Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til for?

ellish

Recommended Posts

Skrevet

Lest mye på diskusjonene om for her nå og da lurte jeg litt på om det var noen som kunne hjelpe meg litt? har brukt pedigree, men når jeg så deres meininger om for så ble jeg litt forskrekka! følte meg rett å slett kjip mot min egen hund. han fortjener da virkelig et for som gjør at han yter mest mulig! Så nå er jeg da klar til å bytte for!:twitch: samme pris, nok er nok! :D har ikke så mange kreterier egentlig da;

- Han er i middels aktivitet.

- Kanskje et for med mindre kalorier? har gått opp 2 kilo etter han begynte med pedigree.

- god smak? han er ganske nøyen da:)

- Pen og glansfull pels

- og at han får i seg det han trenger av vitaminer og mineraler :ahappy:

Håper på litt hjelp jeg da!:D

Skrevet

Heisann og hoppsann.

Hundemat ja...et vanskelig tema, alle har sine meninger, og her kommer mine *smiler*

Har jobbet et år på dyreklinikk som praktikant, og der var jeg så heldig å få for-undervisning av Hills en gang i uka, så kan prøve å komme med noen tips, men noen guru innen emnet er jeg da ikke *ler*

Selv har jeg valgt å gi hunden min Eukanuba og Royal Canine (veksler mellom disse to slik at han ikke blir matlei) :twitch: Selv mener jeg at bruker du merker som Royal Canine, Eukanuba (min favritt) og Hills så får du et for som inneholder de næringsstoffene hunden din trenger.

Når det gjelder kresene hunder så tror og mener jeg at hunden spiser det den får, bare den blir sulten nok (sikkert mange hundeeiere der ute som er uenig med meg der, men, men, ) Theodor nekta å spise eukanuba i begynnelsen, men det var fordi oppdretter hadde foret opp valpene på vom. Men jeg stod på mitt, tre ganger om dagen ga jeg valpen tilbud om mat, når han ikke hadde spist etter 20minutter så forsvant maten. Det tok to dager før han spiste, men har ikke hatt noe problemer etter det. Men ved for som Eukanuba osv så finnes det forskjellige smaksvarianter, laks og ris, okse, kylling, tunfisk osv, så du finner nok noe som faller i smak.

Det som er vesentlig når du prøver et nytt for er å følge med på vekt, pels, hud, negler og avføring. Det er vanelig med løs mage i begynnelsen av et forbytte, men dette skal forsvinne etter noen dager. Kan tenke meg at vofsen din har rikelig med avføring nå som den går på pedegree, ved bytte til et mer næringsrikt for vil du nok se at avføringsmengden blir mindre, mørkere, og lukter mindre (mange fordeler for deg som må plukke det opp med andre ord *ler*) Har lagt merke til at Theodor har litt mer avføring når han går på royal canine, så derfor foretrekker jeg eukanuba, men dette er forskjellig fra hund til hund. Et merke kan fungere suverent for en hund, mens på en annen fungerer det ikke, så her må du prøve deg frem og finne ut hva som fungerer for hunden din.

Nå vet ikke jeg alder på hunden din, men de 2kg den har lagt på seg nå er nok grunnet foret, da pedegree inneholder mye fett og salt, så jeg tror at ved bytte til et for som man får kjøpt hos veterinær eller i dyrebutikk så vil nok hunden gå ned i vekt, uten at du trenger å sette den på noe slankefor. Men du kan jo eventuelt høre med veterinærin din om hva han mener er nødvendig.

Det jeg liker spessielt godt med Eukanuba og Royal canine er at de har for tilpasset din hund (eget for til store, små og medium raser, valpefor, voksenfor og for til eldre hunder) på den måten er du sikker på at hunden din får det den trenger.

Mange argumenterer med at disse fortypene er dyrere enn pedegree osv, men ved bruk av eukanuba, hills osv så bruker du faktisk mindre formengde pr døgn, og hunden får allikevel i seg det den trenger av næringsstoffer. Mener hun Hills-damen sa man måtte gi dobbelt så mye pedegree for til hunden for at den skulle få i seg like mye næringsstoffer som ved en normal hills porsjon. Så over tid så sparer man faktisk penger, og hunden får det på sikt mye bedre !!! Theodor er på størrelse med en schafer, og en 15kg sekk med Eukanuba holder i 1mnd til han, og det koster ca 400kroner, noe jeg ikke synes er ille, det er 13kroner i matutgifter til hunden hver dag det, og det er da disse pelskladdene våre verdt :ahappy:

Nå ble det mye rart her på en gang, og litt rotete, men håper du er litt klokere nå. Håper jeg ikke har forvirret deg helt nå :D Masse lykke til på matjakten *smiler*

Klem fra Tina & Theodor

Skrevet

Finnes andre for-typer ennd e jeg nevnte også, men er disse tre jeg har kjennskap til.

