Gå til innhold
Hundesonen.no

Innkalling


Joakim

Recommended Posts

Vi har en RR tispe på et år, som lyder innkallings ordet "kom" stort sett når hun selv vil, virker det som. Nå er jeg kanskje litt stygg med henne, men det er så stor forskjell fra den hunden vi hadde før, som var helt lydig på det punktet (en schefer).

Når vi går tur og jeg slipper henne, kommer hun stort sett når jeg roper, men er det noe som er mere interresant en meg og min godbit så driter hun fulstendig i meg. Det er litt håpløst, for jeg kan jo ikke slippe henne på steder hvor det er andre, og hvor det kan oppstå "farlige" situasjoner.

Det jeg lurer på er om jeg må begnne å trene innkalling helt på nytt, med et nytt ord, fløyte eller lignende? Noen som har noen gode råd? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en RR tispe på et år, som lyder innkallings ordet "kom" stort sett når hun selv vil, virker det som. Nå er jeg kanskje litt stygg med henne, men det er så stor forskjell fra den hunden vi hadde før, som var helt lydig på det punktet (en schefer).

Når vi går tur og jeg slipper henne, kommer hun stort sett når jeg roper, men er det noe som er mere interresant en meg og min godbit så driter hun fulstendig i meg. Det er litt håpløst, for jeg kan jo ikke slippe henne på steder hvor det er andre, og hvor det kan oppstå "farlige" situasjoner.

Det jeg lurer på er om jeg må begnne å trene innkalling helt på nytt, med et nytt ord, fløyte eller lignende? Noen som har noen gode råd? :)

Jeg ville absolutt ha skiftet ord og trent innkalling fra skrætsj! En innkalling skal sitte nærmest 100%. (kan jo være lurt å velge situasjonene man bruker det magiske ordet med omhu en god stund! ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt ha skiftet ord og trent innkalling fra skrætsj! En innkalling skal sitte nærmest 100%. (kan jo være lurt å velge situasjonene man bruker det magiske ordet med omhu en god stund! :) )

Helt enig og i tillegg ville jeg også ha funnet en belønning som er mer gjev enn det godbiten din tydeligvis er.

Husk at det skal i hundens hode være mye, mye morsommere å komme til deg enn noe annet!

Ida: fjernet dobbeltposten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du hadde schäfer, fikk du nok mye gratis :)

Da du byttet rase, til en rase som er mer selvstendig og mindre opptatt av eieren, så har du helt rett i at de samme "metodene" - eller manglende metodene, kanskje? - ikke fungerer.

Klart dette går å lære inn, men heller enn å prøve å forklare her, så kan du kanskje kjøpe en bok om innkalling som faktisk finnes: http://www.bokus.com/b/9151843447.html

Jeg har ikke lest den selv, men den kan kanskje hjelpe deg litt på vei. Kanskje kan en god klikkertrening-startbok være til hjelp, RR-eiere jeg har snakket med, har vel vært positive til klikkertrening på "raringene" sine. Eller også boken "Kontakt" av Eva Bodfäldt, som finnes på norsk.

For det er jo ikke "bare" innkallingen som er problemet - selv når det ER problemet: En hund som man får mer fokusert på eier, som har god kontakt, som er opptatt av hva eier driver med og som også er lydhør og dessuten trent på en måte som gjør at den både vil/ønsker og - i gitte situasjoner/på kommandoer - også MÅ, den vil man ikke ha problem med innkallingen på.

Derfor tror jeg du kan ha godt utbytte av "tenkningen" som bøker som "Kontakt" eller klikkertrening gir deg, når du har fått en hund som er mer av en utfordring. Som sagt tror jeg positive metoder kan fungere bra på en RR, og at du husker på at du ikke bare må trene INN - men også trene OM - og ta det gradvis, gradvis, og klare å ligge i forkant; altså at hunden ikke får anledning til å dra avgårde og ignorere deg, men at du er føre var.

Lykke til, det går sikkert veldig fint - hvis du legger inn en innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo ta lærdom av denne vitsen :) :

Det var en gang en mann som skulle fortelle om hunden sin:

"hunden min er lydig, den!

jeg sier: kommer'u, eller kommer'u ikke?

så kommer'n, eller så kommer'n ikke!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusn takk for tipset om boka, jeg tror jeg må kjøpe den. Og ja det er kjempestor forskjell mellom de to rasene, men for vår del er det meste possitivt. Det er igrunnen bare dette med innkallingen som er problemet. Jeg får bare sette igang å jobbe. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en RR tispe på et år, som lyder innkallings ordet "kom" stort sett når hun selv vil, virker det som. Nå er jeg kanskje litt stygg med henne, men det er så stor forskjell fra den hunden vi hadde før, som var helt lydig på det punktet (en schefer).

