Gå til innhold
Hundesonen.no

Grand danois


Rosin

Recommended Posts

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Jeg tror du bør sette deg litt mer inn i ulike begreper, så blir det kanskje ikke misforståelser.

Med vokterhunder (som ordner opp selv), vakthunder (varsler eier med bjeffing og sier fra til skurken at han er sett) og dessuten også hva slags egenskaper som disse hundene har.

INGEN ønsker hunder som tar slike initiativ, heller ikke politiet - de vil ha hunder som er trygge nok til ikke å oppfatte alt mulig som trussel, annet enn de reelle tilfellene (hunder skiller visstnok godt mellom det, hvis de har opplevd reelle situasjoner også som del av tjenesten), men som også gis svært konkret trening i både å beherske seg selv OG sendes i angrep. Politihunder har noe forsvar av fører, men fører skal kunne kontrollere det - ved en slippkommando. Og siden det er forbudt for sivile - annet enn de som trener IPO/RIK i kontrollerte former - å trene hundene sine såkalt skarpt, så blir det uaktuelt.

Det man derimot kan se etter, er raser som har et visst grunnleggende vaktinstinkt. Samtidig vil du ikke ha en som er veik nok til at den ser farer bak hver busk - eller i hver kar som prøver å gi deg en klem. Og ikke vet du hvordan hunden vil reagere i en reell situasjon - om den vil stikke:

En vekter ble vel banket brutalt opp da han, sammen med vekterhunden sin, prøvde å stoppe noen unge menn fra å banke opp en (tror jeg det var). Hunden ble redd når fører ble redd - for DETTE hadde de ikke trent på, de hadde trent på morobiten/lekbiten, og når eier ble redd, klappet hunden visstnok sammen.

Andre ganger er det helt normale, trivelige "familiehunder" som vokser med oppgaven og passer på matmor, så man vet aldri.

Det finnes forøvrig tyver som har brutt seg inn i hus der det har vært hund, blitt bitt, og etterpå krevd hunden avlivet fordi den beit... og det ER underlige lover der. I "overfall" vil det ofte bli påstand mot påstand - overfalls/voldtektsmenn kan kjapt hevde at de "bare var ute og gikk" da denne hunden angrep uventet. Og hva hvis du skvetter av en uskyldig jogger som kommer forbi, og hunden din oppfatter redselen din - og går på?

For hvis det er så at du føler deg litt utrygg, så er det en "bombe" å skaffe seg en hund med mye vaktinstinkt og som også reagerer på din usikkerhet. Da bør man heller ha noe digert og stødig noe, som ikke ser eierens "spøkelser". Jeg tror nok de fleste seriøse oppdrettere ikke vil ønske å selge store, handlekraftige hunder til en eier som faktisk ER redd, fordi de vet hvordan det kan bli - "smitteeffekten". Og bor man sånn til, at man er utrygg - så vil en hund med vaktinstinkt, som varsler når noen er i nærheten, ofte holde lenge; da vet du at det er noen i nærheten, og så får du selv ordne opp derfra. En aggressiv hund i hage, selv om den er inngjerdet, er nemlig også omfattet av den strenge hundeloven - et barn som ikke kan lese, en fyr som ikke kan norsk og som "tilfeldigvis" klatrer inn i din hage, de har krav på ikke å bli skambitt.

Det beste er nok å ha en stor, mentalt stabil hund av en ikke altfor "søt" rase, som ikke er av de mest redde og skvetne men som STÅR der sammen med deg - og kanskje kan tenkes å komme med et boff eller to. Men som har HØY HØY terskel for å gjøre noe mer! Det enkleste for en overfallsmann vil være å velge et offer UTEN hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, det finnes en mellomting. Jeg har aldri sagt jeg vil ha en rase som angriper ved minste provokasjon.

