Gå til innhold
Hundesonen.no

HD c


Recommended Posts

Ja, overskriften sier seg vel selv... Middels stor hund.

Spørs litt på årsaken til C-hoften. Er hoften grunn? Er det noe deformert? Har den fått sekundere forandringer (forkalkninger)?

Om hunden er overvektig og hvor bra trim hunden får har også mye å si på hvor lenge hunden har bra livskvalitet.

Min rase går igjennom livet uten noen problem med C-hofter. Har også vært med på golden retriver som ble 11 år med D-hofter. Begynnte å få noe ubehag ved 9års alder, men svømme trening og smerte lindring gjor at denne hunden ikke bar noe preg av det uten om enkelt dager. Hunden ble avlivet pga kreft og ikke hofter ved 11års alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener med flere som konkurrerer for fullt med sine hunder med HD, både D og C. Muskelmasse og generell belastning har selvfølgelig noe å si, men jeg vil si at prognosen er ganske god om det bare er en hofte som er rammet. Da er de veldig flinke til å belaste den friske siden, uten at det gir problemer der.

Ellers tror jeg det er litt vanskelig å forutse hvor fort, og om, det blir forkalkninger. Hadde jo en med middels, og han begynte å få problemer allerede ved 2 års alder. Det skal sies at jeg ble noe overrasket over at han ikke fikk sterk grad, for jeg så de bildene, og det var ikke et pent syn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imre (terv) har HD grad C. Dette er jo en rase som ikke skal merke så mye til en såpass svak grad. Men dessverre så gjör han det, spesiellt på dager da det er grått eller regn og vi måtte slutte med agility.

Han har ingen pålagringer eller noe (er også röntget for Spondylose uten funn), men i fölge veterinären så er den höyre hoften dårligere. Noe som jeg tror gjör at han feilbelaster og får vondt i ryggen/hoftene av det.

Man kan ikke se at han er spesielt stöl eller noe når han reiser seg, men han sover mye samt at han ikke får noe tempo på inkallingene og byttene i fjerndirigeringen. Og så vil han ikke sette seg i haltene på frie fölget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grad har lite å gjøre med smerter eller hvordan hunden blir påvirket av det. Jeg har en hund som har vært kronisk halt i snart fem mnd grunnet HD, og han har sannsynligvis ikke "mer" enn C på den ene siden og D på den andre. Kjenner små, lette hunder som har E på begge og som brukes for fullt og ikke merker noe. Det er veldig forskjellig hvordan hunder merkes av det, men hvis hunden er "normalt" angrepet av en C (merkelig setning) så vil den nok, men fornuftig trening, svømming og kanskje litt akupunktur og kosttilskudd fungere greit i en normal hverdag. Men igjen, dette er veldig individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mona har C på den ene siden uten forkalkninger, og vi merker ingenting på henne ;) Så jeg prøver så godt jeg kan å gjøre så hun holder seg i form, for å ikke la beinet forfallet pga. dårlig muskler og "vedlikehold".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jevn mosjon som mulig er alltid anbefalt "ledd hunder".

Skal man på en mer aktiv tur/trening så anbefales det å trappe opp og trappe ned et par dager i for/etter kant.

Det er også viktig å stretche hunden etter trening og varme opp og trappe ned etter trening, dette så senene og musklene ikka skal bli stive/korte.

Svomming er kjempe bra, men pass på at intensiteten på treningen i et grustak, er grustaket for løst så ville jeg faktisk anbefalt deg annen form for styrketrening fordi altfor løs underlag ikke er bra for senene og belstningen på leddene kan fort bli for store, overtråkk er det også fare for.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man skal overdrive det å opprettholde muskelmasse heller. Naturlig utfoldelse i kuppert terreng, svømming og holdes superslank (særlig om rasen er litt stor). Å dra dekk, kaste pinner, på andre måter "tvinge" de til å kraftanstrenge seg vet jeg ikke om vil ha kun gunstige effekter. Det vil jo samtidig øke belastningen på skjelettet.

