Gå til innhold
Hundesonen.no

Triks


Wheaten terrier

Recommended Posts

Kan hunden dine noen triks? Hvordan lærte du den det?

Tjorven har lært seg å stå på to på kommando, da tok jeg en brødskorpe med leverpostei og hvis hun ikke ville reise seg på to for å få tak i den, tok jeg tak i forbeina hennes og løftet dem opp...

Gjør alt for litt mat vettu... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste jeg lærte Tinka var å klaske - altså high five. Klikket for å gi labb (noe hun gjorde av seg selv med en gang jeg begynte på den treningsøkta), etter tre klikk på vanlig gi labb ville jeg bare ha de høyeste - altså klikket jeg bare på de høyeste - og til slutt var alle sammen så høye som jeg ville ha dem. Så da satte jeg på kommando. Hele greia - fra vi begynte til hun kunne det på kommando - tok maks ti minutter. Klikkertrening er effektivt! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min kan maange triks. Sitte bamse, knele, spille dø, rulle rundt, holde godbit på snuten /og i munnen, stå på to, ta av lokket på kaserollen, sette det på igjen, hente ting, finne ting osv. Mange forskjellige ting :P Ho tar ting veldig fort og lett, såd et kommer mer an på oss som trener ho.

Jeg har ikke lært ho gi labb, for det kan bli en irriterende uting. Så slipper det. Vil heller ikke lære ho å bjeffe (gi hals) For vil ikke lære ho noe som er uønsket.

Jeg vil lære ho å krype og være flau. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tassen kan ikke så mange triks enda.. sitt, gi labb, andre labben, på to, gi suss(angrer på at jeg lærte han det:P), ligg, rull rundt, finn pus( jage katter ut av hagen, skader dem aldri selsagt.. kattene kommer ikke inn i hagen vår hvertfall:P), kom og gå fint.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan jo hverdagslydighet som apport og alt det der, men det tar jeg ikke med under triks:-)

- sitte bamse

- nuss

- rulle rundt

- touch

- krype

- bukke

- snurre rundt

- slalom mellom beina (når jeg står stille OG går fremover)

- vinke med høyre labb

- vinke med venstre

- gi høyre labb

- gi venstre labb

- gå og legg deg (der jeg peker)

- finn buret

- finn klikkeren

- finn mobilen min *flau*

- finn kurven

- gå fri v/foten baklengs

- åpne kjøleskapet

- hente brus i kjøleskapet

- lukke kjøleskapet

- ta inn og ut klær av vaskemaskinen

- kaste ting i bosset

- slå på stereoanlegget

- slå på vannet i springen

- trekke i snoren på do

- slå av tv´en

- gå ut (går vel under fremadsending)

- gå tur med andre hunder

- hente andre hunder

- hente altjeg peker på

- hente tøfler

- vanne blomstene med hageslangen

og mye, mye, mye, mye mer jeg ikke kommer på i farta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan jo hverdagslydighet som apport og alt det der, men det tar jeg ikke med under triks:-)

- sitte bamse

- nuss

- rulle rundt

- touch

- krype

- bukke

- snurre rundt

- slalom mellom beina (når jeg står stille OG går fremover)

- vinke med høyre labb

- vinke med venstre

- gi høyre labb

- gi venstre labb

- gå og legg deg (der jeg peker)

- finn buret

- finn klikkeren

- finn mobilen min *flau*

- finn kurven

- gå fri v/foten baklengs

- åpne kjøleskapet

- hente brus i kjøleskapet

- lukke kjøleskapet

- ta inn og ut klær av vaskemaskinen

- kaste ting i bosset

- slå på stereoanlegget

- slå på vannet i springen

- trekke i snoren på do

- slå av tv´en

- gå ut (går vel under fremadsending)

- gå tur med andre hunder

- hente andre hunder

- hente altjeg peker på

- hente tøfler

- vanne blomstene med hageslangen

og mye, mye, mye, mye mer jeg ikke kommer på i farta...

Det var jo litt av en liste da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha...

