Gå til innhold
Hundesonen.no

Baklengskjede runderingen?

Therese_

Recommended Posts

Lå våken i går kveld og tenkte på at jeg snart skal begynne å lære inn runderingen på bikkjeskinnet, og alternative måter å gjøre dette på for å prøve å unngå noen av fallgruvene ved innlæring på "gamlemåten". Saken er at jeg har en veldig sosial hund, og jeg ser potensielle vanskeligheter i omgang med figurant (faren for overfall av én stk. ukontrollert glad/gal hund er til stede) og den lange kjeden av adferder som må gjennomføres før hun blir gjenforent med fig ved "vanlig" runderingstrening. Dessuten blir hun utrolig fort frustrert hvis hun feiler (og ikke forstår hvorfor) og blir enda heitere av det. Siden vanlig runderingstrening er litt mye "learn by doing", begynte jeg å leke med tanken på å baklengskjede hele moroa og belønne mest selv. Idéen var/er at jeg da vil kunne lære inn momentene godt hver for seg, og når problemene begynner å dukke opp, kan jeg bare ta et moment ut av kjeden og jobbe med ett problem av gangen. Tenker at det vil være mye mindre frustrerende for turboen, og også gi bedre presisjon på "rett og galt".

Så er det selvfølgelig betenkeligheter:

Vil belønning fra meg føre til at hun dras mot midtlinja/blir mindre selvstendig?

Vil jeg klare å få henne til å forstå søksdelen når alle momenter med fig. trenes inn uten søk?

Vil kjeden bli for lang?

Er sannsynligheten for feilmelding større?

Hadde vært glimrende om noen som har prøvd dette med egne hunder kan fortelle meg hvordan de syns det har fungert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har baklengskjedet runderingen på tispen min. Det er vanskelig å forklare hvordan man gjør det. Men i Canis (nr 6 mener jeg) har de en lang artikkel om dette. Hvis du leser den, så kan jeg svare deg hvis du lurer på noe etter det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har baklengskjedet runderingen på tispen min. Det er vanskelig å forklare hvordan man gjør det. Men i Canis (nr 6 mener jeg) har de en lang artikkel om dette. Hvis du leser den, så kan jeg svare deg hvis du lurer på noe etter det ;)

Lurer egentlig ikke så fælt på hvordan man gjør det, det har jeg ihvertfall en viss formening om, men heller hva slags erfaringer andre har med å gjøre det på denne måten.

Hvilke problemer har du/dere støtt på?

Hva ser dere som fordeler/ulemper kontra "vanlig" innlæring?

Ville du/dere baklengskjedet med neste hund også?

osv.

Spørsmål rundt gjennomføringen dukker sikkert opp når jeg har kommet i gang (hvis jeg bestemmer meg for å prøve).

Men i Canis (nr 6 mener jeg) har de en lang artikkel om dette. Hvis du leser den, så kan jeg svare deg hvis du lurer på noe etter det ;)

Har ikke Canis, jeg, så den får jeg nok ikke lest.

Men som sagt...ikke gjennomføringen jeg lurer på egentlig, så kjempefint om du deler litt erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde litt dårlig tid i går, så jeg fikk ikke svart.

Jeg trente først på den gamle gode metoden. Hun gjorde ikke noe bra arbeid da. Så jeg kuttet ut treningen et år, for lære dette med å baklengskjede runderingen (gikk på kurs med Morten fra Canis).

Vi begynte å baklengskjede meldingen (hun bruker bringkobbel). Dette var en helt ny måte å trene på for meg, så jeg var veldig klønete i begynnelsen. Men når hun forsto det, så gikk det kjempe fort å trene inn. ( Vet ikke om du vet det, men man trener ikke meldingen ute i skogen, men på en fotball bane feks). Når jeg tok henne med ut i skogen, så koblet hun det veldig fort når hun fikk på bringkobbelet. Hun meldte flott allerede på det første slaget. Jeg trente lenge på meldingen, før jeg gikk ut i skogen for å få henne helt trygg.

