Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruk av sikkerhetselen


Recommended Posts

Idag fikk jeg sele til hunden for bruk i bil, og vi tok på selen med den festeringen som var på selen bak på ryggen. Så tok vi selen som er i bilen igjennom det festet på ryggen og festen den slik vi gjør på oss mennesker. Men hunden snur sånn på seg og tilslutt endte hun opp i en enste stor floke. føtter og reimer om en annen, og hun satt med festet nesten på magen og selen rundt noen bein. Det kan da vel ikke være sånn?? Prøvde å bremse og da falt hun på gulvet mellom setet med bakenden. Kan tenke meg et kræsj med hunden som har masse festet rundt føtter, at de da kommer til å knekke rett av...

Så hva gjør jeg galt? Er det noe ekstrautstyr jeg mangler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har også prøvd en sånn sele, men med en hund som liker å kunne snu seg rund og sitte/ligge i forskjellige stillinger på en tur fikk jeg akkurat samme problem som deg. Selv om jeg har en veldig rolig hund. Hun bare snudde seg iblandt = fult surr på sela. Ble ikke helt innsurra akkurat, men sela gjorde at hun ikke greide finne en god liggestilling i bilen. Gav opp hele greia jeg... Så ingen god råd å få fra meg nei... :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åkei ja det ser mer praktisk ut! Følgte ikke med noe i pakken her, men det går vel an å få kjøpt den stroppen sånn utenom? Noen som vet hvor? Edit: fant en på solsiden zoo. De har nettbutikk så får bestille derifra..

Hvis noen vet om flere steder de har sånn, må bare si ifra. Fant bare den ene der på nettet, og med postordre porto kostet den mer enn selve sela..

*Dobbeltpost. Endret av Nirm*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var deg, ville jeg sjekket om det egentlig var meningen at det skulle følge med en festestropp, før jeg kjøpte en ny. Sist jeg kjøpte bilsele, manglet stroppen i esken. Noen hadde fjernet (stjålet) den. Fikk selvfølgelig byttet i en ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den typen sele djerve har bestilt, ser det ut til at det er det meningen man skal bruke bilselen som er i bilen til å feste med. Fryktelig upraktisk syns jeg.

www.hundetorget.no har sele til 189kr (i Heras størrelse)

nebb og klør har til 219kr

petsupply har til 135kr

Det er forresten akkurat samme selen (og akkurat samme bilde hihi) på alle tre, så det er ganske store prisforskjeller rundt på nettbutikkene ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to ulike bilseler til hund. Den ene er med stropp som du fester der vanlig bilsele festes og den andre har en "hempe"som man tar bilselen igjennom og fester den som vanlig. Min erfaring med den stroppen er som din, enten faller hunden på gulvet mellom setene eller så surrer den seg fast. Den selen med "hempen" er mye tryggere for hunden da den ikke faller på gulvet og den klarer ikke å surre bena fast:-) Begge er kjøpt hos vanlig dyrebutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linker Betty!

Ja klart, må jo ganske hard brems til for at den skal virke. Bur er jo det vi foretrekker, men vi har en så liten bil, at noe bur er det ikke plass til desverre. Så da må vi bruke sele.

Synd jeg ikke så at det ikke fulgte med stropp da.. Er det god nok grunn egentlig å sende selen i retur og be om penger tilbake pga det ikke hadde sånn egen stroppe? Den selen var jo bergenet på at selen skal igjennom hullet på selen, men at den ikke passet vår hund pga det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...