Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan lære "finn mobilen"? *flau*

Line_

Recommended Posts

Skrevet

Hvordan lærte dere (som har lært det) hunedene deres "finn mobilen"..Felix finner den når den ligger 2-3-4-5 meter fra han men han klarer ikke å snuse seg frem til den... :? Men han er jo veldig ung da :D har bare så vidt begynt å prøve litt :D

Skrevet

Finn MOBILEN ???? :D:D:D -jeg har to, så om den ene er vekke,ringer jeg den fra den andre... :oops: :wink:

Odin kan mye, men finn mobilen kommer`n nok aldri til å lære nei..

Skrevet

Vår hund kan det. Ikke sånn 100% riktig enda, men vi gjemte mobilen litt i næheten først. Finner et navn på tingen. Feks. mobil. Så sier vi finn den! Mobil! SÅ begynner ho straks å lete. Ho finner somregel alt vi gjemmer. (har lært ho å finne nøklene først da, så ho kan prinsippet.) Og det blir ekstra lett når telefonen ringer da hun følger lyden. Litt vanskelig å bite over den når den vibrerer da. hihi. men ho får nå det til også. :D

Skrevet

Det lurer jeg også på.. Benedicte??

Finne andre ting også for den saks skyld. Fx leka si, bamsen etc?

Skrevet

Tinka kan "hent grisen" og "finn Nalle" og sånne ting, og det jeg gjorde da var at hver gang hun plukket opp f.eks. grisen så sa jeg "ja, det er grisen, det er grisen. Griiisen." Tok ikke lang tid før hun fatta poenget da, og nå plukker hun opp grisen om jeg sier at hun skal gjøre det, og den ligger blant flere leker.

Skrevet

Hehe, det var jeg som hadde lært hunden min det:-) Jeg satt med Cita i høyt gress og lot henne få lov til å se at jeg kastet mobilen min i gresset. Hun løp og hentet den med en gang og jeg klikket + belønnet. Så holdt jeg på med det trinnet veldig lenge, ikke samme plass hele tiden, men hele tiden i høyt gress. Når vi hadde holdt på slik lenge tok jeg henne med til en slette med høyt gress igjen.. Jeg tok fram klikkeren og en godbit og Cita serverte meg mange atferder. Til slutt gjenkjente hun situasjonen med det høye gresset og begynte å søke etter mobilen, som jeg med vilje hadde plassert veldig enkelt i gresset. Hun fant den med en gang, klikk + jackpot. Så fortsatte vi slik og gjorde det vanskeligere og vanskeligere. Vi gikk over til å gjøre det i skogen, gjemme mobilen bak et tre, i en busk osv, og til slutt innpå rommet mitt. Da kunne hun finne mobilen min i alle situasjoner så lenge jeg tok fram klikkeren og godbiter. Da satte jeg til slutt navn på øvelsen:) ("finn mobilen!")

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
    • Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...