Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen spm til burmotstanderene....


meg123

Recommended Posts

Det har jo vært endel burdiskusjoner her på sonen,men denne gangen ville jeg stille noen konkrete spm til di som er imot å ha hunder i bur,da det virker som at selv di tøffeste burbrukmotstanderene også har noen tilfeller da det er "lov" å bruke bur :P

Mitt spørsmål til di som er burbrukmotstandere er derfor som følger:

Når er det da "tillat"å bruke bur uten å bli stemplet som dyremishandler :P :

kan det godtas hvis...

- buret er så stort at hunden kan både stå oppreist og ligge rett ut å fortsatt ha god plass?

-hunden er skadet og holdes i ro?

-på utstillingsområder?

-i bilen?

-på besøk/evnt hotellrom,der det ikke er lov å ha hunden løs?

Si hva dere mener og hvorfor dere evnt mener dette er greit i motsetning til å ha hund i bur i arbeidstiden/om natten/når man får besøk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del bruker jeg bare bur i bilen! Og det er selvfølgelig fordi hunden min skal være trygg. Selvfølgelig evt. om hunden er skadet og MÅ holdes i ro og jeg ikke klarer det på andre måter. Det skal sies at vi har bur her hjemme, men døra er alltid åpen så det bruker bare som en soveplass innimellom!

Å bruke bur en hel natt og påfølgende dag er for meg helt totalt utenkelig! Jeg kan godt "forstå" argumentet med at valpen ødelegger ting og lignende. Men hvorfor i alle dager skal hunden straffes for at vi ikke kan lage til et trygt og godt oppvekstmiljø for den? Det er der jeg har problemer med å forstå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo vært endel burdiskusjoner her på sonen,men denne gangen ville jeg stille noen konkrete spm til di som er imot å ha hunder i bur,da det virker som at selv di tøffeste burbrukmotstanderene også har noen tilfeller da det er "lov" å bruke bur :P

Jeg er litt usikker på om jeg skal ta dette på alvor, siden spørsmålene dine er blitt besvart i minste detalj veldig mange ganger tidligere. Men...?

Mitt spørsmål til di som er burbrukmotstandere er derfor som følger:

Når er det da "tillat"å bruke bur uten å bli stemplet som dyremishandler :P :

kan det godtas hvis...

- buret er så stort at hunden kan både stå oppreist og ligge rett ut å fortsatt ha god plass?

Det SKAL selvsagt være så stort ALLTID - dvs i de 3 tilfellene det er OK å ha hund i bur:

1) Under transport

2) Når veterinæren foreskriver fullstendig ro og dette bare kan oppnås i bur

3) På prøver/utstillinger/stevner

-hunden er skadet og holdes i ro?

-på utstillingsområder?

-i bilen?

-på besøk/evnt hotellrom,der det ikke er lov å ha hunden løs?

Se over.

Si hva dere mener og hvorfor dereevnt mener dette er greit i motsetning til å ha hund i bur i arbeidstiden/om natten/når man får besøk osv.

Fordi natt er det 1 gang i døgnet og folk flest må gå på jobb hver dag... Det har med MENGDEN tid tilbragt i bur å gjøre. Veldig enkelt.

Neste spørsmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at burbruk kan forsvares når det er for det beste for hunden. Men en slik definisjon er jo ganske vanskelig da det finnes forskjellige meninger om hva som er "det beste" for hunden. At en hund skal sove i bur, være i bur om dagen når eieren er på jobb/skole og når eieren er hjemme fordi hunden stresser sånn er for meg ikke for dyrets beste. Da må man heller se på måten det er tilrettelagt for hund i huset.

Jeg mener det er for dyrets beste å være i bur i bil, da på grunn av dyrets sikkerhet, min sikkerthet og sikkerheten til eventuelle bergingsmannskap. Om dyret har en lidelse som tilsier at den må ligge i ro er det greit med bur. Men her vil jeg også ha evaluert litt. Er det snakk om at dyret blir bra etter å ha ligget 1-2 dager i ro er det forsåvidt greit. Men at et dyr skal ligge daglig hele dagen i bur resten av dets levetid ville jeg heller ha tenkt på avliving da jeg mener det ikke er et godt liv for en hund.