Jeg er veldig fornøyd med denne måten å trene det på. Det tar en del lengre tid, enn på den vanlige måten. Det er greit å trene meldingen inn på en åpen bane, for da kan du se hvor fort hunden din melder og hvordan den gjør det. Dette er spesielt veldig greit når man har halsmelding ;) Selv om det tar en del lengre tid, så får du en grundigere og tryggere hund ;)

Jeg kommer nok til å gjøre det på denne måten med neste hund også ;)

De selger ofte Canis på ”Nervesen”, anbefaler deg å lese den artikkelen, vis du ønsker å trene på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Har et par spørsmål til, jeg:

Har du trent inn hele meldingen inkl. påvisning og transport til midtlinja med baklengskjeding, eller bare melding og påvisning?

Trente du søket separat før du la på meldingen, eller ventet du med søket og kjørte alt i ett?

Jeg tror det kan ha litt å si for hvilke problemer man støter på. Høres ut som om det har gått fint for dere ihvertfall, og ingenting er jo bedre enn det.

Jeg tenkte i så fall å kjøre alt i ett, altså ikke søk uten melding og er litt spent på hvordan det vil slå ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Har et par spørsmål til, jeg:

Har du trent inn hele meldingen inkl. påvisning og transport til midtlinja med baklengskjeding, eller bare melding og påvisning?

Trente du søket separat før du la på meldingen, eller ventet du med søket og kjørte alt i ett?

Jeg tror det kan ha litt å si for hvilke problemer man støter på. Høres ut som om det har gått fint for dere ihvertfall, og ingenting er jo bedre enn det.

Jeg tenkte i så fall å kjøre alt i ett, altså ikke søk uten melding og er litt spent på hvordan det vil slå ut.

Jeg trente bare meldingen og påvisningen :huh:

Jeg lærte søket separert. For hun måtte lære seg å gå helt ut, bli trygg hos figurantene osv. Dette tok for min hund lang tid. Jeg tror det er lurt å gjøre dette først, før man tar inn meldingen :D For når man baklengskjede meldingen, så er jeg jo bare max 20 meter i fra hunden. I skogen skal hunden ut 50 meter, uten deg. Så det er viktig at hunden blir trygg på det den skal gjøre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt motsatt jeg.

Siden jeg ikke vil ha noe særlig lek og herjing med fig, ihvertfall ikke i begynnelsen, syns jeg det blir litt kaos å bare kjøre søket uten melding. Da har ikke hunden noen oppgave å forholde seg til når den finner fig., og jeg innbiller meg at faren da er stor for at fig. "overfalles". Syns heller ikke det er noe særlig å skulle kjøre direkte belønning så lenge på det som skal bli kjedens første adferd. Hundens motivasjon i søket er da å finne og leke med fig, mens jeg vil ha motivasjonen på å få påvise og transportere fig inn.

Mulig det jeg tenker ikke er mulig å få til i praksis, men derfor er det så fint å få litt tilbakemelding fra andre som har prøvd det eller sett det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 months later...

Lurer litt på hvordan resultatet ble?

Jeg har selv en oversosial valp på 5 mnd og har alt eller 5 økter med rundering rett i lek (eller rett i "spise opp" fig og knuse nesen, moromt å se fig som spretter opp nesten før hunden er framme :() så kjører jeg nå løsbitt og tubeost på påvis (valpen er også matgal så hun klarer å styre seg litt når det kommer til mat). Jeg har alt kjørt søket inn i treningen. Kjører X-fig eller Dobbel påvirkning, men har alt nå begynnt å plukke det bort.

Blir det sosiale med fig "manglene" ved å baklengskjede?

Selv er jeg meget glad for fig dragningen og det gjør henne super motivert til å søke-søke og søke for fig har så stor verdi for henne. Som 3,5 mnd gammel søkte hun i 4 min og endte 100m fra meg for å finne fig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noe av det vanskligste med rundering mener jeg er når hunden ikke har, eller mister figurant suget. At en uerfaren hund overfaller fig. er egentlig "normalt" Så jeg tror nok det Therese at du trenger ikke bekymre deg for figurantene, en flink figurant skal klare å takle en overivrig hund. Dette er noe som med litt erfaring vil gå over, og at det finnes mange metoder for en figurant å dempe hunden litt.

Hunden skal jo være skikkelig tent på å løpe ut å finne fig.

