Gå til innhold
Hundesonen.no

Nybegynner.. vurderer akvarie.


Lemen

Recommended Posts

Etter en feirie med mye snorkling for noen år tilbake har jeg blitt mer og mer fascinert av akvarier og fisk.

Men.. jeg har ikke noe snøring om hva denne hobbyen innebærer.

Jeg kan i utganspunktet tenke meg en 60 eller 80 liter (er det ikke det som er anbefalt for nybegynnere?). Som sagt har jeg virkelig ikke peil, og siden jeg er innmari sær på hva jeg vil ha i leiligheten min trenger jeg å vite litt mer om akvarie-hold i praksis. Som blir det mye vannsøl? Lukter det av akvarie? Blir det økt luftfuktighet i det rommet akvariet står i? Reagerer hundene deres på akvariet? Hvor mye tid om dagen blir brukt på akvariet?

Jeg kan i utgangspunktet bare tenke meg stimfisk, som neontetra (minimum 10 stk), synes de er vakre og de minner meg om en Mexico ferie for noen år tilbake. Neontetra er nybegynner fisk er det ikke? I fht til akvariestørrelse er jeg bekymret for å ha for lite plass til fisken. Jeg kan egentlig ikke fordra å sette dyr i bur så jeg må være 100% sikker på at neontetraene trives i en 60 eller 80 liter.

Dette var dagens spørsmål, håper det er noen som kan svare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nybegynner selv, har fått mye hjelp og gode råd her inne på akvariesonen ;)

Jeg syns ikke det er noe særlig vannsøl og hunden bryr seg ikke i det heletatt om fiskene. Merker hverken lukt eller luftfuktighet. (mulig andre gjør det?)

Leste at Neontetra trenger minimum 60liters akvarie.

Her er en link så du kan lese om Neontetra:

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=9102

Tid jeg bruker på akvarie (minus all tiden jeg bruker på å bare sitte å se på undervannsverdnen min ;) )

Mater dem jo hver dag, det tar 1min. Tar et vannskift i uka 15min (da skifter man bare en del av vannet), slamsuging og vannskift 1gang i mnd 30min. Da det trengs så fjerner jeg stygge blader på planter og fjerner sneiler hvis det dukker opp noen.

Jeg syns det er kjempe koselig med akvarium og angrer ikke på at jeg skaffet meg det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen som forestående akvarist! :)

Jeg har hatt akvarier siden -92 og er uhelbredelig angrepet av litersyken og har i dag 4 stk. i drift + et tørrlagt i boden jeg desverre ikke har plass til...

Svarer på spørsmålene dine punktvis jeg:

1) har du plass vil jeg anbefale deg å begynne med et akvarie på ca. 100 liter av to gode grunner: for det første letter det både vedlikeholdet og driften av karet da det er mye enklere å opprettholde stabile vannverdier jo større akvariet er (jo mindre kar, jo mer jobb egentlig - ting skjer fortere og risikoen for div. problemer er større), samt at du får større valgmuligheter når det kommer til både antall og type fisk i et større kar (det er svært begrenset hva du kan ha i en 60 liter).

Av dine alternativer ville jeg gått for 80 liter'n - minst!

2) minimalt med vannsøl! Vannbytter gjøres best ved å bruke en slange, ei (REN) bøtte og heverteffekten og luking, algefjerning, snegleplukking m.m. gjøres best når karet er tappet for 1/3 i forbindelse med delvannsbytter.

3) ingen lukt i eller av et normalt vedlikeholdt akvarie - merker du lukt av noe slag er det noe virkelig galt i akvariet ditt.

4) merker ingen endring i luftfuktigheten selv om 3 av akvariene mine står i stua - men nå har jeg heldekkende lysarmaturer på alle.

5) mine hunder bryr seg katta om akvariene - bortsett fra yngstemann som elsker å drikke av slangen ved delvannsbytter og gladelig hjelper meg med å pusse glasset på utsiden...

6) nå har jeg automatiske tidsbrytere på lysene mine, så jeg sparer vel 30 sekunder der, men sjekking av temperatur, pumpe, opptelling og observasjon av fisk og foring bruker jeg vel toppen 5 min. på daglig - på alle 4 karene altså.

Foruten det bruker jeg vel en liten time hver uke på delvannsbytter (nå tar jeg alle karene samtidig), inkl. luking og algeskraping hvis det er nødvendig - og 1 gang i mnd. koster jeg på meg et ekstra kvarter til skylling av filtermassene.

7) Neontetra er en glimrende nybegynner og stimfisk - men en som er litt vakrere (helt objektivt selvfølgelig...) er Kardinaltetra: http://akvarieforum.no/default.aspx?muid=2...&ref=search - den er litt større enn neontetraen og mer fargerik.

Og siden du har sansen for Sør-amerika og stimfisk kan jeg foreslå å kombinere neon eller kardinal med en stim corydoraser (catfish): http://akvaforum.no/resultat.cfm?what=fish...ria=pansermalle , en utrolig flott stim- og bunnfisk fra sør-amerika. Denne kombinasjonen vil gi deg 2 ting: for det første vil en stim uten "trusler" ikke stime, så ved å kombinere disse to artene vil de stime og du får en mer visuell opplevelse av karet ditt, og for det andre vil coryene hjelpe til med rengjøringen - de spiser ikke alger og avfall, men de roter rundt i sanda på let etter mat og da vil avfallet løftes litt på slik at det lettere suges inn i filteret.

