Gå til innhold
Hundesonen.no

Mensverk


Henriette

Recommended Posts

Naproxen, ibux, paracet osv er prøvd, funker ikke.

Er nå på 4 p-pille merket, og det hjelper ikke, det jeg nettop slutta på hjelp forsåvidt mot smertene, men fikk konstante blødninger, deppresjon og migrene av de.

Begynner å lure på om det kan vere noe som ikke er helt rett.

Det hjelper heller ikke å bevege seg, blir nesten verre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmeflasker! En i ryggen og en på magen!

Naproxen er det mest geniale mot mensteitesmerter! :P Fåes på apoteket. God bedring :P

Naproxen OG varmeflaske er en ypperlig kombinasjon :P

Edit: så jeg var litt for treg med å svare...

Du må ta det opp med legen din, eller gå til en spesialist så du får sjekket alt! Få tatt en skikkelig utredning! Det må da være noe man kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naproxen, ibux, paracet osv er prøvd, funker ikke.

Er nå på 4 p-pille merket, og det hjelper ikke, det jeg nettop slutta på hjelp forsåvidt mot smertene, men fikk konstante blødninger, deppresjon og migrene av de.

Begynner å lure på om det kan vere noe som ikke er helt rett.

Det hjelper heller ikke å bevege seg, blir nesten verre da.

Har du noen gang vært hos en gynekolog? Anbefaler det å ikke bare ta en vanlig gynekologisk undersøkelse hos fastlege, men få fastlegen til å henvise deg til en gynekolog. Du kan velge hvilken som helst gynekolog, mann eller kvinne. Det er greit å få tatt en sjekk uansett. Dette gjelder om man føler seg frisk også! Får ikke sagt det mange nok ganger..

Dersom man synes det er veldig ubehagelig å ha en gynekologisk undersøkelse (som er helt naturlig føles ekkelt) kan man ta med seg noen inn, venninne, mamma eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så utrolig sterkt plaga med mensverk, blir jo liggende en uke uten å klare noe.

Er det noen som har noen gode råd.

Er fult klar over at jeg burde gå til en gynekolog, men det blir ikke med det første.

Tja, selvfølgelig er jo turen til fastlegen din det første du burde gjøre. Men nå er det jo slik at noen plages med sterke menssmerter. Noen velger sågar å gå på p-pillen for å få bukt på det. Men, hva med et alternativ som ikke innbefatter å putte medikamenter inn i kroppen???

Poenget mitt er (hehe, jeg har altså ett :P), gå til en akupunktør! Jeg har gått i noen uker nå, mer fordi jeg er sliten og uopplagt, men i samme slengen med den behandlingen, så har menssmerter vært lik null! Egentlig litt upraktisk, for nå får jeg ikke noe "varsel" om at det er på vei med vondt i korsryggen og usaklig kvalme. Men allikevel, veldig deilig å bare blø uten å være "syk" liksom...

Sjekk det ut du, er vel verdt pengene!!

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ingenting hjelper så dra til gynikolog!

Før så hadde jeg utrolig mens smerter, ingenting hjalp, jeg klarte ikke gå, alt som hjalp var bare å ligge i senga eller på sofaen! Men nå kan jeg jo ikke bare ligge på sofaen siden jeg må ut å gå tur og aktivisere hundene så jeg gikk tur selvom jeg hadde vondt og det ble bare værre men etter å ha gått en halvtime ble jeg bedre!

jeg har også fått mindre smerter etter jeg ble eldre, jeg har bare veldig smerter i to dager, heldigvis for det er ikke særlig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

off høres ikke noe kjekt ut! for meg hjelper det å fyre opp varmekablene på badet og legge meg der.. eller holde dusjen på magen... (ja merkelig men også merkelig hva som hjelper) men som de andre sier så ta deg en tur til legen eller gynekolog...! ta tablett dagen før du får mensen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nja jeg er litt skeptisk til å slutte å menstruere HELT.... Livmor veggen bygger seg opp i løpet av syklusen og under mensen vil dette komme ut. Slutter man med mensen vil man bygge opp livmorveggen uten å få det ut, noe som kan i værste fall resultere i kreft...

Men man trenger ikke ha mensen HVER mnd.... hver 3-4 er nok mer enn nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nja jeg er litt skeptisk til å slutte å menstruere HELT.... Livmor veggen bygger seg opp i løpet av syklusen og under mensen vil dette komme ut. Slutter man med mensen vil man bygge opp livmorveggen uten å få det ut, noe som kan i værste fall resultere i kreft...

Det finnes allerede p-sprøyte i Norge som gjør akkurat det samme. Og hele poenget er at den hindrer livmorveggen i å bygge seg opp, og dermed uteblir menstruasjonsblødningen (de aller fleste opplever å blø litt i hytt og vær i begynnelsen). Den fungerer visst på flere måter, den gjør passasjen til livmoren vanskeligere å trenge gjennom, og hindrer eggløsning.

Hvor har du det fra at det kan resultere i kreft?

Så til trådstarter; jeg vil faktisk anbefale deg denne sprøyten. Det finnes noe som heter endometriose, som er livmorvev som vokser utenfor livmoren. Det er ikke farlig, men det kan være fryktelig vondt, og symptom nummer en er uvanlig kraftige menssmerter, fordi man opplever smerter utenfor så vel som i livmorveggen. Dette vevet kan vokse seg inn i ting som ligger rundt, for eksempel bukvegg eller tarm.

Behandlingen er kirurgisk (man fjerner vevet), eller med depo-provera (p-sprøyte). Ofte er det for farlig å fjerne vevet kirurgisk, fordi det ligger inntil andre ting man risikerer å skade, derfor bruker man p-sprøyte. Det er nok mange som går rundt med dette uten å være klar over det, men det er delvis fordi de har det i så milde former at det ikke krever behandling.

Problemet er dette: P-sprøyte ved normal bruk kan lette symptomene kraftig, og da får man "bare" de bivirkningene som er vanlig. Men som behandling mot endometriose er dosen langt høyere, og man risikerer å få problemer med å bli gravid senere, om man ønsker det. Da er det kanskje lurere å stå på normal dose, det hjelper litt iallefall (normal dose fører som regel bare til forsinket fruktbarhet når man slutter på det, man blir ikke helt steril, liksom).

Nå skremmer jeg deg kanskje fælt her? Det er ikke meningen...

Gå til gynekolog, du. Det kan være en idé å få tatt ultralyd via vagina for å undersøke OM det er noe feil (dette skal ikke gjøre vondt).

P-sprøyte hjelper mot menssmerter uansett, siden det motvirker årsaken til at smertene oppstår. Men mange sliter lenge med bivirkinger (noen slutter fordi det aldri går over), og mange synes hele greia er skummel fordi den er såpass drastisk.

Lykke til uansett, det høres ikke noe artig ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sleit også med forferdelige menssmerter før. Mange ganger lå jeg og tenkte at jeg kunne ofra den armen, eller det beinet for å slippe menssmerter. Syntes heller ikke naproxen funker. Det var en gang jeg fikk sterkere smertestillende som du må ha resept på, og det funka bra! Nå går jeg på yasmin og synes det funker kjempegreit. I begynnelsen sleit jeg litt med hodepine og depresjoner, men det gikk over etter et par mnd.. Nå har jeg toppen smerter i en time! For meg så er det bedre hvis jeg bare går (noen ganger gikk jeg rundt og rundt sturebordet) så lenge jeg klarer og så legger meg på et oppvarmet badegulv og småsover. Det blei verre hvis jeg lå mykt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...