Gå til innhold
Hundesonen.no

Er dette for lite mosjon for min hund?


C.J

Recommended Posts

Jeg er redd for at hunden min får for lite mosjon. Det er en flatcoatedtispe på 16 mnd (i dag faktisk!). Jeg går tur ca 1 time hver dag. Hun er mye i aktivitet innendørs i form av leking, og av og til godbitsøk.

Som oftest går jeg en time, av og til 1,5 time, men det skjer også at jeg bare går i 45 min. Hun får som oftest løpe store deler av turen løs, hvor hun farter rundt i skogen, og vi trener på innkalling og "bli".

Desverre trener jeg alt for sjelden. Men dette skal jeg bli flinkere med, melder meg nok på et caniskurs i januar, om det ikke er fullt.

Er dette for lite mosjon for henne?

Hvor lenge går dere turer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en flatblanding på 4 år og jeg har ikke noe fast turmønster. Noen ganger går vi en times tid med kløv, da i mye bakker. Andre ganger går vi flere timer i skogen, mens noen dager igjen så får han ikke tur men bare løpe løs nede på åkeren. Jeg tror ikke hunden din får for lite mosjon ut fra det du forteller. Jeg syns iallefall ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her trener og trasker vi i time etter time hver eneste dag! :lol:

Neida, noen dager er jo sløvere enn andre dager. I dag ble det et kvarter rundt kvartalet på morgentur. Tre kvarter i skogen med to innlagte søk + masse ball - lek (da trener vi også fri v/fot, dekk og bli og hva jeg nå finner på for at det skal være litt mening med ballkastingen) og nå en halvtimes tur i kveld. Da smalt det så mye fra fyrverkeri rundt omkring at prinsessa hadde nok med å holde seg sånn nogenlunde samlet til vi kom inn!

De dagene vi har gått et par tre timer i skogen, der hundene har flydd fritt det meste av tiden, er egentlig de dagene jeg føler at har vært mest meningdsfyllte for vofsene. I og med at vi ikke kan slippe hundene her vi bor, må vi alltid i tillegg gå en liten runde morgen og kveld!

Du tar deg sikkert av hunden din på en utmerket måte! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ann på fra hund til hund, min hund hadde ikke trivdes med så lite tid ute.

Min er bortskjemt med masse utetid og trening, men når jeg blir syk så tolererer hun det også uten å stresse seg opp.

Men hadde jeg gått ned mye av turene og treningen så tror jeg hun hadde blitt en ulykkelig hund, hun er jo så glad i å være aktiv.

Hunden din på en annen side er ikke vant med annet og da vil den ikke savne det heller, men jeg tror nok jeg ville gått litt mer turer. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du går for lite tur, men om du vil øke, så ville jeg nok heller gått lengre en dag eller to i uka, eller trent litt mer hode. :-)

Her blir det av og til kanskje bare en halv times tur iløpet av en dag, andre dager kan det være to timer og så en trening etterpå.

Er litt redd for at om jeg hadde gått to-tre timer hver eneste dag og laget rutine av det, så ville det blitt litt mer stress en dag jeg må jobbe overtid, er sjuk eller noe lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er ikke vant til å gå tur hver dag eller trene noe i det hele tatt. Hun er inne hele dagen unntatt i helgene og på fridager, da trener vi gjerne i timesvis. Utover det er det bare et par tisseturer hvor hun blir sluppet fri.

Javel? :icon_redface: Og jeg som trodde kondis og god fysisk form var viktig for jakthunder... (som for alle andre hunder som skal prestere)

Til trådstarter:Jeg synes ikke en time er altfor lite, det kommer litt ann på hunden din etc. Min erfaring er at mine hunder er langt mer slitne og fornøyde etter å ha fått rase en time løs i skogen enn om vi tråkker mange timer gatelangs. Jeg prøver å variere mengden og lengden på turene endel, men stort sett så havner vi på en time gjennomsnittelig vi og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Javel? :icon_redface: Og jeg som trodde kondis og god fysisk form var viktig for jakthunder... (som for alle andre hunder som skal prestere)

Ja, den reagerte jeg og litt på...

Ellers syns jeg ikke du trener for lite med hunden din hvis den er fornøyd og trives med det. Med mindre du skal bruke den til noe som krever at den er i god form. Og hender det du vil gå ukesturer i fjellet med kløv burde du nok øke mosjonsmengden. Jeg ville foretrukket å gå lenger tur med hunden min og gjerne syklet eller snørekjørt på ski, men folk er forskjellig akkurat som hunder. Trives hunden og er fornøyd skal du ikke bekymre deg. Men en times tur syns jeg alle hunder burde få (så sant det ikke er en spesiell grunn for noe annet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off season veit du :-D

Hmm... off season, den må jeg si jeg reagerte litt på Charlotte. Kjenner mange som har jakthund og driver aktivt med jakt, og noe av det viktigste er jo faktisk å holde hunden i god form ÅRET RUNDT, for at de skal prestere best mulig under jaktsessongen. Hvis hunden blir stressa av tur/stimulering/mosjon, så må du jo bare finne ut hva det er som utløser dette og gjøre noe med det, for hvis hunden blir stresset av daglig mosjon/stimulering, så skjønner jeg ikke hvordan den skal kunne fungere i jaktsessongen...

