Gå til innhold
Hundesonen.no

Nå må vi gjøre noe med det!


jaktlykke

Recommended Posts

Min hund og min gruppe (gr.7) blir utestengt fra enkelte utstillinger. Dette gjelder også f.eks gruppe 6. Det er våre forbund - fuglehundforbundet og harehundforbundet - som nekter enkelte utstillingsarrangører å ta oss med... uvisst av hvilken grunn.

Mailer er sendt til de respektive forbundene og nå har vi laget et skriv på opprop.no. Fint om dere vil støtte opp om denne saken - det gjelder sikkert en god del av dere også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund og min gruppe (gr.7) blir utestengt fra enkelte utstillinger. Dette gjelder også f.eks gruppe 6. Det er våre forbund - fuglehundforbundet og harehundforbundet - som nekter enkelte utstillingsarrangører å ta oss med... uvisst av hvilken grunn.

Mailer er sendt til de respektive forbundene og nå har vi laget et skriv på opprop.no. Fint om dere vil støtte opp om denne saken - det gjelder sikkert en god del av dere også!

Slik skjer ikke med bare dere, tro meg, masse retrievere ikke får være med på..

Men selvfølgelig skal jeg allikevel skrive under :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har signert i lojalitet, men nå har jo både fugleh.kl. og retrieverklubb en haug egne utstillinger, da.

Så totalantallet blir ikke så "ille" uansett. Engelsk setter (f.eks.) kan være med på 59 utstillinger i 2007, flat coated retriver på 53 - og min rase (som sier ja til ALLE som spør, bortsett fra akkurat den helgen vi har egen spesial) har 61 utstillinger i 2007.

Stabyhoun derimot har bare 44 utstillinger, og det er sikkert mest fordi mange av de nasjonale utst.arrangørene verken vil eller kan ha med disse "r.u.r." rasene - da det medfører at de MÅ ha med en allrounddommer på utstillingen sin.

Utgår her for at stabyhoun ikke har raseklubb, forresten...

Foklaring: R.u.r. er altså raser uten raseklubb, og alle arrangører av utstillinger kan ta med disse uten å forespørre noen som helst. Men da dette kan innebære endel meget sjeldne raser så må arrangøren da ha med en/flere dommere som er autorisert til å dømme alle raser i alle grupper (såkalt allround dommer).

Det å ha med r.u.r. i en gruppe hvor de øvrige raseklubbene allerede har sagt nei takk (f.eks. ofte årsak i gruppe 7 og 8) er å utsette utstillingen for en uforholdsvis høy kostnad i forhold til å la være.

Disse r.u.r. hundene er ofte sjeldne, kanskje bare en eller to i rasen, og evt. Best i rasen-vinneren blir automatisk også plassert Best i Gruppen-finalen (ekstra kostnader til premier).

Men jeg husker jeg snakket med en som jobbet i N. Schäferhund Klub for mange, mange år siden. De er også sjelden med på noen andre utstillinger enn sine egne (og NKKs - hvor de ikke har noe valg). Dette fører jo til at schäferne knapt ser andre raser på utstillinger, og det kunne de se som et problem for sine egne hunder. De har jo også egne dressurkurs, treninger, treff etc - så ikke så rart at hundene ble ganske "rasistiske" etterhvert..

Endel eiere har jo faktisk også flere raser, og det er klart at det er kjedelig for dem å kun få stille en av sine hunder (raser) når de reiser langt og lenge for å komme på en utstilling.

Noe som faktisk har "presset" flere av disse "sære" hundeklubbene å åpne for deltakelse av sine raser på enkelte av de store nasjonale arrangementene i året (f.eks. Nesbyen-utst., Trondheim Hundefestival, etc). Og DET er jo positivt for alle.

Vi andre synes jo det er hyggeligere å se gruppefinaler som består av mer enn en eller annen liten odde hunderase som man knapt har sett før.. Og det er litt trist når finaleringene mangler alle stående fuglehunder, retrievere, spaniels, dachser og harehunder. (Ikke uvanlig)

Så lykke til med oppropet!

MEN - tenk på at en konsekvens kan jo være at dere mister noen lokale spesialutstillinger med spesialdommere (rasespesialister), for å få stille for "merkelige allround dommere" på andre nasjonale utstillinger istedenfor..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så totalantallet blir ikke så "ille" uansett. Engelsk setter (f.eks.) kan være med på 59 utstillinger i 2007, flat coated retriver på 53 - og min rase (som sier ja til ALLE som spør, bortsett fra akkurat den helgen vi har egen spesial) har 61 utstillinger i 2007.

Talte også over dette for ikke så lenge siden da jeg egentlig ikke følte antall utstillinger var så mange færre for 'oss' med fuglehund enn for de som har andre raser.

MEN - tenk på at en konsekvens kan jo være at dere mister noen lokale spesialutstillinger med spesialdommere (rasespesialister), for å få stille for "merkelige allround dommere" på andre nasjonale utstillinger istedenfor..

Hmm, det er jo noe å tenke på. Vil heller stille for noen som kan rasene våre. Minuset er jo at hvis Groenendaelen vi antageligvis skal ha kan stilles ut, må vi jo dra på nesten dobbelt så mange utstillinger for å få stilt alle tre hundene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle som signerer!