Dette ble veldig langt, men håper det ble svar på det du lurte på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldinger! :P

Jeg er kjempe fascinert av akvarier, og skjønner godt at litersyken er smittsom. :P

Takk for linker, fiskebasen blir gjennomgått med stor iver.

Som dere kanskje skjønte er inneklima veldig viktig for meg da lungene min ikke er helt som de skal. At luftfuktigheten ikke blir nevneverdig påvirket er viktig for meg.

Colligirl nevnte heldekkende armatur, dvs en type lokk på akvariet? (ikke bare er jeg grønn på dette området, jeg er til og med blond.. ;) )

Flere blondine spørsmål følger er jeg redd.. Hvor stort er et 100 liters akvarium? Og hva ligger de på i pris? Er det sikrest å kjøpe nytt fra butikk, evnt linker til nettbutikk? Hva koster det å starte opp et akvarium? Såvidt jeg skjønner trenger du vamekolbe, termometer, filter/pumpe, sand, planter, fiskehåv.. ? Vannet er gratis, og prisen på fisk kommer vel ann på hva slags fisk du vil ha.

Plassering av akvarium er også en ting jeg har tenkt på, de skal ikke stå i nærheten av vinduer eller? Med tanke på alger, planter, oppvarming o.l.?

Jeg setter stor pris på svar, akvarium har jeg lyst på, jeg må bare være sikker på at jeg kan nok om det får jeg kaster meg ut i en ny hobby. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja akvarieverdenen er fasinerende, engasjerende, beroligende både for øye og sjel, smittsom, uhelbredelig osv., osv..... ;)

Flott at du undersøker og setter deg inn i ting på forhånd, og glimrende at du benytter oppslagsverkene/basene som finnes!

Heldekkende armatur er et tett lokk med fastmonstert lys til akvariet ja. Veldig enkelt for deg, best for fisken og faktisk penest å se på og.

Et kar på ca. 100 liter tar ikke større plass enn en enkel kommode eller et smalt bord og ligger på priser fra ca. 1 000,- og oppover som komplette startpakker.

Vil anbefale deg å kjøpe et slikt startpakkekar da det er det billigste og greieste - det eneste du trenger utenom er sand, planter og øvrig dekor (røtter eller annen "stæsj"). Ønsker du å dekorere med sten gjør su det billigst ved å plukke sten i skogen laaaangt fra vann, skrubbe de godt og gi de et kort oppkok.

Ved å kjøpe nytt i butikken er du også sikret med garanti og reklamasjonsrett både på selve akvariet og utsyret som følger med.

Både Dyrego'-kjeden og Tropehagen har en del rimelig, bra og pene startpakker til veldig ålreite priser. 83 literen min kjøpte jeg hos Tropehagen for 990,- kr. u/ bord.

Men her er noen akvarier jeg synes er verdt pengene hos div. nettbutikker:

http://www.karolin.no/index.php?cPath=211_...1e26df556a55cc0 (har en 58 liter slik selv, men med buet frontglass)

http://www.aquariuszoo.no/catalog/index.php?cPath=21_96

http://webzoo.net/site/maler/x/default.asp...D=2&katID=2 (har en slik 240 liter selv)

http://webzoo.net/site/maler/x/default.asp...2&katID=196

Priser på fisk er et annet kapitel... men det finnes et ganke så stort og aktivt privatmarked for fisk m.m, samt at de lokale akvarieklubbene avholder auksjoner hvor du kan gjøre et og annet varp.

Plasseringen av akvariet er heller ingen big deal - bare unngå direkte sollys så er det helt greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for all hjelp! :P

Jeg nileser på flere akvarieforum og sammenligner akvarium (tusen takk for likene ;) ).

I utgangspunktet ser det ut til akvariumet må vente til ny støvsuger er innkjøpt, men så tenker jeg det det blir kar på denne jenta. :P

Jeg ser det er viktig å ha algespisere i karene, men jeg har forstått at snegler kan gjøre den jobben. Ut fra det jeg har lest virker det som snegler avler som kaniner, og at det fort kan bli mange i et kar, men hva er i så fall fordelen med sneglene framfor fisk som Kinesisk algespiser eller som colligirl foreslo, pansermalle som virvler opp avfall til filteret. Og hva er mest trivselsskapende (for innebyggerne i akvariet og meg), snegler eller fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske viktig med algespisere ja - i hvert fall for deg da du vil få god hjelp av dem til vedlikeholdet.

En del snegler er gode alternativer til algespisende fisk og ikke formerer de seg som kaniner heller - med unntak av pestsnegler (som bare er å plukke ut) og sandsnegler (som man gjerne vil ha der da de lufter sanda).

I tillegg til kinesisk algespiser har du jo ancistrus, som er den vanligste mallen i akvarier, og mange lekre L-maller (forskjellige mallearter som hører til samme familie som ancistrusen).

Pansermaller er IKKE en algespisende malle - det er en bunnfisk som spiser vanlig fiskefôr, men de er gode hjelpere mot bøss som legger seg på bunnen.

En del levendefødere er også gode algespisere og noen tar også algetyper som mallene ikke tar. Slike fisker er f.eks. molly, platy og sverddrager - typiske nybegynnerfisker som det flommer over av i dyrebutikken...

Om du velger maller (forstår deg slik at blant algespisende fisker er det det du foretrekker?) eller snegler er helt og holdent opp til din smak og ikke minst hva slags fisker du anskaffer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...