Jeg prøver å unngå steder der jeg må ha hunden i bur ved overnatting. De fleste hotellrom/campinghytter tillater at huden går fritt (jeg har aldri blitt fortalt på hotell eller andre steder at hunden må sove i bur, så det kan ikke være snakk om såå mange steder den må det)

På utstilling og andre prøver er det ikke ønskelig at alle hundene raser rundt på banen og i ringen. Så her må man enten holde hunden i bånd, ha den i bur eller egnet innhegning. Jeg bruker selv en garde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig - helt enig med Lotta her.. (Nææ - så rart...)

Det er IKKE greit å tvinge en hund å leve en tredjedel av sitt liv i et hundebur. 3.000 timer i året, 30.000 timer de 10 årene den lever.. Disse tallene kommer fra burbruk "bare på natten" (dvs ca 8 timer pr natt)

Med "bur" mener jeg da normale, vanlige bur man får kjøpt i forretningen. IKKE spesiallagde bur på 10 kvadratmeter eller bur med åpen dør.

Med "tvinge" mener jeg lukket burdør - hvis hunden så innerlig VIL være i buret sitt helt frivillig 23 timer i døgnet, så må den gjerne få lov til det for min del. Men da er det jo også helt unødvendig å lukke døren - ikke sant?

Og hvis den ikke finner ro på noen annen måte enn å gjemme seg i sitt bur bør man absolutt se på hele sitt hundehold (eller miljøet rundt den).

Hunder har ikke samme sovemønster som oss - de sovner når de er inaktive, nærmest hvorsomhelst og nårsomhelst. Ergo kan man ikke si "VI sover jo hele natten - så da kan jo hunden det også". VI er ikke hunder - og hunder er ikke mennesker. Men det er da ingen grunn for å behandle hundene som burhøns av den grunn heller. Forsåvid liker jeg ikke burene høns blir holdt i heller..

Jeg har hatt endel våken-netter i det siste, bl.a. har jeg ikke gått og lagt meg ennå i dag (eller heter det da i går?)...

Det er faktisk ganske mye hundene flytter på seg i løpet av en natt.. Og det er IKKE pga manglende ro, stressing eller annet - kun av egen bekvemmelighet.

Mine fire flytter seg fra stua, i sofa'n, stolen - ned på gulvet foran TV'n, bort til baderomsdøren, ut på kjøkkenet, bort til utgangsdøren, inn under kjøkkenbordet, tilbake til stua, etc..

Høres skikkelig masete ut ja, men det er faktisk ikke det. De går nærmest i søvne, bryr seg ikke noe som helst om hverandre når de "møtes" og gjør dette helt tydelig for å få variert underlag å ligge på + varierende temperaturer.

Når jeg har gjester så bruker jeg barnegrind for å stenge hundene vekk i et av de andre rommene i leiligheten. Skulle absolutt ønske at jeg hadde såpass oppdragelse på dem at de ikke prøvde å slikke ihjel besøkende, kravle opp på fanget deres, hilse 10.000 ganger, etc. Men det har jeg ikke, så da står de bak grinden til de har roet seg ned, så får de gå løse igjen. Og DA forlanger jeg at de skal kunne roe seg ned, slappe av og sove selv om folk er på besøk.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan nå svare på dette spørsmålet! tidligere har jeg hatt et bur uten dør. men jeg har sakt at de som bruker bur synest jeg skal få bestemme selv om de vil ha hunden i buret eller ikke. jeg står for det enda, men hjemme hos meg selv har jeg andre meninger. bajas la seg alltid i buret når vi skulle legge oss.. han lagde til teppet slik han ville ha det og la seg godt ned. han lå der hele natta, noen ganger vandra han litt ut på gulvet å la seg der. det har seg slik at jeg er litt av ei rote høne :unsure::P så noen dager kaster jeg klær på gulvet :rolleyes:

da vi la oss gikk bajas inn i buret som vanlig, men senere våkna jeg at skraping på gulvet, da laga han seg en hau av klærna mine så la han seg godt til rette på hauen. dette skjedde mange ganger, og han sov der hele natta.

