Gå til innhold
Hundesonen.no

bruk av sele og flexibånd på valp


mocci

Recommended Posts

Heia!

Jeg gikk nettopp tur med valpen min sammen med min oppdretter og hennes hunder. Kjempekoselig tur for både meg og valpen min, helt til oppdretter kritiserer meg for å bruke sele på valpen min, så det endte med at jeg måtte ta av selen på valpen min. Hun kritiserte meg også for å bruke flexi bånd selv om vi gikk i et skogsområde hvor hundene kan slippes løs. Jeg tok ikke til motmæle og nå angrer jeg på at jeg ikke sa hvorfor jeg velger å bruke sele og flexibånd. Jeg bruker sele først og fremst fordi jeg ikke liker å dra hunden i halsen. Nå har jeg ikke en valp som drar i det hele tatt, heller motsatt Happy.gif men jeg vil venne henne til å ha på seg sele fra hun er liten. Flexibånd bruker jeg av den grunn at valpen skal synes det er kjekt å gå på tur, utforske verden rundt seg og min valp er veldig ofte treg med å følge etter meg, ofte kommer hun ikke før jeg er 5m fra henne. Hvis jeg skulle hatt et kort bånd, så hadde vi ikke kommet særlig langt...Jeg bruker flexibåndet for å stimulere valpen til følge meg. Valpen min er ikke redd for noe og ofte gidder hun ikke å følge meg hvis det ikke passer henne akkurat da.......

Så mitt spørsmål til dere er: Er det skadelig for valper (min valp er 3,5mnd) å bruke sele, oppdretter mente det kunne skade veksten?? Jeg bruker selen max 1t til dagen og da drar jeg aldri i den heller. Hun mente også den var for stram, men selene skal jo ikke være helt løse heller?

Har dere noe annet forslag ved bruk av kort bånd som kan få min hund til å ville å gå mer fremover, jeg bruker selvsagt godbiter.

Uffameg jeg hadde gleda meg slik til denne turen sammen med oppdretter, og nå sitter jeg igjen med en skikkelig bismak......

og det verste er at jeg fortalde henne når jeg pleier å gå tur på dette stedet......

Jeg kommer til å fortsette å bruke både sele og flexibånd såfremt jeg ikke får noen indikasjoner på at det jeg gjør er spinna gæli, noe jeg personlig ikke tror.

Med hilsen

En litt lei seg førstegangsvalpeeier...icon_sad.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff... ikke gøy å høre nedlatende kommentarer, jallefall ikke fra oppdretter!

jeg har alltid sakt at jeg ikke skal bruke flexi band på valpen min fordi den skal lære seg å gå i kort band fra den er liten. men har begynt å tenke litt.. jeg synest ikke det er så galt å bruke flexiband egentlig... valpen får løpe rundt i dens eget tempo og leke litt..

sele trodde jeg bare var bra for valpen. men selvfølgelig kan det ligge noe bak som jeg ikke vet om.. men jeg var ganske sikker på at sele var bra for hunden. lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk det første bra argumentet jeg har hørt for bruk av flexi - bånd, men jeg hater det likevel! (Maaange grunner) Ville nok heller jobbet med innkalling. Sele kan da vel ikke være noe farlig, eller det er sikkert noe gæærnt med det òg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexibånd liker jeg IKKE, først og fremst av den grunn at det alltid er litt motstand i båndet, det blir ikke helt slapt med mindre du setter på stopp-knappen.. Sele skjønner jeg ikke hva som er galt med, mye bedre hvis valpen plutselig spretter til å få et rykk i sele enn i halsbånd.. Stol på din egen magefølelse du (men i mine øyne er det mye bedre å bruke et langt, litt lett bånd enn flexi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe problem at valpen ikke følger etter deg så lenge du stopper og venter, eller lokker den etter deg (båndtreningen kommer vel etter hvert uansett, så da får du lære henne at det ikke er tillatt å stoppe og lukte på alt hun ser). Men hvis hun aldri drar i selen, hva gjør det å bruke halsbånd da? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er vel ikke noe belegg for å si at sele og flexiline skader valper ......... men jeg tipper din oppdretter sier det på den måten for å få deg til å forstå at det faktisk er en smule smartere å lære hunden å gå i bånd fra dag en fremfor å la den ture frem å gjøre som den vil......

