Gå til innhold
Hundesonen.no

HJELP! Handling av valp på første utstilling

mocci

Recommended Posts

Heia!

Jeg har planlagt å stille min valp som vil være 4,5 mnd ved første utstilling (valpeshow) men jeg sliter med utstillingstreningen..Dette vil også være første gang jeg stiller som handler, så vi er to noobies her :blink: Mitt største problem ser ut til å være å få valpen til å løpe ved siden av meg. Valpen min er tregere enn tregest når det gjelder å løpe i kort bånd (utstillingsline med halvstrup), men hun løper veldig gjerne etter meg hvis jeg har henne løs eller hun er i flexiline. Som sagt i utstillingsline, så er det omtrent umulig å få henne til å gå fremover :) Hun setter seg også titt ned for å klø seg pga halstrup kjettingen, dette gjør hun selv om hun går med vanlig halsbånd til alle tider. Har dere noen gode tips til meg for å få valpen min til å gå fremover??

Blir ikke rare greia hvis jeg ikke kan få henne til å gå fremover og jeg vil ikke dra henne fremover heller...

Tusen takk for alle svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Sikkert dumt å spørre, men du har selvsagt prøvd med godbit foran nesen hennes og lokke henne med deg?

Nå er det er ikke så veldig uvanlig at småvalper med meget bestemte meninger velger selv når og hvor de vil gå, også på utstillinger.. Så jeg er sikker på at dommeren har sett det før - mange ganger.

MEN det er klart at det er vanskelig (umulig) å bedømme valpen hvis den ikke går mer enn ti cm og så setter seg ned og klør seg, gang på gang.

Og nei, det er ingen god løsning å "taue med seg" hunden heller - den beveger seg ikke noe fint hvis den blir slept rundt på 4 stive ben + det faktum at valpen sikkert synes det er ubehagelig.

Jeg ville prøvd å først venne den til å ha på halsbånd (dvs fjerne kløingen, og venne den til at det er noe som henger rundt halsen). Dette gjøres enklest ved å ha på halsbåndet mye både ute og inne.

Halvstrupebånd (sånn med kjetting) er det endel hunder som reagerer ekstra på da kjettingen er kaldere, skrangler litt og kanskje også "plinger" inn i mat/vannkoppen.

Jeg har en matgal hund på 11 år som faktisk knapt kan spise med bånd på - i tilfelle båndet treffer matkoppen - så endel sånne "fobier" får man bare prøve å forhindre.

Ta med favorittgodiset eller leken og gå ut og tren.

Godis/leke kan også tas med inn i ringen hvis det er den eneste muligheten å få valpen til å gidde å bevege seg.

Er du riktig heldig er du kanskje ikke alene i ringen - og hvis du da får problemer hører du med ringsekretæren om du kan få gå bakerst i klassen.

Trening sammen med andre hunder kan også være en god idè - la den løpe bak en kompis, og rose den massevis når den gjør det (i bånd, selvsagt).

Det var det jeg kom på akkurat nå.. Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Nå vi stilte i Kongsberg for en stund siden, nektet Archie å løpe i ringen. Han slo seg rett og slett vrang. Dommeren (som var utrolig tålmodig, takk og pris!) prøvde alt fra pipeleker og nesten hopping :Laugh: Men han oppførte seg som en ekre terrier, og måtte nesten dras bortover gulvet (ene dommeren sa at dette var bra for han :S). Helt på slutten ville han plutselig løpe, og det endte med at vi kom videre. Ble best hannhund valp 4-6 mndr, om jeg husker riktig. Franske dommeren ble utrolig henrykt over at Archie endelig viste stegene sine! Lenger kom vi ikke da, han nektet å gjøre noe mer i ringen etter det.

Dette er fullt og holdent vår feil som ikke øvde bra nok (+ at dagen hadde vært bare stress fremtil da, så Archie var ganske påvirket av våres stressnivå da han skulle inn i ringen). Til neste utstilling skal vi øve, øve og øve! Spesielt på løpingen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke noen tips. Annet enn at hunden din er en valp av liten rase. Husk at valpen ikke skal galoppere, men trave, og travinga vil du antageligvis fint kunne få av å kun gå?

Og husk at valpeshow er bare valpeshow. Om det ikke går så bra, så spiller ikke det noen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...