Musematte:

Jeg har lært Cita at hun skal røre musematten med labben (du kan jo hvis du vil lære den å røre den med snuta, sitte seg på den, dekke osv)... Men den lærte jeg inn fremadsending, ta av og på lyset, lukke skuffer, dører osv... Jeg tok rett og slett bare musematta (klikket musematten i en liten bit... og evt teit bakpå) og satte den på lysbryteren. Uten å si et ord hoppet Cita opp og rørte den med labben. Etter mange slike forstod hun i alle situasjoner at det å røre musematten på lysbryteren var det hun fikk klikk - godbit av. Så kjørte jeg en test ved å fjerne musematten på lysbryteren. Jeg stod vedsiden av bryteren uten å si et ord. Cita tilbød meg masse rare atferder, men så stoppet hun opp og tenkte seg om. Så prøvde hun å hoppe opp og røre selveste lysbryteren (uten musematten!) med labben. Da klikket jeg og gav jackpot. Nå er hun en klikkerklok hun og fatter raskere poenget med at hun skal bruke labben på stedet/tingen jeg først hadde musematten, hvis du skjønner :wink: Samme fremgangsmåte på de andre øvelsene jeg nevnte.

Targetstick: Er en slags pinne.. Du kan bruke hva som helst, også fingerer din dersom du vil... (jeg bruker ofte fingeren min som "targetstick" og håndflaten som "musematte"). Du lærer hunden å røre tuppen av targetsticken med snuta (eller labben, men jeg lærte med snuten)... Så bruker du den til det samme som musematten... Men med denne sticken kan du også lære mye mer. Hunden har allerede lært å røre sticken med snuta. Da vil den følge etter sticken hver gang du tar den fram. Lær den å følge etter enten den må hoppe, bøye seg ned, må stikke hodet inn i vaskemaskinen osv... Noen har fått en katt til å gå en hel agilitybane med en slik stick, fordi katten føler etter den. Med denne sticken har jeg lært Cita narkotikasøk, å ta SOR prøven, krype, hente vann i bekken (jeg lærer henne å følge etter sticken SAMTIDIG som hun har noe i munnen), kaste ting i søpla, ta ut og inn av vaskemaskinen osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Gi labb

-Gi venstre labb

-gi høyre labb

-danse (jeg sier danse og hun snurrer mange ganger rundt)

-Sitte bamse

-opp på to (opp på bakbeina)

-sitt

-dekk

-bli

-stå

-vinke hadet (når hun vil :D )

-Sitt fra avstand (jeg står langt vekke og gir henne komando)

-Dekk fra avstand

-kom (løper mot meg) bli (stopper opp med en gang)

-Stå roligt mens jeg går rundt henne (utstillings stilling)

-innkalling :P

-På plass (kaller de ikke det "fri ved foten" på lp språk? :P )

-Ligge død (jeg sier pang og hun "dør")

-Rulle rundt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, hunden din kan mye da! Er det lettere å lære slike ting med klikker eller går det på andre metoder også?

Det er lettest å lære inn slike ting med klikker, for da kan man fortelle hunden akkurat når den gjør noe bra, og belønne det etterpå. Det er f.eks. vanskelig å gi hunden en godbit mens den går med en kopp vann i munnen og følger etter targetsticken. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uten tvil lettest å gjøre det med klikker på en hund som er vant til å trenes med klikker. Den vet nemlig hva den får godbit for, når den får godbiten etter at øvelsen er avsluttet. Gir du godbiten etter at hunden har sluppet koppen uten at du har klikket for at den bære koppen kobler ikke hunden sammen de to tingene. Da tror den at den får belønning for å ikke bære koppen. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på å begynne å bruke klikker flere ganger fordi at jeg tror Yrja hadde syntes det var mer morro. Men det jeg lurer på er: Mange steder har jeg hørt at man må gi godbit etter hvert klikk, "klikk - godbit, klikk - godbit". Mens andre steder har jeg hørt at man klikker og gir godbit inni mellom. Hva er riktig? Har lyst til å prøve noe nytt med Yrja fordi at hun ikke er så motivert til å trene. Men jeg har ikke lyst til å være avhengig av godbit til alle døgnets tider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal gi belønning etter hvert klikk. Det være seg godbiter, leker, kos eller hva det nå er som hunden din liker. Etterhvert kan man dabbe litt av på både belønning og klikking, men i starten skal du alltid gi belønning når du har klikket, selv om du ikke mente det. Dette er fordi hunden skal vite at den alltid får noe bra når det blir klikket, sånn at den er sikker på at den får belønningen sin etter at øvelsen er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...