Når vi går tur og jeg slipper henne, kommer hun stort sett når jeg roper, men er det noe som er mere interresant en meg og min godbit så driter hun fulstendig i meg. Det er litt håpløst, for jeg kan jo ikke slippe henne på steder hvor det er andre, og hvor det kan oppstå "farlige" situasjoner.

Det jeg lurer på er om jeg må begnne å trene innkalling helt på nytt, med et nytt ord, fløyte eller lignende? Noen som har noen gode råd? ;)

Ja et grunnleggende forhold er ; ikke kall henne inn når du ser hun er opptatt og du erfaringsmessig vet hun mest sannsynlig ikke kommer. Dette berører noe helt grunnleggende i nylæring fordi du skal sette navn på de atferder hun gjør. Og roper du ;"kom" når hun er opptatt med å f. eks. se på en katt..så bare forteller du at å se på katten heter.. "kom".. og det som værre er.. hun erfarer at ditt kallesignal ikke er verd noe. Har du kalt henne inn..så må hun komme og det løser du ved å vente til hun allikevel..helt av seg selv har startet i din rettning. Da har du nemlig en atferd som du med rette kan navngi; "kom". Et annet forhold er at en forutsettning for å kunne være løs..er at den kommer når du kaller den inn..tvert og hver gang. Så jeg kunne egentlig spurt deg tilbake; Når den ikke kommer når du roper..hvorfor går den da løs?..men jeg skal ikke spørre deg om det.

Denne lærefilosofien går utrolig mange hundeeiere glipp av og et annet typisk eksempel er når hunden entrer bordet og forsyner seg av maten så hører den "Nei fy gå ned"! Hva lærer den? Jo at å forsyne seg fra bordet heter ;"Nei fy gå ned"!. Ganske forvirrende når den ikke får lov til det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på det du ikke spurte om, er hun løs kun på steder hvor jeg vet jeg ikke treffer andre. Det er kanske ansvarsløst fra min side, men hunder trenger å få løpe litt uten bånd også. :rolleyes:

Videre tar jeg absolutt poenget ditt, og er igang med trening, noe jeg har vært hele tiden egentlig. Vi blir vel aldri ferdige med det. Det er bestandig nyttig med litt nye innspill på hvordan man skal løse et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert mange ting du kan gjøre for å lære inn dette "på nytt". En ting jeg alltid synes virker er å si navnet på hunden + plasss (som er det jeg bruker for kom) + å løpe fra hunden så fort jeg kan. Ikke mange hunder som motstår å følge etter da. Masse godbiter & ros når de kommer selvsagt.

Bruker dette trikset med jevne mellomrom selv om hundene alltid kommer på innkalling - delvis for å vedlikeholde en god innkalling, men også fordi hundene synes det er like moro hver gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag använde också samma teknik som Pingu, jag ropade kom och sen började jag småspringa därifrån. Han kom ju direkt och lärde sig snabbt att det var skoj att komma till mig när jag ropade kom. Nu kan han det jättebra, häromdagen t.o.m snubblade han på sig själv för att han vände sig om för snabbt när jag ropade på honom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å rope og løpe motsatt vei funka når hun var valp. Nå er ikke det like vellykket lenger :icon_redface: .

Jeg har nå kjøpt en klikker og jobber iherdig for at hun skal skjønne at klikkelyden betyr godis. Vi bruker den nå mest inne, og håper at det om en stund kommer til å funke ute også. Hun er veldig interesert i klikkelyden så jeg håper at dette kommer til å funke. Jeg jobber ihvertfall med problemet. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å rope og løpe motsatt vei funka når hun var valp. Nå er ikke det like vellykket lenger :icon_redface: .

Jeg har nå kjøpt en klikker og jobber iherdig for at hun skal skjønne at klikkelyden betyr godis. Vi bruker den nå mest inne, og håper at det om en stund kommer til å funke ute også. Hun er veldig interesert i klikkelyden så jeg håper at dette kommer til å funke. Jeg jobber ihvertfall med problemet. :rolleyes:

Fint at du jobber med det...Da tar du lærdom opp underveies. Husk at klikkerlyden i seg selv ikke skal være det hunden jobber for...Da slutter den ganske snart med det. Det er belønningen etter klikket som skal være drivkraften. Klikket er bare et signal som forteller; nå kommer det godbit/belønning. Klikket er bare er sekundærforsterker altså og kan godt sammenlignes med lønnslippen vi får dagen før pengene kommer på konto. Får vi stadig lønnslipper uten påfølgende penger..så blir det bare et irritasjonsmoment. Fint at du ikke lengre snur deg og løper fra hunden så vil jeg også fraråde deg det. Det eneste du trigger er hundes frykt for å bli etterlatt og klart den kommer som en rakett da..men læringsverdien? vel...det medfører en masse hjelpere som hunden blir avhengig av. I klikkerfilosofien skal du jo være mest mulig passiv..da får du en aktiv hund. Snur du deg å løper er du allt annet en passiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste du trigger er hundes frykt for å bli etterlatt og klart den kommer som en rakett da..men læringsverdien? vel...det medfører en masse hjelpere som hunden blir avhengig av.

