Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder på kirkegård


Kjerstii

Recommended Posts

Jeg er enig med deg i at man ikke legger lufteturen til kirkegården, det er jeg.. Men hvis man har en rolig, lydig hund som man kan kontrollere at ikke markerer (f.eks markerer ikke min enda- han er for ung, og den forrige begynte aldri med sånn typisk hannhundmarkering). Og respekt for de døde er ekstremt viktig, kanskje enda mer respekt for de sørgende. Men om man har en hund som legger seg rolig ned og venter mens man er ved graven kan det være veldig fint, for sørgende kan det også være en enorm støtte å ha med hunden sin. Men du skal ha en rolig og lydig hund for at det ikke skal bli masete og upassende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke det var lov med hund på kirkegård, jeg..

Her i Drammen er det ikke lov, står i hvertfall skilt med forbudt med hund!

Det gjelder bare de kirkegårdene som har satt opp skilt med "hunder forbudt". Hvis ikke det er noe skilt, så er det helt lov. Men som regel, så finner en bare skilt hvor de ber eiere holde hunden sin under kontroll. Noe som bare skulle mangle.

Nei, jeg har ikke en "ikke tisse" komando. Jeg bare mener man bør ha respekt for de døde. Og selv om det kommer inn rotter, katter osv, så syntest jeg ikke vi mennesker trenger å dra med oss hundene våre inn der. Hver gang jeg er på kirkegården lar jeg hundene vente i bilen eller ikke tar dem med i det hele tatt. Og visst det er så fælt å la hunden vente i 10 min så går det vel ann å lufte den en annen plass etterpå?

Jeg syntest bare det er så respektløst. Jeg har aldri sett en hund inne på noen kirkegård heller jeg. De få gangene jeg har sett en hund i nærheten av en kirkegård så venter de utenfor porten.

Unnskyld, men hva er det som er respektløst av å traske på en gangvei med hunden i bånd? Nå er jeg kanskje sær, men Sofus får ikke lov til å gå på plenen i det hele tatt (jeg har selv problemer med å gå på plenen, hehe). Og siden jeg ikke har noen "IKKE TISSE" kommando, så sier jeg "NEI" hvis han skulle komme i de tanker om å løfte en fot mot et hjørne eller en hekk osv. Værre er det jo ikke.

Så du mener det er bedre å binde hunden utenfor porten, som regel også uten oppsyn? Tja, er iaf ikke enig med deg der gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det er vel også grunnen til at hunder skal holdes i bånd! Om man har hund i bånd, burde man ha kontroll på at den holder seg i nærheten av deg, og at den ikke plukker opp ting fra bakken..

Her er det lov å ha med hund på kirkegården, så lenge den holdes i bånd som ikke er lengre enn 1.5 meter!

Jaja det er jo sant... Men skjønner ikke helt hva en hund har å gjøre på en kirkegård, skjønner at noen ikke har noe annet valg enn å ta de med. Men allikevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener det er bedre å binde hunden utenfor porten, som regel også uten oppsyn? Tja, er iaf ikke enig med deg der gitt.

Nei, jeg mente ikke at det var bedre.. Jeg skrev at jeg hadde SETT hunder der..Sa ingenting om at det var bedre... Da burde du lese om igjen.,, Traske på en gangvei med hund? Gangvei, kirkegård.. ehmm`huh? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mente ikke at det var bedre.. Jeg skrev at jeg hadde SETT hunder der..Sa ingenting om at det var bedre... Da burde du lese om igjen.,, Traske på en gangvei med hund? Gangvei, kirkegård.. ehmm`huh? :icon_redface:

Hehe, ja... det er iallefall en gangvei her på "vår" kirkegård. Altså, da mener jeg at man ikke går på gresset men på veien. Men jeg formulerte meg nok dårlig, du tenker vel mer på gangvei som i "sykkelsti eller tursti" kanskje? Nå er det jo så klart folk som sykler igjennom her også. Men poenget mitt var vel egentlig, at en går på denne med hunden-uten at hunden slippes opp på gresset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!
Hehe, ja... det er iallefall en gangvei her på "vår" kirkegård. Altså, da mener jeg at man ikke går på gresset men på veien. Men jeg formulerte meg nok dårlig, du tenker vel mer på gangvei som i "sykkelsti eller tursti" kanskje? Nå er det jo så klart folk som sykler igjennom her også. Men poenget mitt var vel egentlig, at en går på denne med hunden-uten at hunden slippes opp på gresset.

