Gå til innhold
Hundesonen.no

hva er forskjellen mellom gordon,irsk og engelsk setter?


dorab01

Recommended Posts

Hei

Hva er egntlig forskjell mellom de tre setter rasen?? Har lurt på dette kjempe lenge i og med at jeg ikke kjenner noen med settere og aldri opplever dem sammen slik at jeg eventuellt kunne ha spurt de eierne om det. Så er det bare fargen eller er det noe mer også? venter spent på svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok fargen som er den største forskjellen idag. Det er nok større variasjon innen hver av de tre rasene en det er mellom de tre.

Tidligere var vel gordonsetteren en større og kraftigere hund som var bedre egenet til jakt i skogen. Engelsksetteren var en hund som var best egnet til høyfjellsjakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere var vel gordonsetteren en større og kraftigere hund som var bedre egenet til jakt i skogen.

Det står vel gjerne i hundebøker fremdeles - ironisk nok, når de fleste grdon settere jeg ser i dag er mer pinglete enn min whippettispe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vel gjerne i hundebøker fremdeles - ironisk nok, når de fleste grdon settere jeg ser i dag er mer pinglete enn min whippettispe!

Det gjør nok det ja men som du sier så stemmer ikke dette idag. Det finnes fremdeles noen av den gamle typen men det er slett ikke noen regel. Flere av dagens gordonhanner er faktisk spinklere og mindre enn de tispene som var for noen år siden.

Derfor mener jeg att det idag er veldig liten forskjell mellom de tre rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg kan bare prøve og svare ut i fra min erfaring i hvert fall.

Jeg har hatt både irsk(den røde typen) og gordon setter, men ikke engelsk setter. Dog har jeg hatt(og har) venner med engelsk setter. Mitt inntrykk er at GS og IS er kraftigere enn ES, men at GSen har blitt litt mer "pinglete" de senere årene. Gamletispen(GS) min var kanskje ikke den perfekte utstillingshund, men hun var litt mer av den gamle litt kraftigere typen.

Irsk setteren er stort sett større og kraftigere enn de andre mener jeg. Nå har jeg en middels høy(62 cm, maks er vel 66-67?) og kraftig bygget hannhund som foreløpig er 10 mnd og veier 27-28 kg(og er absolutt ikke overvektig), mens man gjerne ser godt voksne ES hannhunder på i overkant av 20(men ingen regel uten unntak). Pelsen til irsk setteren er generelt mindre flokete/filtaktig enn gordon setteren sin.. Mens noen gordon settere i blant ser ut som pudler og kommer hjem med halve skogen i pelsen så er IS-pelsen en tanke mer "stri" og mer lettstelt.

Når det gjelder gemytt så er det vel like store forskjeller mellom individene i rasen som mellom rasene, men har følelsen av at ESen kan være en tanke mer vimsete og hyper?

timonen.jpgtimontara.jpg

IS og GS, begge av jakthundtype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til orientering - vår ES hann er 61 cm. høy og veier mellom 25 og 26 kg. Broren er 63 cm. og 27 kg. Maks høyde her i Norge er 64 cm. på hannhunder. Fargevarianter - hvit/orange, hvit/lever ( sjelden i Norge ), hvit/brun, hvit/gul, hvit/sort, orange belton, blue belton, yellow belton og tricolor.

freddie_krokstad.jpg

Vil også gjerne legge til at dette med å være vimsete nok også er individuellt.... De fleste settere blir nok urolige hvis de ikke får nok aktiviteter og får brukt kroppen sin vil jeg tro. Vi har fire i hus og de er mye inne vinterstid uten at vi har problemer av den grunn. Ofte merker vi ikke at de er der engang - da ligger de i hver sin seng og sover.. Veldig sosiale og trivelige de fleste ES, noe de er kjent for. Går veldig godt med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Når det gjelder dette med at "gordonsetteren blir bare mindre og mindre" så traff jeg den fullvoksne GS tispen til noen bekjente her om dagen. Den var virkelig liten! 15-16 kg, utrolig lite hode og ben som mest minnet om en dachs'! Det så ut som en dverg-GS, rett og slett! Den skulle forøvrig brukes i avl, så det kommer nok flere dverger der :D Hadde aldri trodd at den var utvokst om ikke de hadde sagt det til meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...