Gå til innhold
Hundesonen.no

Varmt og dårlig kondis

Ingvild

Recommended Posts

Tror det er en kombinasjon av begge deler. Vi gikk en times tur i stad, og Tinka la seg rett ned på fortauet tre ganger. Der lå hun og peste, og jeg fikk henne ikke med meg før jeg begynte å løpe. En time! Vi gikk i en time! Late dyret mitt som er utslått når det er 23 grader ute i skyggen. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

desverre så holder det jo ike å bare gå tur på kvelden for de hundene da, de skal jo gjerne ut en to,tre, fire ganger om dagen... kanskje du må begynne å lufte henne sånn 06.00 på morgenen?

det holder fint for min hund skal jeg si deg. Lang tur om kvelden, om dagen blir det bare tisseturer og lunting rundt i hagen.

Hvorfor skulle ikke det holde??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

desverre så holder det jo ike å bare gå tur på kvelden for de hundene da, de skal jo gjerne ut en to,tre, fire ganger om dagen... kanskje du må begynne å lufte henne sånn 06.00 på morgenen?

Hva i all verden er det du mener? Varme = nedsatt aktivitet = mindre mattinntak = mindre energi.

Ergo hundene blir mer slappe, ikke alle, men de aller aller fleste. Så de trenger ikke å løpe rundt i to timer for å ha det bra i varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter tissetur på morgenen (øhøm) og en til to timer i åtte-nitida + en liten luftetur før eier går og legger seg holder i lange baner. Hundene er slappere på sommeren, og dessuten er de fleste fleksible nok til å få komme ut på langtur på kvelden.

Tinka er egentlig død hele dagen hun, når det er så varmt, men jeg måtte jo absolutt tvinge henne med på tur for å sjekke hvor mye hun orket å gå. Så skal vi ut en tur igjen om et par timer tenker jeg, når det har blitt litt "kaldere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diego er faktisk veldig aktiv i varmen..

Det har vært 25 grader i skyggen i dag.. (Tror jeg)

Og Diego har løpt som en tulling i hagen og etterpå

så gikk jeg tur med han.. (4 tiden *varmt*)

Gikk opp enn lang bakke.. Jeg holdt på å smelte vekk, mens

Diego traver opp bakken som ingenting..

Herregud tenker jeg.. Merkelig hund det der..

Han har jo den enorme pelsmengden, også blir han ikke påvirket av

det seriøst varme været.. Og når vi var oppe på

turområdet så sitter jeg og peser mens han løper rundt og kikker på ting og vil at vi skal gå videre..

Så går vi hjem igjen, han enda travende..

Ja,ja.. Vet jeg iallefall at han ikke er lat.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LiLi er også litt lat i varmen :D I alle fall når vi har gått en stund, da legger hun seg gjerne ned, midt på karl john for eksempel :P Men hun er egentlig ikke så veldig påvirket. Hun har jo ikke akkurt så mye pels nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får kommentere meg selv da, siden alle andre gjorde det :oops: :wink: Vel altså, tror ikke jeg leste helt eller noe sånt, fordi jeg forsto det sånn at du Bare tok hunden med ut på kvelden :oops: for regner liksom "tissetur" for tur å jeg da... så jeg trodde du mente at du Bare tok med hunden ut på tur En gang, og det var den tisseturturen den fikk... altså at den ikke ble tatt med på tisseturer ellers! var det jeg trodde du mente :oops: :oops: :oops: men sånn var det jo ikke!!! du tok den jo ut på tissetur en gang i blandt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...