Gå til innhold
Hundesonen.no

Samojed


Lilleulv

Recommended Posts

Jeg har funnet flere oppdrettere som jeg synes virker seriøse, flinke, har fine hunder og som vektlegger det samme som jeg synes er viktig i avl; gemytt, temperament, helse og bevegelse. Men noe som også er viktig før man velger oppdretter er valpekjøperes erfaring med oppdretteren. Dere som har kjøpt samojedvalp, og vil dele erfaringer med oppdretter, send meg gjerne en PM! Jeg har fått kontakt med Aquasam og Rajuma. Synes de begge virker utrolig bra, og flotte hunder har de også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge de oppdretteren ville jeg ha kjøpt hund i fra hvis en skal drive med utstilling, er du mere innteresert i trekk så tror jeg noen som driver mere med trekkhunder vil passe bedre.

Det kommendes kullet fra Aquasam er noe jeg kunne tenkt meg valp etter hvis jeg skulle hatt en til samojed, for Rulle er bare helt nydelig og snill og grei gutt(det blir hans siste kull).

Hadde brukt Rulle på vår tispe hadde det ikke vært for at hun har hd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge de oppdretteren ville jeg ha kjøpt hund i fra hvis en skal drive med utstilling, er du mere innteresert i trekk så tror jeg noen som driver mere med trekkhunder vil passe bedre.

Det kommendes kullet fra Aquasam er noe jeg kunne tenkt meg valp etter hvis jeg skulle hatt en til samojed, for Rulle er bare helt nydelig og snill og grei gutt(det blir hans siste kull).

Hadde brukt Rulle på vår tispe hadde det ikke vært for at hun har hd.

Tusen takk, Lazita! Dette høres jo lovende ut :P Jeg har fått veldig god kontakt med hun på Aquasam, og hundene som skal parres virker veldig bra. Jeg har nå også fått kontakt med Tore Holtbakk, som planlegger kull til høsten. han hadde jo OG flotte hunder da ;) Hvor kommer din hund fra Lazita?

Jeg skal forresten ha en familie og selskapshund, ønsker en med rolig gemytt. Den skal få nok av turer altså, og jeg håper jeg får brukt den litt til trekk og kløv, men det blir ikke så voldsomt mye uansett, så jeg trenger forsåvidt ingen som er avlet frem spesielt med tanke på trekk. Men jeg ønsker ikke en som er avlet frem med mest mulig tjukk pels heller.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Lazita! Dette høres jo lovende ut ;) Jeg har fått veldig god kontakt med hun på Aquasam, og hundene som skal parres virker veldig bra. Jeg har nå også fått kontakt med Tore Holtbakk, som planlegger kull til høsten. han hadde jo OG flotte hunder da :P Hvor kommer din hund fra Lazita?

Jeg skal forresten ha en familie og selskapshund, ønsker en med rolig gemytt. Den skal få nok av turer altså, og jeg håper jeg får brukt den litt til trekk og kløv, men det blir ikke så voldsomt mye uansett, så jeg trenger forsåvidt ingen som er avlet frem spesielt med tanke på trekk. Men jeg ønsker ikke en som er avlet frem med mest mulig tjukk pels heller.... :P

Hei!

Vår hund komer fra en oppdretter som avler trekkhundlinjer(altså lite pels og mye futt). Desverre for oss så kjøpte vi fra oppdretterens første kull som viste seg egentlig å bli et katastrofekull med tanke på HD. 5 av 8 valper i kullet er rønket og ingen av dem er fri for HD.

Men ellers så har vår hund et kjempe godt gemytt og vil helst være med på alt, hun er også veldig lett å trene med for hun er og blir et matvrak, det eneste negative er bjeffingen hennes og det at hun ikke kan stå i ro et sekund når vi er ute, uten at hun begynner å syte for det at vi står i ro. Vi må liksom ikke stå i ro for hun kunne jo dø av det må du vite.

For å si det sånn så vil jeg nokk ikke annbefale den oppdretter vår hun er i fra, med tanke på hva du er ute etter og hva han avler på.

Tore Holtbakk vet jeg ikke helt hvem er, så der kan jeg ikke svare på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff :/ hviken grad av HD har hun? Jeg har en portis med C...

i følge NKK så har hun E med store forkalkninger, men hun er nå 6 år og jeg har fremdeles ikke sett henne stiv og støl så jeg vet ikke helt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...