dere ser hva jeg vil frem til?

min hund foretrekker å ligge på rotet mitt, i steden for buret sitt som skulle være hans "terrutorium". jeg har nå funnet den gamle senga hans, og den elsker han. der har han good plass og kan brette seg ut sideslengs om han føler for det.

men alikevell så gjelder dette MIN hund. men tror også det gjelder mange andre hunder.. tror dere ikke? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg uttale meg litt mer da jeg HAR hund igjen... Luna har ikke bur inne nå.. Det havnet i bilen og siden jeg ikke gidder å bære det ut og inn, får jeg vente til jeg har råd til å kjøpe et til før jeg begynner min tidligere nevnte "trening". Men, uansett.. Jeg så tydelig at Luna ville ligge i buret å sove på stua da buret stod der. Der inne fikk hu mer ro fra kattene, og det var ikke før hun kom seg inn der at hu fikk sove! (så sant hu ikke lå på fanget vårt da). Første gangen hu var inne i buret la jeg henne inn da hu sov, men etter det så gikk hu rett dit da hu ville slappe av. Jeg tror ikke hu tenkte tanken da buret bare stod der.

Men, om natta så har Luna hele tiden sovet i senga si ved siden av senga vår. Hun ligger pal i ro der til vi våkner av at hun går ut på gulvet, vi spretter da opp for å slippe henne ut så hu ikke tisser på gulvet. Om hu egentlig bare vil gå seg en tur, eller om hu MÅ ut, veit vi jo ikke. Vi våkner jo uansett før bikkja har gått 3 skritt. Men etter hu har tisset, er det rett tilbake i senga si, ligger der i noen timer til før hu tasser, vi våkner, og lufter henne. Sånn foregår hele natta. De siste nettene er det 2-3 turer ut hver natt, MEN saken er at NÅR Luna ligger i ro, så ligger hu pal i senga si! Hu flytter seg ikke ut av den uten at vi våkner! Så om hu hadde ligget i et bur, eller i senga hadde vært et fett. Men siden hu ligger i ro i senga, så ligger hu der...

Hu LØPER opp i senga og kaster seg ned da vi åpner døra på soverommet om kvelden...

Men, så kommer jeg med et tileggsspørsmål da... Vi lærer ungene våre (deres?Siden jeg ikke har unger), å sove i sin seng hele natta, ikke sant? Går de ut av senga, og efks inn til foreldrenes seng blir de båret tilbake i sin egen seng som oftest. Ungene skal ligge på et sted hele natta, hvorfor ikke hundene? Jeg har ingen spes mening om dette selv, bare kom på det og lurer litt... Jeg liker å ha Luna i senga si om natta, da veit jeg hva hu driver med. Der har hu et tyggebein, og på morran får hu ei leke om hu blir aktiv og tygger i senga, men hu flytter seg enda aldri ut av senga om hu ikke begynner å tasse og vil ut av hele soverommet! Er da soverommet mitt et helt bur for bikkja? Er jeg slem som stenger henne inne der og ikke lar henne gå fritt i hele huset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke noe særlig om at hunden er i bur om natten (døren lukket) i bur når man er på skole/jobb (døren lukket) pga den kan ødelegge ting i huset, da ligger det noe feil i opprdagelsen (adferd) ikke straff hunden din for det.

jeg bruker bur KUN i bilen, skal vi bort der hvor det ikke passer seg å ha hunden sin løs, da skaffer jeg "barnevakt"

På ustillinger er han selvfølgelig i bur som de fleste andre. Så det ikke er 100 andre hunder skal fly i beina på hverandre og i veien for de andre som evt. er i ringen.