Det ante meg allerede før jeg laget tråden at noen kom til å misforstå/henge seg opp i dette. :)

Har forøvrig falt litt for presa canario. Noen som har erfaring med de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å gi noen gode råd, til en som tydeligvis drømmer om en hund til å passe på seg - fordi jeg har sett folk gå i den fella før. Kaller du det å misforstå eller henge seg opp i, samme for meg. Det er jo ikke mitt problem :)

Men etter å ha erfart hunder med sterkt vaktinstinkt, så setter jeg desto mer pris på trygge, stødige hunder som ikke farer opp i tide og utide - som ser lyst på verden, og som kan omgås folk såvel som andre hunder greit og stort sett hyggelig. Det gjør hundelivet mye hyggeligere, og derfor gidder jeg prøve å si noe... fordi jeg ser hvordan mange som ikke har erfaring med vaktete hunder, iblant drømmer om en som "skal passe på seg". Og det går ikke nødvendigvis så veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tydeligvis ikke lest innleggene mine, eller så misforstår du med vilje kanskje.. ?

Jeg "drømmer ikke om noen som kan passe på meg" ( :) søtt.), jeg vil ha en vakthund som passer på bil og hus når jeg ikke er der og som backer opp i farlige situasjoner.

Med mindre du har noe relevant å komme med til diskusjonen (som var GD og nå dogo/presa canario) kan du kanskje ta med deg fordommene dine et annet sted ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tydeligvis ikke lest innleggene mine, eller så misforstår du med vilje kanskje.. ?

Jeg "drømmer ikke om noen som kan passe på meg" ( :) søtt.), jeg vil ha en vakthund som passer på bil og hus når jeg ikke er der og som backer opp i farlige situasjoner.

Med mindre du har noe relevant å komme med til diskusjonen (som var GD og nå dogo/presa canario) kan du kanskje ta med deg fordommene dine et annet sted ? :)

Bare det at du tydeligvis ikke SKJØNNER hva Akela her skriver, sier meg at du kanskje helst bør holde deg til noe i ankelhøyde... ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an være så barnslig? Er du voksen?

Er du? Jeg synes du, for din egen del, og for de hundene du tydeligvis har planer om å anskaffe deg av alle slag, bør forsøke å lese hva Akela forteller deg. DU vil ha glede av det i det lange løp, for oss spiller det ingen rolle...

Lykke til,

Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "drømmer ikke om noen som kan passe på meg", jeg vil ha en vakthund som passer på bil og hus når jeg ikke er der og som backer opp i farlige situasjoner.

Men liksom, hvor ofte har man bruk for sånt her i 'lille' Norge? Å ha en hund som 'backer opp i farlige situasjoner' er pr lov ikke tillatt her heller med mindre du har en godkjent militær/polititjenestehund - og selv de skal være snill utenfor jobb. En hund som -ser- skummel ut og lager litt lyd bør gjerne gjøre nytten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting man kanskje også bør tenke på i forhold til voktende hunder, er risikoen de selv kan utsette seg for når/om de reagerer mot en inntrenger eller overfallskvinne. De fleste av oss ville nok instinktivt forsvare seg med alle tilgjengelige midler og full kraft om de ble angrepet av en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle det kommet innbruddstyver når jeg ikke var hjemme, ville jeg satt mer pris på at hunden logret vennlig til dem - eller "bare" bjeffet - så kommer jeg kanskje hjem til ribbet hus, men levende hund. Leste for en tid siden om en stor hund i Danmark som ble drept av tyvene. Med mindre hunden ikke er trent til å gå direkte i armen på "skurken", så er det ikke særlig vanskelig å slå den. Dessverre.

Og med alt som finnes av ymse våpen, balltrær, pepperspray etc, så tror jeg du skal ha en rimelig heftig hund - som muligens må være ulovlig skarptrent. Noe annet er at IGJEN så vil bare det at det er en brysom hund hjemme, som bjeffer litt og sånn, være nok til at tyvene kanskje velger neste hus eller bil istedet. Eller ikke:

http://lists.envirolink.org/pipermail/ar-n...322/022196.html

En bekjent hadde "besøk" av en som hadde klart å stjele en reservenøkkel en gang. Der bodde det to hunder, en diger og en middelsstor, som gjorde at eier følte seg riktig trygg - både ute og inne. Tilsynelatende med rette, da de vaktet solid. Vel, tyven låste seg inn, hundene begynte å bjeffe, han bare lo og begynte å gå inn i leiligheten - men stakk da han så det var folk hjemme. For han var ikke redd hunder, han bare oppførte seg sikkert og rolig, og da turde faktisk ikke disse ellers tilsynelatende heftige hundene gjøre annet enn å bjeffe...

