Gå til innhold
Hundesonen.no

"Små hunder må bæres..."


Nirm

Recommended Posts

Var en tur i dyrebutikken i dag. Aner ikke hvordan vi kom inn på temaet, men i hvert fall ble det litt snakk om små hunder. Type chi, york og pomeranian. I følge denne ekspeditrisen så kunne disse hundene ikke gå selv. De ødela beina sine da, og måtte bæres. Ikke var det som hund å regne heller, men en kosebamse.

Ble satt ut helt av disse påstandene hennes. Og jeg er jo ikke den flinkeste til å komme med glupe utsagn i slike situasjoner. Så det ble til at jeg bare gikk. Ante ikke hvordan jeg skulle reagere. En som jobber i dyrebutikk burde vel ha litt mer sunt syn på hund? Burde vel sagt noe glupt til henne, men får gjøre det neste gang trur jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg! Jobber i dyrebutikk selv, og der er det vel mer jeg som prøver å få kundene til å forstå at hundene deres har bein til å gå på, ikke til pynt.. Men kunnskapsnivået i mange butikker er laave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff! Ja, det er ikke alle som jobber i dyrebutikk som har så mue peiling!

Jeg har vært med på en 4 timsers lang fjelltur med chihuahua (uten klær) som gikk selv nesten hele veien (var vel kanskje 1/2 time hun ikke gikk selv). Er jo ikke rart det blir vrangforestillinger blandt folk når selv folk som jobber i dyrebutikk faktisk mener/sier det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele sommeren er jeg med noen som har chihuahua. Den er rundt 1 1/2 år nå. Får ikke den hunden bruke beina nok i løpet av dagen så blir den urolig på kvelden. Når de skal kose med hunden har de den på fanget og ellers går den selv. Den ser ikke ut til å ha noe vondt i beina. Kanskje dette var noe ekspeditrisen hadde funnet ut selv når hun ser på TV at rike, bortskjemte arvinger går og holder på en liten hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...]kunne disse hundene ikke gå selv. De ødela beina sine da, og måtte bæres. Ikke var det som hund å regne heller, men en kosebamse. [...]

...det er det noen som har glemt å fortelle bikkja mi. Hun er ca 3,5-4kg og ikke akkurat stor, og fyker rundt som bare det. Både på flatmark og på fjellet. Beina hennes kan jo komme til å kollapse når som helst, så jeg får vel skynde meg og gå til innkjøp av en lekker, kostbar bæreveske på den dyrebutikken du har vært på, Nirm, for de later jo til å være eksperter på området :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehehe ja nå har jeg hørt det også! at småhunder skal bæres rundt og ikke kan gå selv og at dem er kosebamser, det er nesten verre syntes jeg! da blir dem satt i sammenlingning med et leketøy og det er jo laaaaaaaangt fra sannheten :blink:

Klarer liksom ikke ta slike folk seriøse, de burde iallefall ikke jobbet i en dyrebutikk uten og ta til seg litt mer logisk kunnskap... håper hun holder slike evt råd for seg selv da, hvis hun en dag kommer over nybakte valpeeiere som har skaffet seg en slik liten hund uten og helt vite hva man går til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp der har vi stereotypen. Jeg kan egentlig ikke presisere mer at en yorkshire TERRIER er en TERRIER. Dett blir min aller største utfordring som oppdretter å finne eignede kjøpere som gir hunden den fysiske og ikke minst psykiske mosjonen den trenger!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge denne ekspeditrisen så kunne disse hundene ikke gå selv. De ødela beina sine da, og måtte bæres. Ikke var det som hund å regne heller, men en kosebamse.

Det høres jo helt vanvittig ut :shocked: . Er du helt sikker på at hun ikke var sarkastisk/ironisk, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off, sånt er skikkelig tragisk... Hadde lappa til a jeg! :whistle:

Sånne folk blir jeg bare skikkelig provosert av...

I hennes øyne må jo jeg være en dyremishandler da! Går i skogen med hundene mine (3 og 3,5 kg) så ofte jeg kan og har nå kjøpt kløv (!) til den av dem den passer best til! Sannsynligvis den minste!

Tror ikke hun skjønner at alle hunder faktisk stammer fra ulven! Uansett størrelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, hunder har faktisk bein for og brukes. Lady for eksempen, hun var med på fjellturer og sånn hun. En gang gikk vi opp til et fjell,da var det med 1 husky,4 whippeter, 1 storpuddel, 1 blanding.. Gjett hvem som sprang fremmers,forann alle, jo da det var lille Lady det, og hun var en pomeranian!

Blir skikkelig irritert på sånne folk jeg, missforstått de? jaaaaaa veldig og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...det er det noen som har glemt å fortelle bikkja mi. Hun er ca 3,5-4kg og ikke akkurat stor, og fyker rundt som bare det. Både på flatmark og på fjellet. Beina hennes kan jo komme til å kollapse når som helst, så jeg får vel skynde meg og gå til innkjøp av en lekker, kostbar bæreveske på den dyrebutikken du har vært på, Nirm, for de later jo til å være eksperter på området :rolleyes:

HAHA! :tongue:

Burde kanskje ha litt mer erfarne på en dyrebutikk ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pito går fjellturer på 5-6 timer uten problemer, eneste er hvis det er høyt med lyng osv noen plasser så kan hun sette seg fast innimellom pga korte bein, så da må hun løftes bort til stien. Men ellers går hun som en gud.

Gidder ikke bry meg om folk som sier sånn, det sier mer om henne enn om de små rasene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp der har vi stereotypen. Jeg kan egentlig ikke presisere mer at en yorkshire TERRIER er en TERRIER. Dett blir min aller største utfordring som oppdretter å finne eignede kjøpere som gir hunden den fysiske og ikke minst psykiske mosjonen den trenger!

Litt OT, men Yorkshireterrier er ikke terrier annet enn i navnet. De oppfyller ikke kravene til å være i gruppe 3, terriere - men jeg skjønner jo at du vet dette i og med at du er oppdretter. Bare vet det er maaaange som tror de er i kategorien gr 3 terriere, så man kan jo bli litt forvirret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men Yorkshireterrier er ikke terrier annet enn i navnet. De oppfyller ikke kravene til å være i gruppe 3, terriere - men jeg skjønner jo at du vet dette i og med at du er oppdretter. Bare vet det er maaaange som tror de er i kategorien gr 3 terriere, så man kan jo bli litt forvirret.

Yorken er vel putta under FCIs gruppe 3 om jeg ikke husker feil, men går fortsatt under miniatyrhundklubben og ikke terrierklubben? Rasestandarden står i hvert fall under gruppe 3 på NKKs sider.

Godt å høre om masse små hunder som er ute og gå tur. Tydligvis har ikke de lest i samme bok (eh.. magasin) som denne damen. :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig ikke så veldig overrasket. Hvor mye erfaring og kunnskap har egentlig de som jobber i en dyrebutikk? De fleste dyrebutikkansatte som jeg har vært borti kan vel stort sett ikke så grusomt mye om produktene de selger, og de må spørre noen andre hvis man begynner å spørre utenfor de helt vanlige spørsmålene eller om jeg lurer på noe om de mer "sjeldne" produkter(som f.eks. kløv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eh..? gå tilbake du! lær henne litt om muskler og belastninger! lær henne hvor mye en liten hund tåler! hun kan ikke jobbe i en dyrebutikkå ha SÅ LITE kunnskap! til og med typen min synest dette var en rar tråd og sa: selfølgelig kan en liten hund gå lange turer! haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...