Når jeg har folk på besøk hos meg, så hilser alltid Mike på dem, men han er grei med gjester, maser ikke, og sover for det meste når han skjønner at ikke all opmerksomhet er rettet mot han!

Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan det godtas hvis...

- buret er så stort at hunden kan både stå oppreist og ligge rett ut å fortsatt ha god plass?

-Hvis hunden skal ligge der "til vanlig" (les: som oppbevaringssted dag/natt) er jeg mot uansett.

-hunden er skadet og holdes i ro?

-Ja

-på utstillingsområder?
-Så lenge det er i kortere perioder og ikke fordi eieren skal suse rundt hele dagen og overse hunden, ja. Om hunden står en hel utstillingsdag i et bur, nei.

-i bilen?

-Selvsagt

-på besøk/evnt hotellrom,der det ikke er lov å ha hunden løs?
-Tja. Finn et hotell som tillater hund (de er visst i overtall, har jeg skjønt) eller rydd ordentlig etter deg, slik at hunden din ikke er til plage for renholderne.

Si hva dere mener og hvorfor dere evnt mener dette er greit i motsetning til å ha hund i bur i arbeidstiden/om natten/når man får besøk osv.

Fordi man ikke er på utstilling eller hotell hver dag, man skader seg ikke til stadighet slik at man MÅ ligge i bur, og man kjører ikke bilturer på 8 timer hver dag. Det er snakk om sporadisk bruk. Bur som oppholdssted om natten/dagen er PERMANENT, og det gjøres fordi eier ikke gidder å løse problemer på andre måter. Hunder trenger å bevege seg, og enda viktigere: de fortjener det. De skal liksom være kjæledyr, ikke en leke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, så kommer jeg med et tileggsspørsmål da... Vi lærer ungene våre (deres?Siden jeg ikke har unger), å sove i sin seng hele natta, ikke sant? Går de ut av senga, og efks inn til foreldrenes seng blir de båret tilbake i sin egen seng som oftest. Ungene skal ligge på et sted hele natta, hvorfor ikke hundene?

Fordi hunder og barn kan ikke sammenlignes i dette tilfellet mener jeg.(Kan de det i det hele tatt egentlig?)

Barna flytter seg ikke over til foreldrenes seng fordi de vil bytte underlag,det er for varmt,for kaldt etc. ofte er det fordi de vil ligge hos mor og far pga tryggheten.De våkner ikke midt på natten og går og legger seg på kjøkkengulvet liksom.

Og som nevnt tidligere her,hunder har et helt annet sovemønster enn oss mennesker,og derfor kan ikke barn og hunder sammenlignes,mener jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men man låser heller ikke dåra hos barn heller! det er jo et stort poeng. hvis et barn må på do, går barnet til foreldre eller på do, hvis et barn hadde vert innestenkt inne på et rom hadde barnet tisset i sengen eller med dåra der den hadde prøvd å komme seg ut.

hunden hadde gjort det samme! den hadde gått på do der den var innestenkt å måtte ha sovet i egen avføring.¨

forskjellen er somsakt at man låesr ikke døra hos barn, men det gjør man når det er snakk om bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som forsvarerburbruken sin med at "hunden liker seg SÅÅÅÅÅ godt i buret, går frivillig inn". Hvorfor må dere da lukke døren til buret? Hvis hunden virkelig liker buret så godt så vil jo hunden bli liggende der inne selv om døren er åpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare et spørsmål til hele tråden...

Hva er poenget med å ta opp de samme spørsmålene HELE tiden? Det er så mange burdiskusjoner her inne, hvorfor ikke bare fortsette på dem? Er jo bare de samme spørsmålene som kommer opp hele tida! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- buret er så stort at hunden kan både stå oppreist og ligge rett ut å fortsatt ha god plass?