En annen ting er at ansvaret som hundeeier strekker seg UTROLIG langt:

http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article261388.ece

Altså: Folk som klatrer over låste porter, veiver rundt i andres hager, og går innenfor rekkevidde av en bundet hund på privat eiendom har "ingen skyld", slik rettsvesenet ser det. Dessverre - igjen for hunden.

Hva som er "farlige situasjoner" undrer jeg meg litt over, forøvrig - og jeg tror at jeg som oppdretter ville lurt fælt på hva du hadde oppi slike situasjoner å gjøre? Det er ditt ansvar som menneske å i størst mulig grad unngå dem, å gamble på en hund som beskytter tror jeg neppe er noe særlig, med mindre du bryter loven og skarptrener et eller annet beist - derimot som avskrekker vil de fleste større hunder fungere greit.

Vil en hund skjønne forskjellen på en "farlig situasjon" - eller vil den bite mannen som hever armen for å klø seg i hodet når du går forbi? Vil hunden skjønne at han ikke prøver å slå eller overfalle deg? Kanskje - kanskje ikke. Man må kunne MYE for å vurdere en slik hund/rase.

Nå har jeg prøvd Lottas motto, og nytter ikke det - så tror jeg du må bli klok av skade. Det VAR faktisk godt ment i utgangspunktet, siden det blir et trist liv for både hund og eier dersom man ender opp med en "beskyttende hund" som prøver å gå på både dette og hint ut fra eiers utrygghet. Men nå blir jeg mer betenkt - at du ikke helt vil skjønne? Har du noensinne opplevd en "vanlig hund" som prøver å angripe et menneske for å bite? Jeg har sett det, og det var en opplevelse man ikke glemmer - og det er ikke noe ålreit liv/opplevelse for en hund heller, enten den gjør det fordi den er redd/usikker eller fordi den er reservert og føler seg presset utover grensen.

Jeg håper du klarer å finne deg en stor, trygg og stødig rase uten for stor tøffhetsfaktor, som presaene, og som gir dere begge et hyggelig hundeliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ingen overgripere vil satse på å angripe noen med en stor GD eller en mastiff, eller en stor hund uansett. Da går de nok etter "svakere" offere. :P Og så går det an å sette opp skilt på døra eller porten: "her vokter jeg", så holder tyvene seg nok unna, for selv om den store hunden din er snill og grei, kan uvitende folk tro noe annet og holde seg unna. ¨

Jeg har et merke på døra som står "protected by Dobermann home security system, 24 hour monitoring " Så bare det tror jeg nok folk vil tenke: ok, her har de en dobermann, best å holde seg unna. Selv om det ikke står noe om hunden er farlig eller noe slikt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men liksom, hvor ofte har man bruk for sånt her i 'lille' Norge? Å ha en hund som 'backer opp i farlige situasjoner' er pr lov ikke tillatt her heller med mindre du har en godkjent militær/polititjenestehund - og selv de skal være snill utenfor jobb. En hund som -ser- skummel ut og lager litt lyd bør gjerne gjøre nytten?

Helt enig.

Du trenger dessuten ikke en "vokter rase" for å få en hund som gir beskjed. Border collie tispa mi på 16 kg sitter fint i armen, hvis noen hadde prøvd og gjør meg noe. Dette er "bare" ei Border collie tispe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med akela... Skal ikke si noe jeg, for har ikke på langt nær all den kunnskap som mange andre her...

Har forøvrig falt litt for presa canario. Noen som har erfaring med de?