... men nå er nå jeg av typen som mener hunden skal få utfolde seg normalt, med normal, aktiv trening om man ikke ser noen symptomer. Får de symptomer så må de undersøkes og smertebehandles..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinæren min sa at hunden skal kunne leve helt som normalt med så mye aktivitet man vil ønsker (også agility, kløv, trekk o.l.).

HD c betyr at man kan se spor til at hotene ligger ølittegran lenger ut enn normalt. Dette vil ikke skade denne hunden som har c-graden, men hvis man parrer 2xC vil noen av valpene høyest sansynlig få HD d o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinæren min sa at hunden skal kunne leve helt som normalt med så mye aktivitet man vil ønsker (også agility, kløv, trekk o.l.).

HD c betyr at man kan se spor til at hotene ligger ølittegran lenger ut enn normalt. Dette vil ikke skade denne hunden som har c-graden, men hvis man parrer 2xC vil noen av valpene høyest sansynlig få HD d o.l.

Akkurat dette jeg fikk høre av veterinæren min også;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå kjent hunder med HD grad C som allerede som unge har fått konstatert forkalkninger, så HELT rosenrødt er det neppe. Det er jo ikke selve HDen, men mulige sekundærforandringer som blir problemet - og ifølge en artikkel av Petter Heim jeg limte inn under, får nesten ALLE hundene det dessverre.

Men det er bare å bruke dem, men være nøye med slikt som oppvarming, å gå dem ned, kanskje gi kosttilskudd forebyggende, og tenke litt på de gode rådene om hvilke typer belastning som er greie og hvilke som ikke er - slik som Yngvil skriver.

Som det står i Wikipedia.no:

"Hofteleddsdysplasi (HD) er en utviklingsfeil i hofteleddene og kan angå ett eller begge hofteledd. Defekten består i at hofteskålen og lårhodet ikke passer til hverandre. Det dannes sekundærforandringer rundt leddet i form av forkalkninger. Det kan også oppstå unormal slitasje inne i hofteleddet, som igjen kan gi unormale trykkbelastninger på deler av leddet. Deler av leddbrusken kan slites bort og erstattes av beinvev i kroppens forsøk på å reparere de skadene som har oppstått. Det finnes ulike grader av denne defekten - og hofteleddene graderes etter følgende skala: fri (A, B), svak ©, middels (D) eller sterk (E) grad av HD."

HD (Hofteleddsdysplasi) (utdrag fra artikkel av Peter Heim), hentet fra Birgits Brukshundside.

"HD er en utviklingsfeil i hofteleddene. Defekten består i at hofteskålen og lårhodet ikke passer til hverandre, og dette vil gi seg varierende utslag av problemer for den hunden som har HD. Det er ikke så mye man vet om de mekanismer som trer i kraft ved nedarving av dispososjonen for HD, men man mener at egenskapen er såkalt polygenisk, dvs. at flere gener må dele ansvaret, for at lidelsen kan oppstå. Man regner det som sikkert at begge foreldrene må fører gener for HD-disposisjon for at avkommet skal arve den.

Lidelsen nedarves ikke i seg selv, det er disposisjonen for å utvikle HD som nedarves. Dette vil i praksis si at den nyfødte valpen ikke har HD, men dersom valpen er arvelig belastet, kan den utvikle HD senere.

I tillegg til den arvelige disposisjonen spiller også miljøfaktorer inn, såsom foring, mosjon og veksthastighet for utvikling av HD.

HD gir deformerte hofteledd i større eller mindre grad, og i nesten alle tilfeller utvikles sekundærforandringer i leddet i form av forkalkninger. Når lårhode og hofteskål ikke passer til hverandre, vil vi få unormale slitasjeforhold i hofteleddet. Dette fører i sin tur til unormale trykkbelastninger på deler av leddet, noe som fører til at leddbrusken slites bort og erstattes av beinvev i kroppens forsøk på å reparere skadene som er oppstått.

Det oppstår også unormale strekkforhold i leddbånd og leddkapsel i et slik ledd, og dette vil også medføre forkalkninger der disse strukturene har forbindelse med skjelettet.

En hund som har utviklet HD, kan få problemer av varierende grad. Som regel vil ikke en hund med den mildeste formen for HD (svak grad) vise kliniske symptomer i det hele tatt, og vil kunne leve et helt normalt hundeliv.