- det er en selvfølge for meg uansett, bortsett fra i bil hvor jeg ønsker meg et litt mindre bur (har et så stort bur til han nå). Han blir sliten og stresset av å måtte spenne seg hele tiden fordi han ikke får nok støtte fra buret. Han trives bedre når det er mindre plass i buret.

-hunden er skadet og måholdes i ro?

Hvis veterniæren har foreskrevet hundre prosent ro, så OK. Men jeg foretrekker å binde hunden innendørs istedet.

-på utstillingsområder?

Jepp, greit. Dette skjer ikke så ofte, og som Silje sier; enten må man bruke bånd, bur eller garde. Felix blir utslitt av å være på en utstilling i bånd hele tiden, han slapper bedre av "mellom slagene" hvis han har buret sitt med.

-i bilen?

Les første svar.

-på besøk/evnt hotellrom,der det ikke er lov å ha hunden løs?

Aldri opplevd dette jeg?

Og når det gjelder barn; barn kan stå opp og gå på do, de kan gå bort og åpne vinduet for å få frisk luft osv. En hund i et bur må ligge i sin egen avføring, kan ikke legge seg på f.eks kjøligere underlag osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, så kommer jeg med et tileggsspørsmål da... Vi lærer ungene våre (deres?Siden jeg ikke har unger), å sove i sin seng hele natta, ikke sant? Går de ut av senga, og efks inn til foreldrenes seng blir de båret tilbake i sin egen seng som oftest. Ungene skal ligge på et sted hele natta, hvorfor ikke hundene?

Noe av det mest hjerteskjærende jeg vet er å høre om folk som "oppdrar" ungene sine på den måten du beskriver. Mine unger får selvsagt komme inn til oss (meg, når den bedre halvpart jobber nattskift) for trøst, nærhet, trygghet og kontakt når de har behov for det - og de sov selvsagt på vårt soverom til de var klar for å flytte inn på eget rom selv. De er forøvrig begge to både oppegående, selvstendige, trygge, utadvendte og sosiale - og jeg har tilgode å høre om en tenåring som fortsatt sover i foreldrenes seng...

Hundene derimot ble kasta ut av senga når barna meldte sin ankomst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært avhengig, av burbruk, to ganger i løpet av den tiden, jeg har hatt hunder (23 år).

Den første gangen, var i 1990, da vår lille Italienskemynde valp, brakk benet. Det var et komplisert benbrudd, der det ble operert inn en "strikkepinne", som hun måtte leve med, livet ut. Hun måtte leve i bur, i 8 uker! Jeg mener virkelig LEVE, i bur. Ingen lufteturer, ingen leking på gulvet, utenfor buret osv. Hun gjorde sitt fornødende, i en kattedo, med avis. Jeg tok henne ofte ut, og hadde henne på fanget, og koste med henne, men en liten valp vil jo ha litt mer "fart i sakene", enn det å sitte på fanget <_<

Det var vetrinærhøyskolen, i Oslo, som fåreskrev, denne formen, for "hvile". Det var helt "pyton", mens det sto på! Hun fortsatte, å gå på kattedo, resten av livet, når vi var på jobb, om dagene, etter at hun var frisk ;)

Burbruk 2 : Min Whippetgutt (ble solgt, i Mai-06) Er verdens mykeste, lille gutt. Han fikk aldri spise maten sin i fred, for de andre hundene. Han var tynn, som en tråd, for han overga, maten sin, frivillig, hver dag :( Jeg begynnte å fore han, i bur. Griseører og annen godis, ble fortært, i buret. Han løp frivillig, inn i buret, etter første gangen, jeg prøvde denne løsningen. Han sto og hoppet, inne i buret, helt til jeg stengte døra :lol: Da han var ferdig, fikk han komme ut.

Nå bor han sammen med ei Whippettispe, som lar han få beholde maten, sin :) Altså er ikke burbruk nødvendig, i hans nye hjem :rolleyes:

Jeg er både for, og imot burbruk, jeg. Vi må bruke hode, i de forskjellige situasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jo i grunnen vært sagt så mange ganger her inne, beskrevet i detalj, at enhver som klarer å bruke en PC klarer å finne tilbake til de debattene... Men Lotta og Siri har tålmodig gjentatt det, i tilfelle det ikke når inn.

