Gå til innhold
Hundesonen.no

å ikke ri på tisper..

MarieR

Recommended Posts

Jeg vil ha en hannhund som klarer å gjøre annet, tenke på annet, og fokusere på annet enn tisper. Men jeg har en hannhund som ikke gjør annet enn det om de er i nærheten.

Ridingen har jeg angrepet fra forskjellige vinkler. For tiden kaster jeg regelrett hunden av. Jeg kaster han. Jeg er sikker på at han ikke lærer en dritt, men det får så være. Helt greit for meg om han annser en slik situasjon som ubehagelig i fremtiden.

Ber jeg om for mye? ER det mulig å få en hannhund til å tenke på noe annet, når han i utgangspunktet aldri er på en planet lenger borte enn netopp når det er tisper til stede.

Hvordan gjør jeg det da? Om han bare kunne lært seg at det lønner seg å høre ett litt, så kommer det noe godt utav det, og man slipper å bli slengt i lufta.

Jeg står bom fast..for at vi skal kunne fungere sammen på andre steder enn hjemme uten andre hunder tilstede MÅ han klare dette...men det virker litt umulig med den lille hormonelle bomba..

( bare skjell meg ut for at jeg kaster hunden min, helt greit, trur ikke han merket det en gang..Hvertfall så det ikke sånn ut.) :)

Mange tisper konfirmerer jo slike innpåslitne hannhunder selv, og jeg vet Ask oppfører seg deretter, men for de som ikke gjør det..vel, han skal lære seg å fungere med dem og, å la dem være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må suge tak i han (verbalt eller fysisk) før han havner på ryggen til tispene, ellers har jo ikke tiltaket ditt noen som helst virkning. Du kan sikkert "kaste" og "slenge" han så mye du vil, men ett halvt sekund på damenes rygg er sikkert vel verdt ubehaget...siden han ikke har gitt seg, mener jeg. Sånn er det med gutter :tongue:

Er du flink til å skryte av han når han oppfører seg pent i nærheten av damene da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ER det mulig å få en hannhund til å tenke på noe annet, når han i utgangspunktet aldri er på en planet lenger borte enn netopp når det er tisper til stede.

Hvordan gjør jeg det da? Om han bare kunne lært seg at det lønner seg å høre ett litt, så kommer det noe godt utav det, og man slipper å bli slengt i lufta.

Skjønner at du blir fortvilet.

Jeg tror ikke løsningen for dere ligger i selve riingen. Flere instruktører sier det samme: om hunden ikke "lyder", må samspillet forøvrig forbedres.

Ser du har buhund, etter det jeg har hørt, er det en stor jobb å få dem lydige. Det er en faktor. Klart det er individuelle forskjeller, men min erfaring med buhund (hel- og blandinger) er at "sånt" er interessant. Veldig.

Hva har du å spille på, av lek, godbiter osv.? Hva er det av det du har å tilby, som hunden din liker aller best? Har selv tilgang til en buhundblanding, som gjør det meste for godbiter.

En gang lot han en løpetidstispe være, for å komme på innkalling. Jeg var veldig stolt og glad, inntil jeg lærte at eldre hannhunder vet når det er bryet verdt :)

Kan du starte opp med ha noen daglige treningsstunder, hvor hunden bare lykkes i det du vil den skal gjøre? Når det daglige samspillet er bedre, kan du belønne for å se på tisper uten å gå til dem, senere utvider du med å gå nærmere (og ikke start med de som er høyløpske, da, det er for vanskelig!).

Ikke gå nærmere enn at hunden er hos deg, stikk til godbit, ros og skift retning.

Er mitt forslag. Men start med daglig samspill først, som små lydighetsøvelser, spor, hva dere nå gjør for aktivisering til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) prøver å være flink til å rose når han oppfører seg pent, men jeg er null verdt samma om jeg vifter en stor kotelett foran snuta hans når han er med tisper. (Slik virker det hvertfall). Ingen leker er god nok, ingen godbit. Hjemme ER han lydig, uten andre hunder tilstede vel og merke. Hjemme er lek kjempemorro, han kan gå limt til sida mi leeenge osv osv bare for å få belønning. Men det forsvinner med en gang han ser andre hunder. Buhunden er nok ikke den enkleste å trene i en del settinger, men jeg vet han kan når han vil, men det går på hans vilje :)

Det med å begynne det så gradvis var veldig lurt, det skal jeg jammen meg prøve! :) Så må jeg prøve å få avbrytt han før han hoppe på..enklere sagt en gjort, men får jeg det til skal det jo funke det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøver å være flink til å rose når han oppfører seg pent, men jeg er null verdt samma om jeg vifter en stor kotelett foran snuta hans når han er med tisper.

Kjenner følelsen, ja. Det jeg synes det virker som, er at det går en grense ved en viss avstand til det hunden(e) har lyst til å komme bort til. Altså hvor nær de er f. eks. tispa.

Derfor er det lurt å starte på lang avstand.

Hjemme ER han lydig, uten andre hunder tilstede vel og merke. Hjemme er lek kjempemorro, han kan gå limt til sida mi leeenge osv osv bare for å få belønning. Men det forsvinner med en gang han ser andre hunder.

Den der kjenner jeg :)

Det du kanskje kan gjøre, er å trene et sted hvor du vet dere vil kunne se andre hunder - på så lang avstand at din hund vil vise dem liten interesse.

Belønn hver gang hunden gjør det den skal, og særlig hver gang den ser fort på forstyrrelsene, for så å se på deg.

Buhunden er nok ikke den enkleste å trene i en del settinger, men jeg vet han kan når han vil, men det går på hans vilje :)

Hehehe! (Du skulle prøve å være mor til tenåringer, det er litt samme følelsen ...)

Så må jeg prøve å få avbrytt han før han hoppe på..enklere sagt en gjort, men får jeg det til skal det jo funke det også :)

Prøv å unngå situasjoner hvor han får så tett kontakt med andre hunder i en lengre periode.

Det kan virke som om hunden har utviklet en måte å oppføre seg på, som den bruker hver gang den møter andre hunder (bare tisper?).

Da er det lurt å hindre at den får "øve" seg mer på dette, før du har fått øvd inn det nye mønsteret du vil den skal bruke.

Hunder er heldigvis litt enklere i hodet enn vi mennesker, så det går an å nærmest hjernevaske dem til ønsket adferd.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...