Gå til innhold
Hundesonen.no

Irsk terrier på 2 uker


netteliten

Recommended Posts

Her er bilde av min lille Prins. Han har ikke fått noe navn enda, er noe på P.

Så jeg tar gjerne i mot forslag. Vi leter etter et sjeldent navn med betydning, som klinger positivt og er lett å skrive:) Så lett er det ikke.

Prinsen min er 2 uker, ble født 27.12.06

Vi skal om en ukes tid reise 60 - 70 mil for å hilse på.

ca 17 februar er han stor nok til å flytte hjem til oss.

http://pic7.piczo.com/firbentevenner/?g=25611884&cr=7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst populært med irske navn på irske settere, Margit Sandemo hadde vel en som het Finnegan ;)

Paddy er jo VELDIG irsk da... det er jo kjælenavnformen av Patrick. Og den "irske" versjonen av Patrick er jo Padraigh eller Pádraig, som jeg synes er veldig kult - og så kan du jo ha kortversjonen Paddy, sagt med litt engelsk vri? Det er URirsk... iallfall. Og på P!

Hvis det skal være noe "irsk", hvorfor ikke sjekke her - da kan du jo se om noe faller i smak?

http://www.namenerds.com/irish/

Phelim, uttales Felim, for eksempel. Eller Pierce/Pearse (uttalt: PEERS), som betyr rock, og som også kan skrives, Piaras og er den irske formen for Peter.

Men når det er sagt, så liker jeg mer vanlige navn som Petter og Pelle også da, på en rase som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar, Akela, det er en Irsk Terrier, ikke setter;)

Moro med den linken, men fant ikke noe på P.

Men mange gode forslag. Patrick tenkte vi på, men er liksom "vanlig"

Men vi får se:)

En dag er det vel bare "aha, det er en..."

Nå har vi snakket med venner og kjente.

Vi har lest leksikon, fremmedordbok, synnonymordbok.

Men det er IKKE lett å finne navn på P til valpen.

Navn som ikke er vanlig, som er lett å skrive, lett å si og klinke positivt.

Her er de vi har notert ned til nå;

Perseus - stjernebilde

Patrick

Padisja'h - pen, herre, konge, hersker, sultan

Pictor -

Pax - fred

Poden

Pjokken

Pote

Pølle - pute

Petruss - Irsk

Poco - Rask

pollux - Stjerne

Pentax

Pixie - Fe

Peik (tantene til Ole hadde hund med det navnet, så skal ikke bruke det)

Paisley

Palissy

Pedro

Petri

Peri (omkring)

Pico (liten)

Pinto

Piranja

Poilu ("håret", "skjeggete")(uttales polay)

Prøysen

Pilo

Piffi / Piff

Pilsen

Pio

Pleo (mer)

Ponty

Her er det bare å komme med flere forslag, evt. stemme på noe. Makan til vanskelig det er å finne navn på P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

Heller litt mot Pedro ja. Og Bartulf. Men han må ha navn på P.

Men kan vel hete noe på P i stamtavla, men lyde noe annet.

Ingen ting er bestemt. Blir sikkert lettere om en ukes tid når vi har møtt lille nurket:)

Det er vist ikke så mange Irsk Terrier, hvor mange det er vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi funnet navnet, det blir Peiko.

Mailet oppdretter, håper hun er enig med oss:)

Har "shoppa" i dag.

Ble seng, bånd, valpehalsbånd, liten leke, tyggeleke, langline og fingebøll i gummi til å bruke når vi napper pelsen og småting! Var moro! Hill's valpeför ble det også. fikk en fin fortønne, så det var bra!

Samme som vi hadde til kattene, men bilde av hunder på. Morsomt.

Er moro å ha noe å se frem til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pedro er kjempe fint det, mange som trodde vi skulle velge det. Men det var en "viktig" i familien som ikke kan like det navnet, så må ta litt hensyn.

Navnet er blitt Peico Vollbart, da Vollbart er tysk å betyr skjegg.

Lørdag reiser vi å hilser på, gleder oss masse.

PeikoVollbart.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi hilst på valpene.

Det er jo 8 stykker gode og runde kropper med store snuter!

Moren er akkurat like kosete og sosial som hennes datter vi møtte tidligere!

Og de hadde en hann jeg virkelig forelsket meg i, samt ei tispe til!

jeg er mer og mer fascinert av rasen!

Angrer ikke nå for at vi valgte Irsk terrier.

Og pelsstellet har vi prøvd oss på med to hunder til! Det er rett og slett moro å nappe med trimkniv, da fikk jeg lettere tak, og en ser fort resultat! Ole var kjempe flink å nappe med fingrene! Så det tror jeg skal gå bra!

Makan til snille hunder, veldig hengivne! Sosiale så absolutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør nesten fysisk vondt å se bildene av valpen din.. så skjønn er han. :) Håper du forteller masse om Peiko framover, det finnes nemlig en irsk terrier i min framtid også, det blir jeg mer og mer sikker på.. :)

Så moro da! At flere får øyne for den flotte hunden!

Klart jeg skal skrive mer om Peico!

Du må ta en titt på hjemmesiden da; der kommer masse oppdateringer.

http://pic7.piczo.com/firbentevenner/?g=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Her er bilde av min lille Prins. Han har ikke fått noe navn enda, er noe på P.

Så jeg tar gjerne i mot forslag. Vi leter etter et sjeldent navn med betydning, som klinger positivt og er lett å skrive:) Så lett er det ikke.

Prinsen min er 2 uker, ble født 27.12.06

Vi skal om en ukes tid reise 60 - 70 mil for å hilse på.

ca 17 februar er han stor nok til å flytte hjem til oss.

http://pic7.piczo.com/firbentevenner/?g=25611884&cr=7

Ser at du lurer på navn til din irske terrier,vår første hund var en irsk terrier,utseendet på din hund og vår første er som en kopi.Det var en eneståend hund,

men utrolig sta,spesilt på innkalling,men når den først hadde fått det til så var det nok å kikke på den å kremte.Vi kalte vår hund Moira det var en tispe,men Taramis Aramis er også irske navn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg bor i borettslag med hund  Var det noe spesielt du tenkte på?
    • Noen som har hatt, eller har hund i borettslag/sameie??    
    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...