Gå til innhold
Hundesonen.no

Å ha nymfeparakitt løs på rommet


Benedicte

Recommended Posts

Skrevet

Er det noen som har erfaring med å ha nymfeparakitt på rommet? Jeg tenker at fuglen må være i bur om natten, og nymfeparakitter kan jo skravle en del. Er de som oftest stille om natten, eller kan jeg risikere å ikke få sove i det hele tatt?

Jeg skal ha et veldig stort bur, men har ikke samvittighet til å la den bo inni der. Så om jeg skal ha en nymfeparakitt, så må den ha mulighet til å fly rundt på rommet mitt på dagtid. Oppstår det ofte problemer med det? Jeg tenker på at fuglen kanskje vil rive ned alt som står på hyllene mine, at den har mulighet for å skade seg osv.

Jeg har jo også to hunder som jeg ofte har på rommet, men blir jeg mest sannsynlig nødt til å ta fuglen inn igjen i buret når hundene er der? Jeg har ikke tenkt å forlate fuglen og hundene alene, men det er jo ganske stor sannsynlighet for at de vil gå hverandre på nervene om fuglen er løs.

Skrevet
Er det noen som har erfaring med å ha nymfeparakitt på rommet? Jeg tenker at fuglen må være i bur om natten, og nymfeparakitter kan jo skravle en del. Er de som oftest stille om natten, eller kan jeg risikere å ikke få sove i det hele tatt?

Jeg skal ha et veldig stort bur, men har ikke samvittighet til å la den bo inni der. Så om jeg skal ha en nymfeparakitt, så må den ha mulighet til å fly rundt på rommet mitt på dagtid. Oppstår det ofte problemer med det? Jeg tenker på at fuglen kanskje vil rive ned alt som står på hyllene mine, at den har mulighet for å skade seg osv.

Jeg har jo også to hunder som jeg ofte har på rommet, men blir jeg mest sannsynlig nødt til å ta fuglen inn igjen i buret når hundene er der? Jeg har ikke tenkt å forlate fuglen og hundene alene, men det er jo ganske stor sannsynlighet for at de vil gå hverandre på nervene om fuglen er løs.

Da vi hadde nymfeparakitt var den alltid fri til å fly hvor den ville! Bortsett fra at den syntes at natten var slutt sånn i sekstiden om morgenen, var det aldri noe problem. De skravler mye, ja. Hvis jeg tok meg den frihet og sove litt på sofaen, trippet fuglen opp og nappet meg i huden på halsen, når det ble for kjedelig :lol: .

Blomster og noen bøker ble rimelig flistete og de skiter jo der de er...., men det er noen sosiale og koselige fugler. Hundene (hadde ikke tollere da, nei :rolleyes: ) skjønte fort hvem som var den nye sjefen og lot fjerkreet sitte på hodet og pille i seg i øra. Lette å temme var de òg!

  • 5 months later...
  • 3 weeks later...
Skrevet

For det første; skaff deg to nymfeparakitter! Nymfer er flokkfugler og pardannende, og å ha en enslig fugl, særlig inne på et eget rom, er en tragisk tilværelse for en fugl..

For det andre; så er det flott! at du syns det er galt å ha fuglen sittende i bur hele tiden, alt for mange fugler sitter i "fengsel" på livstid, uten mulighet til å røre på seg.

Alle fugler griser en hel del, så du bør være forberedt på å koste opp/støvsuge daglig. Det kommer ikke så helt lite fjær, støv og frøskall og skit fra fugler.

Alle papegyefugler er "gnagere" i større eller mindre grad, vær forberdet på det! Bøker, blader og planter er populære ;) Noe av gnageiveren kan du dempe med å la fuglene ha stadig tilgang til friske kvister og greiner å gnage på. Men uansett må man regne med å få ødelagt en del.

Skal man sove i samme rom som fuglene(anbefales ikke, hvordan skal du lufte f.eks.?) bør man være A-menneske.. :icon_cry:

Når det gjelder hund og fugl; det kommer nok an på hundene og på deg. Noen hunder vil nok greit godta at fuglene "tilhører huset" mens andre vil bare se en flyvende godbit! :D Du bør i alle fall følge godt med på hundens reaksjon en stund, før du snur ryggen til..

  • 4 months later...
Skrevet

om noen vil ha nymfeparakitt ta kontakt med meg, jeg har tre stk, ( strengt talt samboeren min sine) men han tar seg ikke av de, og jeg har ikke skaffet meg fugl og er ikke mega keen på å stelle for de ( selvom jeg gjør det)

derfor gir jeg vekk de tre med bur, ta kontakt om interesse!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...