Dette er ikke min erfaring med å "løpe ifra" hunden. Nå har jeg riktignok en stødig kar som ikke er redd for at jeg skal fordufte. Det kommer vel litt an på hunden hva den oppfatter det som? Og det kommer vel an på hvordan en løper ifra også? For når jeg løper ifra Zorro, så kan jeg like godt løpe inn bak ett tre, som å løpe i helt andre retningen, og jeg er overbevist om at hunden oppfatter dette som lek og at det er kult å være hos meg. Når han har kommet helt bort til meg så bare pøser jeg på med godbiter og fortsetter å hoppe og sprette en stund til, og Zorro er med på leken. Ergo han får det inntrykket jeg vil han skal få, at det er hos meg det skjer kule ting. Og han kommer bedre og bedre på innkalling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke min erfaring med å "løpe ifra" hunden. Nå har jeg riktignok en stødig kar som ikke er redd for at jeg skal fordufte. Det kommer vel litt an på hunden hva den oppfatter det som? Og det kommer vel an på hvordan en løper ifra også? For når jeg løper ifra Zorro, så kan jeg like godt løpe inn bak ett tre, som å løpe i helt andre retningen, og jeg er overbevist om at hunden oppfatter dette som lek og at det er kult å være hos meg. Når han har kommet helt bort til meg så bare pøser jeg på med godbiter og fortsetter å hoppe og sprette en stund til, og Zorro er med på leken. Ergo han får det inntrykket jeg vil han skal få, at det er hos meg det skjer kule ting. Og han kommer bedre og bedre på innkalling.

Samme her. Varja kan godt ta seg en tur alene i nabolaget hvis hun finner det for godt, og har ingen problemer med å stikke fra tomta hvis hun får sjansen og er i rette humøret. Hvis jeg roper på henne når vi er ute og løper i andre retningen synes hun bare det er moro og da kommer hun settende etter for å leke, det er ingen tvil om det. At det gjelder noen hunder kan sikkert hende, men det blir feil å si at det gjelder alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du jobber med det...Da tar du lærdom opp underveies. Husk at klikkerlyden i seg selv ikke skal være det hunden jobber for...Da slutter den ganske snart med det. Det er belønningen etter klikket som skal være drivkraften. Klikket er bare et signal som forteller; nå kommer det godbit/belønning. Klikket er bare er sekundærforsterker altså og kan godt sammenlignes med lønnslippen vi får dagen før pengene kommer på konto. Får vi stadig lønnslipper uten påfølgende penger..så blir det bare et irritasjonsmoment. Fint at du ikke lengre snur deg og løper fra hunden så vil jeg også fraråde deg det. Det eneste du trigger er hundes frykt for å bli etterlatt og klart den kommer som en rakett da..men læringsverdien? vel...det medfører en masse hjelpere som hunden blir avhengig av. I klikkerfilosofien skal du jo være mest mulig passiv..da får du en aktiv hund. Snur du deg å løper er du allt annet en passiv.

Jeg lurer litt på det med klikkingen.. Har begynt så vidt ute. I hagen er hun løs og jeg roper på henne bare med navnet, så klikker jeg og når hn kommer helt bor til meg får hun belønning iform av litt godt. Er dette riktig, for da er det jo bare å fortsette i samme spor. Skal jeg legge på "kom" også når hun kommmer etter hvert. Håper jeg er på rett spor, for det det ser ut som det virker ihvertfall. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Varja kan godt ta seg en tur alene i nabolaget hvis hun finner det for godt, og har ingen problemer med å stikke fra tomta hvis hun får sjansen og er i rette humøret. Hvis jeg roper på henne når vi er ute og løper i andre retningen synes hun bare det er moro og da kommer hun settende etter for å leke, det er ingen tvil om det. At det gjelder noen hunder kan sikkert hende, men det blir feil å si at det gjelder alle.