Har selv 50 kg+, kjærlighet som hadde tendenser å komme bakfra på fig. for så å løpe "igjennom"figuranten for å komme på framsiden. Men heldigvis lærer hunden også, så nå går han heldigvis i rundt fig. :)

Alle som har fungert som figuranter vet veldig godt at det kan bli veldig intenst ute i skogen, men en god fig. må tåle litt blåmerker, rift etter hjørnetenner, blått øye osv osv :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som har fungert som figuranter vet veldig godt at det kan bli veldig intenst ute i skogen, men en god fig. må tåle litt blåmerker, rift etter hjørnetenner, blått øye osv osv :)

Det siste her er jeg ikke enig i.. Ja, det kan bli intenst ute hos fig og som figurant i fast treningsgruppe lærer man seg fort hvordan man skal belønne ulike hunder uten fare for liv og helse og med mest mulig utbytte for hunden, men det betyr ikke at det er helt greit at hunden er sånn. Jeg synes fører har et ansvar for å lære hunden å leke eventuellt ta godbiter på en behersket måte før de sender de løs på andre mennesker i en opphetet treningsøkt. Jeg tåler en trøkk (har hatt min del av heite hunder selv og kan teknikker for hvordan man leker med hunder som omtrent sikter etter henda dine) og er derfor ofte fig for de heiteste hundene men jeg blir faktisk litt grinete når jeg skjønner at fører rett og slett ikke bryr seg med å prøve å lære bikkjedyret å oppføre seg men heller velger å tolke oppførselen som "mye kamp" og et tegn på at det er ei bra bikkje. Et uhell i ny og ne er greit, men enkelte hunder har bare ingen hemninger og det er ikke pga mye kamp men pga dårlig oppdragelse.

Flere folk burde ta seg tid til å lære dyret å leke på en skikkelig måte utenfor runderingsløypa, jeg kan ikke fatte at det liksom skal legge en demper på figurantsuget (det er vel uansett ikke bare det de skal jobbe for?) eller belønningskvaliteten for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noe av det vanskligste med rundering mener jeg er når hunden ikke har, eller mister figurant suget. At en uerfaren hund overfaller fig. er egentlig "normalt" Så jeg tror nok det Therese at du trenger ikke bekymre deg for figurantene, en flink figurant skal klare å takle en overivrig hund. Dette er noe som med litt erfaring vil gå over, og at det finnes mange metoder for en figurant å dempe hunden litt.

Hunden skal jo være skikkelig tent på å løpe ut å finne fig.

Har selv 50 kg+, kjærlighet som hadde tendenser å komme bakfra på fig. for så å løpe "igjennom"figuranten for å komme på framsiden. Men heldigvis lærer hunden også, så nå går han heldigvis i rundt fig. :whistle:

Alle som har fungert som figuranter vet veldig godt at det kan bli veldig intenst ute i skogen, men en god fig. må tåle litt blåmerker, rift etter hjørnetenner, blått øye osv osv :devil:

Dette blir en litt annen diskusjon men men :P

For å si det enkelt: Jeg kommer ikke til å trene med deg om du forventer at jeg skal bli løpt ned av en 50kg risen, og ikke vil jobbe med det problemet, på lik linje som jeg ikke forventer at noen skal bli overfalt av min 15kg hund. Det handler om oppdragelse og å være "rene" på fig.

Om det er redningshund så syns nok ikke en 10 åring det er kult å bli nedløpt av en Risen.

Og i konkurranse så må mann faktisk ha "renhet" for å oppnå god nok poengsum. Jeg tror nok du demper fig suget mindre ved å aldri tillate det enn å la fig begynne å plukke det av dem etter at det er en tillært atferd... (og da gjerne med litt sterkere virkemidler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mente jeg i innlæringsfasen, hvor mange hunder er så gira på jobben at det går fort i svingene, og om det skulle være noen trøst så gikk vi over til godbiter istedet for kong, bare for å roe ned hunden litt ved figurant. Fortsatt går det i 110 men han er ikke i fysisk kontakt med fig. Dette har jo med innlæringsfasen å gjøre. Selvsagt vil en hund gjøre feil ute i felten, men hunden lærer og blir justert , etterhvert som fører og fig. snakker sammen. Jeg har ikke nevnt tillært adferd, men unge ivrige hunder, og om fig. blir sur pga ett "overfall" bør vel vedkommende ta en liten pause i fig. arbeidet. Som figurant vet du til neste gang hvordan du skal opptre når samme uhyret kommer, og du forteller hundefører om resultatet , slik vil jo hunden kunne lære seg riktig oppførsel.

