Gå til innhold
Hundesonen.no

HD/AD - kommer resultatet i posten til meg?

SD

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har røntget og øyelyst hunden mi nå og dyrlegen sa de sendte det inn til NKK. Men er det noe jeg må gjøre for at de sender meg resultatene eller blir de sendt til meg når resultatene er klargjort? Så på NKK sine sider og der sto det noe om bestillingsskjema for HD/AD og at etter at jeg hadde bestilt dette skjema og betalt så kom det i posten. Og hvis resultatene kommer i posten uten at må bestille det, kommer det med giro da?

Skrevet

Hei!

Samme dag som NKK mottar bildene, sendes en giro til den som er registrert som hundens eier. Når denne er betalt, vil du få et brev i posten hvor din hunds HD- og AA-diagnose står.

Noen veterinærer er fryktelig treige med å sende inn bildene sine, hører jeg fra folk rundt om. Noen samler opp, hvis de skal fotografere flere hunder i løpet av uka, noen sender avgårde med en gang, og noen venter tilsynelatende til måneden er omme... :-)

Det bestillingsskjemaet du fant på NKKs side kan kun brukes FØR fotografering - da betaler du for avlesning på nett, får et saksnummer, printer ut skjemaet med det nummeret, veterinæren fyller ut det denne skal fylle ut, og sender det til NKK sammen med bildene. Da får du brev med resultatet med en gang (eller så fort som mulig - bilder leser vanligvis to ganger i uka). Men om du nå går inn og betaler, vil det ikke kobles til de bildene som allerede (?) er sendt inn, og du vil derfor måtte vente på kvittering fra banken, sende den til NKK og deretter få svarbrev - altså forlenger det prosessen.

Øyelysning vet jeg dessverre ikke noe om.

Skrevet

Det kommer ut på DogWeb tidligere enn det kommer i posten til deg.

Var innom og sjekket i stad, og foreløpig er det ikke noen HD/AA-resultater på Kira, men det kommer vel kanskje i løpet av neste uke. Er jo bare ei uke siden hun ble røntget.

Skrevet

Hei!

Samme dag som NKK mottar bildene, sendes en giro til den som er registrert som hundens eier. Når denne er betalt, vil du få et brev i posten hvor din hunds HD- og AA-diagnose står.

Noen veterinærer er fryktelig treige med å sende inn bildene sine, hører jeg fra folk rundt om. Noen samler opp, hvis de skal fotografere flere hunder i løpet av uka, noen sender avgårde med en gang, og noen venter tilsynelatende til måneden er omme... :-)

Det bestillingsskjemaet du fant på NKKs side kan kun brukes FØR fotografering - da betaler du for avlesning på nett, får et saksnummer, printer ut skjemaet med det nummeret, veterinæren fyller ut det denne skal fylle ut, og sender det til NKK sammen med bildene. Da får du brev med resultatet med en gang (eller så fort som mulig - bilder leser vanligvis to ganger i uka). Men om du nå går inn og betaler, vil det ikke kobles til de bildene som allerede (?) er sendt inn, og du vil derfor måtte vente på kvittering fra banken, sende den til NKK og deretter få svarbrev - altså forlenger det prosessen.

Øyelysning vet jeg dessverre ikke noe om.

Ok, takk for svar. Fikk svar på alt jeg lurte på. Og på en slik måte at jeg faktisk forsto det :D

Det kommer ut på DogWeb tidligere enn det kommer i posten til deg.

Var innom og sjekket i stad, og foreløpig er det ikke noen HD/AA-resultater på Kira, men det kommer vel kanskje i løpet av neste uke. Er jo bare ei uke siden hun ble røntget.

Har sjekket jeg på dogweb jeg også, men forventer ikke at det kommer før neste uke eller senere. Og hvis det er som Emma sier så kan det kanskje ta ei stund før resultatene kommer. Ikke at det er noe hastverk egentlig :huh:

Skrevet

Chessea sine resultater ble lagt ut 2 dager etter at hun var røntget, så du skal ikke behøve å vente så lenge før de kommer på dogweb.

NKK oppdaterer dogweb med HD-resultater på tirsdager og torsdager.

Forresten!

Det står på dogweb at: TATA: Locra's Everybodys Buisness har HD:A og AA:A

Gratulerer så mye.. :huh:

Skrevet

Chessea sine resultater ble lagt ut 2 dager etter at hun var røntget, så du skal ikke behøve å vente så lenge før de kommer på dogweb.

NKK oppdaterer dogweb med HD-resultater på tirsdager og torsdager.

Forresten!

Det står på dogweb at: TATA: Locra's Everybodys Buisness har HD:A og AA:A

Gratulerer så mye.. :huh:

Neei, har det kommet?? Og jeg som sjekket rett før jeg skrev denne topicen :D Trodde jeg måtte vente lenge før resultatene kom. Og forresten, tusen takk Maria :P

Nå ble jeg glad :P

Skrevet

Takk Christine :huh:

Men noen som vet hvorfor ikke øyelysningsresultatet står det? Bruker ikke det å komme på dogweb, er det for at det kanskje ikke er sendt inn eller tar det kanskje bare litt lengere tid?

Skrevet

Jeg kan ikke så mye om øyelysning, da det ikke gjøres på min rase. Men jeg har venner med øyelysningsraser, og de har øyelyst på utstillinger og fått resultatet med en gang. Altså trodde jeg du skulle få vite hos veterinæren hva resultatet ble?

Når det gjelder registrering av resultatet på DogWeb har jeg fått høre at det tar litt lenger tid med øyelysning, fordi det er færre som øyelyser enn røntgenfotograferer. Derfor samler de opp litt, i stedet for å ta noen nå og da hele tiden.

Håper dette er like forståelig svar som det forrige! :huh:

Skrevet

Ja, resultatet har vi fått og hun er fri. Men bare lurte på om dette kom dogweb også nettopp fordi vi får resultatet med engang.

Og det høres jo ganskelogisk ut med forklaringen din. De samler det vl bare opp :huh: Det er vel ikke så mange som øyelyser heller sammenlignet med røntging :D Og ja, dette var også et forståelig svar :P

Skrevet

Takk :huh: Oh yes, jeg er veldig, veldig lettet :P Ser ut til at alle 10 i kullet til Kira er fri både på hofter og albuer :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...