke lenge..

Så kom ei mus på et annet forum og slengte ut: "virker som om oppdretteren din driver med bevisst blandingsavl og selger for blodpris fordi det er in med små hunder nå"

.. Ble irritert og skrev noen linjer tilbake, men redigerte og alt som sto igjen var: "Ok."

Blir bare litt "splittet"

:P

Ehh...... hvorfor tror du damen har kull på kull på kull på kull med samme pappa og på alle tispene sine??????

Fordi hun mener verden trenger hauger og lass med små blandingshunder? Fordi hun ikke klarer å passe på dem i løpetiden????? Eller for å tjene penger?????

Nå vet ikke jeg hva du betalte for din, men jeg ser stadig annonser for omtrent likens blandinger hvor "oppdretter" tar alt fra 5-10 000 for sin valper...........

4 tisper - og disse får ett lass med valper.......... - la oss si de får 4 hver seg da, det er 16 valper det - og så ganger man det med 5000,- Det er 80 000,- kjappe kroner det.......... Vaksine og helseattest koster 350,- pr. valp - og vips så sitter man igjen med godt over 70000 i rein fortjeneste...........

Og da regnet jeg ut etter den billigste annonsen jeg har sett ...............

OM damen var seriøs og syntes oppdrett var veldig stas, tispene hennes av så god kvalitet som hun hevder så ville hun ha funnet en egnet hann av samme rase å paret de med............

Men det er IN med små valper og man kan få solgt også blandinger til fantasipriser - man må bare ikke komme å fortelle meg at folk gjør det fordi de mener det godt og bla bla bla bla bla........ Man gjør det for å tjene penger og ferdig med det.

Flott at du er fornøyd med valpen din og supert at andre er fornøyd med sine - også bra at damen følger dere opp og synes det er hyggelig å ha kontakt. Men at vedkommede gjør dette for noe annet enn pengene - DET tviler jeg sterkt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh...... hvorfor tror du damen har kull på kull på kull på kull med samme pappa og på alle tispene sine??????

Fordi hun mener verden trenger hauger og lass med små blandingshunder? Fordi hun ikke klarer å passe på dem i løpetiden????? Eller for å tjene penger?????

Nå vet ikke jeg hva du betalte for din, men jeg ser stadig annonser for omtrent likens blandinger hvor "oppdretter" tar alt fra 5-10 000 for sin valper...........

4 tisper - og disse får ett lass med valper.......... - la oss si de får 4 hver seg da, det er 16 valper det - og så ganger man det med 5000,- Det er 80 000,- kjappe kroner det.......... Vaksine og helseattest koster 350,- pr. valp - og vips så sitter man igjen med godt over 70000 i rein fortjeneste...........

Og da regnet jeg ut etter den billigste annonsen jeg har sett ...............

OM damen var seriøs og syntes oppdrett var veldig stas, tispene hennes av så god kvalitet som hun hevder så ville hun ha funnet en egnet hann av samme rase å paret de med............

Men det er IN med små valper og man kan få solgt også blandinger til fantasipriser - man må bare ikke komme å fortelle meg at folk gjør det fordi de mener det godt og bla bla bla bla bla........ Man gjør det for å tjene penger og ferdig med det.

Flott at du er fornøyd med valpen din og supert at andre er fornøyd med sine - også bra at damen følger dere opp og synes det er hyggelig å ha kontakt. Men at vedkommede gjør dette for noe annet enn pengene - DET tviler jeg sterkt på.

Utrolig enig i det du skriver,Belgerpia.Det er nok mange her inne som er veldig enig i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hun kunne jo bare drevet oppdrett på reinrasa hunder, og tjent DOBBELT så mye? Hvorfor gjør hun ikke det da?

Jeg var hos henne, jeg har vært der flere ganger, og hun driter ikke penger hun heller. Om hun tjente noen lapper på det ser jeg ikke problemet? Jeg kunne godt betalt 5 lapper til hadde jeg hatt det tilgjengelig for å få min Emma og alt jeg fikk med henne, altså den gode kontakten med oppdretter og alt.

En del av grunnen for høy pris tror jeg også var at hun ikke ville selge til småjenter som vil ha noe som passer i veska. Hun ville at de skulle komme til gode eiere som hadde litt peiling og ikke bare kjøpte denne lille hunden på impuls.. I annonsen sto det klart og tydelig at hun ønsket at valpene skulle komme til et godt hjem hvor de fikk oppleve ting, og ikke bare være en "fangehund" som sitter inne hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hun kunne jo bare drevet oppdrett på reinrasa hunder, og tjent DOBBELT så mye? Hvorfor gjør hun ikke det da?

Jeg var hos henne, jeg har vært der flere ganger, og hun driter ikke penger hun heller. Om hun tjente noen lapper på det ser jeg ikke problemet? Jeg kunne godt betalt 5 lapper til hadde jeg hatt det tilgjengelig for å få min Emma og alt jeg fikk med henne, altså den gode kontakten med oppdretter og alt.

En del av grunnen for høy pris tror jeg også var at hun ikke ville selge til småjenter som vil ha noe som passer i veska. Hun ville at de skulle komme til gode eiere som hadde litt peiling og ikke bare kjøpte denne lille hunden på impuls.. I annonsen sto det klart og tydelig at hun ønsket at valpene skulle komme til et godt hjem hvor de fikk oppleve ting, og ikke bare være en "fangehund" som sitter inne hele dagen.