Men har kjent en slik en... og det frister ikke til gjentagelse, for å si det slik. Vedkommende hadde flere... og er en erfaren og seriøs "hundeperson" og det ble altfor mye av alt.... De voktet "ALT" og "ALLE", og ble rett og slett umulige å ha i hus. Men fins sikkert noen "fine" også for alt jeg vet.

Hva med ulike mastiffer da? De er jo gode vakthunder...

Ellers så vil på det varmeste anbefale et karatekurs :P Det beste er å stole på seg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med akela...

(...)

Ellers så vil på det varmeste anbefale et karatekurs :P Det beste er å stole på seg selv

Veldig enig med Voffs, jeg :P (Og så finnes det jo voldsalarmer, pepperspray, hagler, baseballkøller, og kløpulver også... dah, bare for å nevne noen alternativer til en hund man ikke har lov å bruke... og som kanskje må bøte med livet hvis man gjør det likevel...) liksom :P

God jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så vil på det varmeste anbefale et karatekurs :P Det beste er å stole på seg selv

*ler* Veldig bra forslag! :P

Skjønner ikke hva du skal ha en hund som kan "være med og ordne opp" for, Rimfrosthuldra? Eldstefrøkna her både ser og høres skummel ut, men hun ER ikke det, hun varsler når folk kommer, men det går over når hun får hilst.. Det er heldigvis noe kjentfolk veit, mens uvedkommende gjør ikke..

Jeg har hatt bare EN hund jeg, som jeg har trodd at kanskje kunne tenkt seg å hjelpe til litt om det skulle skje noe, og det var egentlig ikke noe trivelig å finne ut det i det hele tatt - vi ble fotfulgt av en av de lokale landsbyidiotene, jeg syns det var ubehagelig (nei, jeg var ikke redd) når vi begynte å nærme oss huset mitt, og bikkja snudde seg og knurra.. Landsbyidioten tok advarselen like alvorlig som jeg gjorde.. Og jeg fikk litt å tenke på ang hvor førervar og lettpåvirkelig denne hunden var, og hvordan det kunne slå ut i andre settinger.. Jeg mener, jeg liker ikke når halve juleselskapet på død og liv skal klemme meg når de kommer og går, men jeg ser jo helst at ikke bikkja maltrakterer de av den grunn.. Det er ubehagelig, ikke farlig, liksom..

Ingen av mine andre hunder har hatt denne lysten til å være med og ordne opp, heldigvis! Nei, jeg veit ikke hva de evt. ville gjort om jeg ble voldtatt, rana eller banka opp, men jeg har ikke tenkt å stole på at bikkja ordner opp for meg, så jeg vil nok fortsette å prøve å unngå sånne situasjoner sånn jeg alltid har gjort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt dette ØNSKET om å ha en hund som kan forsvare deg, og kanskje også hus og bil, men jeg nok heller satset på en stor og "skummelt utseende" hund som kan avskrekke i utseende, men som i oppførsel er harmløs. De færreste innbruddstyver eller overfallsmenn går etter folk som har (store) hunder, og hvis de er SÅ gira på å komme seg inn et sted/ta noen ville de nok gjort det uansett.

Min BC er utrygg på truende situasjoner, f.eks ved lekekriging/bryting mellom meg og sambo blir han redd og usikker, knurrer og kan finne på å ta tak i armen til sambo. Han liker ikke sånt. Det er et ganske stort ansvar å ta, hva om du lufter hunden en kveld og en full (men harmløs) mann ber om penger, spør om veien o.l.? De har gjerne en tendens til å bli litt mer nærgående enn ønskelig, og i tillegg oppfører de seg rart (påvirket av alkohol). Det er ikke særlig OK at hunden går i strupen på de da. Det er et altfor stort ansvar å legge på hunden synes jeg; her i huset er det iallefall JEG som passer på HAN og ikke omvendt. (Men igjen- den avskrekkende effekten en hund har uansett synes jeg er betryggende uansett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok nå må jeg bare blande meg. Jeg har altså god erfaring med vokterhunder min mann har selv to i utlandet og de vokter gården og huset innen for gjerdet de er trent til dette formålet og er av en rase som ordner opp selv! Jeg har godt mye turer med dem og dette er ikke en koselig liten del av bærum eller vestkant oslo for å si det sånn. Og jeg har vert mye skremt av folk jeg møter. I det landet jeg kommer fra går folk aldri bort til fremmede hunder dette har de lært fra liten av. Men disse hundene som er da trent for å vokte og eventuellt bite om det trengs har aldri aldri vist noe som helst agresivitet utenfor hjemmet den har som oppgave å passe på (og bare for å legge det klart det er over 2 meter med piggtråd gjerde rundt og høy låst port så folk beffiner seg ikke plutselig inne i hagen/gården sånn plutselig) .