Er forresten god hjelp å få i veterinær/folk som jobber i dyrebutikker når det gjelder valg av for :rolleyes:

Skrevet

Om du ser på tråden "Fòrmerker + pris" ser du at det er utrolig mange forskjellige merker. så du må nesten velge ut et merke og la hunden prøve det. Du merker fort om hunden din ikke tåler fôret, pelsen blir matt, det blir mye avføring og gass.

Jeg har merket meg at mange med små hunder sverger til Royal Canin, så det er muligens et alternativ. Andre fôrmerker jeg har hørt mye positivt om er Eukanua, Hills, Pro Plan og Pro Pac, våtfôr kan også være et alternativ som Norwegian Polar og Vom og Hundemat. Gå på hjemmesidene og se etter forhandlere i ditt distrikt.

Skrevet

Jeg anbefaler helt klart Eukanuba:-) De har komt med en ny serie, hvor du blandt annet finner "sensitive weight". Fôret inneholder L-carnitin, som er en naturlig fettbrenner og hjelper med å holde på vekta. Jobber i dyrebutikk hvor vi selger dette akkurat denne typen, og har fått masse positive tilbakemeldinger. Begge mine hunder går på eukanuba, og labradoren går også på et fôr fra den nye serien (sensitive skin). har bare positive ting å si om fôret!

Skrevet

Oijoij ! :twitch: SÅ mange gode råd! tusentakk for hjelpen alle sammen! I morgen skal jeg ta meg en tur til veterinæren og dyrebutikken og kjøpe ett skikkelig for! Kjekt å høre at det kan være fore som har fått ham til å gå opp, for vi går lange turer hver dag Så nå var vi svært usikre her! Er ikke helt sikker på hva det blir enda, men skal gå innpå hjemmesidene til for-typene dere foreslo og se litt der! :Laugh:

Takk igjen!

Skrevet

Jeg vil ikke anbefale en for-type, fordi det varierer veldig på hvordan forskjellige hunder reagerer på forskjellige for. Det jeg anbefaler deg å gjøre er å sates på et kvalitetsfor som de selger på en dyrebutikk eller veterinæren. Da vet du stort sett at hunden får det den trenger. For en stund på den, husk myk overgang osv. Se på hunden hvordan den reagerer etter en stund. Har den blass pels, mye avføring, tørr hud og negler osv så kan det være lurt å prøve en annen formerke.

Lykke til med forvalget.

Skrevet

Jeg vil anbefale deg Royal canin beauty for pelsen, og Royal canin dental for tennene. Dette kan du blande, eller bytte på litt. Ellera så falt Hills godt i smak hos lillegutt.

Skrevet

Jeg kjøpte royal canin mini breed!:twitch: hadde ikke så stort utvalg på jeg si. ikke noe beauty, eller vekt kontroll men det sto "Weight managment" på pakken å hun sa at han troligvis ville gå ned i vekt når det ble slutt på pedigree'en så jeg satser på det, så får vi se om de har mer utvalg andre plasser en annen gang;) takk for tips og råd :ahappy:

Skrevet

En lang demonstrasjon ble det når vi byttet ut foret hans:p Og så sterk viljestyrke er det ingen i dette huset som har! Men vi sto på vårt og fjernet matfatet etter 20 min. Etter en hel dag uten mat var han både frustrert og trist. forsto ikke helt hva det var som skjedde! Så jeg tok litt for opp i hånda mi og prøvde å gi ham det, og da spiste han!:P Så viste jeg ham matfatet og gjett hva? han har aldri spist så mye for som han gjorde! :P ble skikkelig stolt av ham da! Å det var jo også mye lettere for ham å tygge dem! :P så det var en fornøyd familie som gikk til sengs den kvelden!;)

