Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundebøker


miss-e

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen kan gi meg noen råd om gode hundebøker (spesielt bøker for helt nybegynnere). Synes det er greit og lese litt bøker i tillegg til å finne info på nettet.

Hva anbefaler dere og hva anbefaler dere ikke?

Har nettopp fått min første valp, så jeg har ikke så veldig peiling på hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gratuelerer med hund :P

Jeg har lest to bøker om hunder og anbefaler begge. Den ene er mer hvordan hunden er og hva tegnene hans betyr. "på talefot med hunden" av Turid Rugaas, også er det en bok med litt tips og triks for å ha hund. "Valpeskolen" av Gwen Bailey. Jeg liker hvertfall begge disse bøkene. Men det er utrolig mange gode tips man kan få her inne også. Lykke til og god jul!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene dere to! :P

Da skal jeg se hva jeg finner i bokhandelen her. Kjøpte ei bok som heter "ikke skyt hunden!" av Karen Pryor, som jeg driver å leser for tiden, vet ikke om den er bra eller ikke men den var den eneste de hadde på dyrebutikken her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode bøker. Holder på med noen nå. Men jeg anbefaler Du er sjefen av Nordenstam og Din hund av Jærverud.

Dårlige bøker vil jeg vel kanskje ikke kalle det, men turid rugaas har skrevet noen som ikke falt i smak hos meg. (Bortsett fra dempende signaler) Men jeg anbefaler å lese alle fordet så får du et videre spekter på ting og kan finne ut det du syns høres greit ut, og hva som passer deg.

Førstehjelpsbok og bok om raser er også veldig kjekt å få med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode eller dårlige hundebøker, vel...dette er en smakssak, og har mye med hvilken innlæringsmetode man vil bruke på hunden sin. Jeg anbefaler deg å lese litt om de forskjellige metodene å trene hund på: Klikkertrening, Nordenstam, Järverud osv ...

Jeg synes at "Hundens beste venn" av Rune Fjellanger, Per Jostein Matre og Rita Kylling er en veldig god bok for nybegynnere. Ellers har jeg hatt veldig mye glede av "Klikkertrening for din hund" av Morten Egtvedt og Cecilie Køste. Og jeg har hørt masse positivt om bøkene til Turid Rugaas og Karen Pryor("Ikke skyt hunden" er på en måte klikkertrenernes bibel.)

Lykke til med valp! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...