Kanskje det er et tegn på at det faktisk ER svært vanskelig å bruke hodet? Enten det er i burbruken eller det er i å evig gjenta nøyaktig samme spørsmålet?

Men jeg legger merke til at burtilhengerne nå har klart å komme opp med et nytt poeng... å sammenligne barn med hund om natten.

Jeg minnes å ha lest om et foreldrepar som fortvilet prøvde å hindre sin tilbakestående sønn å gjøre ugagn om natten, når de prøvde å sove litt (de var hardt prøvet), og laget et slags gitter for køyesengen sønnen lå i... de fikk kraftig påpakk og muligens også anmeldelse (husker ikke helt).... fordi det UANSETT ikke er forsvarlig, mente man.

Som sagt; hunder er IKKE barn. Men kanskje man burde tenke etter at de ikke er "praktiske liksombarn", som kan bures inne når det passer "mor" ikke å bli forstyrret eller når "mor" vil ha fred til å gjøre andre ting uten å gidde å trene "barnet" sitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jo i grunnen vært sagt så mange ganger her inne, beskrevet i detalj, at enhver som klarer å bruke en PC klarer å finne tilbake til de debattene... Men Lotta og Siri har tålmodig gjentatt det, i tilfelle det ikke når inn.

Kanskje det er et tegn på at det faktisk ER svært vanskelig å bruke hodet? Enten det er i burbruken eller det er i å evig gjenta nøyaktig samme spørsmålet?

Men jeg legger merke til at burtilhengerne nå har klart å komme opp med et nytt poeng... å sammenligne barn med hund om natten.

Jeg minnes å ha lest om et foreldrepar som fortvilet prøvde å hindre sin tilbakestående sønn å gjøre ugagn om natten, når de prøvde å sove litt (de var hardt prøvet), og laget et slags gitter for køyesengen sønnen lå i... de fikk kraftig påpakk og muligens også anmeldelse (husker ikke helt).... fordi det UANSETT ikke er forsvarlig, mente man.

Som sagt; hunder er IKKE barn. Men kanskje man burde tenke etter at de ikke er "praktiske liksombarn", som kan bures inne når det passer "mor" ikke å bli forstyrret eller når "mor" vil ha fred til å gjøre andre ting uten å gidde å trene "barnet" sitt?

Joda, det finnes seng som er som et bur for sterkt handicapede barn! Med skum langs kantene og stor dør, så de er i praksis i bur om natten!

Og jeg tror verken barnet eller foreldrene tar skade av det.

Men så syke barn som har helt utslitte foreldre fordi de ikke får sove, det tar barnet OG foreldrene skade av!

jeg er for sunn fornuft.

Ikke forenkle ei heller overdrive problemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel takk for svar alle sammen.

Til dere som syntes tråden var unødvendig...ikke svar da vel :lol:

Målet med denne tråden var ikkeå diskutere burbruk,men å få konkrete svar på når dere som er imot burbruk synes det er ok og hvorfor...

I andre burbrukdebatter jeg har lest er det ofte bare svar som:" ja hund i bur med dør åpen er ok","bur i bil er en selfølge"-jeg ville ha en begrunnelse :)

Bikkja mi ligger i bur om natta,noen ganger med dør oppe,andre ganger med dør igjen,men selv om døra er oppe så betegner jeg meg selv som "burbruker" da.

Hva er forskjellen(jada jeg veeet det er en viss forskjell her...)å ha hunden i buret med lukket dør om natta(i str stooort bur) ved siden av senga,så du hele tiden hører hvis det er noe...enn å ha bikkja lukket inne på et varmt bad om natta da?(bad pleier å være ganske varme ikke sant??)OBS...bare et eksempel...