Men som sagt godt mye tur og det har vert bjeffende hunder mennesker som bråkte mye som begynnte å snakke med meg og aldri har noen av disse hundene vist noe agresivitet eller interesse for disse tingene! Så etter min mening er hund ikke dum den forveksler ikke en mann som klør seg i huet og en inbrudstyv sorry men det for dere meg ikke til å tro og ja jeg har opplved mange hunder som da faktisk var vokter hunder og de eneste som jeg kan tenke meg kan bvli aggresive ovenfor alt og alle det er de usikre redde hundene ikke de trygge og stabile vokterhundene som da legger til trenger noe de kan vokte/jobbe med slik at de blir trygg og gode hunder. Datteren og kusinen min sitter opp på ryggen dems og rir dem og koser med dem hele dagen med hele flokken aldri vert noe tegn til aggresivitet!

Og alle disse hundene er høyt premiert på utstilling flere av dem championer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det landet jeg kommer fra går folk aldri bort til fremmede hunder dette har de lært fra liten av.

Er ikke dette et vesentlig poeng? Det gjør nemlig en del folk i Norge, og uansett hvor gode hensikter de har, er det ikke sikkert hunden oppfatter det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette et vesentlig poeng? Det gjør nemlig en del folk i Norge, og uansett hvor gode hensikter de har, er det ikke sikkert hunden oppfatter det sånn.

som sagt har jeg snakket med flere, for hundene ukjente mennesker på bitte liten avstand uten noe tegn til agresjon! Dog er det ingen som klapper fremmede hunder noe jeg synes at man burde ha respekt og lære barna respekt for fremmede hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok nå må jeg bare blande meg. Jeg har altså god erfaring med vokterhunder min mann har selv to i utlandet og de vokter gården og huset innen for gjerdet de er trent til dette formålet og er av en rase som ordner opp selv! Jeg har godt mye turer med dem og dette er ikke en koselig liten del av bærum eller vestkant oslo for å si det sånn. Og jeg har vert mye skremt av folk jeg møter. I det landet jeg kommer fra går folk aldri bort til fremmede hunder dette har de lært fra liten av. Men disse hundene som er da trent for å vokte og eventuellt bite om det trengs har aldri aldri vist noe som helst agresivitet utenfor hjemmet den har som oppgave å passe på (og bare for å legge det klart det er over 2 meter med piggtråd gjerde rundt og høy låst port så folk beffiner seg ikke plutselig inne i hagen/gården sånn plutselig) .

Okay, hvis hundene dine er så himla stabile, hvorfor har du da 2 meter høyt gjerde med piggtråd da? Og hva mener du med at de er trent for å bite? Du er klar over at det er veldig veldig få mennesker som har lov til å skarptrene hunder i Norge? Hvorfor har dere skarptrente hunder?

Jeg håper forøvrig du har disse "trent for å vokte og eventuelt bite"-hundene dine i det landet du kommer fra, hvor de har lært å aldri gå bort til fremmede hunder, for i Norge, det landet du befinner deg i nå, så har ikke hunder lov til å bite selv om det kommer bort fremmede.. Heldigvis!

