Gå til innhold
Hundesonen.no

Drektighet og Hcg


Silje

Recommended Posts

Jeg lurer på om tispene produserer Hcg når de blir drektige. Og i såfall har de samme Hcg økning som oss mennesker?

Siden de har et kortere svangerskap bør de vel i såfall ha en brattere økning? men det er jo bare ren gjetting fra min side...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at hunden også har gonadotropin da hormonet opprettholder drektighet. Hos mennesker bruker man human chorionic gonadotropin til å bekrefte nettopp svangerskap ved en gravitidetstest, men jeg mener å huske at dette hormonet ikke kan brukes til å bekrefte svangerskap hos hund...? Jeg husker ikke hvorfor men jeg tror at det enten 'satt igjen' et basalt nivå av hormonet før drektighet, eller at gonadotropinkurven stiger for svakt/sent i drektigheten for å kunne måle en markant forskjell og dermed kunne påvise drektighet.

...er det ikke noen veterinærer her inne?

Nå mener jeg å huske det...

Tispa går gjennom de samme hormonelle forrandringene etter løpetid om hun er blitt drektig eller ikke. Gonadotropin hindrer tilbakedannelsen av det gule legmenet slik at denne kan fortsette å produsere progesteron som opprettholder en eventuell drektighet. Det gule legemet tilbakedannes ikke før etter den tiden en fullgått drektighet ville tatt, og så faller hormonnivået plutselig slik det ville gjort rett før en fødsel - dvs. det er det som setter igjen fødselen (fritt fra hukommelsen) Derfor er 'egentlig' alle tisper inbilt svangre etter løpetid men symptomene varierer og de kan også få problemer med livmorbetennelse på grunn av det høye progesteronnivået.

Hos hund vil jeg anta det heter cch - canine chorionic gonadotropin?

På den andre siden... chorionic gonadotropin produseres jo av fosteret så jeg ville tro at et foster måtte være tilstede for å kunne måle cg...? Kanskje hunder bare har gonadotropin fra mor, eller at fosterets cg "drukner" i morens? Eller at hundefosterets cg ikke like effektivt kommer over i morens blod da bariæren mellom fosterets morkake og morens blodkar i livmora er større enn hos menneske?

- nei nå er jeg langt ute på spekulasjonsviddene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...