Men uansett så vil blåmerker og rifter være normalt for en figurant. Ligger selv fig. for 8-10 forskjellige hunder hver helg (redning), de fleste er godkjente hunder.

Er man med på leken får man smake........... :rolleyes: og bare til opplysning, jeg snakker her om situasjoner ved påvisning, hissig lek er ikke dårlig lydighet men dårlig figurant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste innlagget ditt som om det var "normalen". Selvsagt er ett og annet blåmerke og risp hører med. Men :whistle: jeg syns ikke det skal være normalt.. Dem fleste hunder lærer seg å kontollere bitte sitt. Dem som ikke gjør det bør skifte belønning eller lære hunden å kontrollere seg litt mer. Men en hund som kjekser over en neve pga du holder en kong eller pluselig har ett fulltbitt i låret som må sys pga kongen var i luften der.... da har det ikke så mye med "dårlig" lek å gjøre, men en dårlig kontrollert hund.

Ukontollert lek er en u-ting syns jeg, spesiellt når nye fig ikke alltid er så flink til å leke. Det er faktisk noe som må læres.

Nei, jeg blir ikke sur om jeg får ett blåmerke/risp, men gjenntagene "stygg" oppførsel mot fig så melder jeg klart i fra til fører at hunden først må lære seg å kontollere seg i funn/belønnings fasen før du kan fortsette runderingstreningen.

Og nei, jeg har aldri blitt bitt. Ja, jeg har vært ute for "stygge" neste ulykker pga overlykkelig hund. Desverre har jeg sett ting som er mye værre (se over).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen fare Jeanette :rolleyes: Mente ikke at det var normalen, men at 30-40-50 kg i 110, med munnen full av tenner kan feilbedømme avtand, underlag og fart i sin iver, og etter snart 20 år som fig. er jeg forbredt, og våken når en fersking kommer. Figurant arbeide krever en viss erfaring, med bl. a klare og gode tilbakemeldinger til hundefører slik at han igjen kan fortelle hvordan figurantarbeide bør utføres for sin hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hvordan resultatet ble?

Jeg har selv en oversosial valp på 5 mnd og har alt eller 5 økter med rundering rett i lek (eller rett i "spise opp" fig og knuse nesen, moromt å se fig som spretter opp nesten før hunden er framme :lol:) så kjører jeg nå løsbitt og tubeost på påvis (valpen er også matgal så hun klarer å styre seg litt når det kommer til mat). Jeg har alt kjørt søket inn i treningen. Kjører X-fig eller Dobbel påvirkning, men har alt nå begynnt å plukke det bort.

Blir det sosiale med fig "manglene" ved å baklengskjede?

Selv er jeg meget glad for fig dragningen og det gjør henne super motivert til å søke-søke og søke for fig har så stor verdi for henne. Som 3,5 mnd gammel søkte hun i 4 min og endte 100m fra meg for å finne fig :blink:

Denne var gammel ja.

Når sant skal sies, har jeg faktisk ikke fått begynt runderingstreningen engang enda.

Bikkja har hatt diverse skadeopphold i treningen, og siden NBF-bruks skal være "bigesjeft" har det ikke blitt prioritert.

Nå om dagen bruker jeg mest tid på å lære inn en spiselig sporadferd, og planen er å få det litt mer befestet før vi slipper løs overværet.

Ang. baklengskjedingen jeg lurte på, så tror jeg ikke jeg kommer til å gjennomføre den helt etter "boka". Ender nok med baklengskjeding av melding og separat søkstrening med direkte belønning. Jeg kommer ikke til å bruke påvirkning av noe slag i søksdelen, men det er vel en smakssak.

Jeg må presisere at det ikke er fig. jeg er bekymret for ifht overfall (dyret er bare lykkelig), men heller at det er vanskelig å plukke av igjen hvis det befestes. Blir ikke mange poeng igjen i konkurranse da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...