Men som sagt godt mye tur og det har vert bjeffende hunder mennesker som bråkte mye som begynnte å snakke med meg og aldri har noen av disse hundene vist noe agrestivitet eller interesse for disse tingene! Så etter min mening er hund ikke dum den forveksler ikke en mann som klør seg i huet og en inbrudstyv sorry men det for dere meg ikke til å tro og ja jeg har opplved mange hunder som da faktisk var vokter hunder og de eneste som jeg kan tenke meg kan bvli aggresive ovenfor alt og alle det er de usikre redde hundene ikke de trygge og stabile vokterhundene som da legger til trenger noe de kan vokte/jobbe med slik at de blir trygg og gode hunder. Datteren og kusinen min sitter opp på ryggen dems og rir dem og koser med dem hele dagen med hele flokken aldri vert noe tegn til aggresivitet!

Og alle disse hundene er høyt premiert på utstilling flere av dem championer!

Jeg er ikke helt sikker på hva "høyt premiert på utstilling flere av dem championer" har med saken å gjøre, men det opplyser du oss kanskje om?

Og, om jeg ikke tar helt feil, så skal vokterhunder vokte over eiendom evt. buskap på eiendommen? Så når du da fjerner de fra eiendommen, er de da fortsatt på jobb?

Skarptrening av hunder er forøvrig neppe noe man bør overlate til amatører, det er vel en grunn til at det bare er noen få yrkesgrupper som har lov til dette, og at IPO-trening skal foregå med godkjente instruktører og hunder? Skarptrente hunder bør ihvertfall ikke havne hos mørkredde jenter som trenger beskyttelse mot ranere, voldtektsmenn og innbruddstyver, det høres ut som en ****** dårlig kombinasjon i mitt hode..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dog er det ingen som klapper fremmede hunder noe jeg synes at man burde ha respekt og lære barna respekt for fremmede hunder!

Akkurat i denne forbindelse hadde det sikkert vært minst like relevant å lære barn respekt for loven og at det ikke er pent å true eller voldta unge, blonde jenter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, hvis hundene dine er så himla stabile, hvorfor har du da 2 meter høyt gjerde med piggtråd da? Og hva mener du med at de er trent for å bite? Du er klar over at det er veldig veldig få mennesker som har lov til å skarptrene hunder i Norge? Hvorfor har dere skarptrente hunder?

Jeg håper forøvrig du har disse "trent for å vokte og eventuelt bite"-hundene dine i det landet du kommer fra, hvor de har lært å aldri gå bort til fremmede hunder, for i Norge, det landet du befinner deg i nå, så har ikke hunder lov til å bite selv om det kommer bort fremmede.. Heldigvis!

Jeg er ikke helt sikker på hva "høyt premiert på utstilling flere av dem championer" har med saken å gjøre, men det opplyser du oss kanskje om?

Og, om jeg ikke tar helt feil, så skal vokterhunder vokte over eiendom evt. buskap på eiendommen? Så når du da fjerner de fra eiendommen, er de da fortsatt på jobb?

Skarptrening av hunder er forøvrig neppe noe man bør overlate til amatører, det er vel en grunn til at det bare er noen få yrkesgrupper som har lov til dette, og at IPO-trening skal foregå med godkjente instruktører og hunder? Skarptrente hunder bør ihvertfall ikke havne hos mørkredde jenter som trenger beskyttelse mot ranere, voldtektsmenn og innbruddstyver, det høres ut som en ****** dårlig kombinasjon i mitt hode..

Kjære deg du må ha misforstått noe dette er ikke i norge! det er i utlandet grunnet til et to meter høye gjerdet er:1. Beskytte mot innbrudd og ikke minst innsyn in på eiendommen som har flere dyre hester og dyre biler som sikkert hadde vert veldig morsomt å stjele:)

det med vokting var akkurat det jeg skulle komme frem til (ja jeg vet jeg er kjempe dårlig til å skrive, fullt klar over det) at hunden har en jobb det er å vokte eiendommen! Hunden er ikke på jobb når vi går tur ! det var akkurat det jeg skulle komme frem til at den ikke biter alle mennesekene den ser på gata selv om disse hundene da faktisk er trent i å bite! Og det jeg skulle komme frem til med utstilling er at dommerne mener de har et godt rasetypisk utsende ( i rasestandarden står det reservert mot fremmede dog ikke agresiv) oppførsel og ikke minst er de gode vokterhunder av god stamme. Og må legge til det er min man som har trent dem og han er langt fra en amatör selv om han med sine 158 på strømpelesten ikke akkurat ser sånn ut :P

