Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken fisk er dette?

millis

Recommended Posts

I dag kjøpte jeg inn fisker til det nye akvariet mitt weee...

Da jeg valgte en guppyhann fulgte det med noen små fisk/yngel i håven. Di kan du bare få sa butikk dama. Jeg takket jo ja til det å trodde det var guppy yngel. Da jeg kom hjem å pakket opp posen så jeg nærmere på disse xtra jeg har fått og det er ikke likt noe guppy hvertfall. Jeg har tatt noen bilder, men dem er så små å ville ikke stå stille :whistle:

Så her er resultatet av di to største, di to andre er jo nesten bare et øye med en trå til kropp bak.

dsc02172iw2.jpg

dsc02161ta8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...ved første øyekast kan det se ut som en guppytype ja, men det kan og være en kiliiart. Da har du hatt skikkelig griseflask i så fall, men jeg holder en knapp på guppy. Endlers guppy kanskje - den er jo mer fargesprakende enn den vanlig og har og litt annen form på finnene: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=15055

Neontetra er det definitivt ikke - den er neonblå (derav navnet) på ryggen og en rød stripe på bakre halvdel av kroppen - det går ikke an å ta feil av den: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=9102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja etter å ha sett på linken du gav meg så er det 99% sikkert Endlers guppy :whistle:

Tydelig at 3 av dem er gutter, minsten er umulig å se. Jeg har jo vanelig guppy også så da er spørsmålet:

Kan endlers lage barn med vanelig guppy? Hvis ja, er det dumt å ha dem sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et godt spørsmål egentlig - de tilhører samme familie, men vanligvis krysser ikke fisker seg med andre typer. Men igjen ingen regler uten unntak...

Blir deg svar skyldig, men jeg tror ikke de vil krysse seg med hverandre. Skal sjekke det opp med noen som har mer peil på akurat denne typen fisk (er ingen personlig tilhenger av levendefødere serru...)

EDIT: Gikk raskt det gitt - ja endlers og guppy krysser seg med hverandre. Avkommet blir visstnok ordentlig fargerike og flotte, men "desverre" blir ca. 99% av yngelen sterile.

Men har du ikke bare guppyhanner fra før eller husker jeg feil? Hvis du kun har hanner er det jo ikke noe problem å ha de i samme kar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :whistle:

Stemmer det at jeg bare hadde gutter, men jeg handla inn til det nye akvariet i går å da kjøpte jeg med jenter :wink:

Må innrømme at jeg har begynt å lide litt av litersyken :ahappy: Mulig det blir flere akvarier her, da kan jeg jo skille dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er nok definitivt en del av "spøkelsesalderen", men det er også viktig å ta på alvor så man ikke ved uhell forsterker adferden så den blir en uvane.
    • Er hun ikke i den alderen? Jeg har noe liknende problemer selv, også 5 mnd. Bjeffet plutselig på en dame på bussholdeplassen i dag, uvisst av hvilken grunn. Heldigvis bare sosial bjeffing, som han gjør når han vil noe, men hun ble dessverre ukomfortabel, så måtte fortelle henne at det var vennlig kommunikasjon for å få oppmerksomhet, ikke noen trussel eller advarsel. De høres veldig annerledes ut og serveres mot "inntrengere" på "eget territorium". Kanskje sammenlignbart med hva din gjør? Fordi min er avlet for å vokte, så belønner jeg ham for å være flink gutt og gjøre jobben sin tilfredsstillende når han serverer advarselbjeff på fremmede "inntrengere". Hadde han truet og ikke latt seg avlede hadde jeg kjøpt profesjonell hjelp, men foreløpig er han tilfreds med å få respons på varselet og tar min vurdering av situasjonen som god fisk.  Kjenner du til begrepet sladretrening? 
    • Det er vanskelig å si uten å se hunden. Går dere på noe valpekurs? Isåfall er det et godt sted å spørre. Jeg tenker også at det er veldig viktig med god sosialisering med trygge hunder og folk, og på trygg avstand til "skumle" ting i ulike miljøer generelt, så ikke alt ukjent blir skummelt.
    • Hei! Har en 5 mnd gammel bc valp som knurrer og bjeffer på ting som kommer på avstand, samme om det er kjentsfolk eller fremmede.. hun syntes det er greit når de kommer nærme nok, da vil hun mer enn gjerne hilse og er fornøyd.   idag når faren min kom inn med caps knurret hun og bjeffet her inne, noe hun aldri har gjort før.. noe jeg bør gjøre for å forebygge? hun er dog lett å avbryte enkelte ganger, men mååå liksom bjeffe.. takk for alle svar
    • Jeg kaster lange blikk på Arrak sine jakker. Har brukt en 100-kroners Didriksons jakke fra Finn denne våren, og bra er det, for den har fått juling. Nå som hopping og biting og riving i klær ser ut til å være en ting i fortiden i nær fremtid.. Noen erfaringer med de?   Edit: advarer også mot Hööks sin jakke. Baklomma har rette kanter og er for smal. Lite plass og ting faller ut. Helt ok budsjettjakke, men har en råd til bedre, kjøp bedre. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...