Gå til innhold
Hundesonen.no

Varmt og dårlig kondis

Ingvild

Recommended Posts

Tror det er en kombinasjon av begge deler. Vi gikk en times tur i stad, og Tinka la seg rett ned på fortauet tre ganger. Der lå hun og peste, og jeg fikk henne ikke med meg før jeg begynte å løpe. En time! Vi gikk i en time! Late dyret mitt som er utslått når det er 23 grader ute i skyggen. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

desverre så holder det jo ike å bare gå tur på kvelden for de hundene da, de skal jo gjerne ut en to,tre, fire ganger om dagen... kanskje du må begynne å lufte henne sånn 06.00 på morgenen?

det holder fint for min hund skal jeg si deg. Lang tur om kvelden, om dagen blir det bare tisseturer og lunting rundt i hagen.

Hvorfor skulle ikke det holde??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

desverre så holder det jo ike å bare gå tur på kvelden for de hundene da, de skal jo gjerne ut en to,tre, fire ganger om dagen... kanskje du må begynne å lufte henne sånn 06.00 på morgenen?

Hva i all verden er det du mener? Varme = nedsatt aktivitet = mindre mattinntak = mindre energi.

Ergo hundene blir mer slappe, ikke alle, men de aller aller fleste. Så de trenger ikke å løpe rundt i to timer for å ha det bra i varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter tissetur på morgenen (øhøm) og en til to timer i åtte-nitida + en liten luftetur før eier går og legger seg holder i lange baner. Hundene er slappere på sommeren, og dessuten er de fleste fleksible nok til å få komme ut på langtur på kvelden.

Tinka er egentlig død hele dagen hun, når det er så varmt, men jeg måtte jo absolutt tvinge henne med på tur for å sjekke hvor mye hun orket å gå. Så skal vi ut en tur igjen om et par timer tenker jeg, når det har blitt litt "kaldere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diego er faktisk veldig aktiv i varmen..

Det har vært 25 grader i skyggen i dag.. (Tror jeg)

Og Diego har løpt som en tulling i hagen og etterpå

så gikk jeg tur med han.. (4 tiden *varmt*)

Gikk opp enn lang bakke.. Jeg holdt på å smelte vekk, mens

Diego traver opp bakken som ingenting..

Herregud tenker jeg.. Merkelig hund det der..

Han har jo den enorme pelsmengden, også blir han ikke påvirket av

det seriøst varme været.. Og når vi var oppe på

turområdet så sitter jeg og peser mens han løper rundt og kikker på ting og vil at vi skal gå videre..

Så går vi hjem igjen, han enda travende..