Husk at dette var et råd som er/var gitt i klikkerfilosofiens ånd og da lærer man ikke hunden innkalling ved å snu seg å løpe vekk...Jeg har selv i årevis brukt samme fremganmgsmåte..snudd meg og løpt vekk og også trodd og ment at det hadde fin effekt. Men nå i ettertid og ved evaluering har jeg jo sett at jeg egentlig har blitt litt lurt fordi hunden har kun lært å komme ved betingelse av at jeg løper. Og når den så etterhvert oppdager at jeg ikke lebgre løper vekk, så kommer den heller ikke med samme intensitet som den ellers ville ha gjort med bruk av "hjelperen" Det skjer altså en avlæring igjen... Da må det andre metoder til som gjør at den kommer også i 100 når jeg står stille og der kommer PF/NS inn. Som kjent er det ikke særlig effektivt å blande..

Jeg lurer litt på det med klikkingen.. Har begynt så vidt ute. I hagen er hun løs og jeg roper på henne bare med navnet, så klikker jeg og når hn kommer helt bor til meg får hun belønning iform av litt godt. Er dette riktig, for da er det jo bare å fortsette i samme spor. Skal jeg legge på "kom" også når hun kommmer etter hvert. Håper jeg er på rett spor, for det det ser ut som det virker ihvertfall. :rolleyes:

Nei... ikke rop på henne om hun ikke ser på deg eller er opptatt med noe annet en deg. Vent til hun allikevel har startet i din rettning. Da kan du si kom, eller navnet.. Klikke og belønne når hun er framme hos deg. Det heter at du skal vente med å navngi atferden til hunden bevisst tilbyr den..Jeg har gode erfaringer med å navngi rett atferder fra begynnelsen..selv om de er "tilfeldige"

*Dobbelpost. Bruk siterfunksjonen ved svar på fler innlegg. Mod Nirm*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at dette var et råd som er/var gitt i klikkerfilosofiens ånd og da lærer man ikke hunden innkalling ved å snu seg å løpe vekk...Jeg har selv i årevis brukt samme fremganmgsmåte..snudd meg og løpt vekk og også trodd og ment at det hadde fin effekt. Men nå i ettertid og ved evaluering har jeg jo sett at jeg egentlig har blitt litt lurt fordi hunden har kun lært å komme ved betingelse av at jeg løper. Og når den så etterhvert oppdager at jeg ikke lebgre løper vekk, så kommer den heller ikke... Da må det andre metoder til som gjør at den kommer også i 100 når jeg står stille og der kommer PF/NS inn. Som kjent er det ikke særlig effektivt å blande..

Her er det ikke blitt en betingelse at jeg må løpe vekk for at hun skal komme. Ville bare blande meg litt når du sa at den eneste grunnen til at hunden kommer i en slik situasjon er fordi den er redd for å bli etterlatt. Ser jo at en ikke bør basere seg på å løpe vekk hver gang, for da kan det nok bli som du sier at hunden ikke kommer før du begynner å løpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ikke blitt en betingelse at jeg må løpe vekk for at hun skal komme. Ville bare blande meg litt når du sa at den eneste grunnen til at hunden kommer i en slik situasjon er fordi den er redd for å bli etterlatt. Ser jo at en ikke bør basere seg på å løpe vekk hver gang, for da kan det nok bli som du sier at hunden ikke kommer før du begynner å løpe.

I nylæring er det mest sannsynlig eneste grunn til at den kommer etter i 100 nettopp frykten for å bli etterlatt. Hva ellers skulle det være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nylæring er det mest sannsynlig eneste grunn til at den kommer etter i 100 nettopp frykten for å bli etterlatt. Hva ellers skulle det være?

Tror kanskje vi tenker forskjellig angående måten å løpe unna på. Varja har aldri vært i tvil om at det har vært moro hvis vi løper vekk fra henne, mulig det bare er måten vi har gjort det på da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje vi tenker forskjellig angående måten å løpe unna på. Varja har aldri vært i tvil om at det har vært moro hvis vi løper vekk fra henne, mulig det bare er måten vi har gjort det på da.

Det vel hvordan hunden oppfatter det som er viktig? Hva vi mener betyr vel mindre? Er du sikker på at Varja alltid har syns det har vært gøy å bli fraløpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... ikke rop på henne om hun ikke ser på deg eller er opptatt med noe annet en deg. Vent til hun allikevel har startet i din rettning. Da kan du si kom, eller navnet.. Klikke og belønne når hun er framme hos deg. Det heter at du skal vente med å navngi atferden til hunden bevisst tilbyr den..Jeg har gode erfaringer med å navngi rett atferder fra begynnelsen..selv om de er "tilfeldige"

Så bare for at jeg skal få det inn med teskje. jeg skal ikke rope navnet hennes for å få oppmerksomhet, bare vente til hun kommer mot meg eller ser på meg? Skal jeg bare klikke når hun har kommet bort til meg? Jeg har klikket når hun har begynt å komme, hellt feil da? Jeg må øve mere inne først skjønner jeg..

:icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...