Gå til innhold
Hundesonen.no

Forskjellige typer sand

MegaMarie

Recommended Posts

Skrevet

Sånn colliegirl nå slipper du å tro at alle skryter over akvariet ditt når de bare spør om sanden, hehe! ;)

Da lurer jeg egentlig på hva som er best?

Grov eller fin sand??? ;)

Jeg synest fin sand ser finest ut da, og etter det colliegirl har sakt så er det jo noen fisk som trenger fin sand, men er det noen som er avhengi av grov sand(høres rart ut syns jeg da)? :unsure:

Og skal man bare ha fin sand eller grovsand under?

Hørte fra dyrebutikken at man kunne ha grov sand under, aner ikke hvorfor.... ;)

Syns det virker mye bedre med bare fin sand, ellers så kommer jo den grove sanden opp når du eks tar i mer vann...?? <_<

Hva er det som er mest naturlig for tropiske fisker, grov eller fin sand...?

Masse spørsmål her... Si gjærne noe mer som du vet om forskjellige typer sand! ;)

Skrevet

Sånn colliegirl nå slipper du å tro at alle skryter over akvariet ditt når de bare spør om sanden, hehe! ;)

Å filler'n! Og jeg som følte meg smigret da gitt. ;)

Det finnes uhorvelig mye forskjellig på markedet: alt fra den fineste sand â la type mel til grove steiner â la pukk.

Akvariesand får man i tre vanlig størrelser/grovheter:

- Den aller fineste sanden er et syn for øyet! Men det er ikke å anbefale i vanlig selskapskar da den blir for tett for plantene da røttene ikke får luft og da det fort kan danne seg gasslommer i sanda som kan drepe fisken når den bobler opp. Så fin sand egner seg best i rene biotopkar for f.eks. Malawiciklider.

- Mellomgrov sand er perfekt for de aller fleste bunnfisker og ciklider, plantene slår greit rot og den er fin nok til å være skikkelig dekorativ. Her kan det også være en hvis fare for gasslommer, men med en del planter og gode rutiner på slamsuging unngås det.

- Den groveste typen er også grei og pen nok men kan være litt for skarp og for stor for enkelte fikser.

Vanlig akvariegrus som de aller fleste bruker er helt greit for de fleste fisker og plantene slår gode røtter i denne grusen. Bakdelen er at mye forrester, planterester og fiskebæsj faller ned under grusen slik at det blir veldig viktig å slamsuge ofte (hvis du har mye fisk og er raus med foret) samt at det paser svært dårlig for en del bunnfisk (Corryer, åler osv.) og ciklider. Corryer og åler vil skade seg på grusen da de roter konstant i bunnsubstratet og ciklider spiser ved å sile sanden gjennom gjellene.

En type grus jeg synes personlig er rålekker er engelsk elvegrus: det ser nærmest ut som om bunnen er bygd opp lagvis med miniatyr skifer. Men fytti katta for en jobb det er for å holde det rent og pent!

Selv har jeg valg Rådasand av mellomgrov type og synes både størrelsen på sanda og fargen er akkurat passe, men jeg vet det er mange som bruker blåsesanda fra Biltema som er hakket finere og en del lysere.

Å blande forskjellige groveheter har ikke noe for seg - den fineste sanda/grusen vil synke ned og under den grovere. Har prøvd det selv og etter et par uker var det jaggu meg ikke pent lenger! B)

Dette ble langt men for å oppsummere kort: valg av sand er en smakssak basert på valg av fisk.

Skrevet

Tror jammen jeg skal skifte sand jeg. ;) Har den groveste nå, er bare den de har i dyrebutikken her...

Men det høres jo mye enklere å rense den fine sanden da. ;)

Skrevet

Hvor grov er den?

Rådasanden jeg bruker er 0,8-1,2 mm. Finere enn den skaper problemer for plantene.

Skrevet

I dyrebutikken har de rådasand og den syns jeg ser fin ut! :D

Men det blir jo rot sånn som dem sier da, med at du skal ta grovsand under.... :huh:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...