Jeg fraråder alltid valpekjøpere å bruke sele og flexiline - dog er min begrunnelse at det faktisk er langt smartere å gjøre jobben med å lære hunden å i bånd fremfor å late som om man er hyggelig frem til bikkjedyret er så stort at det blir plagsomt når det trekker og man allikevel må gjøre jobben..

Gjerne bruke sele og flexiline - men først ETTER at man har lært valpen hva det vil si å gå i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silje85 skrev:

Det kan skade brystet (skjelettet) hvis den drar mye når den har på seg sele.

Og det kan ikke skade nakke om hunden gjör det samme i halsbånd?

Må da väre bedre å starte båndtrening fra dag èn som Belgerpia skriver.

Selvfölgelig skal valpen få gå å undersöke omgivelsene, men det trenger ikke skje med at den drar seg frem og tilbake til dit den finner det for godt å snuse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid hørt motsatt jeg, at halsbånd ikke er bra for valpen....?

Belgerpia har et poeng, særlig når det gjelder flexi, men jeg fulgte ikke helt malen hennes...

Jeg kjøpte sele til min valp med en gang den kom i hus. De første ukene var ikke båndtrening noe tema overhodet, valpen gikk løs der det var trygt, i langline og sele der det var mulig, og i sele og kort bånd der det var mest hensiktsmessig. Jeg brydde meg ikke om at han dro i båndet (han dro lite faktisk) og jeg lot han alltid få tid til å snuse seg ferdig etc.

Når valpen var litt større begynte jeg båndtrening, og gikk da alltid med halsbånd OG kobbel. I begynnelsen av turen, når valpen gjerne er litt giret, fikk han gå i sele, og det var greit at han trakk i båndet, men underveis i turen koblet vi om til halsbånd og drev båndtrening der det ikke er tillatt å trekke i båndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja.. Jeg har brukt sele og flexi på 2 av mine valper. Den første gikk nesten alltid i det, og han dro ikke i halsbånd (nei Belgerpia, jeg veit at vi ikke har helt det samme referansegrunnlaget for hva som er å dra og ikke i bånd :tongue: ). Gjør det samme med vesla her nå, bruker flexi og sele når jeg ikke gidder å pese om at hun skal gå pent, og jeg syns det funker jeg, selv om hun tror hun er trekkhund innimellom (hun har fortsatt ikke lært å gå pent i bånd *ler*), særlig når vi er på tur med flere enn oss, liksom :whistle:

Syns det er en grei måte å både trene innkalling på, samt andre mer eller mindre nyttige kommandoer som "vent", "rolig", "her" (skifter retning) og "være her" (holde seg i nærheten). Valper er jo litt vimsete, så jeg syns det er greit at de har de 5 meterene med bånd å gå på, og jeg innbiller meg at sele er snillere med brystpartiet enn halsbånd er på halsen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommr ikke til og bruke værken flexi eller sele på min neste valp. Jeg vill heller konsentrere meg om og få inn bond trening. Jeg vil ikke lære den at vis den drar i bonde blir den belønnet med lengre bond. jeg vill heller kjøpe meg en langline når den ska få gå mer fritt.

Valpen ska jo få lov til og snusse og utforske for det. Når man har valp,er det mer den som går tur me deg. Ikke på den måten at man lar den få lov til og gjøre som den vill ,men ved og være tolmodig og belage sag på at turen tar litt tid når valpen skall stoppe og snuse på alt. Det er jo så mye spennende den bare MÅ utforske!

Jeg er enig me mange andre her,vis jeg skulle brukt flexi ville jeg vile ventet med det til den var større,til bondtreningen er inne.

