Gå til innhold
Hundesonen.no

Lære valpen triks


Canela

Recommended Posts

Valpen min på snart 12 uker er ikke noe glad i å være ute nå som det er kaldt, så det blir lite tid utendørs. Da finner vi på ting inne. Er klar over at man skal være tålmodig med valper og ikke forvente så mye av de, men likevel...

Hun forstår betydningen av "nei". Vi øver også inn "sitt" som også ser ut til å gå inn.

I mangel på andre ting å gjøre innendørs har jeg altså begynt å innøve "godtemaskinen". Jeg holder godis i den ene hånden som er lukket, og holder fram tommelen på den andre hånden. Valpen må trykke snuten på tommelen for at hånden med godis skal åpne seg.

Er det "lov" å gjøre slike ting med en så liten valp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen min på snart 12 uker er ikke noe glad i å være ute nå som det er kaldt, så det blir lite tid utendørs. Da finner vi på ting inne. Er klar over at man skal være tålmodig med valper og ikke forvente så mye av de, men likevel...

Hun forstår betydningen av "nei". Vi øver også inn "sitt" som også ser ut til å gå inn.

I mangel på andre ting å gjøre innendørs har jeg altså begynt å innøve "godtemaskinen". Jeg holder godis i den ene hånden som er lukket, og holder fram tommelen på den andre hånden. Valpen må trykke snuten på tommelen for at hånden med godis skal åpne seg.

Er det "lov" å gjøre slike ting med en så liten valp?

Trykke tommel, som vi kaller det, er vel en fin ting å kunne, selvom man er liten! Ville nok trent kontakt, kontakt og kontakt, jeg. Og innkalling, innkalling og innkalling. Fint å kombinere innkalling med "trykke tommel"!

Er litt mer skeptisk til at "nei" er en lur ting å lære som noe av det første, men ville heller etablert en absolutt grensekommando noe senere. Men her er det nok mange meninger!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal bare trene inn triks med valpen din du, men pass på å ikke stille for høye krav. Innlæringen skal være en lek for valpen, og pass på å ikke ha for lange økter. Som ida sier så ville jeg også trent masse kontakt og innkalling i forskjellige situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

innkalling og kontakt er ikke noe hokus pokus og like greit å begynne med det så tidlig så mulig :)

Når valpen er på vei mot deg gir du "kommandoen" din, enten det er "kom" eller "fløyte" eller hva du vil. Belønn med godbit/kos/lek.

hvis du har lyst kan du gjerne bruke klikker ved kontakttrening. klikk så ofte du kan når hunden tar kontakt med deg (dvs ser deg i øynene). Noen velger å legge på kommando som "følge meg", "se på meg" etc, men så lenge du skaper en vilje i hunden til å ta kontakt med deg kan du heller legge på kommando senere hvis du vil det.

Se etter kontakt i hvertdagssituasjoner, på tur, inne, ute, overallt. Virker kanskje litt slitsomt å alltid ha klikker og leke/godbit tilgjengelig, men man blir fort vant til det, og det er definitivt verdt det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...