Sånn er det vel der hvor graven til oldemor ligger og. En bred sti gjennom hele kirkegården slik at man slipper å traske oppi alle andres graver. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å ha Frodo med meg på kirkegården. Da har jeg en jeg kan gråte på, og han ser hvor personen som ligger der er blitt av (selv om han kanskje ikke skjønner det).

Han oppfører seg så klart pent og får jo ikke lov til å tisse på gravsteinene.

Har man hunden i et kort bånd og har kontroll på den, ser jeg ikke problemet med å ha den med :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det vel der hvor graven til oldemor ligger og. En bred sti gjennom hele kirkegården slik at man slipper å traske oppi alle andres graver.

Sånn er det her også, bred gangsti så hundene ikke kommer bort til gravene.

Må inrømme at jeg faktisk har litt respekt for å gå på kirkegården:

1. Vært mange voldtekter der :angry2:

2. Liker ikke å være der alene pga så masse spesielle energier (kall meg gjerne feig, men det er jeg :icon_redface: )

Derfor tar jeg med meg Chicka når vi går på kirkegården, også er det god tur for hun siden det tar såpass lang tid å gå opp dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja... det er iallefall en gangvei her på "vår" kirkegård. Altså, da mener jeg at man ikke går på gresset men på veien. Men jeg formulerte meg nok dårlig, du tenker vel mer på gangvei som i "sykkelsti eller tursti" kanskje? Nå er det jo så klart folk som sykler igjennom her også. Men poenget mitt var vel egentlig, at en går på denne med hunden-uten at hunden slippes opp på gresset.

Aha! Hehe.. Jeg er fra bygda, så vi har bare ett stort grass liksom. :icon_redface: Men nå er jeg med:)

Men det er jo ikke noe annet å si enn at vi har forskjellige meninger... Tror ikke denne diskusjonen kommer noen vei:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar heller ikke med meg hunden på kirkegården, pga jeg har ikke kontroll over hvor hun tisser, og bæsjer. Og så plutselig så er hun oppi en grav full av blomster. Så nei jeg liker ikke å ha med meg Pito på kirkegården. Men nå skal det sies at jeg er svært sjeldent på kirkegårder, og når jeg først er det så tar jeg gjerne med meg lys og står og tenker en stund før jeg går igjen. Og da vil jeg være alene, og orker ikke stå med en masete og gneldrete hund i bånd mens jeg står i mine egne tanker. Og jeg må si at jeg hadde blitt ganske fornærmet hvis jeg hadde møtt på noen som gikk med hunden sin ved graven til mine avdøde...Sorry mulig jeg er gammeldags, men jeg syns ikke dyr har noe på en kirkegård å gjøre......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med hunden på kirkegården, men jeg har også en "ikke tisse" kommando, den heter plass, og går man på plass så kan man jo ikke gjøre fra seg. Liker å ha han med meg på kirkegården, så kan jeg snakke med han og ikke til en sten. Men så en hund i flexibånd uten oppsyn sist jeg var der, og likte ikke det helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvorfor det er "respektløst" å ha med en hund som oppfører seg på kirkegården....? Jeg vet at flere av "mine" som ligger på kirkegården ikke ville syntes det var respektløst å få besøk av min (og sin) firbente venn (utrolig teit å skrive akkurat det der, men dere skjønner sikkert hva jeg mener....)

Min hund er oftest med når jeg er på kirkegården, og vi tar oss også ofte en ekstra runde der de dagene det er som finest, men lys og blomster på hver en grav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare ett smp jeg. Hvorfor ha med hunder på kirkegården??

Da vi brukte over en time på å besøke tre graver, følte vi det naturlig å ta med oss hunden. Det var julaften, og da slo vi to fluer i en smekk. Det var første gangen Taika var på kirkegården, men nå vet jeg ikke om vi skal ta henne med oss mer. pga oppførselen hennes.

Hadde bikkja oppført seg merkelig, tror jeg at jeg hadde blitt litt redd selv :unsure: . Men nå ser jeg jo for meg at dere går det en kald høst midt på natta også da..

Jeg og mamma ble veldig redde da :D Som om jeg ikke liker å gå på kirkegården fra før av liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lokalavisa der jeg bor stod det et langt fint stykke om at hundeeiere med hunder var hjertelig velkomne til å gå tur på kirkegården, inni innlegget var det en pen påminnelse om at det forutsettes at hundene holdes i bånd, under kontroll og at man plukker opp etter dem. Har ikke vært der selv siden jeg ikke er fra området og dermed ikke har noen kjære begravet der. Men jeg har hatt med hund på kirkegården her der jeg har familie og det har aldri vært noe problem, hverken med merkelig oppførsel eller utidig tissing. Heldigvis. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...