Lykke til, du finner nok ut av det=) Det var nok bare godt ment fra oppdretters side,men jeg hadde sagt det annerledes i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg var hos vetrinæren forrige uke, og hun anbefalte meg å bruke sele til min 4 mnd tibetanske spaniel. Dette fordi det var mye bedre for han å ha sele, i stedet for at noe strammet seg rundt halsen. (jeg bruker ikke "kveleband") så nå har vi bestilt sele, og kommer til å bruke den titt og ofte. Vi bruker også fleksiband, mest fordi det kan vi stramme inn hvis vi går på veier og plasser med mye folk, men vi kan ha det løst (er 5m) hvis vi er på en stor mark. Da får han springe litt mer og føle seg friere. Det er min mening da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt eller opplevd at sele er skadelig hverken for liten valp eller de voksne :rolleyes: Flexibånd derimot simpelthen hater jeg bruken av før valpen/hunden har fått innlært det å gå fot i line. Har hatt flere frustrerte elever på kurs som bare har brukt flexibånd på hunden sin før de kom på kurs hos meg. Mine valpekjøpere får klar beskjed med en gang at flexibånd er "forbudt" før hunden kan gå skikkelig i vanlig bånd :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det være forbudt???

Du kan da bare korte inn flexibåndet. Jeg brukte flexibånd fra Mike var 8 uker, og han gikk pent ved siden av meg på veien, da hadde jeg båndet kort, og når vi kom i skogen, så slapp jeg opp flexibåndet og trente på innkalling, da hadde han 8 meter å gå på, fungerer kjempefint!! Og han fikk også bevege seg litt fritt og fikk utforske litt rundt noe som er veldig spennende for en liten valp!

Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det være forbudt???

Du kan da bare korte inn flexibåndet. Jeg brukte flexibånd fra Mike var 8 uker, og han gikk pent ved siden av meg på veien, da hadde jeg båndet kort, og når vi kom i skogen, så slapp jeg opp flexibåndet og trente på innkalling, da hadde han 8 meter å gå på, fungerer kjempefint! Og han fikk også bevege seg litt fritt og fikk utforske litt rundt noe som er veldig spennende for en liten valp!

Silje

Hver enkelt kan gjøre og mene som man vil :rolleyes: , men min erfaring med hunder som har gått i Flexibånd siden de var 8 uker gamle er ikke god. Kanskje din Mike er en rolig og avbalansert Cocker. Jeg holder iallefall på det jeg sa, at mine valpekjøpere IKKE skal få anbefalt å bruke flexibånd FØR hunden kan gå fot. Når det gjelder dette med å gå "fritt" i skogen, er det mye bedre uten bånd i det hele tatt. Første ting man bør lære hunden sin er innkalling :rolleyes: .

Jeg snakker jo ikke om å forby Flexibånd. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har brukt sele på min hund av og til fordi den drar noe helt sykt og innen ett par minutter hørtes han ut som om skulle dø i mangel på pust!, min erfaring ble da at sele resulterte i at han fikk puste helt fint:) Fikk siden høre at det kunne skade brystpartiet og da var jeg veldig usikker på hva jeg skulle gjøre :P Vi har prøvd det meste av ting som kan gjøres for å lære han å IKKE trekke i båndet, men uten å lykkes:( så når isen og glatten kom, ble jeg nødt for å kjøpe en anti-trekk sele (vet ikke om det er farlig, noen som vet). Anti-trekk selen går han fint med og jeg bruker den når det er glatt- for viss ikke kan det gå utover helsen til meg og han...

Flexi-båndet har jeg tatt aktivt i bruk nå for en periode fordi jeg har en working kelpie som trenger mye stimuli og han er "sykemeldt" for 2 uker og for ikke lov å være ute og leke. Han har bare lov til og gå ut for å gå på do og da kan man selv tenke seg til hvordan han hadde blitt om han i tillegg måtte gå på do på fot... Min meninge er at dersom man vet "konsekvensen" bak bruken av flexibånd og samtidig kan håndtere hunden i flexibånd kan man godt bruke det :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...