Det er mangt og meget jeg ikke skjønner her i denne utstillingsverdenen - det legger jeg ikke skjul på. Men det jeg har vanskelig for å forstå er hvorfor Fuglehundforbundet forskjellsbehandler uten å komme med en forklaring på hvorfor!

Ta det mest nærliggende eksempelet for min del da:

Det er to nokså like utstillinger her i mitt nærområde - Fitjar-Stord og Ølen-Etne-Vindafjord. Begge disse har vel omtrent samme antall bikkjer som deltar. Forskjellen er at Stord har alle gruppene mens Ølen har blitt nektet gjennom 18 år å ta med gruppe 7... uten at det blir sagt hvorfor. Begge steder skaffer gode dommere fra både inn-og utland. Å finne en dommer bare for min rases skyld er ikke noe problem - mange dommere i gruppe 7 kjenner rasen min også.

For meg som ikke har råd eller anledning til å reise over hele landet på utstilling så er det surt å bli utestengt fra de som faktisk ligger i mitt nærområde. Angående min rase spesielt så er det 2 spesialutstillinger for gruppe 7 som utelukker meg (de har glemt å søke NKK om å ta med min rase <_< ) og 2 "vanlige" (Ølen og Haugesund). Derfor er de aktuelle Stavanger, Bergen eller Stord hvis jeg ikke skal ta turen østover da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Nå vil jeg ikke høres ut som noen forkjemper for at du IKKE skal få stille ut, men det jeg prøvde i forrige innlegg var å belyse nettopp hvorfor man ikke får være med overalt når man har en såpass odde rase.

Hvis hundeklubben ikke får med de store rasene i gruppe 7, så vil de neppe ha med de små heller pga økonomi, dommer, etc.

Noen hundeklubber har kanskje ikke noen allrounddommere i det hele tatt (fordi dommerkabalen går opp slik de har satt den opp) - og da kan de sjelden ha med r.u.r. rasene.

OK, at kanskje Stabyhoun'en ikke er så umulig å finne en dommer til - men idet de åpner for disse rasene (de må ha alle eller ingen) så KAN det dukke opp en perdiguero de burgos (hva nå dèt er?), en drentshe patrijshond, noen braque'r, etc..

(Er ikke helt stø på om disse inngår i noen raseklubb her i Norge - men du forstår sikkert hva jeg vil frem til uansett). Altså MÅ de ha en allrounddommer for å ta disse.

Og selv om det finnes bøttevis av allroundere fra alle mulige og umulige land så er det endel arrangører som ikke VIL sette opp en gjeng "rare" (unnskyld - sjeldne!) raser på minst like "rare" dommere - som kanskje aldri engang har hørt om dem...

Ergo er det lettere for dem å gi utstillerne et godt arrangement hvis man har kontroll over rasene som kan melde på.

Men ja - til deg med groenendael - absolutt meget kjedelig å ikke få stille begge sine raser på samme utstilling! Det har irritert meg grønn mange ganger, når jeg også hadde terriere..

Men dessverre er det slik utstillinger er bygget opp, og som representant for en raseklubb er jeg veldig glad for at klubbene HAR muligheten til å si nei til enkelte arrangører hvis de så ønsker det. Men, som sagt, vi sier Ja takk til alt vi (som ikke er samtidig med våre spes.utst).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved en feiltagelse har det skjedd at raseklubben "vår", som var nyetablert i fjor, ikke fikk svart på diverse henvendelser fra forskjellige utstillingsarrangører. Derfor er antallet utstillinger vi kan delta på litt amputert i år. Men det som irriterer meg mest er at mange arrangører kutter ut gruppe 8 helt og fullstendig. Det som Susanne nevner som en årsak til at andre "medlemmer" i gruppene ikke får delta dersom de største rasene ikke vil delta synes jeg er rart mht. min rase. På de aller fleste utstillinger er det over 20 representanter av rasen med, noe jeg absolutt mener er et relativt høyt tall.

På noen går Portugisisk vannhund fortsatt under "R.U.R"

Signert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott at dere signerer :-) Vi vil ta dette videre til forbundene for å demonstrere at dette er noe vi bryr oss om. Politikken deres er i beste fall diffus og oppleves som svært subjektiv i forhold til hvilke utstillinger som skal få den 'ære' å ha deres hunder. Det gagner ingen raser å få dårlige bedømminger, som påpekt tidligere, men klubbene som arrangerer utstillinger har da selv et ansvar å bedømme om de er kvalifisert eller ikke. Forbundene later til å tro at klubbene ikke er i stand til å ta denne delen av jobben, og gjør det for dem. Men når selv BSBK ikke får ha harehunder (som min rase går innunder), så er det noe veldig galt. Da er det noe personlig NHKF har imot BSBK eller lignende. Oppleves urettferdig og feigt. Jeg har ikke råd til å reise hele landet rundt på de 19 utstillingene jeg kan ha min Beagle på i løpet av året. Når jeg talte etter er det bare 6 stk jeg kan delta, og da innenfor en 5-timers kjøreradius. 6 stk er 'en annenhver måned', men flere kommer veldig tett, andre ganger passer det ikke - så tallet blir betydelig redusert i og med at vi faktisk har private planer også. Dette er ikke i beregningen til forbundene slik jeg ser det, og det er bare sørgerlig.

Håper på mange flere stemmer, så vi kan være tungt samlet for å 'vekke' dem litt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...