Skrevet

Så bra han spiste det.. :P Chessea får også Royal Canin, og ser ut til å like det kjempegodt. Hun får både RC og Norwegian Polar, og har lite avføring og fin hud og pels.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hos meg så så morgenrutinene ganske like ut da jeg hadde valp i huset. Valpen våknet som regel tidlig, ofte rundt samme tidspunkt som dere opplever nå. Jeg gikk rett ut med en gang, bare en kort tur for å få gjort det viktigste. Etterpå ble det litt rolig lek eller enkel kontakttrening inne, mest for å få hun i gang uten å gjøre hun helt gira. Så fikk hun frokosten sin, og etter det gikk vi ut igjen for en ny do‑runde. Jeg merket fort at det var bedre å holde morgenen ganske forutsigbar, så hun visste hva som kom og ikke ble stresset. Litt hjernetrim eller en enkel oppgave før jeg dro på jobb fungerte veldig fint det gjorde hun mentalt sliten uten at hun ble overstimulert. Når jeg dro, fikk hun være i valpegrind/et trygt område med noe å tygge på og litt rolig aktivitet. Jeg prøvde å gjøre avskjeden så nøytral som mulig, så det ikke ble noe styr rundt det. Så kort sagt: ut – inn – litt trening – mat – ut igjen – rolig aktivitet - hvile. Det funket veldig bra hos oss.
    • Det høres ut som en utrolig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du sitter igjen med mange spørsmål. Du gjorde i hvert fall det som er riktig: du hadde begge hundene dine i bånd, og du hadde kontroll på dem da situasjonen oppsto. Det er mer enn man kan si om den andre parten. Når det gjelder spørsmål 1: Det var veldig generøst av deg å tilby å betale veterinærutgiftene, men du hadde egentlig ikke noe ansvar for det. Når det er båndtvang, og den andre hunden går løs uten kontroll, ligger ansvaret hos eieren av den løse hunden. Det er hans plikt å sørge for at hunden ikke skader andre. At du tilbød deg å betale var en fin gest, men det var ikke noe du var juridisk forpliktet til. Når det gjelder spørsmål 2: Siden din hund også ble skadet, og skaden nå har utviklet seg til noe alvorlig, er det helt rimelig å ta opp dette med eieren av den løse hunden. Du hadde hunden din i bånd, du fulgte reglene, og du gjorde det du kunne for å unngå situasjonen. Det er ikke du som har skapt risikoen her. Det er eieren av den løse hunden som har ansvaret for at hans hund gikk bort til dine og startet en slåsskamp. Det er derfor helt naturlig at han bør dekke kostnader som går utover forsikringen din, spesielt når det nå er snakk om omfattende behandling eller i verste fall avliving. Dette er ikke noe du skal stå alene med. Kort oppsummert: – Du hadde kontroll på dine hunder. – Han hadde ikke kontroll på sin. – Det var båndtvang. – Det var hans hund som oppsøkte og startet konflikten. – Dermed ligger ansvaret hos ham, ikke deg. Jeg ville tatt en rolig, saklig prat med eieren og forklart situasjonen slik den faktisk er. Hvis han nekter ansvar, kan du vurdere å ta det videre gjennom forsikring eller juridisk rådgivning. Du står sterkt i denne saken.
    • Det du beskriver her er en veldig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du føler deg usikker på hva som er riktig å gjøre. Selv om du ikke har sett hendelsene selv, så er det helt naturlig å reagere når du får høre om ting som kan være skadelig både fysisk og psykisk for en unghund. Når det gjelder person 1, så høres det ut som hun gjør så godt hun kan, men at hun kanskje mangler kunnskap og struktur. Det er ikke uvanlig at unge hunder blir litt «for mye» for eiere som ikke er forberedt på hvor krevende den perioden kan være. Det er ting som kan løses med veiledning, kurs og bedre rutiner. Det som bekymrer mest er det du beskriver om person 2. Slag, spark, strup som straff, og å kaste en valp i veggen er alvorlige ting. Det er ikke snakk om «streng oppdragelse», men om handlinger som kan skade hunden både fysisk og mentalt. At han i tillegg er bevisst på å ikke bli sett, gjør situasjonen enda mer ubehagelig. Selv om du ikke har sett det selv, så betyr det ikke at du må ignorere det. Du har fått informasjon fra en person som faktisk er til stede, og det er lov å reagere på det. Oppdrettere ønsker som regel å vite om slike ting, nettopp fordi de har ansvar for avkommet sitt og vil at hundene skal ha det bra. Du kan gi beskjed på en forsiktig måte, uten å komme med bastante påstander bare si at du har fått høre ting som gjør deg bekymret, og at du synes oppdretter bør være klar over det. Hvis du føler at situasjonen er alvorlig nok, kan du også vurdere å melde en bekymring anonymt til Mattilsynet. De krever ikke bevis for å vurdere en sak  de gjør egne undersøkelser. Det viktigste er at noen sier ifra når en hund kan være i fare. Jeg synes ikke du skal sitte med dette alene. Når det gjelder dyrevelferd, er det alltid bedre å si ifra én gang for mye enn én gang for lite. jeg vil ha ringt politiet om nr 2. om du ikke melde det inn så er du på en måte å hjelper den eieren med å skade valpen. mattilsynet kan du også ringe
