Gå til innhold
Hundesonen.no

Forskjellige typer sand


MegaMarie

Recommended Posts

Sånn colliegirl nå slipper du å tro at alle skryter over akvariet ditt når de bare spør om sanden, hehe! ;)

Da lurer jeg egentlig på hva som er best?

Grov eller fin sand??? ;)

Jeg synest fin sand ser finest ut da, og etter det colliegirl har sakt så er det jo noen fisk som trenger fin sand, men er det noen som er avhengi av grov sand(høres rart ut syns jeg da)? :unsure:

Og skal man bare ha fin sand eller grovsand under?

Hørte fra dyrebutikken at man kunne ha grov sand under, aner ikke hvorfor.... ;)

Syns det virker mye bedre med bare fin sand, ellers så kommer jo den grove sanden opp når du eks tar i mer vann...?? <_<

Hva er det som er mest naturlig for tropiske fisker, grov eller fin sand...?

Masse spørsmål her... Si gjærne noe mer som du vet om forskjellige typer sand! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn colliegirl nå slipper du å tro at alle skryter over akvariet ditt når de bare spør om sanden, hehe! ;)

Å filler'n! Og jeg som følte meg smigret da gitt. ;)

Det finnes uhorvelig mye forskjellig på markedet: alt fra den fineste sand â la type mel til grove steiner â la pukk.

Akvariesand får man i tre vanlig størrelser/grovheter:

- Den aller fineste sanden er et syn for øyet! Men det er ikke å anbefale i vanlig selskapskar da den blir for tett for plantene da røttene ikke får luft og da det fort kan danne seg gasslommer i sanda som kan drepe fisken når den bobler opp. Så fin sand egner seg best i rene biotopkar for f.eks. Malawiciklider.

- Mellomgrov sand er perfekt for de aller fleste bunnfisker og ciklider, plantene slår greit rot og den er fin nok til å være skikkelig dekorativ. Her kan det også være en hvis fare for gasslommer, men med en del planter og gode rutiner på slamsuging unngås det.

- Den groveste typen er også grei og pen nok men kan være litt for skarp og for stor for enkelte fikser.

Vanlig akvariegrus som de aller fleste bruker er helt greit for de fleste fisker og plantene slår gode røtter i denne grusen. Bakdelen er at mye forrester, planterester og fiskebæsj faller ned under grusen slik at det blir veldig viktig å slamsuge ofte (hvis du har mye fisk og er raus med foret) samt at det paser svært dårlig for en del bunnfisk (Corryer, åler osv.) og ciklider. Corryer og åler vil skade seg på grusen da de roter konstant i bunnsubstratet og ciklider spiser ved å sile sanden gjennom gjellene.

En type grus jeg synes personlig er rålekker er engelsk elvegrus: det ser nærmest ut som om bunnen er bygd opp lagvis med miniatyr skifer. Men fytti katta for en jobb det er for å holde det rent og pent!

Selv har jeg valg Rådasand av mellomgrov type og synes både størrelsen på sanda og fargen er akkurat passe, men jeg vet det er mange som bruker blåsesanda fra Biltema som er hakket finere og en del lysere.

Å blande forskjellige groveheter har ikke noe for seg - den fineste sanda/grusen vil synke ned og under den grovere. Har prøvd det selv og etter et par uker var det jaggu meg ikke pent lenger! B)

Dette ble langt men for å oppsummere kort: valg av sand er en smakssak basert på valg av fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...