Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor stort vanninntak er vanlig?

Aya

Recommended Posts

Synes lille dyr har begynt å drikke og tisse så fryktelig mye i det siste. Såvidt jeg har fått med meg er det godt over en liter (kanskje rundt to liter) inn og ut hver dag. Virker som han er tørst og må på do hele tiden. Skal måle i morgen, og samtidig sette han på en så godt som saltfri diett som mulig (dvs. spore opp alle tørrfisk, griseøre og tyggebenlagre rundt omkring) og få tatt en urinprøve. Men tenkte å høre her først, i tilfelle dere har noe klokt å si;)

Så vidt jeg kan se er tisset helt normalt, ikke uvanlig farge eller lukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 20-40 ml per kg kroppsvekt skal være innenfor "normalen" (altså, en hund på 30 kg skal drikke slik ca 1 l i døgnet). Men dette er jo veldig individuelt.

Det viktigeste er jo å legge merke til forandringer fra normalt, slik du har gjort og komme seg en liten tur til dr. dyregod om en er bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bajas drakk ca 2 liter for dagen.

Og de tok jo urinprøve som hadde en del groms. Han var 24 Kg.

Da vi kom tilbake 5 dager senere drakk han 1,2 liter, og han tisset mye og ofte, men nyrene var fine.

(Da fikk han oppvetet för, samt også byttet over til allergiför)

Dyrlegen sa at 2 liter om dagen er innefor normalen, men mye.

Så det ER jo individuelt.

Håper hunden din ikke har en urinveisinfeksjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg målte i går, og på en dag med nesten ikke noe aktiviteter drikker han nesten 1,5 l (han veier vel rundt 17 kg). Men urinen ser helt normal ut, pleier ikke den lukte eller ha annerledes farge hvis de har UVI? Skal uansett innom vetten for mer rimadyl, så kan ta med en prøve samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. om UVI gir anderledes lukt/farge på urinen, så kan jeg iallefall svare avkreftende på det. Den ene gangen Sofus hadde dette, så var det ingen annen indikasjon enn at han tisset mer på turene.

Så sjekk du, for sikkerhetsskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Bare en liten kommentar til hvor mye som er normalt å drikke, så kommer det også veldig ann på om hunden får oppbløtt for eller ikke. Den trenger selvfølgelig mye mer vann hvis den får uoppbløtt for.

Får han oppbløtt for og det er snakk om dager uten aktivitet og ikke spesielt varmt høres det litt mye ut, men noen drikker mer enn andre. Er det snakk om at han har begynt å drikke mye mer enn før eller har han alltid drukket mye vann?

Er sikkert ikke dumt å få skjekka det. Sånn for sikkerhetsskyld. Du begynner sikkert å bli lei av veterinærutgifter nå, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får uoppbløtt fòr. Har sjekket litt de siste dagene og han drikker igrunn ikke så fryktelig mye, når han ikke får griseører eller annet salt. Så jeg tror jeg venter litt før en eventuell sjekk, dyrlegen begynner å bli lei av trynene våre tror jeg:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Han får uoppbløtt fòr. Har sjekket litt de siste dagene og han drikker igrunn ikke så fryktelig mye, når han ikke får griseører eller annet salt. Så jeg tror jeg venter litt før en eventuell sjekk, dyrlegen begynner å bli lei av trynene våre tror jeg:p

hehe, han klager vel neppe ettersom dere sikkert har lagt igjen noen sure lapper der de siste månedene...

Både uoppbløtt for og salte ting som griseører o.l. gjør jo selvfølgelig at de drikker mer. Så lenge det at de drikker mye ikke er et symptom på f.eks. uvi så er det jo bare bra at han drikker mye. Vann er sundt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly har litt samme greia om dagen. Ikke det at hun drikker så mye, men det renner liksom rett gjennom. Drikker litt, vil ut ganske kjapt, er helt besatt på å få vann igjen rett etter at hun har tisset - og så går det en liten stund så skal hun ut igjen.

Tidligere har hun svært sjelden mast om å få vann, det er i så fall om jeg har glemt skåla og den har stått tom leenge. Hun drikker også mye i bekker på tur.

