Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundebøker


miss-e

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen kan gi meg noen råd om gode hundebøker (spesielt bøker for helt nybegynnere). Synes det er greit og lese litt bøker i tillegg til å finne info på nettet.

Hva anbefaler dere og hva anbefaler dere ikke?

Har nettopp fått min første valp, så jeg har ikke så veldig peiling på hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gratuelerer med hund :P

Jeg har lest to bøker om hunder og anbefaler begge. Den ene er mer hvordan hunden er og hva tegnene hans betyr. "på talefot med hunden" av Turid Rugaas, også er det en bok med litt tips og triks for å ha hund. "Valpeskolen" av Gwen Bailey. Jeg liker hvertfall begge disse bøkene. Men det er utrolig mange gode tips man kan få her inne også. Lykke til og god jul!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene dere to! :P

Da skal jeg se hva jeg finner i bokhandelen her. Kjøpte ei bok som heter "ikke skyt hunden!" av Karen Pryor, som jeg driver å leser for tiden, vet ikke om den er bra eller ikke men den var den eneste de hadde på dyrebutikken her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode bøker. Holder på med noen nå. Men jeg anbefaler Du er sjefen av Nordenstam og Din hund av Jærverud.

Dårlige bøker vil jeg vel kanskje ikke kalle det, men turid rugaas har skrevet noen som ikke falt i smak hos meg. (Bortsett fra dempende signaler) Men jeg anbefaler å lese alle fordet så får du et videre spekter på ting og kan finne ut det du syns høres greit ut, og hva som passer deg.

Førstehjelpsbok og bok om raser er også veldig kjekt å få med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode eller dårlige hundebøker, vel...dette er en smakssak, og har mye med hvilken innlæringsmetode man vil bruke på hunden sin. Jeg anbefaler deg å lese litt om de forskjellige metodene å trene hund på: Klikkertrening, Nordenstam, Järverud osv ...

Jeg synes at "Hundens beste venn" av Rune Fjellanger, Per Jostein Matre og Rita Kylling er en veldig god bok for nybegynnere. Ellers har jeg hatt veldig mye glede av "Klikkertrening for din hund" av Morten Egtvedt og Cecilie Køste. Og jeg har hørt masse positivt om bøkene til Turid Rugaas og Karen Pryor("Ikke skyt hunden" er på en måte klikkertrenernes bibel.)

Lykke til med valp! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
    • Du kan prøve Kim Salomonsen på facebook. Det er den eneste oppdretteren av rasen i Norge. Det er en litt større rase i Sverige.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...