    • Det høres ut som en veldig ubehagelig opplevelse, både for deg og hunden din. Du gjorde helt riktige ting i situasjonen: du holdt din egen hund i bånd, du tok ham mellom beina for å beskytte ham, og du forsøkte å få kontakt med eier før hunden kom bort. Det er akkurat slik man skal håndtere et møte med en løs hund som ikke virker under kontroll. Når det gjelder båndtvang, så har du helt rett i at selv om det ikke er generell båndtvang i området, så har eier likevel et ansvar. Hunder som ikke kommer på innkalling, eller som viser aggressiv atferd, skal ikke gå løse. Det står tydelig i hundeloven at hunder skal holdes under kontroll til enhver tid, og at eier har ansvar for å hindre skade på andre hunder og mennesker. Her sviktet han på flere punkter. At han slo og sparket hunden sin er også svært bekymringsfullt. Det er ikke en akseptabel måte å håndtere en hund på, uansett situasjon. Det kan være grunnlag for å melde fra til Mattilsynet hvis du føler deg trygg på det både fordi hunden din ble angrepet, og fordi hans egen hund ble utsatt for vold. Hvis du ønsker å gå videre med saken, kan du: •     dokumentere skadene på hunden din (bilder, veterinær hvis nødvendig) •     skrive ned hva som skjedde mens det fortsatt er ferskt •     vurdere å melde fra til Mattilsynet om volden mot hunden •     eventuelt kontakte kommunen eller politiet hvis du mener hunden utgjør en fare Du har all grunn til å reagere på dette. Det er ikke normalt at en hund går løs uten kontroll, og det er ikke normalt at en eier tyr til vold. Du gjorde alt riktig, og det er bra at du sier ifra det kan forhindre at noe lignende skjer med andre.
    • Hei! Jeg trenger litt råd fra dere som har mer erfaring enn meg. Vi vurderer å kjøpe en Bichon Havanais, og jeg vil gjerne være helt åpen og ryddig i prosessen. Vi har allerede en hund fra før, Diva, og jeg vil gjerne forklare litt om henne når jeg snakker med oppdrettere eller valpekjøpere senere. Diva er en liten blandingshund, rottwailer dobermann, og hun er utrolig snill, rolig og stabil. Hun er ikke dominant, hun lager ikke bråk, og hun fungerer veldig fint sammen med andre hunder. Hun er typen som holder seg til seg selv, men som er sosial og vennlig når hun møter nye dyr og mennesker. Jeg opplever henne som en trygg voksenhund som ikke skaper stress rundt seg. Det jeg kjenner litt på, er at rottwailer dessverre er en rase mange har sterke meninger om. Noen dømmer rasen uten å kjenne den, og jeg er litt redd for at en oppdretter kan misforstå situasjonen eller tenke at Diva kan være et “problem” bare fordi vi allerede har en hund. Jeg vil jo ikke at de skal tro at vi har et utrygt miljø eller at Diva er vanskelig, for det stemmer virkelig ikke. Jeg er også litt redd for at oppdretteren kan angre seg eller ikke vil selge hvis de tror at Diva kan påvirke valpen negativt, selv om hun egentlig er en veldig positiv faktor. Jeg vil derfor gjerne høre hvordan dere ville presentert dette på en god måte. Hvordan forklarer man at man har en snill, stabil hund fra før uten at det blir tolket feil? Har dere noen tips til hvordan jeg bør gå frem når jeg snakker med oppdrettere? Er det noe jeg bør nevne spesielt, eller noe jeg bør unngå å si? Og er det vanlig at folk dømmer situasjonen bare fordi man har en hund fra før? Tar gjerne imot erfaringer og råd fra dere som har vært gjennom lignende. Jeg vil også bare legge til at jeg ikke ønsker at noen skal misforstå meg eller bli irritert over at jeg spør. Jeg mener ikke noe galt med dette, jeg prøver bare å gjøre ting riktig fra starten av. Jeg jobber med hunder til vanlig, men akkurat dette med å ta det opp med en oppdretter er litt nytt for meg, og jeg vil være sikker på at jeg formulerer meg på en god måte. Det er viktig for meg at oppdretteren ser at vi ønsker det beste både for valpen og for Diva. Diva er en hund som er vant til små hunder helt siden hun var valp selv, og hun har alltid vært trygg, rolig og stabil rundt dem. Jeg vil bare vise at vi har tenkt gjennom dette, at vi tar det seriøst, og at vi ønsker å gi valpen et godt og trygt hjem uten at noen skal tro noe annet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...