Har holdt på sånn siden litt før jul, fikk løpetid i går. Ellers er hun i strålende form så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hadde nettopp et mareritt av en "treningsøkt". Hadde alle favorittingene hans og lommene fulle av snacks. Godt vær og stille og rolig feriestemning. Ede åpnet med å hoppe opp og bite og bjeffe og jukke og være teit. Jeg trodde vi skulle ha en fin økt med den energien der, men da jeg ba om utgangsstilling for TREDJE GANG, så gikk han sakte og satte seg seigt ned. ... Eneste lyspunkt var en fin innkalling da han mens jeg prøvde samle meg vimsete avgårde på egenhånd inn i en luftegård jeg ikke har gitt ham lov til å gå i. Da spratt han opp fra sniffingen og kom løpende inn med en gang. Supert! ..men det var det ENESTE han gjorde riktig på cue. Han dekket hver gang jeg ba om stå. Så dumt på meg når jeg ba om utgangsstilling. La repeatedly fra seg apporten en meter fra meg i forsøk på å innkassere uten å måtte gi den fra seg. Fant plutselig ut at det var kewlere å gå fra front mellom beina mine til utgangsstilling istedenfor å svinge bakparten inn, og gjentok den der flere ganger. Nektet gå fot uten lure i hånden. Den økende frustrasjonen min gjorde ikke ting bedre. Han begynte holde hard rock konsert. Hoppet og bet og jukket. SÅ kom jeg på at han ikke har fått skjønnhetssøvnen sin. Han hadde vært våken fra kl 07 i morges uten å blunde et blunk. Aha! All made sense. Tok ham med meg inn igjen, og det tok ikke engang et minutt før han brøt ut i full raptus og fløy villmann mellom veggene i toddler tantrum. Stoppet plutselig og begynte krafse og grave som en manisk gærning på gulvet, og falt så dønn om, som et slakt, rett i søvn. — Har De forsøkt skru maskinen av og på igjen? 
    • Det er nok definitivt en del av "spøkelsesalderen", men det er også viktig å ta på alvor så man ikke ved uhell forsterker adferden så den blir en uvane.
    • Er hun ikke i den alderen? Jeg har noe liknende problemer selv, også 5 mnd. Bjeffet plutselig på en dame på bussholdeplassen i dag, uvisst av hvilken grunn. Heldigvis bare sosial bjeffing, som han gjør når han vil noe, men hun ble dessverre ukomfortabel, så måtte fortelle henne at det var vennlig kommunikasjon for å få oppmerksomhet, ikke noen trussel eller advarsel. De høres veldig annerledes ut og serveres mot "inntrengere" på "eget territorium". Kanskje sammenlignbart med hva din gjør? Fordi min er avlet for å vokte, så belønner jeg ham for å være flink gutt og gjøre jobben sin tilfredsstillende når han serverer advarselbjeff på fremmede "inntrengere". Hadde han truet og ikke latt seg avlede hadde jeg kjøpt profesjonell hjelp, men foreløpig er han tilfreds med å få respons på varselet og tar min vurdering av situasjonen som god fisk.  Kjenner du til begrepet sladretrening? 
    • Det er vanskelig å si uten å se hunden. Går dere på noe valpekurs? Isåfall er det et godt sted å spørre. Jeg tenker også at det er veldig viktig med god sosialisering med trygge hunder og folk, og på trygg avstand til "skumle" ting i ulike miljøer generelt, så ikke alt ukjent blir skummelt.
    • Hei! Har en 5 mnd gammel bc valp som knurrer og bjeffer på ting som kommer på avstand, samme om det er kjentsfolk eller fremmede.. hun syntes det er greit når de kommer nærme nok, da vil hun mer enn gjerne hilse og er fornøyd.   idag når faren min kom inn med caps knurret hun og bjeffet her inne, noe hun aldri har gjort før.. noe jeg bør gjøre for å forebygge? hun er dog lett å avbryte enkelte ganger, men mååå liksom bjeffe.. takk for alle svar
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...