Men er jo mulig jeg har misforstått deg..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Hvis jeg skulle trent eller gått tur f.eks 1 time hver dag så hadde stress-begeret til Lisa rent over :D

Men stresser hun ikke da når hun plutselig blir aktivisert masse i løpet av en helg når hun ikke er i aktivitet ellers??

Hvis hun stresser av å gå en tur på en time er det noe rart. Eller kanskje enda merkeligere at hun ikke stresser av å ikke være i aktivitet i det hele tatt unntatt masse aktivitet i perioder. Dette forstår jeg rett og slett ikke :D Hva med å forklare og utdype litt?

Jeg personlig liker ikke "off season" pga kroppen til hundene ikke blir holdt igang skikkelig, men nå er jo jeg litt anatomi freak også..kommer vel av studeringen min. :D

Ikke jeg heller, og jeg har ikke studert anatomi :rolleyes: . Jeg mener en hund bør være trent til (eller bedre enn) det den må prestere. Spesielt fordi det er bedre for hundens kropp å trenes gjevnt enn skippertak som f.eks. jakt den ikke er trent til. Samtidig mener jeg en hund som er fysisk godt trent vil klare å prestere høyere f.eks. på jakt.

På den andre siden tror jeg hunder som trenes veldig hardt fysisk gjennom mesteparten av året har godt av en lengere hvileperiode "off season". En mental og fysisk pause hvor den trenes mye lettere så den får hvilt ut. Men treningsstopp nei. Og så selvfølgelig gradvis opptrening igjen til toppformen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi går rundt 1 time tur hver dag.. +-...

jeg mener ikke at du, charlotte tar deg lite av hunden, men når du sier off season, så tenker jeg på alle de som har jakt hunder og lar dem stå helt frem til season.. tror ikke du har det sånn, men kanskje du brukte litt feil ord? jeg har egentlig et negativt bilde til jakt hunder, fordi det er så utrolig mange som ikke får stimulering ellers rundt året. men seff, det er mange som tar vare på hundene sine også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daglig eller rutinemessig aktivisering stresser opp bikkja på den måten at hun bygger opp forventninger til hva som skal skje, som gjør at jeg på trening må bruke lang tid på å dempe henne henne før jeg får henne til konsentrere seg. Trives derfor med å trene i helgene/på fri dager og la henne slappe av i ukedagene. Kondisen er ikke noe å si på, hun er så aktiv generelt over.

"Off season" var en fleip, da de som kjenner Lisa vet at hun ikke akkurat lider av for lite aktivisering :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Daglig eller rutinemessig aktivisering stresser opp bikkja på den måten at hun bygger opp forventninger til hva som skal skje, som gjør at jeg på trening må bruke lang tid på å dempe henne henne før jeg får henne til konsentrere seg. Trives derfor med å trene i helgene/på fri dager og la henne slappe av i ukedagene. Kondisen er ikke noe å si på, hun er så aktiv generelt over.

"Off season" var en fleip, da de som kjenner Lisa vet at hun ikke akkurat lider av for lite aktivisering :D

OK, den trengte litt bedre forklaring :D

Hvordan du velger å gjøre det er jo opp til deg, og det er du som kjenner din hund. Men sånn generelt mener jeg at man bør trene hunden gjevnt over hele uka. Om det betyr hard trening med f.eks. trekk, sykkel e.l. tre dager, pause en, trening to osv. eller et par timers tur hver dag er jo opp til hver og en, hva hunden krever og hvor god form du vil at hunden skal være i. Min mening: det finnes ingen fasit, men alle hunder bør få komme ut å bevege seg i hvertfall en time hver dag så sant det ikke er noen grunn til noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd for at hunden min får for lite mosjon. Det er en flatcoatedtispe på 16 mnd (i dag faktisk!). Jeg går tur ca 1 time hver dag. Hun er mye i aktivitet innendørs i form av leking, og av og til godbitsøk.

Som oftest går jeg en time, av og til 1,5 time, men det skjer også at jeg bare går i 45 min. Hun får som oftest løpe store deler av turen løs, hvor hun farter rundt i skogen, og vi trener på innkalling og "bli".

Desverre trener jeg alt for sjelden. Men dette skal jeg bli flinkere med, melder meg nok på et caniskurs i januar, om det ikke er fullt.

Er dette for lite mosjon for henne?

Hvor lenge går dere turer?

Går du turen i bånd, eller får hun springe løs? Går du med begge hundene på en gang ( har du ikke 2? ).

Hvis hundene dine får være 2 i lag å springe løs, vil jeg si at 1 time er bra.

Slik som jeg ser det med mine er at hvis jeg går 1 time i bånd, eller bare med en og en. Er dette alt for lite (da tenker jeg på hvis de ikke skal trenes den dagen). Hvis jeg går med begge to løs i 1 time, er dette nok. Da aktiviserer de hverandre masse selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på valpekurs, for 2 år siden. Der sa instruktøren: "til flere /lengre turer, dere gir hundene, til flere/lengre turer, vil hunden FORLANGE" (?) Jeg har mynder. De springer, i skogen, til de ikke gidder mer, så går vi hjem. Enkelt og greit :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...