Gå til innhold
Hundesonen.no

Å ha nymfeparakitt løs på rommet


Benedicte

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med å ha nymfeparakitt på rommet? Jeg tenker at fuglen må være i bur om natten, og nymfeparakitter kan jo skravle en del. Er de som oftest stille om natten, eller kan jeg risikere å ikke få sove i det hele tatt?

Jeg skal ha et veldig stort bur, men har ikke samvittighet til å la den bo inni der. Så om jeg skal ha en nymfeparakitt, så må den ha mulighet til å fly rundt på rommet mitt på dagtid. Oppstår det ofte problemer med det? Jeg tenker på at fuglen kanskje vil rive ned alt som står på hyllene mine, at den har mulighet for å skade seg osv.

Jeg har jo også to hunder som jeg ofte har på rommet, men blir jeg mest sannsynlig nødt til å ta fuglen inn igjen i buret når hundene er der? Jeg har ikke tenkt å forlate fuglen og hundene alene, men det er jo ganske stor sannsynlighet for at de vil gå hverandre på nervene om fuglen er løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med å ha nymfeparakitt på rommet? Jeg tenker at fuglen må være i bur om natten, og nymfeparakitter kan jo skravle en del. Er de som oftest stille om natten, eller kan jeg risikere å ikke få sove i det hele tatt?

Jeg skal ha et veldig stort bur, men har ikke samvittighet til å la den bo inni der. Så om jeg skal ha en nymfeparakitt, så må den ha mulighet til å fly rundt på rommet mitt på dagtid. Oppstår det ofte problemer med det? Jeg tenker på at fuglen kanskje vil rive ned alt som står på hyllene mine, at den har mulighet for å skade seg osv.

Jeg har jo også to hunder som jeg ofte har på rommet, men blir jeg mest sannsynlig nødt til å ta fuglen inn igjen i buret når hundene er der? Jeg har ikke tenkt å forlate fuglen og hundene alene, men det er jo ganske stor sannsynlighet for at de vil gå hverandre på nervene om fuglen er løs.

Da vi hadde nymfeparakitt var den alltid fri til å fly hvor den ville! Bortsett fra at den syntes at natten var slutt sånn i sekstiden om morgenen, var det aldri noe problem. De skravler mye, ja. Hvis jeg tok meg den frihet og sove litt på sofaen, trippet fuglen opp og nappet meg i huden på halsen, når det ble for kjedelig :lol: .

Blomster og noen bøker ble rimelig flistete og de skiter jo der de er...., men det er noen sosiale og koselige fugler. Hundene (hadde ikke tollere da, nei :rolleyes: ) skjønte fort hvem som var den nye sjefen og lot fjerkreet sitte på hodet og pille i seg i øra. Lette å temme var de òg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
  • 3 weeks later...

For det første; skaff deg to nymfeparakitter! Nymfer er flokkfugler og pardannende, og å ha en enslig fugl, særlig inne på et eget rom, er en tragisk tilværelse for en fugl..

For det andre; så er det flott! at du syns det er galt å ha fuglen sittende i bur hele tiden, alt for mange fugler sitter i "fengsel" på livstid, uten mulighet til å røre på seg.

Alle fugler griser en hel del, så du bør være forberedt på å koste opp/støvsuge daglig. Det kommer ikke så helt lite fjær, støv og frøskall og skit fra fugler.

Alle papegyefugler er "gnagere" i større eller mindre grad, vær forberdet på det! Bøker, blader og planter er populære ;) Noe av gnageiveren kan du dempe med å la fuglene ha stadig tilgang til friske kvister og greiner å gnage på. Men uansett må man regne med å få ødelagt en del.

Skal man sove i samme rom som fuglene(anbefales ikke, hvordan skal du lufte f.eks.?) bør man være A-menneske.. :icon_cry:

Når det gjelder hund og fugl; det kommer nok an på hundene og på deg. Noen hunder vil nok greit godta at fuglene "tilhører huset" mens andre vil bare se en flyvende godbit! :D Du bør i alle fall følge godt med på hundens reaksjon en stund, før du snur ryggen til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

om noen vil ha nymfeparakitt ta kontakt med meg, jeg har tre stk, ( strengt talt samboeren min sine) men han tar seg ikke av de, og jeg har ikke skaffet meg fugl og er ikke mega keen på å stelle for de ( selvom jeg gjør det)

derfor gir jeg vekk de tre med bur, ta kontakt om interesse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Herregud så innmari søøøt! 😍
    • Etter noen dager på kortisonsalve og rensing av labbene er han ganske fin. Så det var nok det her eksemet som var grusomt for han
    • 10 uker gammel i dag ☺️ Hatt han i 2 uker nå. Han virker som en trygg og fin kar. I starten bjeffet han av og til på andre hunder og mennesker på avstand, men det har jeg ikke sett på en stund. Vi har startet hjemme alene treningen, og han har vært alene hjemme, men med selskap av min mor sin hund, i nesten 3 timer, mens jeg har tatt en tur innom kontoret. Første dagen gikk det veldig bra. Dag 2 ble det litt uling like før jeg skulle dra hjem. Håper ikke det blir en vane.    Vi har startet å trene litt, og nå snurrer han rundt seg selv ☺️ Jobber mer å generalisere det. Vi har også startet å trene litt sitt. Her har vi ikke lagt på kommando enda. 
    • Jeg ser dette er en tråd som er noen år gammel, men jeg har litt av det samme problemet med min Labrador på 1 år. Han elsker å spise pinner.. Fant du noen løsning på problemet @trill? Jeg merker meg at min muligens gjør det både som en Overslagshandling når han får raptus ute, og når han kjeder seg i camp/på pauser.. Vi er på kurs en dag i uka og har diverse mentaltrening, men det er mulig det ikke er nok for han. Uansett interessert i å høre hvordan det har gått med dere!
×
×
  • Opprett ny...