Hunder med middels grad av HD, vil som regel vise symptomer før eller senere. Tidspunkt for når symptomene inntrer varierer fra hund til hund.Det vanligste mønsteret ved middels HD er at hunden begynner å vise tegn til stivhet ved 4 - 5 års alderen, uten det ser ut som tilstanden er spesielt smertefull for hunden. Dersom man tilpasser kravene til hundens prestasjoner til det den selv ønsker å prestere, vil en slik hund normalt oppnå like høy alder som en HD-fri hund, og tilværelsen vil ikke være smertefull.

De hundene som mest sannsynlig får betydelige problemer, er de med sterk grad av HD og med store sekundærforandringer som følge av de unormale leddforhold som følger en hofte med dysplasi.

En slik hund vil i mange tilfeller være så sterkt plaget at vi kan snakke om en invalid hund, og den vil neppe ha en dag fri for smerter.

Det finnes likevel hunder med sterk frad av HD som fungerer tilnærmet normalt, men disse er unntak.

Jevn og regelmessig mosjon som er med på å styrke muskulaturen rundt hofteleddet, kan ofte føre til at hunder med varierende grad av HD vil kunne fungere bra. I enkelte tilfeller kan dette kombineres med smertestillende medikamenter. Ellers er det også i mange tilfeller mulig å operere en hund med HD, slik at den vil kunne fungere

i dagliglivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser at denne tråden er så godt som død, men ser ikke vitsen i å lage en helt lik tråd, så da bumper jeg heller denne.

Har nettopp fått svar fra NKK angåend HD/AA-røntgen, og det viser seg at Sico har HD grad c. Jeg leser overalt at hunden bør få jevnlig mosjon, men hva vil egentlig det si? Vi har pleid å gi han rundt 2-3 timer om dagen, hvor han for det meste løper fritt i skogen. Han har også vært med på joggeturer 1-2 ganger i uken, på rundt en times tid. Høres dette ut som for mye mosjon for en hund med hd grad c? Burde vi kutte ut joggingen?

Hva med agility f.eks? Vil jeg risikere å redusere levetiden hans med slik trening? Vil det forverre situasjonen?

Jeg har også lest at det er bra for hunden om du masserer/strekker ut bena før og etter trening, men dette kan jeg strengt talt ingenting om.

Han har allerede begynt å halte, men dette er kun når han løper fort, f.eks etter pinner. Jeg ser ingen tegn til at han har vondt, men er redd for å forverre haltingen.

Hunden er en nova scotia duck tolling retriever på litt over 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde jo amy (toller) med hd c...

Hun levde fint på det og viste aldri at hun hadde vondt..

Hun ble litt stiv innimellom bare.

Jeg fikk beskjed om at jeg kunne bruke henne til alt...Vi trente aktivt Ag og brukte hun bittelitt til trekk.

Men det jeg fikk beskjed om var at hun ikke skulle gå så mye på asfalt.

kanskje ikke til så mye hjelp dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden jeg snakker om viser ingen tegn til smerte. Trimmen hun fikk før var etter det jeg forstod, kun å løpe løs sammen med 2-3 andre hunder et par ganger om dagen. Hu er trent noe og konkurrert i Ag.

Hos oss får hun ca 1-2 timer tur hver dag, enten løs sammen med en annen hund, løs alene, eller på turer i bånd. Vi prøver å reise ut i skogen så hu kan løpe der, og da går det som regel i full fres på hele turen. Opp og ned, gjennom busker og kratt, hopper og spretter, og ingen tegn til halting eller noe da hu har ligget i ro etterpå.

HUnden blir tre år i mai. Aner ikke om det er forkalkninger eller noe.

Eneste problemet er at hu MÅ ned i vekt, men dette har vi tatt tak i med det samme, og det er på rett vei iallefall. Overvekt er jo veldig negativt da det gjelder hd.

