Gå til innhold
Hundesonen.no

hannhund vs. Tispe


Wanderlust

Recommended Posts

Ja, det har nok hvert mange tråder med fordeler og ulemper ved hannhund og tispe gjennom hundesonens historie. Men tenkte vi kunne lagd en liste sånn at man bare fortsetter (kopierer siste innlegg, og skriver på).

HANNHUND:

Fordeler:

Ulemper:

TISPE:

Fordeler:

Ulemper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei tispe er roligere, har hatt hannhund før. Han var full av energi og hadde lyst til å være øverst på rangen. Vet ikke om det har noe med hannhund/tispe å gjøre siden hannhunden ( Nemo som han het ) var en helt annen rase en Dina. ( Nemo var Hovawart og Dina er Toller )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker hanhunder. Med tisper er det mye å passe på rundt løpetid og i tillegg er faren for livmorbetennelse veldig reell.

På noen måter syns jeg hanhunder er mer ærlige i oppførselen og mer reale/rettferdige om en kan kalle det det. Men jeg tror det går mye på smak og behag. Og ikke minst personlige erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tispe har løpetid og hanhund skal løpe etter løpende tisper..

jeg har lenge tenkt at neste gang skal jeg ha tispe fordi hanhundene skal alltid sloss så, men tispene kan fyke på andre tisper også! og det har vel kanskje ikke så mye med kjønn å gjøre.. heller oppvekst og rase, men kjønn kan jo påvirke.

har hørt at tispene kan være litt "agressive" i løpeperioder. de kan jo også få innbild svangerskap som er slitsomt. jeg har ikke erfaring med tispe, men har hatt to han hunder og liker det. men blir nok tispe neste gang. en grunn til det er at de kan få valper :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Synns det var en god ide å sette det inn i et sjema.

HANNHUND:

Fordeler:

- Mer stabile siden de ikke har hormonvariasjonene rundt løpetid

- Jeg syns de er mer ærlige uten at jeg kan forklare det nærmere

Ulemper:

- Mange snakker jo om hannhundaggressivitet, men jeg har sett like mye tisper imellom

- Markering

- De har jo på en måte løpetid hele året og noen går ganske av hengslene hvis det er løpetisper i nærheten.

TISPE:

Fordeler:

- Har løpetid når de har løpetid og ferdig med det (mer eller mindre)

- Mange sier tispene er enklere og roligere

Ulemper

- Løpetid hvor en del tisper forrandrer seg en del med hormoner og styr isving

- Fare for inbildt svangerskap

- Fare for livmorbetennelse

Ja, det var det jeg kom på i farta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HANNHUND:

Fordeler:

- Mer ærlig

- Mer trofast(Løper ikke så langt vekk på tur)

- Stikker ikke av(ikke noen av de jeg har hatt, tispene der i mot)

Ulemper:

- Kan jo få lyst til å måle seg litt mot andre hannhunder...

TISPE:

Fordeler:

Finnes jo noe her også, har hatt mange flotte tisper, men ingenting jeg komme på som gjør dem "bedre" enn hannhunder...

Ulemper

- Løpetid hvor en del tisper forandrer seg en del med hormoner og styr i sving

- Fare for innbildt svangerskap

- Fare for livmorsbetennelse

(Kopierte Tijon sitt)

- Tar gjerne en tur på egenhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HANNHUND

Fordeler:

- Ofte en ærligere arbeidskamerat

Ulemper:

- "Løpetid" hele året

- Markering

- Ypper gjerne til slagsmål

TISPE

Fordeler:

- Roligere

- Mer stabile og lite markering (bortsett fra den perioden rundt løpetid)

Ulemper:

- Kan være sleipe, og ikke alltid like lett å samarbeide med av den grunn

- Kjønnsbetingede sykdommer kan inntre som f.eks. livmorsbetennelse/-kreft

- Innbilt svangerskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannhund

Fordeler:

- mer stabile enn tisper

- lettere å motivere

- mer omgjengelige

Ulemper:

- "løpetid" 365 dager (men kan trenes "vekk" så er litt usikker om det egentlig er en ulempe...)

