Gå til innhold
Hundesonen.no

Malle yngel!

netteliten

Recommended Posts

Skrevet

Jeg ble så glad i jula, fikk se små ancistruser som svømte rundt i 112 liters karet.

Vi skulle reise bort da, så fikk ikke studert de så nærme! Men de er prikk lik rumpetroll, hihi!

Så kom vi hjem fra tur, og i 150 literes ser jeg 10 stk småttiser også!

Det er jo moro, for parene møtte hverandre for under 2 mnd siden!

Så da antar jeg de trives hos oss.

I dag har jeg plukket ut 6 stk rumpetroll fra pumpene og samlet de i 112 liters karet.

Det er en del sultne fisk i 150 literen som spiser små ancistruser!

Skrevet

Grattis med småttisser! Ancistrusyngel er jo bare konge spør du meg. :icon_fun:

Kanskje vi kan bytte ancistruser med corydoras adolfoi etterhvert... hehehe!

Marianne: ancistrusen regnes som kjønnsmoden når de er mellom 6-8 cm., men noen kan "holde" igjen veksten sin dersom de blir veldig dominert av andre ancistruser i samme kar. Er ingen bestemt alder, men mer størrelse som avgjør om en fisk er kjønnsmoden.

Skrevet
Grattis med småttisser! Ancistrusyngel er jo bare konge spør du meg. :icon_fun:

Kanskje vi kan bytte ancistruser med corydoras adolfoi etterhvert... hehehe!

Marianne: ancistrusen regnes som kjønnsmoden når de er mellom 6-8 cm., men noen kan "holde" igjen veksten sin dersom de blir veldig dominert av andre ancistruser i samme kar. Er ingen bestemt alder, men mer størrelse som avgjør om en fisk er kjønnsmoden.

Jeg har to lekspar, de er nok 10 cm stk. Og jeg har fått yngel i to kar, men samler de i det ene karet da jeg ikke vil de skal bli spist.

Klart vi kan bytte Yngel etterhvert, det hadde vært moro, er god plass til coridoras i 112 liters karet. Jeg har noen andre coridoras i 150 liters karet, artige små skapninger det:)

Skrevet

Misunner deg!

Hadde den flotte og staslige karen sammen med ei smekker frøken her, men før de etablerte seg som par fikk jeg en "bombe" i karet mitt slik at de døde. Må få meg noen nye etterhvert, men sikler litt på klovneplecoen jeg da i det karet + ancistruser i et annet kar.

Skrevet

Gratulerer med bebiser :icon_fun:

Jeg syns ancistruser er flotte/tøffe. Ønsker meg en han med tida. Det ser ut som om min 3-4cm lange "Morgan" er ei jente :ahappy: Eneste problemet jeg har med ancistrus er at jeg klarer ikke si høyt hva den heter :whistle:

Det blir noe allà: Antitruster

Skrevet
Gratulerer med bebiser :icon_fun:

Jeg syns ancistruser er flotte/tøffe. Ønsker meg en han med tida. Det ser ut som om min 3-4cm lange "Morgan" er ei jente :whistle: Eneste problemet jeg har med ancistrus er at jeg klarer ikke si høyt hva den heter :ahappy:

Det blir noe allà: Antitruster

Antitruster er jo fint navn også da:)

Ja, de er tøffe, alltid likt dem!

Ikke blir de for store heller, så passer i vanlige selskapskar.

Hadde to Gibiceps, men de vokste meg hus forbi, så de fikk nytt hjem i går.

Så skal nok se hva som skal bo i det karet nå da!

Så har jeg en nydelig Tigerpeckoltia, min favoritt.

http://pic7.piczo.com/firbentevenner/?g=11384234&cr=7

Du kan se mallene og fiskene mine på hjemmesiden.

Tigerpeckoltia kan jeg nok ikke avle videre på, da jeg ikke aner om de kan få unger i fangenskap, ikke aner jeg om det er gutt eller jente heller. Men skybet som hun heter, var så sky i starten er nyyydelig!

• 2 months later...
Skrevet

Hvordan skiller man kjønnen på ancistruser?

Millis, jeg hadde samme problem før også.... jeg sa Ansitrus, derfor jeg har tenkt at vis jeg får akvarium skal ancistrusen min hete sitrus, hehe

Skrevet
Hannen har barter/utvekster på hodet og hunnen har ikke.

Det er desverre ikke så enkelt - hunnen kan også få barter men bare rundt munnen mens hannens barter også kommer på selve hodet. Noen hanner "holder" tilbake bartene sine om de går i et kar med andre hannner som dominerer de og kan derfor ofte forveksles med hunner. Bartene begynner ikke å komme før ancistrusen er kjønnsmoden og nådd en kroppsstørrelse på 7-8 cm. På umodne ancistruser, samt hanner som ikke viser barter, er det kroppsfasongen som er beste måten og skille kjønnene på - hunnen er rundere i kroppen men det må et trent øye til for å se dette. Lettest er det å se det når de henger på glasset med buken ut mot deg.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...