Det er enda ikke helt bestemt om hunden blir hos oss, men slik jeg forstår det og ser det NÅ iallefall, så er det nok ikke HD'n som evnt vil gjøre utslaget her... Eneste jeg vil forsikre meg om først er at evnt utgifter i forbindelse med HD'n vil blil dekket av forsikringen... Hu var forsikert før 4 mnd alder, og begge foreldre er fri røntget. Vet at dette er noen av kravene forsikringsselskapet setter. Men jeg er usikker på om det gjelder om vi feks bytter forsikringsselskap når vi overtar hunden, eller om vi bare må overta forsikringen i samme selskap som tidligere eier.

jeg lager en ny tråd om dette jeg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp fått svar fra NKK angåend HD/AA-røntgen, og det viser seg at Sico har HD grad c. Jeg leser overalt at hunden bør få jevnlig mosjon, men hva vil egentlig det si? Vi

Det vil si at, for eks at noen ikke har fått tur med hunden sin på 4 dager åsså plutselig tar de den med på en lang tur på fjellet. Altså man må ta det jevnt, ikke plutselig masse mosjon en dag og ikke noe dagen etter.

Hvis du forstår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Ja, jevn mosjon er veldig viktig. Dessuten, som mange ikke tenker på, er det viktig å varme opp og gå av etter trening. Vurdèr å kjøpe inn dekken, hunden bør ikke bli kald og stiv (jeg bruker det på min BC). Svømmetrening er helt supert dersom du har det i nærheten. "Tvangsmosjon", f.eks sykling, hvor det er en veldig ensidig belastning er ikke noe særlig. Jeg personlig ville nok ikke drevet med AG, det er vel en viss fare for at forkalkninger og sekundære forandringer kan oppstå, tror jeg. Mye hopping er heller ikke særlig bra. Lange, gode turer med variert underlag, f.eks i skogen og på fjellet er bra, HD-hunder skal ha MASSE mosjon for å bygge opp muskler. Jo bedre muskelsetting, dess bedre bærer de seg. Kosttilskudd med glucosamin bør vurderes, og hunden bør heller holdes mager enn normal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Å gå ned igjen" / "varme opp" hunden... Feks på en vanlig tur langs vei eller i skog... i Hvilken grad skal man varme opp/ gå ned igjen en hund? Altså, skal manbare gå en tur der hunden delvis kan gå i bånd, delvis løpe løs, skal man da gjøre annet enn å bare gå på tur? Altså slippe bikkja om man har mulighet, og la den løpe om den vil, eller skal man feks gå først 500 m i bånd, og det samme med siste delen?

Eller gjelder dette med å varme opp osv feks før agility trening, joggeturer, sykkelturer osv...?

Da jeg går tur med dyret som er her nå, så slipper jeg henne bare løs, og da er det som regel full fres fra først sekund... Dette gjelder jo om jeg bare slipper hu ut i hagen for å tisse. Full fres. Greit nok å la hu gå seg litt varm før man slipper hu med andre hunder, men om hu løper alene liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er min ganske mye dårligere enn henne, men jeg fikk beskjed av min dyrlege at han ikke skal løpe løs uten oppvarming, pga krumspring og brå bevegelser som de gjerne gjør når de kommer løs. Derfor bånd på slutten og begynnelsen av turen. Det er viktig med MYE mosjon, trene opp musklene hennes FØR hun får symptomer, men ikke to timers tur hver dag i en uke, så fire timer og så en time.. Jevn mosjon, må gjenta dette fordi det er så viktig. Muligens vil hun kunne få symptomer senere, men jo bedre du trener henne opp nå, jo mindre vil hun plages senere. Lykke til=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Vi har gått 1-2 t hver dag siden hu kom, men nå som det er så kaldt så halter hu lett, på alle labbene.. Så ernok kulden som gjør det.. Inntil jeg evnt får kjøpt noen sokker får vi ta det med ro.. om det ikke blir mildere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jevnlig mosjon: Hunden burde ikke dra på 3 mils-snørkjøring-tur hvis den bare har gått rundt kvartalet for å tisse de 3 siste ukene liksom...

Sånn har jeg forstått det... Hunden skal i hverfall være i god aktivitet. Dett gjelder egentlig hunder uten HD og, men HD-c hunder har kanskje litt lettere for å "stivne"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...