Så dere kan slappe av her i norge har jeg "kun" to yorkshire terriere (selv om min store drøm er å konkurere med en bruksschäfer i bruks og ipo men den tiden kommer, når vi flytter til egen gård, må holde meg til liten hund så lenge vi bor i den knøtt av en leilighet....) som gjevnlig er med meg til utlandet hvor de faktisk for lov å leke med de "store" hunden som ikke biter dem :P

Så håper ting er lit klarere nå:P

Og ja lotta forøvrig helt eng med deg! ( hadde en venn av meg som var på byen i helga og han gikk hjemmover og ble slått ned og banket på open gate ligger på sykehus og er i kjempe dårlig tilstand!) Så det er ikke bare snakk om blonde jenter her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo vært folk her i Norge som har klaget på naboer med nettopp vokterhunder, som har vært ute og ruslet på egenhånd, og ikke akkurat fremvist veldig tillitsvekkende atferd.... Dette er også et av poengene som har vært trukket frem når det gjelder å ha vokterhunder rundt bufe på beite i utmark.

Men du får jo lese litt nøyere; din mann virker jo som om han KAN dette, og kan velge hunder, rase og ta ansvaret for det. Disse hundene lever også i et land hvor dette er lovlig - å ha så skarpe hunder. Her i Norge så kan man altså bli politianmeldt og hundene krevd avlivet, dersom noen klatrer over et gjerde maken til deres - og blir bitt. Og det fremgår jo også ganske tydelig at vedkommende som spør, ikke kan nok om denne siden ved hunder - noe som din mann antagelig gjør i langt, langt større grad.

Som du sier: Godt trente hunder som deres, som også er trygge og avbalanserte og antagelig trent til å vokte eiendommen - de vil ikke føle for å angripe gud og hvermann, og har vel også lært at de ikke får gjøre dette på eget initiativ; i likhet med for eksempel politihunder. Dette vil det ikke være LOV å trene dem til i Norge, og det virker også som om vedkommende ikke har kapasitet til dette.

Jeg husker jo selv fra starten av RIK, da folk slet litt med hundemateriellet - man rotet med hvilke egenskaper som var hva. Fremdeles er det jo HÆRSKARER av hundeeiere som tror usikre, utagerende hunder som slåss er "tøffe og dominante", ikke sant!

Utrygge hunder som er litt "voktete" vil - med en ditto utrygg eier som synes endel situasjoner er skumle og farlige, og som kanskje oppmuntrer hundens adferd - kunne bli regelrett farlige.

Jeg ser også at du, Dora, forveksler litt ting her. Vokterhunder er en ting, det er det du og mannen din har. Dette er hunder av bestemte raser ofte, ikke sant. VAKThunder er noe annet, det er ofte bruksrasene vi snakker om her - de kan vokte eiendom, men de kan også vokte eieren sin, eller rett og slett seg selv mot ting de oppfatter som farlig.

Eksemplet med armen som ble hevet idet eier passerte er HELT reelt, det dreide seg om en brukshundrase som senere ble redningshundgodkjent og var sosial og fin resten av livet, men som reagerte momentant da en rørete fyllik hevet armen i det hund og eier gikk forbi. Eier fikk ikke episoden med seg, det gjorde den som gikk ved siden av; fører bare merket at hunden heiv seg rundt med et brøl. Vel, siden dressuren der i gården var upåklagelig og dette var en dyktig fører, så stoppet hunden på kommando. Det gjorde også fylliken, som langt fra hadde hatt noen onde hensikter med NOEN... Det var en brå bevegelse som gjorde utslaget, og siden hunden bare var en hund så misforstod den. Siden fører ikke ble "smigret" over at hunden "skulle passe på mor", men istedet så hvordan dette kunne gå - så trente hun mye på slike situasjoner, og resten av hundens lange liv skjedde det aldri noe som lignet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...