- markering

Tispe

Fordeler:

- slipper markering på stolper, husvegger m.m

Ulemper:

- mer kranglete og "bossige" (kvinnfolk er kvinnfolk værst...)

- ustabile før, under og etter løpetid

- blodflekker under løpetid

- kjønnsrelaterte sykdommer/tilstander som nevnt tidligere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppfatning

HANNHUND:

Fordeler: Ikke løpetid, mer muskuløs

Ulemper: Kåt, snusete, tisser overalt, distrahert, skal være boss og best, kan stikke av ved løpetid lukt.

TISPE:

Fordeler: Rolig, stabil, søt, ikke så sexfikert til en hver tid, ikke så opptatt av rang/dominans og lukter, tissing osv.

Ulemper: løpetid og evnt plager som følger med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannhund

Fordeler:

Enklere i hodet, antagelig derfor mange synes de er "ærligere" - fordi det i treningssituasjoner kanskje er lettest å skjønne dem/få dem til å gjøre som man vil. Siden de ikke har løpetid (!), vil de være humørmessig mer stabile året rundt (hvis man da ikke har en tulling som går av skaftet for alle tispers løpetid da).

Siden utseende rangerer veldig høyt hos mange, så kan ofte hannhunder se "flottere" ut.

Ulemper:

Hvem handler problemtrådene når det gjelder atferdsproblemer mot andre hunder gjerne om? Hannhunder søker ut og opp, de er - endel avhengig av rase, noe som for visse rasetypers vedkommende er riktig så typisk, bare spør hundeskolene - langt, langt mer opptatt av å måle seg mot andre hannhunder. Da er de visst ikke så enkle og ærlige likevel... Og om egen hund er snill som et lam, så kommer det alltid "de andre" bort for å måle krefter - så unna det slipper man ikke...

Siden tisper har løpetid rund baut, har hannhunder "løpetid" hele året hvis man er uheldig.

Det finnes endel overmaskuline hannhunder, noe som alt etter rase kan gi seg utslag i overdreven sexlyst, krangling med andre hunder, markering, stress, overdreven matlyst.

Tisper

Fordeler:

Tisper kan være noe av det smarteste som er, og får man først til samarbeidet og har litt humor så er de minst like arbeidslystne og -dyktige som gutta, hvis det er konkurransehund man skal ha.

Er ikke så opptatt av "ut og bort" til andre hunder, det er generelt langt mindre krangling mellom tisper. Ja, de kan slåss, men at de er verre enn hannhundene - niks. Ikke generelt, slik jeg etter et par tiår i parker med mye hunder såvel som i hundemiljøer har observert.

Ulemper:

Løpetid, javel, men det har hunder hatt til alle tider - og alle får ikke livmorbetennelse.

Derimot kan hormonsvingninger i forbindelse med løpetid føre til litt ustabilt humør, noe som kan gi litt avbrekk i konkurransetrening i verste fall, og løpske tisper får ikke alltid starte i ulike konkurranser.

Og tisper kan bli plaget av "alle andres" uoppdragne og overkåte hannhunder... som de ikke har kontroll på!

Jeg synes hvert kjønn har sine fordeler og ulemper, og har selv en av hver - og liker begge. Mye kommer an på rasevalg: Folk som utmerket godt klarer tisper av en litt mer krevende rase, kan komme til kort overfor en hannhund, for eksempel. En atferdsundersøkelse viste for eksempel at rottweilerhanner oftere "svarer" eier i en periode, der eierne av rottistisper ikke merker noe til dette; derfor anbefaler deres raseklubb helt klart tispe som førstegangsrottweiler. Jeg merket selv noe tilsvarende på en rase jeg drev endel med; tisper var null problem - hannhund var noe HELT annet. Så kommer mye an på linjer og oppdrettere, hva de vektlegger, og hvordan mentaliteten til hunden er sammensatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...