Hvis hun var så bekymret for at valper ikke skulle havne hos Paris Wannabes så kunne hun jo passet på tispene sine så de ikke parret seg i hytt og pine... (da er du garantert å unngå sånne problemer...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summen for veterinærbesøk, ormekurer, vaksinasjoner og sånt koster egentlig relativt lite i forhold til det det vanligvis koster å avle rasehunder.

Kan jo nevne noen småting:

-Øyelysing av begge foreldredyr.

-AA, HD røndking av begge foreldredyr.

-Test av Patella Luksasjon, hvertfall på de mindre rasene.(også av begge foreldredyr).

-Merritering av avlsdyr.

-Eventuellt DNA testing, hvis det er funnet markør for f.eks PRA eller annet.

-Betaling til eier av hannhunden. (ofte er det 1200 per valp). Med mindre oppdretter eier hannhunden selv.

Ellers ligger det også mye arbeid i det å gjøre research i foreldredyrenes tamtavler. Det kan jo også ta tid og krefter.

Her har jeg bare nevnt noen småting. Det er sjelden det gjøres så mange foretak i blandingshund-avel!

Og prisen for en renraset hund er egentlig ganske liten i forhold til det det faktisk koster å avle frem rasehunder. Og alle seriøse oppdrettere skal hjelpe og støtte sine valpekjøpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med dere andre her.Hadde tispene vært så flotte og ekstremt gode representanter for rasen så burde hun(om hun hadde vært seriøs,noe hun i mine øyne da ikke er)funnet passende hannhunder av samme rase,slik at rasen ble tilført noe positivt med mål og mening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig å bli kalt en mus! :P Men jeg mener fortsatt det jeg sa.. Å blande små raser og ta blodpris for dem fordi det er er inn med små hunder er useriøst i mine øyne. Om denne damen er så flink, seriøs og har så flotte hunder hvorfor begynner hun ikke med raseavl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi hvis hun driver med avl av renrasede hunder med papirene i orden, så må hun straks forholde seg til raseklubbens avlskrav, NKKs regler, hun må ut med penger tilsvarende en valp eller så til en hannhundeier som kanskje også stiller krav til tispen når det gjelder helse/eksteriør/gemytt, og så tror jeg også at de som kjøper en renraset hund fra en seriøs oppdretter også kanskje er litt flinkere til å følge med på kjøpslov, hva som de kan kreve hvis det dukker opp defekter etc.

For hvem skal kjøperne av disse hundene henvende seg til? Her er det NULL krav til kontrakter, til NOE av det som regulerer seriøse oppdretteres virksomhet.

Jeg tror DET er saken her... en lettvint og fullstendig ukontrollert av andre måte å tjene gode, skattefrie penger på. SÅ moro er det ikke å ha valpekull på valpekull, og finne de rette eierne, at man gang på gang på gang velger å bidra til hunde-overbefolkningen.

Jeg kjenner folk som lever solid av å avle hund på denne måten, riktignok renraset og med papirer, men det er faktisk en grei levevei - en masseproduksjon av hund til folk som "bare" skal ha en grei hund og ikke vet hvordan de bør gå frem, utover det å se en annonse i avisen og få hunden dagen etter.... Men de er nå ÆRLIGE om at inntektene er en viktig del av drivkraften, ikke masse annen svada.... og heller det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hun kunne jo bare drevet oppdrett på reinrasa hunder, og tjent DOBBELT så mye? Hvorfor gjør hun ikke det da?

Jeg var hos henne, jeg har vært der flere ganger, og hun driter ikke penger hun heller. Om hun tjente noen lapper på det ser jeg ikke problemet? Jeg kunne godt betalt 5 lapper til hadde jeg hatt det tilgjengelig for å få min Emma og alt jeg fikk med henne, altså den gode kontakten med oppdretter og alt.

En del av grunnen for høy pris tror jeg også var at hun ikke ville selge til småjenter som vil ha noe som passer i veska. Hun ville at de skulle komme til gode eiere som hadde litt peiling og ikke bare kjøpte denne lille hunden på impuls.. I annonsen sto det klart og tydelig at hun ønsket at valpene skulle komme til et godt hjem hvor de fikk oppleve ting, og ikke bare være en "fangehund" som sitter inne hele dagen.

kanskje forde at det koster mere?

Da skal valpene registreres har nettopp gjort det selv med et kull på 6 og det kostet den nette sum av 2400,.- bare for det, så skal de til dyrelegen og vaksineres, få helseattest, og gjerne chippes også og dette koster mer enn bare 350,- det blir vell det dobbelte pr valp på grunn av chippen som normalt koster rundt 400,-.

Har hun ikke hannhund selv av samme rase så koster det også, selv skal jeg betale 1500,- for spranget og 1200,- for hver levende valp, så da skal hannhund eier altså ha 8700,- og jeg selger valpene for 9000,-

for og ormekurer kommer i tillegg og ikke minst utgifter for å stille tispen og holde henne frisk og fin, alt koster ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...