Ja,ja.. Vet jeg iallefall at han ikke er lat.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LiLi er også litt lat i varmen :D I alle fall når vi har gått en stund, da legger hun seg gjerne ned, midt på karl john for eksempel :P Men hun er egentlig ikke så veldig påvirket. Hun har jo ikke akkurt så mye pels nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får kommentere meg selv da, siden alle andre gjorde det :oops: :wink: Vel altså, tror ikke jeg leste helt eller noe sånt, fordi jeg forsto det sånn at du Bare tok hunden med ut på kvelden :oops: for regner liksom "tissetur" for tur å jeg da... så jeg trodde du mente at du Bare tok med hunden ut på tur En gang, og det var den tisseturturen den fikk... altså at den ikke ble tatt med på tisseturer ellers! var det jeg trodde du mente :oops: :oops: :oops: men sånn var det jo ikke!!! du tok den jo ut på tissetur en gang i blandt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, jeg har brukt silver shade-dekken til hest om sommeren, og min erfaring er positiv. Materialet reflekterer sollys godt og bidrar til å holde hesten kjøligere, spesielt på veldig varme dager. Det gir også en viss beskyttelse mot insekter, selv om det ikke erstatter et eget fluedekken. Det er viktig å velge riktig størrelse og sikre at det sitter godt, slik at det ikke gnager. Jeg opplevde at hesten virket mer komfortabel, særlig under opphold på beite i solsteiken.
    • Lyden av ordet diary..  Vurderte i går å oppdatere om suksessen med ris, havregrøt, gulrot og brokkoli mos, ren kyllingfilet og egg, med en gradvis reintrodusering av tørrfor. Etter 2x kakao kunstverk av perfekt konsistens, som bare var å plukke fra gresset uten any smear, så det ut som en suksess, og Ede fikk V&H blandet med litt gulrotmos til kvelds. I morges viste det seg at jeg var litt snar med å trekke konklusjoner i går, og min vurderingsevne før morgenkaffe er heller ikke noe å skryte av. Det første som kom ut var fint, så jeg avfeide den siste klatten med softis som ingenting. ..og jeg glemte å tenke på at Ede ikke har fått intimbarbering på en stund. Rævskjegget hadde rukket gro nok til å kunne forveksles med ansiktet på en nykonvertert islamist, noe jeg smertelig ble gjort oppmerksom på da jeg noen timer senere måtte tørke stumpen hans fra en ladning med viskositet lik brun kjøttkakesaus ved 278°K. Det som først så ut som en grei tørkejobb viste seg å være det verste tilfellet av danglebær jeg ikke har hørt om før. Ord kan vanskelig beskrive den følgende halvtimen.  Det ble tørket og vasket og lugget i det nyanlagte talibanskjegget uten antydning til å nærme seg måloppnåelse. Ede begynte bli sår i stumpen og protesterte mot behandlingen, men forstod alvoret i situasjonen og samarbeidet tålmodig for å la meg prøve fikse problemet med dobbel effileringssaks, noe som heller ikke var noen quick fix. Vurderer begynne kalle ham Harald nå, etter Harald Hårfagre. Etter at effileringssaksen hadde gjort hva den kunne, så var det fortsatt en absurd mengde småsmuler av brun sement stuck i fløyelen rundt kaviarstjerna på den heltemodige pompen. Å finne frem sjampoen hadde liknende effekt på Ede som på røverne i Kardemommeby. Den heltemodige roen og tålmodigheten slo over i engstelse og han ville ikke samarbeide mer. Fordi han er hjernevasket fra barnsben til å forbinde dusjen med mat, så gikk han allikevel med på å la meg lukke døren bak ham, i håp om lysere tider, men forstod han var fanget i en felle øyeblikket etter, da jeg skrudde på dusjen uten at det luktet mat der inne. Ikke tale om at han ville gå med på det der. Han er for stor til å kunne tvinges nå, så å få den stumpen der inn over kantene på dusjsonen var det bare å glemme. Løsningen ble å massere inn sjampoen midt på gulvet og omstendelig vaske den ut igjen med vaskekluter og håndklær i flertall, mens han benyttet anledningen til å styrketrene muskulaturen rundt halefestet for å være bedre rustet til fremtidige konflikter av samme art.  Da det begynte vibrere truende i halsbåndet var jobben heldigvis gjort.  Nå som veslefjeset er rent og pent og utenfor PSTs søkelys, så er neste oppgave på tapetet å overbevise Harald om at det å stå stille med halen hevet mens jeg romsterer rundt analåpningen hans med en oppladbar, vibrerende, rosa plastdings er nødvendig for å gjøre neste tømming av belgen til en mindre traumatisk opplevelse for oss begge. ..med gulrot- og havregrøt som "lokkemiddel". Godt han ikke kan skrive Finn-annonser for omplassering eller ringe Dyrebeskyttelsen selv. 
    • Jeg tror nok forslaget var å få ny hund umiddelbart etter du har mistet den du har, ikke før. Det er fordeler og ulemper. Og ikke minst, folk er forskjellige.  Nå kan ikke jeg få ny hund pga. sykdom, men selv om jeg hadde kunnet det hadde jeg nok brukt god tid før neste kom i hus. Nå er det to år(!) siden vi mistet våre, og jeg kjenner jeg er mentalt klar for en ny hund. Men for min del sier helsa nei da, så det blir ikke med det første. Uansett tenker jeg det viktigste er å sette pris på den tiden man har, og ta vare på minnene når de er borte.
    • Tankk. Skal sjekke Librela. Når det gjelder ny hund så har jeg faktisk fått det forslaget av en del. Men hu blir sjalu på andre hunder hvis jeg er for "overstrømmende" så det blir evt om lenge til.
    • Fin tradisjon! Har ikke pleid å sette noen spesielle mål for hundeholdet, men kanskje det kan hjelpe på motivasjonen for ulike ting. Så, her er mine ikke så ambisiøse mål for resten av 2025 (om enn litt sent, hehe): - Har en del hundebøker liggende som jeg gjerne vil komme gjennom. Jeg leser igrunn lite bøker generelt, så blir ganske fornøyd hvis jeg kommer gjennom 2 i løpet av de neste 5 månedene - Sydney har muligens ikke så altfor lenge igjen, så hovedmålet blir å gi henne en så god pensjonisttilværelse som mulig og gjøre mitt beste for å holde henne i god helse.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...