Hvis denne tråden var sååå unødvendig så er det jo bare å stenge den vettu :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, når man kjeder seg kan man jo bare spørre om nøyaktig det samme... Lotta og en hel rekke andre ramset opp svarene på NØYAKTIG det samme som du spør om nå for så kort tid siden at jeg godt husker det. Hvis du "trenger" en begrunnelse, så har de forlengst kommet - med nøyaktig det du nå "lurer" på.

Å finne på sære sammenligninger, først barn om natten, nå stenge hunder inne på varme bad, er visst det eneste "nye" nå.

Netteliten, den saken jeg refererer til var også et fysisk stengsel - en ramme el.l. foran en køyeseng som hindret en atskillig mer fysisk barn å komme seg ut. Hva du eller jeg mener... vel, det var myndighetene som reagerte mot det. Jeg kan godt skjønne foreldrene, men samtidig er det dette med de etiske sidene... som så lett blir skjøvet på, "tåler du dette, tåler du litt til". Bruk av fysiske virkemidler er jo strengt regulert...

JEg er helt enig med deg i det å bruke sunn fornuft, men problemet med "sunn" fornuft later til at den ikke ER så sunn allikevel - når man treffer på folk som synes det er helt greit å ha hunden i bur både på natten og dagen, og som ikke gidder sette seg såpass inn i innlæringsprinsipper, atferd og utslag av utrygghetsfølelse etc at de hevder at "det er hunden som vil det slik". Og da er det verken sunt eller fornuftig...

Så derfor trenger man nok litt lover og regler og folk som er villig til å rope litt varsko, som Lotta gjør - selv om hun blir utskjelt. For "folk" kan gjøre de underligste ting. Det kan de forøvrig også med unger da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hunden min i bur når vi er på stevner/utstillinger, på trening (når vi hviler), som oftest i bil (men i den lille bilen er det ikke plass til bus desverre..) og noen ganger når jeg er på skolen. Men jeg tvinger han aldri inn i buret, inn dit går han selv. Han kan selvsagt strekke seg både på langs og på tvers i buret. Jeg har også opplevd å "måtte" bruke det på hotell rom og camping hytte. Som de fleste vet er jo slike rom ganske små, og når vi er 3-4 jenter med en eller to hunder hver er det ganske stressende for både hunder og mennesker å ha alle hundene løpende rundt (for med 3-4 bikkjer blir det ganske fort herjing). Byttet selvfølgelig på å ha 1-2 hunder ute av buret og lufteturer jevnlig.

Har opplevd å bli kalt dyremisshandler for å ha hunden min i bur, men det synes jeg blir litt for drøyt. Om natten sover han for øvrig i sengen med meg (mmm, delig med dobbeltseng!). Når jeg hadde enkelt seng lå han for det meste 15 min i sengen før han synes det ble for varmt, så la han seg i buret og sov der hele natten. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det mest hjerteskjærende jeg vet er å høre om folk som "oppdrar" ungene sine på den måten du beskriver. Mine unger får selvsagt komme inn til oss (meg, når den bedre halvpart jobber nattskift) for trøst, nærhet, trygghet og kontakt når de har behov for det - og de sov selvsagt på vårt soverom til de var klar for å flytte inn på eget rom selv. De er forøvrig begge to både oppegående, selvstendige, trygge, utadvendte og sosiale - og jeg har tilgode å høre om en tenåring som fortsatt sover i foreldrenes seng...

Hundene derimot ble kasta ut av senga når barna meldte sin ankomst...

Som jeg skrev i mitt innlegg også, deres barn, ikke mine siden jeg ikke har barn og ikke skal uttale meg om dette. Jeg veit at jeg lå i senga til mamma og pappa selv da jeg var lita, men jeg veit også at jeg ble bært tilbake da det ble for mye for dem. En gang måtte jeg jo lære å sove i egen seng hele natta liksom. Men veit jo at noen nekter å ha ungene i senga... Men jeg skal ikke uttale meg om hvor vanlig dette er eller ikke, det veit jeg ingenting om. Var bare en tanke. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...